04262024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۱۲۰۵3083

نشست صمیمی مدیران کانون های فرهنگی و هنری مساجد با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

به همت اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ، ساعت 15:25 روز جمعه 4 اسفند 1396 ، نشست صمیمی مدیران کانون های فرهنگی و هنری مساجد با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی در تالار نیایش برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز فاطمه دیناروند سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ضمن عرض خیرمقدم به نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و مدیران 70 کانون فرهنگی و هنری در دو حوزه ی شهری و روستایی  به تشریح بخشی از عملکرد  امور مساجد و کانون های فرهنگی و هنری اشاره کرد و گفت : جشنواره های قرآن و عترت ، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی ، نشست های بصیرت افزایی و مهدویت شناسی و... از جمله فعالیت هایی بوده که با نظارت مسئول امور مساجد توسط کانون ها اجرا شده است .

وی در ادامه به مهمترین مشکلات کانون ها اشاره کرد و خاطر نشان نمود : عدم پرداخت سرانه ی کانون به مدت دوسال و کمبود تجهیزات نظیر « رایانه با وسایل جانبی  ـ دوربین عکاسی ـ میز و صندلی ، قفسه ی کتاب و کتاب های مورد نیاز و... » عمده ترین مسائلی هستند که مدیران کانون ها با آن دست و پنجه نرم می کنند .

وی در پایان به موازی کاری برخی از ادارات اشاره کرد و گفت : در بخش قرآن و عترت متأسفانه برخی از ادار ات نظیر « آموزش و پرورش ، سپاه پاسداران ، تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه » موازی کاری با ما دارند و من پیشنهاد می دهم این فعالیت به یک اداره واگذار شود .

کریم ستاوی مسئول امور مساجد اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش در تکمیل تشریح عملکردی که فاطمه ی دیناروند به آن اشاره کرد تصریح نمود : برگزاری سه دوره طرح معرفت در « روستای میثم تمار ـ کوی ابوذر غفاوری و شهر فتح المبین » ـ برگزاری جشنواره ی پیامبر باران در آستانه ی مقدس حضرت دانیال نبی(ع) که قرار است دومین  جشنواره در سال 1397 برگزار شود ، نشست های ماهانه ی مدیران کانون ها و..... » از دیگر فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری  به شمار می آید .


سپس دکتر سید راضی نوری نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش به خاطر برگزاری این نشست  ، پرداختن به فرهنگ را اوجب واجبات دانست و اظهار داشت : هر چیزی برای خود نیاز به فرهنگ دارد « فرهنگ سخن گفتن ، فرهنگ حقوق شهروندی ، فرهنگ ترافیک و..... » لذا باید زیر ساخت فرهنگ خود را تقویت کنیم و از آنجایی که کانون های فرهنگی و هنری مساجد  اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی  در این راستا  یعنی هم « قرآن و هم عترت رسول اکرم(ص) » حرکت می کند بسیار به جا و عالیست اما هر چه سرمایه گذاری کنیم کم و اندک است .

وی افزود : متأسفانه امروز مسائل فرهنگی کم رنگ است و کار معلمین به علم و آموزش  معطوف  گشته است و با تأکید مقام معظم رهبری هر چه موازی کاری در زمینه ی قرآن و عترت شود کم است ، ما اگر چند اداره و یا نهاد دیگر هم در خصوص « قرآن و آداب و عترت » کار کنند باز هم کم است .

دکتر نوری همچنین اظهار داشت :اما این که مدیران کانون های فرهنگی و هنری  بدون اعتبار دارند به فعالیت خود ادامه می دهند  در واقع دارند مجاهدت می کنند هر چند من در سال 1394 برای تقویت کانون های فرهنگی و هنری مساجد اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش مبلغ 20 میلیون تومان را به حساب اداره ی کل واریز نمودم اما تا کنون یک ریال از آن مبلغ به امور مساجد این شهرستان داده نشده و من از مدیرکل اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان که خود فرزند این شهرستان است انتظار رسیدگی در این مورد را دارم .

نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی  به آمار مساجد شهرستان اشاره کرد و تصریح نمود : در حالی که ما 270 مسجد در شهرستان شوش داریم اما فقط 70 مسجد دارای کانون فرهنگی و هنری می باشند و این به خودی خود یک ضعف را نشان می دهد .

وی افزود : تنها راه برون رفت از این وضعیت  ایجاد یک صندوق کمک های مردمی  جهت حمایت از کانون های فرهنگی و هنری مساجد است  که می بایست توسط اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش را اندازی شود و با این کار حتی می تواندذ  تولید اشتغال فرهنگی و هنری را نیز احیا نمود .با توجه به این که شورای عالی فرهنگی  در شهرستان شوش به دبیری اداره ی تبلیغات اسلامی فعالیت خود را شروع کرده و انتظار داشتیم که ماهی یک بار تشکیل جلسه دهد ولی متأسفانه فاصله ی این جلسات خیلی طولانی شده است .

دکتر سید راضی نوری در پایان سخنان خود  تعیین یک روز از سال را به نام شوش توصیه نمود و در این خصوص خاطر نشان نمود : همانطور که ستاوی مسئول امور مساجد اشاره کردند در جشنواره ی که قرار است تحت عنوان پیامبر باران اجرا شود از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان انتظار دارم یا در این روز و یا دریکی از مناسبت هایی که به شوش می تواند اختصاص داشته باشد روزی را در تقویم رسمی کشور به نام شوش  از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری نماید .

دکتر محمد جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان  به رشد و توسعه شهرستان شوش در این شش سال اخیر اشاره کرد و گفت : وقتی که می بینم بیمارستان نظام مافی متحول شده است ، وقتی که تلاش شبانه روزی را برای احداث بیمارستان 164 تختخوابی را می بینم ؛ وقتی که پس از 15 سال رکمود راه اندازی مجدد شرکت قند را نظاره می کنم  ، وقتی که برچین پل چهار راه را می بینیم ؛ وقتی که توسعه ی آستان مقدس حضرت دانیال نبی را می شنوم ، وقتی که شاهد تعریض پل شهید ناجیان هستم و خیلی از موارد دیگری که  فرصت زیادی را می طلبد تا به آنها اشاره کنم به عنوان یک شوشی و یک خوزستانی بر خود می بالم  و بدون آنکه موقعیت اداره ی کل مدنظرم باشد این توسعه را مرهون زحمات دکتر سبد راضی نوری می بینم و از کلیه ی هنرمندان در این زمان انتظار حمایت از این نماینده ی تلاش گر را دارم .

وی افزود : کمک کنید که این توسعه ها روز به روز بیشتر شود و ما با خشنونت اصلا  نمی توانیم کاری را پیش ببریم  همانطور که چوب نقد بر سر مسئولین است و ما آن چوب را می بوسیم در مقابل  آن چوب ، این تحولات را نباید نادیده گرفت .

دکتر جوروند سپس به شهدای گرانقدر و والامقام شهرستان شوش اشاره کرد و تصریح نمود : ما شهدای بزرگی نظیر « سردار سرلشکر شهید حسن درویشی ، سردار شهید صفر احمدی و ... » را داریم که سنگر بزرگ شوش را ابتدا با برنو و ام یک ها  مدیریت کردند اما هیچوقت یادی از آنها در مجلس نمی شود و ما هنرمندان موظفیم در بخش های کاری خود به یاد  آنها باشیم .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان در ادامه  از دو رویدادمهم برای بخش شاوور خبر داد و اظهار داشت : با پیگیرهای دلسوزانه ی دکتر سید راضی نوری نماینده ی تلاشگر و دلسوز هرستان شوش به زودی در بخش شاوور هم کلنگ مجموعه ی بزرگ فرهنگی و هنری به زمین زده می شود و هم اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی این بخش رسما افتتاح می شودذ  و آن وقت این بخش کلا از زیر نظر اداره ی شوش جدا شده و دار ای رئیسی مستقل و با اعتبارات مستقل خواهد شد .

دکتر جوروند درپایان به آمار کانون های ثبت شده در استان اشاره کرد و اظهار داشت : در مساجد خوزستان یک هزار و 200 کانون فرهنگی و هنری فعالیت دارند. افرادی که متقاضی تاسیس کانون فرهنگی هنری در مساجد هستند محدویتی ندارند و هر موقع در سامانه ثبت نام کنند مجوز آنها صادرخواهد شد.

 

سپس رضا کرمی از شاعران برجسته ی شهرستان شوش با خوانش سه غزل از مجموعه اشعار خود شور و حالی به این نشست داد و ما یکی از اشعارش را که در خصوص ریزگردها ، این مهمان همیشه ناخوانده  تحت عنوان « برای غربت خاک آلود دیارم...» را برگزیدیم :

چه بگویم که دل و دست و دهانم خاک است

به کجا رو بکنم من که جهانم خاک است

باز گفتند  غمی نیست که چون میگذرد ....

به چه سان میگذرد ؟من که زمانم خاک است

روزگارم همه مشمول تیمم شده است

من که گلدسته و تسبیح و اذانم خاک است

هر چه فریاد زدم باز به جایی نرسید

شهر ، طوفانی و من ورد زبانم خاک است

برگ برگ غزل از  خاطره ی خاک پُرست

چه بگویم  منِ خاکی که روانم خاک است

نفت می جوشد و افسوس به جا می ماند

همگی تاجر و من جنس دکانم خاک است

شهر مفقودم و از نقشه ی دیدار گمم

روی قبرم بنوسید:نشانم خاک است

در ادامه حسین اسفندی  مدیر کانون اشراق کوی سلمان فارسی ، حمید حمدانی  مدیر کانون مسجد امام رضا(ع) ، زهرا سگوند مدیر کانون بشارت منطقه ی صنعتی هفت تپه ـ عایرضا کریمی مدیر کانون مسجد موسی ابن جعفر(ع)  ، خسرجی مدیر کانون بین الاحزان شهر الوان ، علی منصوری  و ... به امار و ارقام و مشکلات کانون های خود گپرداختند که فرداشب به  گزارش کامل آن پرداخته می شود و عبدالحسین رسته خاک عضو هیئت رئیسه ی انجمن هنرهای نمایشی به نمایندگی از طرف هنرمندان تئاتر و هوشنگ سعیدیان رئیس انجمن خوشنویسان  به اعتراض های خود به نحوه ی کار سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش پرداختند و همین کار باعث شد این نشست صمیمانه نیمه تمام و بدون داشتن خروجی و با ترک جلسه توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد  اسلامی استان خوزستان خاتمه یابد .ضمن این که دکتر سید راضی نوری نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی به خاطر این که می بایست در جلسه ای دیگر حضور یابد با کسب اجازه از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسه را نیم ساعت جلوتر ترک کرده بود .


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست