04272024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۹۰۹۲۶4082

فرهنگی، هنری و رسانه

دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش در سال 1399 برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

هم زمان با روز حمل و نقل و رانندگان ، دومین جلسه ی شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش با محوریت «برنامه ریزی ایام فاطمیه و سالروز شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی » در شبستان مصلی نماز جمعه برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ ساعت 10:15 صبح روز چهارشنبه 26 آذرماه 1399 جلسه ی شورای فرهنگ عمومی با حضور اکثریت اعضا و مهندس غلامرضا میرزایی رئیس مرکز بهداشت به عنوان مهمان ویژه به مدیریت حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل در شبستان مصلی نماز جمعه شهرستان شوش برگزار شد .

رضا ذاکری سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی ضمن عرض خوش آمدگویی به حاضرین در جلسه گفت : در تاریخ 25 شهریورماه1399 اولین جلسه ی شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش به منظور معارفه ی اعضاء با امام جمعه در همین محل برگزار شد و با توجه به این که جلسه موضوعی نداشت و جلسه  مصوبه ای را هم به دنبال نداشت ، صورتجلسه ای برای ادارات ارسال نگردید اما این جلسه که با محوریت برنامه ریزی برای ایام فاطمیه و همچنین سالروز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی تشکیل گردیده است حداکثر تا روز شنبه صورتجلسه ی آن برای اعضا ارسال می گردد .


وی در ادامه سردار حاج قاسم سلیمانی را اسوه ی مقاومت ، شجاعت و ایثار دانست و در این راستا یادآور شد : سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی « نمونه ی بارز، اسوه ی خدمت، ایثار و تلاش صادقانه و نماد عزت و جاودانگی و ولایت مداری»  بود. این  سردار دلها به‌ سبب « فتح سخت‌ترین میدان‌های نبرد و نشان دادن رشادت‌های بی‌شمار در دوران دفاع مقدس، حل قائله‌های مختلف تامینی در داخل، رشادت‌های فرامرزی و ابتکارات نظامی و جانفشانی در نجات ملت سوریه و عراق و نقش داشتن در شکل گیری محور مقاومت در منطقه» و از طرفی در عین حال «تواضع، ولایت مداری، مردم دوستی و تقوا و اخلاق ایشان، محبوبیت بی نظیری در قلب ملت ایران و ملت های آزادیخواه منطقه دارد» و امروز ایران اسلامی و بسیاری از ملل منطقه در سوگ این شخصیت اندوهگینند و هم اینکه بر ضرورت حفظ وحدت و روحیه جهادی و انسجام در تداوم مبارزه با استکبار و مقاومت هم صدا هستند.

حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش سخنان خود را با قرائت دعای فرج آقا امام زمان(عج) آغاز نمود و گفت : « اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً، بِرَحْمَتِكَ‏ يااَرْحَمَ الرَّاحِمينَ . » ـ «  بخوان دعاي فرج را دعا اثر دارد دعا كبوتر عشق است و بال و پر دارد ؛ بخوان دعاي فرج را و عافيت بطلب كه روزگار بسي فتنه زير سر دارد ؛ بخوان دعاي فرج را كه يوسف زهرا ز پشت پرده ي غيبت به ما نظـر دارد ؛ بخوان دعاي فرج را به ياد خيمه ي سبز كه آخرين گل سرخ از همه خبر دارد» در این جلسه به دو نکته که محوریت این جلسه هستند اشاره می کنم و پیرامون این دو نکته توضیحاتی را عرض می کنم .

وی افزود : نکته ی اول ایام فاطمیه است و با توجه به شرایط کرونایی که وجود دارد و با توجه به این که در آستانه ی فرا رسیدن ایام شهادت  حضر ت فاطمه ی زهرا(س) به سر می بریم ، لذا در این جلسه باید مشخص شود که چگونه این ایام را مدیریت کنیم که در این راستا هم از نکته نظرات  محسن ستاری فر معاونت سیاسی ، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان شوش که به نمایندگی از طرف فرماندار به عنوان نایب رئیس جلسه ی شورای فرهنگ عمومی همانند جلسه ی اول حضور دارد بهره مند خواهیم شد و هم از توصیه های مهندس غلامرضا میرزایی رئیس مرکز بهداشت که به عنوان مهمان ویژه در جمع ما حضور دارند  استفاده خواهیم برد و همچنین از حجت الاسلام شیخ عارف آل کثیر رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی برای هر چه بهتر برگزار کردن سوگواری های ایام فاطمیه  می خواهیم که جلسه ای را با هیئات مذهبی داشته باشند و در این راستا به نکته نظرات خود اشاره کنند  ، اما قبل از آن من به یک نکته در این راستا اشاره می کنم .


رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش در ادامه تصریح نمود : رفتار و منش مان بر اساس نظر مقام معظم رهبری باید باشد و نباید گامی جلوتر از ایشان باشیم و به قول معروف دایه ی عزیزتر از مادر نشویم . یک روالی سابقا تا قبل از سال 1390 وجود داشت  که در این 20 روز ایام فاطمیه به عزاداری پرداخته می شد و چون روز دقیق شهادت حضرت زهرا(س) بر اثر نقل‌های مختلف تاریخی و نیز روایات متفاوت از ائمه، دقیقا مشخص نیست. برخی‌ آن را 40 روز بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) ، برخی‌ ۷۲ روز، گروهی ۷۵ روز، عده‌ای‌ ۹۵ روز، گروهی سه ماه، و پاره‌ای دیگر شش ماه بعد از رحلت حضرت رسول(ص) دانسته‌اند. بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا 6 روز است، 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز در ماه جمادی الثانی؛ فاطمیه اول از 13 تا 15 جمادی الاول و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد.

امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه اظهار داشت : توجه به شباهت «خمسه و سبعون» با «خمسة تسعون» مؤید این معناست. به عنوان مثال در کتاب کافی در مورد زمان شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) چنین آمده است: «و توفیت و لهاثمان عشرة سنه و خمسة و سبعون یوما». همان گونه که در این روایت دیده می شود شباهت «خمسه و سبعون» به «خمسه تسعون» خیلی نزدیک است و اشتباه نسّاخ، تاریخ نویسان یا راویان حدیث می تواند موجب پدید آمدن دو تاریخ متفاوت در رابطه با روز شهادت حضرت صدیقه ی طاهره(س) باشد. لذا این 20 روز که از قدیم مرسوم بوده شد ایام فاطمیه و همانطور که توضیح دادم تا سال 1390 ما این 20 روز را به عزاداری می پرداختیم ، مقام معظم رهبری در این خصوص می فرماید : «این ایام فاطمیه فرصتی است برای فکر کردن در مورد وجود مقدسِ صدیقه ی طاهره فاطمه ی زهرا(س) که بیشتر بیاندیشیم .» یکی از بزرگان از حضرت آقا پرسیده بود : « شما که اهل تحقیق و منبر هستید ، کدام تاریخ بیشتر به شهادت حضرت فاطمه ی زهرا(س) نزدیک است ؟ » رهبر عالی قدر پاسخ واقعا حکیمانه ای دادند و فرمودند: «برای شما چه فرقی می کند کدامیک صحیح باشد خداوند خواست که مردم بیشتر به یاد مادر ما باشند و بیشتر برای مادر ما عزاداری و بیان فضائل ایشان را بکنند.»


وی افزود : با این الگو اگر ما جلو برویم نظر نهایی را باید به عهده ی ستاد مبارزه با کرونا و مرکز بهداشت واگذار کنیم و هر آن چه که این عزیزان بر اساس دستورالعمل هایی که دارند به عزاداری بپردازیم ، ولی در کل ما سه شب اول ایام فاطمیه و سه شب آخر این ایام را برای عزاداری هیئات مذهبی در نظر داریم که با توجه به توصیه های مهندس میرزایی عزاداری کنند .

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش در ادامه به اولین سالروز شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت : سال گذشته در 13 دی ماه عارف واصل ، سردار دلها سپهبد حاج قاسم سلیمانی به دست شقی ترین افراد عالم که آمریکایی ها هستند و علنی هم خودشان اعلام کردند به شهادت رسید ، این شهادت ، انقلابی نه فقط در ایران یا جهان اسلام بلکه در کل دنیا به وجود آورد ، قطعا اگر کسی که اتصال با امام زمان نداشته باشد و اگر دل امام زمان به درد نیاید ، آن موج عظیم و حضور باشکوهی که در شهرهای « اهواز ـ مشهد ـ تهران و کرمان » در ایران و شهرهای « بغداد و نجف » کشور عراق و حتی کشورهایی که مسلمان نبودند چه جمعیتی آمد و این اتفاق نباید با گذشت زمان  به دست فراموشی سپرده شود و می بایست برای آیندگان باقی بماند و این وظیفه ی ماست که نگذاریم این اتفاق عظیم به فراموشی سپرده شود ؛ هر چند که با  وجود ویروس منحوس کرونا نمی توانیم همانند روز تشییع پیکر پاک و مطهر این سردار دلها حضوری میلیونی داشته باشیم ولی باید شهر را طوری تزئین کنیم و طوری کار کنیم که در شأن آن عارف واصل مراسمی که برگزار می کنیم نمود داشته باشد .

وی در ادامه اجرای طرح هر خانه یک عکس را مطرح کرد و در این خصوص تصریح نمود : از ظرفیت ادارات و ارگان ها استفاده شود و معاونت سیاسی ، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان شوش این تقسیم بندی را انجام دهند تا بتوانیم بر روی کاغذهای A4  عکس سردار را رنگی مزین به جمله از از این شهید والامقام چاپ شده و توسط گروه های جهادی در منطق مختلف درب خانه ها با اجازه ی اهل خانه نصب کنند کهوقتی در شهر راه می روی ، عکس سردار در تمام خیابان ها به چشم بخورد تا بتوانیم از این سردار الگو گیری کرده برای رفتار و منش مان در زندگی . بعد از شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی وقتی که سخنرانی های پخش نشده ی ایشان از طیق رسانه ی ملی پخش می شود تازه  به بزرگی و عظمتش پی می بریم .


حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل در بخش پایانی سخنان خود خاطر نشان نمود : سیاهپوش کردن شهرباید در ایام فاطمیه نمود عزا داشته باشد و در این راستا شهرداری مکلف شود این کار را انجام دهد و  در قسمت بازارهای اطراف حرم حضرت دانیال نبی(ع) و همچنین بازار اطراف بقعه ی امام زاده عبدالله بن علی(ع) و دعبل خزایی و خیابان دکتر شریعتی از طریق اتاق اصناف تذکر داده شود که اقدام به سیاهپوش کردن مغازه های خود نمایند و در مجموع صورت و شکل شهر طوری باشد که عزادار شفیعه ی روز جزا ، بی بی دوعالم حضرت فاطمه ی زهرا(س) باشد .

سپس محسن ستاری فر معاونت سیاسی ، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان شوش به اهمیت جلسه اشاره کرد و گفت : فرهنگ عمومی، شبکه‌ای « درهم تنیده، قدرتمند و متأثر » از گرایش‌ها و باورهایی است که در همه زوایای زندگی مردم حضور دارد و حول سه محور «فرد، خانواده و جامعه» ایفای نقش می‌کند و شورای فرهنگ عمومی، بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان «عالی‌ترین مرجع تصمیم گیری در مقوله فرهنگ عمومی در سطح کشور، مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها به شناسایی مسائل و مشکلات و اتخاذ راهکارهای عملی توسعه و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی جامعه مبادرت می‌کند» و تلاش دارد تا « رسالت ، هدایت ، نظارت و رصد ابعاد مختلف فرهنگ عمومی» را با هماهنگی و همکاری مردم و نهادهای فرهنگی به انجام رساند.


وی افزود : شورای فرهنگ عمومی نهادی مبتنی بر ارزش های حاکم در جامعه‌ اسلامی و ایرانی است که با حضور فرهیختگان علمی و فرهنگی تشکیل می‌شود و مصوبات آن از شاخص‌های تاثیرگذاری است که می تواند فرهنگ عمومی جامعه را تحت تاثیر قرار داده و موجب بالندگی آن شود و برای بهبود سبک زندگی به عنوان «مهمترین الگو در شکل‌گیری جامعه اسلامی» ؛ اصلی‌ترین رسالت شورای فرهنگ عمومی از 14 آبان ماه 1387 در تقویم کشورمان این روز به نام روز فرهنگ عمومی نام گذاری شده است .

ستاری فر در ادامه یادآور شد : مقام معظم رهبری خودشان پیشنهاد دهنده ی تشکیل شورای فرهنگ عمومی بوده و این اهمیت کار وظیفه ی ما را چند برابر می کند  و مصوبات  جلسات شورای فرهنگ عمومی برای همه لازم الاجرا می باشد .


وی در ادامه به ایام فاطمیه اشاره کرد و یادآور شد : ایام فاطمیه از روز دوشنبه 8 دی ماه1399 برابر با 13 جمالی الاول 1442 هجری قمری آغاز می شود و اولین سالروز شهاد سردار حاج قاسم سلیمانی پنج روز بعد یعنی روز شنبه 13 دی ماه 1399 است و این دو دو مناسبت «مذهبی ، ملی و سیاسی» می بایست آن طور که در شأن حضرت فاطمه زهرا(س) و سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است برگزار شود البته با  در نظر گرفتن پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی ، این دو مناسبت می توانند باعث همبستگی و اتحاد هم بین ملت ایران و هم بین جهان اسلام باشند .


محسن ستاری فر با توجه به شیوع موج چهارم کرونا برای حضور اقشار محترم مردم در آیین سوگواری سردار دلها گفت : اگر ما بخواهیم در یک روز از کلیه اقشار برای  حضور در سشوگواری دعوت کنیم در واقع با دست خود این ویروس منحوس را گسترش داده و می بایست شاهد مبتلا شدن و بعضا مرگ و میر تعدادی از همشهریان خود باشیم لذا با توجه به این که ایام سوگواری فاطمیه در سه روز اول با هفته ی سوگواری سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی تلاقی دارد ، در هر روز از یک قشر دعوت  کنیم که در این مراسم شرکت نمایند ، مثلا «یک روز را به روحانیون اختصاص دهیم و روز بعد را به ورزشکاران ، روز سوم را به هنرمندان و اصحاب رسانه ، روز چهارم را به بانوان ، روز پنجم را به فرهنگیان ، روز ششم را به نیروهای مسلح اهم از سپاهیان ، بسیجیان و نیروی انتظامی و روز هفتم را به اصناف و بازاریان ، کارگران و کشاورزان » اختصاص دهیم که هم هفت روز هفته به عزاداری پرداخته شود و هم از مبتلا شدن افرادی به ویروس منحوس کرونا جلوگیری شودو علاوه بر این انتظار می رود که اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب رسانه در فضای مجازی هم این مراسم ها را پوشش دهند و هم در مقابله با جنگ نرم و دلسرد کردن مردم توسط دشمنان معاند فعالیت خود را بیش از پیش گسترش دهند .


مهندس غلامرضا میرزایی رئیس مرکز بهداشت که به عنوان مهمان ویژه در این جلسه حضور داشت پیرامون نحوه برگزاری جلسات عزاداری در ایام فاطمیه و اولین سالروز شهادت سردار دلها تصریح نمود : رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در عزاداری‌های ایام فاطمیه و اولین سالروز شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی همانند عزاداری در ماه های محرم  و صفر  یک مسئولیت اجتماعی است و این آیین‌های سوگواری باید با فاصله‌گذاری اجتماعی و عمل به توصیه‌های ستاد مبارزه با کرونا برگزار شود و انتظار می‌رود که آیین‌های  عزاداری‌ امسال در سطح شهرستان شوش  مطابق دستورالعمل‌های بهداشتی در مکان‌های سرباز برگزار شود و هیئات مذهبی ضمن استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی را نیز رعایت کنند.


وی افزود : هر هیئت حق حرکت در خیابان ها را ندارد و فقط در محل هیئت خود آن هم هر شب به مدت دو ساعت اجازه دارد که به عزاداری بپردازند و برپایی هرگونه « خیمه و ایستگاه صلواتی» ممنوع است و انتظار است مردم نیز نذورات خود را در صورتی‌که مشکل شرعی ندارد در قالب پویش کمک مومنانه برای کمک به آسیب‌دیدگان از کرونا و نیازمندان اختصاص دهند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان شوش در پایان خاطر نشان نمود : هرگونه تجمع و بی‌احتیاطی در عزاداری‌ها تبعات گسترده‌ای را در انتقال سریع ویروس کرونا دارد و می‌طلبد که در این ایام مراقبت‌های ویژه را در کنار عزاداری از خود داشته باشند و این نکته را هم اضافه کنم در این شرایط که وضعیت زرد می باشد این تصمیمات گرفته می شود و اگر از نظر زرد از زرد به نارنجی کرونا صعود کرد تصمیمات جدیدی اتخاذ می گردد .


حجت الاسلام شیخ عارف آل کثیر رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش به اجرای طرح قرارگاه عملیات فرهنگی حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت : «پویش دعا و استغاثه که هر هفته سه شنبه ها در قالب  برگزاری دعای توسل به همت امام جمعه ی شهرستان شوش و هیئت رزمندگان در منازل شهدا ، طرح کمک های مؤمنانه چه در بسته های معیشتی و یا لوازم التحریر در سطح هیئات مذهبی  ، در بحث فرهنگ سازی عمومی با توجه به طرحی که شبکه ی بهداشت و سپاه پاسداران در قالب طرح حاج قاسم سلیمانی را برای غربالگری و شناسایی مبتلایان به ویروس منحوس کرونا آغاز کرده اند ، ادارات و نهادهای فرهنگی هم حضور دارند ، پویش ختم صلوات ، پویش ختم قرآن ، اعزام گروه های جهادی جهت ارائه ی خدمات عمرانی ـ اجتماعی و پزشکی با استفاده از نیروهای هیئتی و گروه های جهادی در روستاهای محروم و ویزیت رایگان افراد کم بضاعت در روستاها  ، اجرای نذر خون توسط روحانیون و در رأس آنها امام جمعه ی شهرستان شوش با حضور در مرکز خونگیری  هر کدام یک واحد خون اهدا نمودند ، به همت اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش امروز محفل شعر با  زبان فارسی و عربی برگزار می شود و علاوه بر آن برگزاری مسابقه ی نقاشی کودکان و نوجوانان و برگزاری مسابقه ی طراحی و رنگ آمیزی  ، برگزاری نشست تخصصی عشایر با همکاری امور عشایر به منظور ایجاد همبستگی  ملی و دینی بین اقوام ، برگزاری مسابقه ی دلنوشته ویژه ی دختران به همت حوزه ی علمیه ی خواهران و مسابقه ده سئوالی در مورد وصیتنامه حاج قاسم سلیمانی که در فضای مجازی باز نشر خواهد شد » این برنامه ها همه  به نیت حاج قاسم سلیمانی برگزار می شوند و با توجه به این که سال گذشته سردار دلها در ایام سیل در شهرستان شوش حضور داشتند با همکاری حوزه ی مقاومت شهید حسن باقری در محل حضور حاج قاسم یادمانی شکل می گیرد تا با این کار یک تجدید خاطره داشته باشیم .


وی افزود : تفقد از خانواده های شهداء که در این ایام فوتی کرونایی داشتند ، تقدیر و تشکر از کادر درمان سلامت هم زمان با روز ولادت حضرت زینب(س) برنامه ریزی شده است و به کمک برخی از خیّرین  یک یا دو نفر از زندانیان غیر عمد شوشی به نیت حاج قاسم سلیمانی آزاد خواهند شد . عزیزانی که در این جلسه حضور دارند در صورت تمایل می توانند در آنها مشارکت داشته باشند .


در ادامه « علی سرپرست بخشدار بخش مرکزی ، سرهنگ حمیدرضا بهاروند فرمانده ی نیروی انتظامی ، مصطفی نظری داستان عمومی و انقلاب ، اسکندرخطایی رئیس دادگستری شهرستان شوش و علی الهایی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران » نکته نظرات خود را تشریح نمودند .


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست