04282024یکشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۱۱۱۶3033

همایش شورای دانش آموزی به مناسبت دهه ی مبارک فجر در شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 9:30 صبح روز دوشنبه 16 بهمن 1396 به همت سازمان دانش آموزی شهرستان شوش ، همایش شورای دانش آموزی درسالن امور تربیتی این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ احمد الباجی معاونت پرورشی و تربیت بدتی اداره ی آموزش و پرورش شهرستان شوش ضمن قدردانی از رئیس و اعضای سازمان دانش آموزشی به خاطر تلاش در برگزاری این همایش خطاب به اعضای شوراهای دانش آموزی دختر مقطع متوسطه ی اول و دوم گفت : یکی از اهداف بسیار مهم حضرت امام خمینی(ره) این بود که مردم در سرنوشت خود دخیل باشند  و به همین منظور به هنگام ورودش به ایران به بهشت زهرا رفت و به شهدای انقلاب اسلامی ادای احترام نمود و فرمود : « من به پشتوانه ی ملت به صورت موقت دولت تعیین می کنم  . » اما  به مرور زمان مشاهده کردیم که انتخاب « رئیس جمهوری ، مجلس شورای اسلامی ، مجلس شورای اسلامی» و بعد از رحلت ملکوتی امام راحل حتی انتخاب شوراهای اسلامی شهر و روستا به صورت مستقیم توسط مردم صورت گرفت .


وی افزود : حتی تعیین حکومت جمهوری اسلامی  نیز با دستور امام خمینی(ره) به صورت یک همه پرسی (رفراندوم) توسط رأی ملت مهر تأیید خورد و  بر همین اساس وزارت آموزش و پرورش هم انتخابات شوراهای دانش آموزی را با رأی مستقیم دانش آموزان به صورت یک دستورالعمل به تمام ادارات کل در استان ها ابلاغ نمود و امروز هم که شما در این همایش حضور دارید توسط همکلاسی ها و هم مدرسه ای های خودتان انتخاب شده اید تا از حقوق دانش آموزان دفاع کنید .

الباجی در بخش پایانی سخنان خود به به فلسفه ی تشکیل شورای دانش آموزی اشاره کرد و خاطر نشان نمود : « تحیکم و تعمیق ارزشها، باورهای دینی، آموزه های سیاسی و اجتماعی و در بین داشن آموزان ـ تکریم عملی شخصیت دانش آموزان و تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در آنان ـ تمرین مشارکت جویی و مسئولیت پذیری و تقویت روحیه انتقاد پذیری و حسن سلوک و احترام متقابل و کسب مهارت برای نقش اجتماعی که در آینده ایفا خواهند نمود ـ توجه عملی به مطالبات و خواسته های دانش آموزان د رچارچوب مقررات، قوانین و آئین نامه ی اجرایی مدارس ـ تسهیل در حسن اجرای برنامه های آموزشی و پرورشی و امور اجرایی مدارس از طریق واگذاری مسئولیت به دانش آموزان و همکاری با معاون پرورشی و تربیت بدنی مدرسه ـ یجاد زمینه ی مناسب جهت آموزش و ارتقای سطح علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانش آموزان برای حضور موثر آنان در عرصه های مختلف جامعه ـ توسعه و بهبود نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری از طریق مشارکت دانش آموزان ـ وسعه و تقویت فعالیت های گروهی، اعم از آموزش و پرورشی ـ فراهم کردن زمینه ی مساعد در جهت تبادل تجربیات، تعامل فکر و اندیشه، تفاهم و همدلی بین دانش آموزان و برقراری ارتباط سحیح و دوسویه بین آنان و اولیاء مدرسه و تلاش برای غنی سازی اوقات غیر رسمی مدرسه با همکاری معاون پرورشی و تربیت بدنی و با هدف ایجاد نشاط و انگیزش بیشتر برای دانش آموزان » اهداف کلی شورای دانش آموزی است اما وظایف مهم  و ضروری این شوراها به این شرح است  : «  بهره وری از شیوه نامه های پرورشی و آموزشی و مراقبت بر همسویی فعالیت های شورای دانش آموزی و کمیته های آن با مفاد آیین نامه اجرایی مدارس ـ بررسی پیرامون چگونگی مشارکت دانش آموزان و فعالیت های آموزشی و پرورشی و اجرایی مدرسه و ارائه پیشنهاد به مدیر مدرسه ـ همکاری در برنامه ریزی و اجرای مناسبت های مذهبی و انقلابی در مدرسه ـ اداره نشریه های دانش آموزی و همکاری در اداره امور کتابخانه مدرسه و همکاری در ارتقاء مهارت فرهنگی، هنری،علمی و ورزشی دانش آموزان و برگزاری مسابقات مربوطه » .

الباجی در آغاز سخنان خود به خاطر درگذشت یکی از دانش آموزان دختر ، حاضرین را به ذکر صلوات و قرائت فاتحه دعوت نمود .

سپس عبدالامیر خنیفری رئیس اداره ی آموزش و پرورش شهرستان شوش تقارن ویژه ی دهه ی مبارک فجر با ایام فاطمیه تبریک و تسلیت گفت و در این راستا اظهار داشت : این دهه به نام « دهه ی فاطمی » نام گزاری شده است و ما هم در برنامه ها هم باید  برنامه های  دهه ی فجر را با در نظر گرفتن شأن و منزلت حضرت فاطمه ی زهرا(س) در نظر بگیریم .


وی در ادامه هر آموزشگاه را در چهار رکن اساسی دانست و خاطر نشان نمود : « شورای  مدرسه ، انجمن اولیاء و مربیان و شورای دبیران » چهار رکن اساسی هر آموزشگاه می باشند و مدیر آموزشگاه موظف است هر ماه یک جلسه در مورد مسائل اداری با این ساختار  داشته باشد ، مدیرانی که اعتقاد به سیستم دارند قطعا این کار را انجام می دهند ولی برخی شخصا تصمیم گیری می کنند و خیلی از ارکان ها معطل می مانند .

خنیفر در ادامه به تاریخچه ی تأسیس شورای دانش آموزی در ایران اشاره کرد و تصریح نمود : شوراهای دانش‌آموزی در ایران از سال ۱۳۷۶ مطالعه و از سال 1377 رسما فعالیت خود را آغاز نمود ، که در واقع نهادی در مدرسه‌های ایران است که اعضای آن با انتخابات میان دانش‌آموزان برگزیده می‌شوند. بنابر این یک تشکل کاملا قانونی است و نباید سوری باشد ؛ لذا مدیر آموزشگاه در تمام برنامه ها می بایست  از نظر شورای دانش آموزی بهره ببرد و در واقع شورای دانش آموزی باید مطالبه گر باشد و از حقوق دانش آموزان  حتی در برنامه های درسی و امتحانات مستمر نظر بدهد .


رئیس کمیته ی فرهنگیان و دانش آموزی ستاد دهه ی مبارک فجر شهرستان شوش در بخش پایانی سخنان خود به معرفی امام خمینی(ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران پرداخت و در این خصوص عنوان نمود : امام خمینی اول مهرماه ۱۲۸۱ خورشیدی (۲۴ سپتامبر سال ۱۹۰۲ میلادی) در خانواده‌ای اهل دانش و متنفذ در شهرستان خمین بدنیا آمد . ایشان در دهه ی ۱۳۱۰ به هیچ فعالیت سیاسی آشکاری دست نزد با این‌که او با معدود علمایی که به‌صورت آشکار به اقدامات پهلوی اول اعتراض می‌کردند، همدردی داشت اما هیچگاه آشکارا وارد صحنه اجتماعی نشد.


وی افزود : دوران پهلوی اول ، دوران محدودیت و عقب‌نشینی برای روحانیت بود و امام خمینی(ره) به مانند سایر روحانیون تنها برای بقا تلاش می‌کرد. با رفتن رضا شاه و شروع جنگ جهانی این فضا تغییر کرد. در این حوزه قم تحت نفوذ محمدحسین بروجردی بود که به عدم دخالت روحانیان در امور سیاسی اعتقاد داشت. امام  به عنوان یک روحانی جوان با این رویه عمیقاً مخالف بود و به عنوان مخالفت مخفیانه به تدریس عرفان می‌پرداخت. هرچند تدریس عرفان در آن زمان در حوزه ممنوع بود. او همچنین به طور مخفیانه از نواب صفوی حمایت می‌کرد. او در هنگام تدریس روش مرسوم در قم که مباحثه بین طلاب بود را برنمی‌تافت.

عبدالامیر خنیفر در ادامه به دوران تبعید امام پرداخت و گفت : امام خمینی (ره) به دلیل سخنرانی خطاب به شاه ملعون در عاشورای ۱۳۴۲ خورشیدی ، ۱۰ ماه زندانی و در ۱۳۴۳ به دلیل سخنرانی علیه کاپیتولاسیون، ۱۵ سال تبعید شد که حدود یک سال در ترکیه، سپس عراق، و در پایان چند ماه در فرانسه بود اما پیگیر اوضاع سیاسی، با ارسال پیام و اعلامیه، اسلام‌گرایان و مخالفان را رهبری و به تدوین نظریه ی  ولایت فقیه پرداخت. ۱۶ روز پس از خروج شاه از ایران، ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ خمینی روانه ایران شد و ۲۲ بهمن انقلاب پیروز شد.

از دیگر برنامه های این همایش می توان به تکنوازی ویلون شایان دالوند از دانش آموزان نوجوان اشاره کرد که یه قطعه از سرودهای انقلابی را نواخت .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست