04292024دوشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۲۰۸1621

نخستین کارگاه آموزشی تدوین و کارگردانی پویا نمایی استان خوزستان برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

نخستین کارگاه آموزشی تدوین و کارگردانی پویانمایی استان خوزستان از روز سه شنبه 7 اردیبهشت به مدت دو روز و در مجموع به مدت 6 ساعت با حضور احمد نهاوندی مدرس ، ساخت ، کارگردانی و تدوین انیمیشن دانشگاه صنعتی شریف  در سالن اجتماعات اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان برگزار شد .

 

به گزارش شوش نیوز ؛ در مراسم اختتامیه ی این کارگاه آموزشی ، همایون قنواتی مدیر کل اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان ضمن تشکر و قدردانی از حضور احمد نهاوندی استاد انیمیشن سازی کشور ، کاوه مسئول واحد خبر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خیرمقدم به هنرمندان استان خوزستان ، در خصوص اهداف این کارگاه عنوان نمود : برگزاری چنین کارگاه ها و کلاس هایی بی شک در روند رو به رشد هنرمندان خوزستان که در زمینه ی انیمیشن سازی فعال هستند تأثیر مثبت دارد و با توجه به این که برخی از حاضرین در جلسه از پرسنل و هنرمندان شهرستان های استان می باشند ؛ بی شک پس از اخذ گواهینامه ، می توانند در شهرستان های خود به عنوا مدرس ، تعداد دیگری از هنرمندان را دعوت بکنند و در اوقات فراغت چنین کلاس هایی را برگزار کنند .

 

وی افزود : ما به نوبه ی خود مجدداً نگاهی به برنامه ها خواهیم داشت و با توجه به این ذوق و علاقه مندی که امروز مشاهده نمودم ؛ بخشی از اعتبارات را به ساخت انیمیشن اختصاص خواهیم داد و امیدوارم  این گونه کلاس ها در مرکز استان و سایر شهرستان های استان تداوم داشته باشد .


 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان در پایان به فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت : وجود تمدن کهن و شخصیت های ادیب و هنرمندی نظیر « حافظ ـ سعدی ـ مولوی ـ عطار نیشابوری و... و فردوسی » امیدوارم سرمشق و الگویی برای شما جهت ساخت ، کارگردانی و تدوین پویا نمایی در استان خوزستان به کار گرفته شود .


 

شایان ذکر است احمد نهاوندی استاد کارگردانی ، تدوین و ساخت پویا نمایی دانشگاه صنعتی شریف تهران در مدت 6 ساعت مفید ضمن پخش انواع انیمیش های ساخته شده توسط هنرمندان ایرانی ، خوزستانی و سایر کشورهای جهان ، به تعریف کلی تدوین ،  تصریح نمود : گزینش نماها و اندازه ها ی آنها ـ ردیف کردن نماها ، صحنه ها و سکانس های پشت سر هم ، مخلوط کردن تمام صداها و تعیین بلندی آنها و در نهایت در هم آمیختن و همگاه نمودن صدای نهایی با تصویر است و این کارها به وسیله ی استفاده از « فیلم های  دکوپاژ شده » ، قوانین و اصول فیلم سازی و ذوق هنری و خلاقیت تدوین گر انجام می شود .

 

استاد انیمیشن سازی دانشگاه صنعتی شریف تهران در تمکیل سخنان خود در مورد اهمیت تدوین در انیمیشن سازی بیان نمود : تدوین ، به نوعی می تواند واکنش تماشاگران را شکل دهد که برای مثال ، ارائه ی یک رشته نماهای کوتاه که به سرعت به یک دیگر برش می خورند ؛ می تواند حس  هیجان ، حادثه و انتظار را در تماشاگر ایجاد گمد ، در حالی که نماهای طولانی آرامش بخش هستند و بر عنصر دراماتیک صحنه تأکید دارند و تماشاگر را با شخصیت های فیلم درگیر می کنند ، اما ساخت فیلم های بلند در ایران چون به 3 یا 4 سال به درازا کشیده می شود ممکن است تدوین گر را سخته کرده و یا به علت کمبود اعتبارات مالی مورد نیاز کار نیمه کاره بماند پس توصیه می شود که ساختن فیلم کوتاه را مدنظر داشته باشید .


 

وی در ادامه به معرفی تدوین گر پرداخت و خاطر نشان نمود : کسی که مسئول سرهم کردن فیلم به صورت نهایی آن ، با توجه به آن چه که گفته شد می باشد و باید افزود که به تدوین گر  گاهاً  « برشکار » هم گفته می شود که در شکست یا موفقیت فیلم ، نقش اساسی را بر عهده دارد .


 

نهاوندی  همچنین افزود : تدوین گر است که با گزینش ؛ شکل دهی و مرتب کردن نماها و مرتب کردن و در هم آمیختن صداها ـ همگاه کردن آن با تصویر ؛ در تکوین ، ضرباهنگ ، شکل ، صورت فلیم و تأکید و تأثیر نماهای مختلف ، اثر بارزی بر جا می گذارد .


 

لازم به توضیح است ؛ هنرمندان اهوازی ، برخی از هنرمندانی شهرستان های « شوش ، شوشتر ، رامهرمز ، بهبهان ، آبادان ، خرمشهر و ماهشهر » حضورداشتند که بین آنها کارگردانان تئاتر و روزنامه نگارهم دیده شد .

 

شایان ذکر است از دیگر مهمانان ویژه ی این کارگاه می توان به حضور ناصر چنانی معاونت هنری و امور سینمایی اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانم عابدینی اشاره کرد .


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست