04262024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۴۰۷3248

همایش بزرگداشت حجت الاسلام شهید سید محمد کاظم دانش در دزفول برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 22 چهارشنبه 6 تیرماه 1397 به همت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش و مجمع اهل بیت(ع) شهرستان شوش ، همایش بزرگداشت حجت الاسلام سید محمد کاظم دانش با عنوان « کاظم  ابوعلی» در مسجد ثارالله دزفول برگزار شد .

سردار پاسدار محمد ابراهیم دانش برادر حجت الاسلام شهید سید محمد کاظم دانش ضمن قدردانی از بانیان برگزاری این همایش گذری به زندگی نامه این شهید والامقام زد و گفت : شهید سید محمد كاظم دانش سال 1318 در شهرستان دزفول در خانواده‌ای روحانی چشم به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و مقدماتی را در همین شهر به پایان رساند و با توجه به این که شش ساله بود چون والده اش در خانه مشغول به تدریس  بود کلاس اول را در همان شش سالگی با موفقیت پشت سر گذاشت و از سن هفت سالگی وارد کلاس دوم ابتدایی شد و در مجموع بعد از 11 سال دیپلم را دریافت نمود از سال 1330 تا 1337 در حوزه دزفول مشغول تحصیل و كسب علم بود. در سال 1337 جهت ادامه تحصیل علوم دینی راهی قم شد و از این تاریخ که ساكن قم شد، و زیر نظر علمای بزرگی نظیر آیت الله بروجردی ؛ امام خمینی(ره) و .... » به مکسب علم پرداخت .


وی افزود : در سال 1342 در حمله ای که رژیم طاغوتی شاه به مدرسه فیضیه ی قم نمود شهید دانش در مدرسه حضور داشت  و به اتفاق یک نفر دیگر  آیت الله اراکی را از درب پشتی مدرسه به خانه بردند که در راه آیت الله اراکی به شهید دانش گفت : « شما  شک نداشته باشید که شهید می شوید اما الان وقت شهادت شما نیست . » و از آن به بعد به سید محمد کاظم دانش الهام شده بود که شربت شهادت را خواهد نوشید .

سردار سرتیپ پاسدار محمد ابراهیم دانش همچنین اظهار داشت : شهیددانش جزء هیات هفت نفره تحریریه مکتب اسلام و مسئول پاسخ به سئوالات این مجله بود. او همچون استاد مطهری، برای آگاهی نوجوانان و جوانان به نگارش داستان زندگی اصحاب پیامبر پرداخت. این داستانها، پس از چاپ در مکتب اسلام، با عنوان «سیمای فداکاران » در دو جلد منتشر شد و در سالهای پیش، کتاب سال شناخته شد. گرچه او می توانست فقط مقالات فلسفی، دیالکتیک و متافیزیک بنویسد، ولی ترجیح داد مطالب همه فهم و خواص پسند، بنگارد و از این راه خدمت بزرگی به اسلام کند.


وی در ادامه از نمایشنامه نویسی و کارگردانی شهید دانش برای اولین بار پرده برداشت و در این خصوص تصریح نمود : یکی از داستان های خود را اختصاص به« سعید بن جُبَیر بن هشام اسدی وابلی» از تابعین و اصحاب امام سجاد(ع) داد و آن را به نمایشنامه ای تغییر داد و با دعوت از برخی از جوانان کارگردانی آن را بر عهده گرفت و تمرینات نمایش را در مسجد نجفیه انجام داد  و وقتی که این نمایش آماده ی اجرا شد  تمام جلسات قرآن مساجد را دعوت نمود  و جمعیت به حدی زیاد آمد که برخی روی منبر نشستند و نمایش را دیدند .

آیت الله دکتر محسن حیدری یکی از نمایندگان استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ، ضمن قدردانی از شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان دزفول و مجمع اهل بیت(ع) شهرستان شوش به خاطر برگزاری این همایش عنوان نمود : امشب ، شب هفتم تیر است ؛ سالروزشهدای فاجعه ی کربلای سرچشمه ؛ شهید مظلوم انقلاب اسلامی ؛ دکتر سید محمد حسینی بهشتی  و 72 تن از بهترین یاران حضرت امام  خمینی (ره) ؛ به همین مناسبت لازم است  به محضر قدسی حضرت بقیة الله ارواحنا لتراب مقدمه الفداء(عج) و نایب بر حقش  حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای«مدظه العالی »  ، مردم شریف ، ولایتمدار ، همیشه در صحنه و انقلابی شهرستان های دزفول و شوش تسلیت بگویم و از بانیان برگزاری این همایشتشکر کنم که بعد از گذشت 37 سال هم چنان یاد و خاطره ی اسوه های بصیرت ، شهادت ، ولایتمداری هستند و هر چند که حق مطلب در بالاترین شکل اقتضا نمی شود .


وی در ادامه به دو نقطه تقابل با هم از صدر اسلام تاکنون اشاره کرد و خاطر نشان نمود : نقطه ی اوج تقابل دو جریان تاریخی در عصر حاضر  واقعه ی دلخراش هفتم تیر است ؛ جریان اسلام ناب محمدی(ص) که پرچم داری آن را اهل بیت عصمت و طهارت(ع)  بر عهده گرفته اند و به برکت انقلاب اسلامی  ایران بر فراز کره ی زمین با اقتدار  هر چه بیشتر به اهتزاز  در آمده است . و در مقابل جریان اسلام « قلابی ، بدلی و عوضی » از صدر اسلام آغاز شده و نقطه ی اوج آن ؛ صحنه ی  عاشوراست  که از یک سو امام حسین(ع) و 72 تن از یارانش قرار دارند و در سویی دیگر بنی امیه که در هیچ دوره ای جز توطئه علیه اسلام  ؛ برنامه ی دیگری نداشته است .

امام جمعه ی موقت شهرستان اهواز در تکمیل سخنان خود تصریح نمود : امویان تظاهر به مسلمانی  کرده و کفر را در دل نهان داشتند و وقتی که چند نفر را دور خود می دیدند  آن کفر را نمایان می کردند . در روز تاسوعای حسینی اسلام قلابی وقتی در مقابل اسلام ناب محمدی(ص) قرار گرفت ؛ به خاطر این که مردم را در مقابل امام حسین(ع) رو در رو کند گفت « یا خیل الله ارکبی و بالجنه ابشری /// برای رسیدن به بهشت به جنگ نواده ی پیغمبر بروید . » و این شد که امام حسین(ع) و 72 تن از بهترین یارانش در راه اسلام ناب محمدی (ص) به شهادت رسیدند .


دکتر حیدری  افزود : در طول تاریخ  اسلام قلابی و بدلی به اشکال مختلف خود را نشان داده است  و از عصر غیبت کبری که پرچمداری اسلام را حضرت امام خمینی(ره) بهعهده گرفت  و در مقابل رژیم طاغوت ایستاد و به پیروزی رسیدتا زنان رویش لیبرال ها  که بنی صدر یکی از آنها بود و هم چنین منافقین با نام جعلی مجاهدین خلق رو در روی اسلام ناب محمدی قرار گرفتند و اوج این درگیری ها فاجعه ی بزرگ هفتم تیر  است که در این هنگام سیدی از ذریه ی امام حسین(ع) به نام آیت الله دکتر محمد حسین حسینی بهشتی و 72 نفر  به اندازه همان یاران امام حسین(ع) در سرزمین کربلا  به شهادت رسیدند که سه نفر از آن شهدا  نمایندگان  استان خوزستان بودند « شهید سید محمد کاظم دانش نماینده ی مردم شریف شهرستان های شوش و اندیمشک ـ شهید سید جواد شرافت نماینده ی مردم شهرستان شوشتر و گتوند و علیرضا چراغ زاده دزفولی نماینده ی شهرستان رامهرمز » و بر حسب اتفاق شهید دانش و شهید چراغ زاده ی دزفولی در همین پایتخت مقاومت کشور یعنی دزفول به دنیا آمده اند .

نماینده ی استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه به خاطرات خود با شهید دانش اشاره کرد و اظهار داشت : من  از سال 1350 که توفیق طلبه شدن در اهواز  و سپس در شهر مقذدس قم را داشتم  با شهید دانش از طریق همین مجله ی مکتب اسلام  و مقالات و داستان هایی که ایشان در این نشریه منتشر می کرد آشنا شدم و بعد از آن بارها  حضوری همدیگر را می دیدیم خصوصا از زمانی که به شوش آمد  ودر ماه های محرم و صفر و فصل تابستان  خدمت ایشان می رسیدیم . شهید دانش ابتدا به عنوان مسئول حزب جمهوری اسلامی و سپس فرمانده کمیته ی انقلاب اسلامی شهرستان شوش خدمات زیادی را از خود به جا گذاشت و سپس به عنوان اولین امام جمعه ی شهرستان شوش منصوب شد  و بعد از آن به عنوان اولین نماینده ی مردم شریف شهرستان های شوش و اندیمشک راهی مجلس شورای اسلامی گردید  و این شد که ارتباط تنگاتنگی با ایشان داشتم .


وی در دومین خاطره ی خود با شهید دانش به آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اشاره کرد و گفت : همزمان با آغاز جنگ  حجت الاسلام سید محمدکاظم دانش  با لباس نظامی در جبهه ها حضور یافت و ما هم که مطلع شدیم شوش در خطر سقوط قرار دارد همراه با دیگر دوستان با صد قبصه برنو و ام یک خود را به شوش رساندیم ششم یا هفتم  مهرماه بود وقتی که دیدیم ارتش ایران « لشکر 21 حمزه » به دستور بنی صدر خائن مرز را رها کرده و وارد شوش شده اند و شوش را در آستانه ی سقوط قرار داده اند  از طریق آیت الله موسوی جزایری ارتباط تلفنی با دفتر حضرت امام خمینی(ره) برقرار شد و شهید محلاتی  جواب تلفن را داد  و وقتی که موضوع مطرح گردید محلاتی در پاسخ گفت : « در حال حاضر بنی صدر نزد امام خمینی(ره) نشسته و چنین گزارش هایی را شدیدا تکذیب می کند و در نتیجه ما تا صبح روز بعد مقاومت کردیم تا شهر سقوط نکند  و دشمن تا آن سوی رودخانه ی کرخه جلو آمده بود و بی شک اگر می دانست در شوش فقط صد تفنگ دار  حضور دارد  با نصب پل شنلاور بر روی رودخانه ی کرخه وارد شوش می شد و اگر به جاده ی ترانزیت می رسید یعنی در واقع کل استان خوزستان سقوط کرده است ؛ در آن شرایط  شهید دانش آمد و وقتی موضوع را با ایشان در میان گذاشتیم گفت :  امیر سرلشکر قاسمعلی ظهیرنژاد ارشادی (که در آن زمان فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود ) در حال حاضر در تیپ 2 زرهی دزفول حضور دارد ؛ به دزفول آمدیم و با ظهیرنژاد موضوع را در میان گذاشتیم و با توجه به این که در آن زمان فرماندهی کل قوا بنی صدر بود اما چون ایشان از پیروان حضرت امام خمینی(ره) بود بدون اجازه دستور داد تا نیروهای ارتش در شوش مستقر شوند و آن موقع هم فرماندهی سپاه علی شمعخانی بود که حضور ارتش و سپاه در کنار هم  شوش را از سقوط  رسما نجات داد .


آیت الله حیدری در پایان به آخرین خاطره ی خود با شهید دانش اشاره کرد و تصریح نمود : خردادماه سال 1360 قرار شد که خطبا و شعرای عرب زبان ایران به همراه شاعرانی از کشورهای « عراق ـ لیبی ـ مصر و.... » در تهران یک همایشی  تدارک ببینیم و در آن همایش بر علیه  صدام افشاگری کنیم ؛ از خوزستان حدود صد نفر را با خود بردم  و در مهدیه ی تهران مستقر شدیم ؛ با کمک شهید سید محمد کاظم دانش ملاقاتی با رئیس مجلس شورای اسلامی که آن موقع مرحوم هاشمی رفسنجانی بود  داشتیم و ایشان هم خیلی از این همایش حمایت  کرد ولی بنی صدر تنها مخالفی بود که مأموریت ما هم با این مخالفت به سرانجام نرسید  و در واقع رابط من با مجلس شورای اسلامی حجت الاسلام سید محمد کاظم دانش بود  من در آن زمان یک طلبه ی 24 ساله بودم نه کسی را می شناختم و نه کسی مرا می شناخت و سر انجام سه هفته قبل فاجعه هفتم تیر به همراه ایشان و شهید دکتر حسن آیت در رستوران مجلس ناهاری را صرف کردیم و در پایان اگر بخواهم در یک جمله شهید دانش را معرفی کنم ؛ عرض می کنم « شهید دانش نمونه ی بارز اخلاق محمدی(ص) ؛ مهربان و متواضع نسبت به جوانان ، مردم و مؤمنین ـ دلسوز ، نترس و مجاهد نسبت به دشمنان بود . »


سپس حاج ناصر پیوست مدیر مجمع اهل بیت(ع) شهرستان شوش و یکی از بانیان برگزاری سلسله برنامه های شهدصلوات در منازل شهداء به  ذکر مصیبت در مورد شهدای هفتم تیر پرداخت و با توصیف شهید سید محمد کاظم دانش ، روضه ی امام حسین (ع) وپیکر چاک چاکش را با آهنگی سوزناک قرائت کرد و با نوحه خوانی به دو زبان فارسی و عربی دستها را با سینه آشنا نمود .



از دیگر برنامه های این همایش می توان به «پخش کلیپ بیانات مقام معظم رهبری پیرامون شهدای هفتم تیر توسط صادق اسماعیلی فر رئیس انجمن هنرهای نمایشی شهرستان شوش ، اهدا تندیس به سردار سرتیپ پاسدار محمد ابراهیم دانش و اهدا تندیس صلوات به آیت الله دکتر محسن حیدری نماینده ی استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری از طرف مجمع اهل بیت(ع) شهرستان شوش » اشاره کرد .


شایان ذکر است در این همایش آیت الله دکتر سید محسن حیدری نماینده ی استان خوزستان در مجلس خبرگاران رهبری و امام جمعه ی موقت شهرستان اهواز ؛حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی قاضی،آیت الله حاج شیخ رضا سبط شیخ انصاری تولیت حوزه علمیه آیت الله العظمی سبط شیخ انصاری دزفول ، سردار سرتیپ پاسدار محمد ابراهیم دانش ، روایتگر هشت دفاع مقدس سرهنگ پاسدار علی ظهیری ، ناصر منصوری مسئول دفتر نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی ، حجت الاسلام امام جماعت مسجد رسول الله(ص) شهرستان شوش ، جمعی از اعضای شهدصلوات شوش و مردم ولایتمدار دزفول حضور داشتند .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست