04292024دوشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۴۳۱1757

آشنایی با زندگی نامه ی زنده یاد فضل اله فیلی

تهیه وتنظیم ـ عباس کرم الهی

شادروان فضل اله فیلی ، پسر چهارم سیف اله خان فیلی ، از تبار والیان لرستان پیش کوه و پشت کوه  در اردیبهشت 1325 در روستای عمله سیف  از توابع شهرستان شوش دیده به جهان گشود .

 

وی تا کلاس ششم ابتدائی در تنها دبستان بخش شوش به نام دبستان دولتی مشغول به کسب علم و دانش بود و بعد از آن دوران راهنمایی و متوسطه را در شهرستان های « دزفول ، آبادان و تهران گذراند  و پس از آن در کنکور سراسری و در رشته ی کشاورزی قبول شد و در دانشکده ی کشاورزی ملاثانی اهواز به ادامه ی تحصیل پرداخت ؛ اما پس از گذشت یک سال چون به این رشته علاقه ی چندانی نداشت ؛ مجدداً در کنکور سراسری حضور یافت و اینبار در رشته ی مورد علاقه اش یعنی فیزیک قبول شد و در دانشگاه اهواز  در سال 1349 مدرک کارشناسی خود را اخذ نمود .

 

زنده یاد فیلی  برای تدریس به شهرستان شوش بازگشت و در دبیرستان کورش  شروع به تدریس نمود و در کنار آن به مطالعه در زمینه های تاریخ اسلام ونسبت شناسی طوایف و عشایر « عرب و لر » رو آورد و با اساتیدی چون « دکتر علی محمد ساکی ـ سکندر امان الهی بهاروند و استاد علی پور آشنا شد و با استفاده از کتاب های تاریخ لرستان  ـ قوم لر و پیوستگی نژادی ؛ موفق شد سهم به سزایی در انتشار کتاب شناسنامه ی شوش  داشته باشد .

زنده یاد فضل اله فیلی از اولین افرادی بود که  اندیشه ی دکتر علی شریعتی  را در شوش نشر و ترویج نمود و در سال 1352 همراه با استاد مطهری و محمدرضا حکیمی در افتتاح حسینیه ی اعظم حضور داشت و این افتخار را به دست آورد که این دو شخصیت مبارز و انقلابی را به خانه ی خود دعوت نموده و پیرامون مسائل جهان اسلام ساعت ها به تبادل نظر بپردازند .

وی تلاش زیادی برای یادگیری زبان عربی را از خود بروز داد  تا این که موفق شد متون عربی را بدون اشکال مطالعه نموده و به زبان فارسی ترجمه کند .

فیلی  مسافرت های زیادی به اکثر کشورهای جهان اسلام و بعضاً کشورهای اروپایی داشت و در مصر با اساتید دانشگاه در مورد مسائل جهان اسلام به مباحثه پرداخت .

زنده یاد فضل اله فیلی مدت ها بود که بیماری دیابت متبلا شده بود اما امید خود را از دست نداد و همیشه در جامعه با خوش رویی  با دوستان ، اقوام ، آشنایان و شاگردان خود معاشرت داشت ، تا این که دوز دوشنبه 28 تیرماه 1395 دارفانی را وداع گفت و روز سه شنبه 29تیرماه 1395 ساعت 17:30 به خاک سپرده شد و دیروز پنجشنبه 31 تیرماه مراسم هفتمین روز این دانشمند بر سر مزارش به صورت نشست و برخواست برگزار شد ـ روحش شاد و یادش گرامی باد .

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست