04292024دوشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۷۰۱۰۲1987

همایش تجلیل از خادمان صنعت چاپ و نشر در استان خوزستان برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز سه شنبه 2 آذر1395 ساعت 10:30 صبح ، به همت اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و با حضور محمودرضا برازش مدیر کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار مهتاب شهرستان اهواز برگزار شد .

 

به گزارش شوش نیوز ؛ دکترمحمد جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ضمن عرض تسلیت به مناسبت اربعین حسینی ، عرض تبریک به مناسبت هفته ی کتاب و هفته ی بسیج ، چاپ و نشر کلاملاً فرهنگی دانست و گفت : ممکن است برای من و یا خیلی از کسانی که با صنعت چاپ و نشر آشنایی ندارند، ‌این ذهنیت پیش آید که این موضوع، کاری بازاری و غیرفرهنگی و هنری است؛ این در حالی است که واقعیت به گونه‎ای دیگر است و چاپ و نشر، کاری کاملاً فرهنگی و زائیده کشف و شهود است.

وی افزود : ‌تردیدی نیست افرادی که در این حوزه فعالیت می‎کنند هم دغدغه هنر دارند وهم فرهنگ‌. چه بسا بسیاری از سرمایه‌هایی که در این حوزه به کار گرفته می‎شود،‌ اگر در حوزه‎های دیگر تجاری مصرف شوند،‌ درآمدی چندین برابر خواهند داشت؛ اما عشق و علاقه‎ای که در وجود فعالان حوزه چاپ و نشر وجود دارد،‌ باعث می‎شود آن‎ها عمر و سرمایه خود را در این مسیر قرار دهند.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تصريح كرد:‌ بسیاری از فعالیت‌هایی که اهمیت فراوانی در جامعه دارند، ‌به خوبی دیده نمی‎شوند و موضوع چاپ و نشر نیز در همین دسته قرار می‎گیرد و کسی تاکنون به آن اهمیت نداده است.

دکتر جوروند تفویض اختیار صدور مجوز چاپ کتاب به استان خوزستان را اتفاقي مهم دانست و تاکید کرد: این موضوع فرصت خوبی برای نویسندگان و شاعران استان است تا با انگیزه بیشتری کار خود را دنبال کنند.

وی همچنین از تخصیص اعتباری حدود یکصد میلیون تومان تا آخر سال به خوزستان خبر داد و گفت: مقرر شده است تا با بهره‎گیری از این مقدار پول از نویسندگان بومی خودمان خرید کتاب داشته باشیم که این خبر خوبی برای نویسندگان استان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تصریح کرد:‌ با توجه به این که استان در ۸ ماه اول سال جاری در رتبه نهم تولید کتاب قرار دارد، می‎طلبد که این مقدار ‌جهت خرید کتاب افزایش یابد. حضور دکتر شریعتی در راس استانداری خوزستان نیز فرصت خوبی است چرا که وی نگاه ویژه‌ای به حوزه چاپ و نشر دارد.

براساس اين به گزارش؛ در پایان این همایش از مدیران فعال صنعت چاپ استان خوزستان، ناشران برتر و مجله روزنه فرهنگی که موفق به دریافت دو جایزه ملی شده است، با اهدای لوح تقدیر شد.

در ادامه محمودرضا برازش مدیر کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  با بيان اين كه استان خوزستان دارای تاریخی قوی و علمی فرهنگی است، گفت: مسیر سرمایه‎گذاری در حوزه چاپ صنعتی در خوزستان شفاف است و نیاز است مسئولان استان، دست‎اندرکاران صنعت چاپ را در استان تقویت کنند.

وی در اين همايش با بيان اينكه خوزستان استانی است که همواره در طول تاریخ دستخوش تغییر و تحولات بسیاري بوده است، اظهار كرد: خوزستان همواره باعث سربلندی و افتخار این مرز و بوم لقب گرفته است و باید اذعان کرد دارای تاریخی قوی و علمی فرهنگی بوده است.


مدیر کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  با بیان اینکه خوزستان دارای ظرفيت‌‌های بسیاری در ابعاد مختلف علمی و فرهنگی است، گفت: در حوزه صنعت چاپ، گردش مالی جهان در حوزه چاپ در حدود ۷۰۰ میلیارد دلار است که رقم بالایی است؛ این در حالی است که این رقم در ایران کمتر از ۵۰ میلیارد دلار در سال است.

برازش ادامه داد:‌ از این ۷۰۰ میلیارد دلار، پنج درصد آن مربوط به گردش مالی چاپ و حدود ۱۲ درصد آن نیز به گردش نشریات مربوط می‎شود.

مدیر کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار كرد:‌ برخی از نشریات ما در یک دهه قبل تیراژی‌ در حدود یک میلیون داشتند اما در حال حاضر تیراژ کل نشریات ما در حال رسیدن به عدد یک میلیون است.

وي در ادامه با اشاره به آمار توليد کتاب گفت:‌ آمار تولید کتاب در کشور در سال ۱۳۹۰ بین ۱۵۰ تا ۲۰۵ میلیون جلد بوده است؛ این در حالی است که در سال گذشته این آمار ۱۵۰ میلیون بوده است چراکه دریافت اطلاعات افراد از حوزه کتاب به سمت رسانه‎های دیداری و شنیداری سوق پیدا کرده است.

برازش افزود: مدل اطلاع رسانی در حوزه نشریات تا حد زیادی تغییر کرده است، ما نیز در حوزه چاپ و نشر روزنامه و نشریات باید تغییراتی در تولید ایجاد کنیم. ما در سال گذشته که حدود ۱۵۰ میلیون جلد کتاب تولید کردیم از ۵۰ هزار تن کاغذ مصرف کردیم ولی میزان مصرف کاغذ و مقوا در کشور بیش از ۱,۵ میلیون تن است.

وي تصريح کرد:‌ اداره ما در سال گذشته مجوز ورود حدود ۱۴۰ هزار تن محصولات چاپی را صادر کرده است. ما باید گردش نیاز صنعت چاپ را درک کنیم زیرا در حال حاضر تجهیزاتی خریداری می‎شود که نیاز روز ما محسوب نمی‌شوند.

مدیر کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ با این تفاسیر باید این علم و آگاهی را داشته باشیم که نیاز مملکت در این حوزه چیست و براساس آن نیازها، تجهیزات خریداری شود. در حال حاضر این تنظیم در کشور وجود ندارد.


به برازش در حال حاضر رتبه ما در صنعت چاپ خاورمیانه بین ۵ تا ۶ است و تراز کشور منفی است و از آن جا که زبان ما خاص است، مبادلات کتاب با سایر کشورها نداریم.

وی با اشاره ظرفيت‌های خوزستان گفت: ۸۵ تا ۹۰ درصد از مواد اولیه‎ای که روی بسترها استفاده می‎شود یا کاغذ است و یا محصولات پتروشیمی که استان خوزستان قطب تولید این دو در کشور است. همچنین یکی از بزرگترین مجموعه‎های تولیدی کاغذ در خوزستان قرار دارد. بنابراین بستر چاپ در خوزستان فراهم است.

مدیر کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بيان اينكه خوزستان از نظر فنی و علمی در حوزه چاپ چیزی کم ندارد و مسیر سرمایه‎گذاری در حوزه چاپ صنعتی نیز در استان شفاف است، گفت: نیاز است مسئولان خوزستان، دست‎اندرکاران صنعت چاپ را در استان تقویت کنند.‌ چنانچه این اتفاق رخ ندهد، از سایر کشورها می‎آیند و در کشور ما سرمایه‎گذاری خواهند کرد.

برازش در پایان اظهار كرد: موضوع اتوماسیون را در حوزه چاپ همچنان در استان‎ها پیگیری می‎کنیم و در خوزستان نیز این آمادگی را داریم که این موضوع را به استان واگذار کنیم و اگر در این راستا به دوره‎های آموزشی تخصصی نیز در استان نیاز باشد، تمام هزینه‌های آن را تقبل خواهیم کرد.


در ادامه دو تن از فعالان حوزه چاپ و نشر به  نمایندگی از سایر فعالان ای حوزه به بیان مشکلات و دغدغه های خود در راستای صنعت چاپ و نشر کتاب پرداختند و پشنهاداتی نیز به منظور رفع مشکلات این حوزه در استان خوزستان به مسئولان ارائه شد.

همچنین در این همایش فعالان حوزه نشر کتاب از تفویض اختیار صدور مجوز چاپ کتاب برای استان خوزستان قدردانی کردند و خواستار حمایت استاندار خوزستان و دستگاه های اجرایی استان از ناشران شدند.


 

راه اندازی غرفه دائمی نمایشگاه کتاب در نمایشگاه بین المللی خوزستان، برپایی جمعه بازار کتاب، کمک به توزیع کتاب های قدیمی و انبار شده در چاپخانه ها، راه اندازی دوره های آموزشی ویژه ، کمک به ناشران و اختصاص یارانه با توجه به بالا بودن قیمت تمام شده کتاب در استان خوزستان و حمایت های مالی از جمله خواسته های مطرح شده از سوی ناشران و فعالان حوزه صنعت چاپ در این همایش بود.

در پایان این همایش از مدیران فعال صنعت چاپ استان خوزستان، ناشران برتر و مجله روزنه فرهنگی که موفق به دریافت دو جایزه ملی شده است، با اهدای لوح تقدیر شد.

مدیران چاپخانه امین، چاپخانه لاله، چاپخانه شمس، چاپخانه خیام، چاپخانه مرتضی، چاپخانه بهشتی، چاپخانه لالی، چاپخانه جماله گرافیک، چاپخانه سیلک جامعه، چاپخانه ترنج، چاپخانه نشر فرهنگ و چاپخانه نور از جمله فعالانی بودند که در این همایش از آنها تقدیر به عمل آمد.

همچنین مدیران مسئول ناشران پیام دزفول، انتشارات معتبر، انتشارات تراوا، انتشارات کردگار، انتشارات قطبی و انتشارات سوشیا نیز از جمله ناشران برتر منتخب همایش صنعت چاپ و نشر استان خوزستان هستند که مورد تقدیر قرار گرفتند.

گفتنی است، همایش تجلیل از خادمان صنعت چاپ و نشر استان خوزستان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و در راستای ویژه برنامه های گرامیداشت این هفته برگزار شد.

در این همایش نماینده ای از چاپخانه های فعال دیگر شهرستان های استان خوزستان نظیر « شوش ـ اندیمشک ـ شوشتر و .... » حضور نداشت .

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست