04292024دوشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۳۲۷1706

به مناسبت ماه مبارک رمضان دوره ی آموزش تفسیر قرآن با حضور 250 بانوی فرهنگی در شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز چهارشنبه 26 خرداد 1395 ساعت 18:30 از سری کلاس های ضمن خدمت فرهنگیان ؛ به مناسبت ماه مبارک رمضان ، دوره ی آموزشی تفسیر قرآن به همت معاونت پرورشی و تربیت بدنی اداره ی آموزش و پرورش شوش با حضور 250 بانوی فرهنگی در سالن امور تربیتی این شهرستان برگزار شد .

 

به گزارش شوش نیوز  ، نعمت اله حسین زاده مدرس این دوره ، با اشاره به جایگاه و منزلت امام علی(ع) به عنوان جانشین به حق خاتم انبیاء(ص) سخنان خود را آغاز نمود و در این راستا گفت : بهترین راه اثبات امامت امام علی(ع) برای اهل سنت، تمسک به قرآن و روایاتی که در توضیح آنها در کتب خودشان نقل شده است، می باشد و البته بدیهی است که انسان باید حقیقت جو باشد تا به توجیهات ناصواب و غیر عقلانی متوسل نشود و چشم را به روی حقیقت نبندد.

 

وی افزود : در قرآن مجید آیات فراوانی است که با استفاده از احادیثی که از پیامبر اکرم (ص) در شأن نزول آنها وارد شده است، امامت امام علی (ع) را اثبات می نمایندکه به آیاتی از کلام الله مجید به عنوان نمونه اشاره می کنم  آیه ی تبلیغ : «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک... که طبق روایات معتبر از اهل سنت در جریان غدیر خم نازل شده است و در این روز تاریخی پیامبر(ص) با اعلام ولایت و جانشینی حضرت علی(ع) رسالت خود را تکمیل فرمود. سوره ی مائده، 67 » ـ آیه ی ولایت : « انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا الذین یقیمون الصلاة... که ولایت حضرت علی (ع) در کنار ولایت خدا و رسول(ص) قرار داده شده است. سوره ی مائده، 55.» ـ آیه ی اولی الامر: « یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم... ـ که اطاعت از اولی الامر را به نحو مطلق واجب کرده است، و از این الزام مطلق بدست می آید که امام باید معصوم باشد لذا غیر از حضرت علی(ع) که از عصمت برخوردار نیست، نمی تواند امام باشد. علاوه روایاتی که از کتب اهل سنت در ذیل این آیه به معرفی حضرت علی(ع) به عنوان امام و جانشین پیامبر (ع) پرداخته است، بیش ار اندازه است . ـ سوره ی نساء، 59. » و آیه ی صادقین: « یا ایها الذین امنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین... ـ که می فرماید: ای اهل ایمان، تقوا داشته و با صادقین باشید و در روایات بیان شده است که: منظور از صادقین حضرت علی(ع) و اهل بیت پیامبر(ص) می باشند. ـ سوره ی توبه، 119. »


 

حسین زاده در ادامه اظهار داشت : آنچه بیان شد تنها بخشی از احادیثی بود که از کتب اهل سنت و راویان مورد قبول آنان و همچنین از کتب شیعه تنها درباره چهار آیه ، از سه سوره  که درباره ولایت و امامت حضرت علی (ع) نازل شده است بیان گردیده و علاوه بر این آیات، آیات دیگری، بازگو کننده ی فضیلتی از فضیلت های حضرت علی (ع) و برتری آن حضرت بر سایر صحابه و یاران و نزدیکان پیامبر اکرم(ص) است. حال با استناد به حکم عقل که تقدیم «مرجوح» بر «ارجح» را قبیح می شمارد، می توان نتیجه گرفت که امامت و جانشینی پیامبر اکرم (ص) حق حضرت علی (ع) است.

 

وی در تکمیل این بخش از سخنان خود به آیه 32 از سوره ی  انفال اشاره کرد و خاطر نشان نمود : « وَإِذْ قَالُوا اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ هَٰذَا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنَا حِجَارَةً مِنَ السَّمَاءِ أَوِ ائْتِنَا بِعَذَابٍ أَلِيمٍ » . احمد بن عبدالرحمن النارودى بعد از چهار واسطه از مفضل بن عمر الجعفى از امام صادق (ع) نقل نماید که فرمود: نضر بن حرث نزد پیامبر آمد و سلام کرد و رسول خدا (ص) جواب سلام او را داد. سپس گفت: یا رسول الله تو سید اولاد آدم باشى و برادر تو على سید عرب و دختر تو فاطمه سیده زنان جهان و دو پسران تو حسن و حسین دو جوان از جوانان اهل بهشت باشند و عموى تو حمزه سیدالشهدا و پسر عمّ تو جعفر بن ابى‌طالب ذوالجناحین که با آن در بهشت پرواز می‌کند و سایر اعمام تو هر یک موقعیت و منزلتى داشته باشند . بنابراین براى سایر قریش و عرب چه مقام و منزلتى خواهد ماند. رسول خدا (ص) در جواب او در فکر فرو رفت سپس سربلند کرد و فرمود: به خداوند قسم این مقام هائى که شمردى من به آن‌ها نداده ام بلکه خداوند به آن‌ها اعطاء نموده و بخشیده است. و در موارد مزبور من گناهى ندارم، نضر بن حرث بعد از این جواب از پیامبر روى برگردانید و گفت: بار خدایا اگر این مقام هائى که تو قراردادى راست باشد سنگى از آسمان بر سر ما فرود آور و یا ما را به عذاب دردناک گرفتار بساز سپس این آیة نازل گردید . و همچنین رسول خدا (ص)  به قریش فرمود: خداوند مرا مبعوث نموده که همه پادشاهان جهان را در زیر لواى اسلام درآورم. بنابراین مرا اجابت کنید و در تحت لواى اسلام درائید تا تفوّق بر عرب و عجم یابید.


 

مدرس این دوره از مجموعه کلاس های تفسیر قرآن افزود :  ابوجهل گفت: بار خدایا اگر این اظهاراتى که محمد می‌کند راست باشد از آسمان بر سر ما سنگ بباران یا ما را به عذاب دردناک مبتلا ساز و این گفتار را از اثر حسد و رشکى که نسبت به رسول خدا صلی الله علیه و آله داشت، ابراز نمود سپس این آیه نازل گردید. و سعید بن جبیر گوید: که این آیه درباره نضر بن الحرث نازل شده است، شیخ بزرگوار ما بدون ذکر شأن و نزول بنا به نقل از سعید بن جبیر و مجاهد گوید: که طالب و خواستار متن آیه نضر بن الحرث بن کلدة بوده است.


 

حسین زاده در ادامه نصریح نمود: وقتی که مخالفان با امامت امام علی و آغاز ولایت وی بعد از رسول اکرم(ص) عصبی شده بودند ، گفتند: خدايا! اگر اين (اسلام و قرآن) همان حقّ از جانب تو است، پس بر ما از آسمان سنگ‌هايى بباران يا عذابى دردناك براى ما بياور. و هنوز چند قدمى برنداشته بود كه سنگى از آسمان بر سر او فرود آمد و او را به هلاكت رساند و آيات اوّل سوره‌ى معارج نازل گرديد . و اين تقاضا كننده " نعمان بن حارث" يا" نضر بن حارث" بود كه به هنگام منصوب شدن على(ع) به مقام خلافت و ولايت در غدير خم و پخش شدن اين خبر در شهرها بسيار خشمگين گشت، و خدمت رسول خدا آمد و گفت : آيا اين از ناحيه تو است، يا از ناحيه خداوند؟ پيامبر (ص) صريحا فرمود: از ناحيه خدا است، او بيشتر ناراحت شد، و گفت خداوندا! اگر اين حق است و از ناحيه تو است سنگى از آسمان بر ما فرود آور، و در اين هنگام سنگى فرود آمد و بر سر او خورد و او را كشت .

 

نعمت اله حسین زاده همچین گفت : عده ای امام علی(ع) را به عنوان جانشین پیامبر اعظم(ص) نمی دانند و برخی دیگر امام علی(ع) را برابر با خداوند می دانند که هر دو دسته گمراه و سرنوشت آنها نابودی است .

 

وی در پایان به خرافه پرستی های طبی  در جامعه اشاره کرد و گفت : یکی از مهم ترین مسائلی که ذهن مادران باردار به خصوص مادران جوان را در طول مدت بارداری درگیر می کند، شایعاتی است که از زبان افراد مختلف می شنوند. گاه به قدری این شایعات در نظر مادر قطعی و حتمی جلوه می کند که حتی اظهارات پزشک متخصص و جواب انواع آزمایش ها و سونوگرافی ها هم نمی تواند نظر مادر را درباره جنسیت یا سلامتی جنینش تغییر دهد. که در این کلاس ما برای  صحت و سقم این خرافه پرستی ها به ۹مورد معروف در زمان بارداری اشاره می کنیم . «اگر دست هایت را ببری بالای سرت، بند ناف دور سر جنین می پیچد.» ـ اگر شکمت پهن نشده است، حتما پسردار می شوی یا «حالا که شکمت پهن شده بچه ات دختر است». ـ «اگر به ماه گرفتگی نگاه کنی، بچه ات لب شکری می شود» ـ «اگر سر دلت می سوزد بچه ات پر مو می شود.» ـ «اگر زیاد میوه نخوری، بچه ات موقع به دنیا آمدن کثیف می شود.» ـ صورتت پف کرده است پس حتما «دختر داری» یا «پهلوهایت بزرگ شده! پس پسر داری» ـ «اگر به فرد زشتی نگاه کنی، بچه ات شبیه او می شود!» ـ «مبادا در دوران بارداری وارد وان حمام شوی! آب وان جنین را مریض می کند.» و «اگر زیاد شیر و پنیر بخوری سر بچه ات جوش سفید می زند.»9 مورد خرافه ای هستند که این روزها مادران جوان و یا زنانی که تا کنون باردار نشده اند خود را گرفتار این موارد کرده اند .


 

 

شایان ذکر است این دوره ی آموزشی به مدت 20 روز ادامه دارد که 10 روز آن اختصاص به بانوان فرهنگی دارد و مابقی جلسات متخص  آقایان فرهنگی است .

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست