04272024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۹۱۲۲۶4223

فرهنگی، هنری و رسانه

سومین جلسه ی شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش در سال 1399 برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

سومین جلسه ی شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش به مدیریت امام جمعه ی شهرستان شوش با حضور اکثریت اعضا و با محوریت اعلام برنامه های فرهنگی سال 1400 با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در شبستان مصلی نماز جمعه ی این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ ساعت 10 صبح روز سه شنبه 26 اسفند ماه1399 هم زمان با دوم ماه شعبان1442 هجری قمری سومین جلسه ی شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش با قرائت مصوبات جلسه ی قبل توسط مهدی عارف رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی آغاز شد .

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش در این خصوص گفت : در آذرماه سال جاری دومین جلسه ی شورای فرهنگ عمومی برگزار شد و مصوب گردید که « احداث یادبودی از حجت الاسلام شهید سید محمد کاظم دانش اولین نماینده شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی  و اولین امام جمعه در گلزار شهدا  توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران و شهرداری شوش ـ نصب نماد این شهید والامقام در ابتدای ورودی بلوار شهید دانش توسط شهرداری شوش ـ تعمیر و بازسازی تابلوهای مربوط به تصاویر شهدا در سطح شهر شوش  و طراحی ، ساخت و نصب تندیس شهیده فرحه ی دبات توسط بخشداری بخش مرکزی شهرستان شوش » مصوباتی اجرا نشده ای بود که مهدی عارف به آنها اشاره کرد .


مسعود قربان پور مسئول روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش در این خصوص گفت : نه صورتجلسه ی این مصوبه به دست ما رسیده و نه حتی وقتی که تلفنی برای این جلسه دعوت شدیم این موضوع به ما یادآوری شده است ، ضمنا « نگهداری ، مرمت و بازسازی و یا طراحی» گلزارهای شهدا تحویل شهرداری ها هستند که شهرداری ها با نظارت بنیاد شهید و امور ایثارگران در گلزارها کارهای مورد نظر را انجام می دهند .


مهندس سید عبدالحسین حسینی شهردار شوش در پاسخ به مسئول روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح نمود : نگهداری از گلزارهای شهدا به عهده ی شهرداری است اما بنیاد شهید و امور ایثارگران می بایست کلیه ی کارهای عمرانی را انجام داده و سپس به شهرداری ها تحویل دهد .اما در خصوص مصوبات جلسه ی قبل صورتجلسه ای به دست ماه نرسیده است .

سرهنگ حمیدرضا بهاروند فرمانده ی نیروی انتظامی شهرستان شوش ضمن تبریک فرا رسیدن اعیاد شعبانیه ؛ آرزوی داشتن سالی سرشار از شادی و عاقبت بخیری بدون کرونا را برای مردم ولایتمدار شهرستان شوش از درگاه خداوند سبحان مسئلت نمود .


وی افزود : نیروی انتظامی به عنوان یک نیروی خدمتکذار در خدمت همه ی دستگاه ها و مردم عزیز است و ان شاءالله هر برنامه ای به هر مناسبتی چه در جشن ها و چه برنامه های ماه مبارک رمضان ؛ نیروی انتظامی برای نظم بخشیدن و برقراری امنیت همانند گذشته کار خود را انجام می دهد .

مهندس خالد لطیفی مجد بخشدار بخش فتح المبین ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت : در این ماه اخیر کارهای عمرانی در اکثر روستاهای این بخش شروع شده و خدمات دهی به اهالی روستاها در حال انجام است ، دو جلسه هم با سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین کارگروه شورای فرهنگی که متشکل از سپاه و مجمع طلاب هستند به صورت جداگانه در بخشداری داشته ایم که مصوبات کاربردی و عملیاتی را به دنبال خود داشته اند .


وی افزود : با توجه به  نیاز طلاب در سال آینده قصد داریم در روستاهایی که فاقد خانه ی عالم هستند با کمک اداره ی تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به ساخت خانه ی عالم کنیم چون بر این باور هستیم روحانبت منشأ خیر و برکت هستند و باید در روستاها مستقر شوند و می توانند در مسائل فرهنگی کمک حال ما باشند .

مهندس لطیفی مجد در پایان از ساخت خانه ی هنر در فتح المبین خبر داد و گفت : با هماهنگی شهرداری فتح المبین خانه ی فرهنگ در شهر فتح المبین احداث می گردد  و مجالس فرهنگی در این خانه برگزار خواهد شد .

محمد حسن پور نعمت رئیس اداره ی اوقاف و امور خیریه ی شهرستان شوش ضمن تبریک حلول ماه شعبان و اعیاد شعبانیه ، میلاد با سعادت حضرت امام حسین(ع) ـ میلاد حضرت ابوالفضل العباس(ع) ـ میلاد امام سجاد (ع) و میلاد حضرت مهدی موعود(عج)  به برنامه های سال آینده ی دستگاه خود اشاره کرد و اظهار داشت : در طول سال 1400 چه در جشن ها و چه در عزاداری ها و حتی برای طرح تابستانه ی کودکان برنامه داریم اما باید ببینیم تا آن زمان وضعیت کرونا که الان در شهرستان شوش قرمز است به چه وضعیتی درخواهد آمد و هر دستگاهی هم که بخواهد برنامه ای را اجرا کند و به همکاری ما نیاز داشته باشد دریغ نخواهیم کرد منتهی به شرطی که از وضعیت قرمز خارج شده و ستاد مبارزه با کرونا  مجوز اجرای برنامه را صادر کرده باشد .


وی در پایان با ارائه ی یک پیشنهاد یادآور شد : در صورتی که وضعیت کرونا به حالتی برسد که بتوانیم تجمع ایجاد کنیم در طول سال با مشارکت سایر دستگاه ها با دعوت از چند سخنران مطرح کشوری و استانی با زبان های «فارسی و عربی» برنامه هایی را داشته باشیم و ما در « محرم و اربعین حسینی و ایام فاطمیه » از مداحان کشوری استفاده می کنیم اما به نظرم مناسبت است که بتوانیم سخنرانان برجسته ای را هم دعوت کنیم .

عباس رضایی رئیس اداره ی کتابخانه های عمومی شهرستان شوش پیرامون مصوبه ی آذرماه شورای فرهنگ عمومی گفت : ما به مناسبت 9 دی و سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی هم نصب بنر داشتیم و اطلاع رسانی در این زمینه به کتابخانه های عمومی انجام دادیم و با توجه به شرایط کرونایی شهرستان کتابخانه ها خیلی وقت است که در تعطیلی به سر می برند اما کتابداران و پرسنل کتابخانه ها مرتب در محل کار خود حضور داشته و دارند و در دهه ی مبارک فجر برنامه ی مشترکی را با اداره ی اوقاف و امور خیریه برگزار نمودیم و این آمادگی را داریم با سایر دستگاه های فرهنگی برنامه ی مشترکی را اجرا کنیم .


مهندس سید عبدالحسین حسینی شهردار شوش اعیاد در پیش رو را تبریک گفت و در ادامه تصریح نمود : چه بخواهیم و چه نخواهیم شهرداری در تمام مناسبت های ملی و مذهبی در ردیف اول است یعنی در واقع بیش از 80 درصد هزینه ها این مناسبت ها به عهده ی شهرداری است و ما در بودجه ی سال 1400 دقیقا 3 میلیارد تومان پیش بینی کرده ایم که عمده ی آن به المان های میادین « شهدای هفتم تیر و بسیج»  شهر شوش اختصاص دارد . مطالعات این دو پروژه انجام شده و بنا داریم در فاز اول میدان شهدای هفتم تیر را انجام دهیم که اسناد آن را برای مناقصه در سامانه قرار داده ایم و در حال انتخاب پیمانکار هستیم .


احمد چنانی رئیس دانشگاه فرهنگیان شهرستان شوش گفت : دانشگاه فرهنگیان در تمام برنامه های فرهنگی پیشتاز است و بخش مذهبی هم برنامه هایی داشته و در آینده هم دارد ، پیرامون مصوبات آذرماه برنامه های خوبی را در دانشگاه برگزار نمودیم که یکی از همین برنامه ها با سخنرانی امام جمعه همراه بود .


وی افزود : از ابتدای سال 1400 تا آخرین روز این سال چنانچه وضعیت کرونایی  قرمز و یا نارنجی نباشه برنامه های خود را بر اساس تقویم که داریم  در روز و ساعت مقرر برگزار خواهیم نمود اما در حال حاضر برنامه های خود را در فضای مجازی برگزار می کنیم .

اسکندر خطایی رئیس دادگستری شهرستان شوش اظهار داشت : اگر فرهنگ جا بیافتد به نظرم اصلا نیاز به حضور قاضی نخواهد بود و هر جا که در کنار کارهای فرهنگی به ما نیاز باشد حضور خواهیم یافت .


حجت الاسلام احمد محمدی امجد نماینده ی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شوش ضمن تبریک اعیاد شعبانیه خاطر نشان نمود : یک معظل اساسی وجود دارد و آن این که نبود فرهنگی که باید بین مردم باشد به خاطر رعایت حقوق دیگران و اگر تحولی در این راستا به وجود آید بی شک جرائم کمتر خواهند شد . انتظار داریم در این راستا دستگاه ها همکاری داشته باشند و متقابلا دادستان در کارهای فرهنگی با شما همکاری خواهد داشت .


مسعود قربان پور معاونت فرهنگی و مسئول روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش ابتدا به شهرک بختیاری اشاره کرد و گفت : این شهرک دوتا شهید دارد که مدرسه ای به نام یکی از این شهدا نامگذاری شده است و شهیدی دیگر گمنام مانده ؛ مادر این شهید مرتب به بنیاد مراجعه می کند و می گویند این همه پارک و زمین فوتبال بدون نامگذاری وجود دارد چرا به نام شهید ما  چیزی نامگذاری نمی شود ؟ به بخشدار قبلی این موضوع را در میان گذاشتم اما توجهی نشد .


وی در ادامه به ترمیم و بازسازی تابلوی شهدا اشاره کرد و اظهار داشت : این تابلوها در سطح شهر نصب هستن و همه رنگ پریدگی پیدا کرده اند و وجهه ی خوبی ندارد لذا از شهردار تلاشگر شوش مهندس حسینی انتظار دارم از این 3 میلیارد تومانی که اشاره کرد 25 میلیون تومان را به این کار اختصاص دهید تمام تصاویر شهدا در سطح شهرستان بازسازی و نوسازی می شوند ؛ بنیاد شهید و امور ایثارگران اعتبارات این بخش را ندارد وقتی با استان صحبت می شود می گویند شما یک استارد کوچک بزنید مابقی کار را شهرستان انجام می دهد ؛ ما همه مدیون خون شهدا هستیم .

قربانپور در ادامه از شهردار شوش به خاطر نام گذاری برخی از خیابان ها به نام شهدا قدردانی نمود و در ادامه گفت : با توجه به این که چهار روز دیگر وارد سال جدید می شویم اگه شهردار شوش بر تعداد این خیابان ها به نام شهدا بیافزاید  از ایشان سپاس ویژه به عمل می آوریم .


معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش در پایان به سرقت قاب های مزار شهدا خصوصا شهدای مفقود الاثر اشاره کرد و گفت از شهرداری و هم چنین نیروی انتظامی انتظام داریم که گلزار شهدا را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند .

احمد الباجی سرپرست  اداره ی آموزش و پرورش شهرستان شوش ضمن آرزوی داشتن سالی سرشار از سلامتی و ریشه کنی ویروس منحوس کرونا تصریح نمود : یکی از برنامه های آموزش و پرورش همکاری بین بخشی است ، ادارات « تبلیغات اسلامی ـ حوزه ی علمیه ـ دفتر امام جمعه ـ اوقاف و امور خیریه ـ شهرداری ، فرماندهی سپاه ناحیه ی شوش و فرماندهی نیروی انتظامی »در زمینه ی برنامه های فرهنگی با ما همکاری دارند و همیشه از ظرفیت های این ادارات استفاده کرده ایم .از متخصصین نیروی انتظامی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی استفاده نموده ایم . اجرای طرح شهید بهنام محمدی توسط سپاه ناحیه ی شوش در چند آموزشگاه و برگزاری کلاس های آموزشی و اقامه ی نماز جماعت توسط روحانیت قبل از ویروس منحوس کرونا و سایر برنامه هایی که در زیر مجموعه ی آموزش و پرورش اجرا شده است .


سرپرست اداره ی آموزش و پرورش شهرستان شوش در تکمیل سخنان خود اظهار داشت : هر اداره ای که برنامه ی فرهنگی داشته باشد خودمان  به سراغ آنها می رویم و در این راستا یک جلسه ی هماهنگی با سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی هم داشته ایم ، امیدوارم این ارتباط ها به نفع دانش آموزان و خانواده ها باشد .

وی افزود : با آمدن ویروس منحوس کرونا بخشی عظمی از این همکاری های بین بخشی مختل شده و در حال حاضر حتی آموزش کتب درسی از طریق فضای مجازی انجام می شود .زمانی ما اجازه نمی دادیم که دانش آموز با خود گوشی به مدرسه بیاورد ؛ الان همه ی خانواده ها با کلی هزینه برای فرزندان خود گوشی یا تبلت خریده اند . ما 28000 نفر دانش آموز داریم که در برنامه های فرهنگی و قرآنی سالانه 16000 نفر در مدارس شرکت می کردند و در برنامه های محوری شهرستان 8000 دانش آموز در جشنواره های فرهنگی و هنری و  قرآن شرکت می کردند که با وجود ویروس منحوس کرونا و تعطیلی مدارس این آمار افت خیلی شدیدی داشته و 1220 دانش آموز در برنامه های قرآنی و فرهنگی و هنری شرکت کردند .

دکتر رضا چنانی رئیس اداره ی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شوش با ارائه ی یک پیشنهاد گفت : با توجه به اتفاقاتی که در شهرستان شوش رخ می دهد ما روی یکی از معضلات اجتماعی زوم کنیم و از بهترین متخصصان و اساتید دانشگاه دعوت کنیم و در هر جلسه یک مورد خاص رو مورد بحث و بررسی و تبادل نظر قرار دهیم ما نباید فقط بازدارنده باشیم و اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی می بایست روی این موضوع کار کند .


وی در ادامه به شهدای تک مزاره در نقاط شهری و روستایی اشاره کرد و یادآور شد : مزار این شهدا  یواش یواش  دارد از بین می رود لذا انتظار می رود همانگونه که به گلزار شهدا رسیدگی می شود به ایم مزارها هم توجه خاصی شود .

حجت الاسلام شیخ عارف آل کثیر رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش ضمن تبریک اعیاد شعبانیه آمادگی خود را برای اجرای برنامه ها همچون سال گذشته و سال جاری با رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام نمود و گفت : در سال 1400 هیئت های مذهبی ما با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و با جمعیت کم برنامه ها را در نقاط مختلف برگزار می گنند و ان شاالله با جدیتی که ما از ادارات سراغ داریم برنامه های فرهنگی را با حمایت همه جانبه ی امام جمعه اگر اوضاع کرونا فروکش پیدا کرد برگزار نمایند .


وی افزود : سال گذشته در شهرستان هایی نظیر «اهواز ، دزفول و ...»که در وضعیت قرمز به سر می بردند در ماه مبارک رمضان با رعایت فاصله گذاری اجتماعی شب های احیا در مساجد برگزار شد اما در شهرستان شوش دریغ از برگزاری یک شب احیا . لذا در سال 1400 به یک نحوی در صورتی که ستاد مبارزه با کرونا مجوز را صادر نمود شب های احیا را برگزار نماییم چون این دغدغه ی خیلی از بچه های مذهبی و انقلابی است .

رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش یادآور شد : چون من این تعامل را بین مسئولین می بینیم  نیاز این یک کارگروه  تخصصی تشکیل شود و نظام اولویت ها را با توجه به شرایط  شهرستان را تنظیم کرده تا در جلسه  به تصویب برسد ؛ هر اداره و نهادی از استان و کشور سند بالادستی دارد و طی دستورالعملی می آید که باید اجرا شود و ما با توجه به نظام اولویت های شهرستان می طلبد یک کارگروه تشکیل دهیم  و حرکت این کارگروه تخصصی ریل گذار و بستر فراهم شده ای برای پیشبرد کارهای فرهنگی در سال 1400 خواهد شد .

حجت الاسلام محسن بخشی دبیر کارگروه گام دوم انقلاب به انقلابی که توسط امام خمینی(ره) پایه گذاری شد اشاره کرد و خاطر نشان نمود : انقلابی را که امام خمینی(ره) پایه گذاری کرد پنج عنصر داشت و در بیانیه ی گام دوم انقلاب هم به این پنج عنصر اشاره شده است ؛ برادران حتما این بیانیه را دقیق مطالعه کنند و مبنای جلسه ی ما باید بر اساس بیانیه ی گام دوم مقام معظم رهبری باشد .


وی افزود : همراه سازی دولت ها ، به عنوان عنصر سیاست . که به خواست خدا انقلاب با قوت رو به پیشرفت است و این پیشرفت  به وضوع در منطقه  احساس می شود که به خواست خدا دولت ها را دارد همسان سازی می کند . دومین عنصرهمسان سازی نظامیان بود ؛ شما اول انقلاب را به یاد دارید ، خیلی ها می گفتند ارتش باید منحل شود ؛ حتی این فشار را به امام وارد کردند که ارتش شاهنشاهی است و باید از بین برود امام با قوت ایستاد و فرمود : «ما این کار را انجام نمی دهیم » و این همسان سازی می شود «عنصر قدرت» و بحمدالله در منطقه ما قدرت داریم .سومین مورد همراه سازی سرمایه داران است که «عنصر ثروت» است ؛ اگر این اتفاق بیافتد باعث رونق و جهش تولید و اقتصاد مقاومتی می شود مورد بعدی همراه سازی توده ی مردم است که مردم را از عقب گرد به جلو بیاوریم الحمدالله مردم بصیرت دارند و نشان دادند که حتی جلوتر از مسئولین هستند و مورد آخر که جلسه ی ما در رابطه با همین موضوع است ، همراه سازی نخبگان است که «عنصر فرهنگ» را تشکیل می دهد و عنصر فرهنگ خیلی مهم است  که این در گام دوم آمده و ما باید هر وقت مقام معظم رهبری سخنرانی دارد آن را دقیق گوش بدهیم ، درست است که خطاب آقا در  ابتدا مردم هستند اما در بعضی از سخنرانی ها خطابش خاص است یعنی به ما و امثال ما و آنی که در رأس کار است و آن چیزی که وجود دارد و به ما ابلاغ می شود آن کف کار است ، یعنی مسئولی که از تهران به او ابلاغ می شود اون کف کار است که باید انجام بدهیم ولی آن چیزی که این جلسه که قرار است به آن بپردازد که مافوق این کف کار تلاش داشته باشیم .

حاج عبدالرضا مانعی رئیس دفتر نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از امام جمعه به خاطر توجه ویژه به مسائل فرهنگی گفت : زمانی این جلسات مثمرثمر خواهد بود که صورتجلسه ی مصوبات به تک تک اعضا برسد در حالی که در این جلسه اکثرا اعلام کردند که صورتجلسه به دست آنها نرسیده است و وقتی که صورتجلسه ای نرسید مصوبات آن اجرایی نمی شوند و البته مصوبات جلسه می بایست کروکی داشته باشند و چون خودم زمانی هم بخشدار بوده ام و هم معاون فرماندار این را بگویم که بخشداری ها پولی به حسابشان واریز نمی شود یعنی بخشدار نه ذیحساب دارد و نه پولی را می تواند در اختیار داشته باشد این را گفتم تا عزیزانی که اطلاع ندارند مطلع شوند .


سرگررد پاسدار علیرضا ایمانی فرمانده  ی سپاه ناحیه ی شوش ضمن تبریک اعیادشعبانیه ، میلاد اباعبدالله الحسین(ع) و روز پاسدار ـ میلاد قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس (ع) و روز جانباز را به مردم ولایتمدار شهرستان شوش خصوصا خانواده های معزز شهدا ، جانبازان ، ایثارگران و آزادگان تبریک و تهنیت عرض نمود و پیشاپیش عید نوروز را نیز تبریگ گفت و در مورد صورتجلسه ی دوم شورای فرهنگ عمومی یادآور شد که این صورتجلسه به ما هم نرسیده است .


وی افزود : امیدوارم از این به بعد صورتجلسات همه به موقع برسند و هم گیرنده ی صورتجلسه مشخص باشد و طبق مصوبات چه کسی و چه دستگاهی باید چه کاری را انجام دهد .به نظر من  اداره ای نداریم که خودش در شورای فرهنگ عمومی نقش آفرینی نکند یعنی بگوید من واسط هستم و این اداره باید فلان کار را انجام دهد و آن اداره بمان کار را برگزار نماید ؛ اگر به صورت مستقیم نقشی ندارد ما باید برایش نقش آفرینی کنیم تا پیگیر کاری باشد ، مثلا برگزاری یادواره ی شهدا را بسیج انجام می دهد و یا دیدار با خانواده ی شهدا ؛ وقتی که به هزینه ها ورود می کنی ، این هزینه ها کجا دیده می شوند؟به هر حال برگزاری یک برنامه مستلزم هزینه است ؛ ما در دیدار با خانواده ی شهدای بسیجی پیگیر کار هستیم ؛ آنهایی که پرونده دارند ، چون ستاد کل سپاه  و نیروهای مسلح این کارها را تقسیم کرده است ، دستورالعمل هست ؛ ما هم بین حوزه ها مقاومت بسیج این برنامه ها را تقسیم می کنیم . در بحث برگزاری یادواره ی شهدا هم به همین شکل است ؛یک برنامه ریزی بین حوزه ها و پایگاه های مقاومت بسیج وجود دارد .

فرمانده ی سپاه ناحیه ی شوش در ادامه یادآور شد : من پیشنهاد داده بودم تمام تابلوهای مربوط به شهدا که در سطح شهر شوش نصب هستند را به شهرداری بدهیم و اگر مثلا سپاه ده تا تابلو در سطح شهر دارد مالک آنها نیستم ، خانواده ی شهدا دیگر اظهار گله مندی به ما نخواهد داشت ، یک نفر به شهرداری بگوید موقعی که بنر فرسوده شد مجددا بنر جدیدی جایگزین شود ، چه بخواهیم و چه نخواهیم بار روی دوش شهرداری است و جا دارد از مهندس حسینی شهردار شوش قدردانی نمایم اما اگر می خواهیم « یک دست ـ یک شکل و با هم واحد شویم  » هر چه تابلو در سطح شهر داریم به شهرداری تحویل دهیم ؛ الان نقاشی تعدادی از این تابلوها کاملا پاک شده است اینها تابلوهای بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند و اگر آنها را به ما بدهند همین فردا آنها را رنگ می کنم چون دیگر می دانیم  مالکی ندارند پیگیری های لازم را انجام می دهیم ؛ لذا تمام تابلوهای سپاه ـ بنیاد شهید و خود شهرداری در اختیار شهرداری باشند معاونت فرهنگی شهرداری با بنیاد شهید و امور ایثارگران هماهنگی لازم را داشته باشد مثبل تا 6 ماه بر روی تابلو هاتصویر 50 شهید نقاشی شود و در شش ماه بعدی 50 شهید دیگر جایگزین گردد چون ما 630 شهید داریم و اگر بخواهیم تصویر کلیه ی شهدا را به صورت همزمان در سطح شهر نصب کنیم هم مستلزم یک هزینه ی کلانی خواهد بود و از طرفی خیابان های شهر شوش گنجایش نصب 630تابلو را ندارد .البته تعدادی از این شهدا در روستا ها و تعدادی دیگر متعلق به چهار شهر « حر ریاحی ـ شاوور ـ الوان و فتح المبین» هستند هر چند شهرستان کرخه دیگر از شوش  به مرکزیت شهر الوان(عبدالخان) جدا می شود و بی شک آنها هم یک سری تصمیم گیری به این شکل خواهند داشت .


سرگرد پاسدار علیرضا ایمانی در بخش بعدی سخنان خود به تندیس شهید فرحه دبات اشاره کرد و تصریح نمود : سپاه ترسیم کننده ی این تندیس نیست ـ این طرح باید توسط  ستاد حفظ نشر دفاع مقدس  در تهران تأیید شود ؛ یعنی آن عزیزانی که این طرح را پیاده کرده اند مجموعه ی بخشداری مرکزی است ، این را علی سرپرست بخشدار مرکزی اعلام نموده و ما هم آنها را به مجموعه سردار عباس یوسفی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس وصل کرده ایم که طرح را به تهران ارسال کنند و مجوز آن را بگیرند و ما به عنوان سپاه ناحیه ی شوش هیچ نقشی در طراحی این تندیس نه داشته ایم و نه داریم اما به لحاظ این که روی طرح اولیه یک سری ایراد گرفته شده و دختر خانمی که کنار تنور ایستاده بود ستاد حفظ نشر دفاع مقدس  ایراداتی به آن گرفت آن را نگه داشته اند و طراحان مجددا باید پیگیری کنند تا هرچه سریعتر تأییدیه را اخذ نمایند .

فرمانده ی سپاه ناحیه ی شوش در ادامه به برنامه اصلی  خود اشاره کرد و یادآور شد : مجموعه ی برنامه های  بسیج در سال 1400 متمرکز به صالحین است ما در سه محور « منزل ، مدرسه ، محله و مسجد » که منزل و محله را یک محور در نظر گرفتیم  یعنی سه ضلع یک مثلث را در نظر گرفته ایم که یک پیگیری خواهیم داشت تا با همت  عزیزان حاضر در جلسه ی شورای فرهنگ عمومی  و امام جمعه به عنوان استادیار مجموعه ی صالحین شهرستان همکاری خواهد نمود تا ببرای تحقق به فرمان مقام معظم رهبری در مورد « 8 میلیون نیروی جوان حزب اللهی و پایدار» و برنامه هایی که به همت آموزش و پرورش شهرستان های شوش و کرخه و هم چنین مساجد ما با همت مجموعه ی ادارات « اوقاف و امور خیریه ـ تبلیغات اسلامی ـ حوزه های علمیه » و در منزل و محله « اولیا و پایگاه های مقاومت بسیج» ؛ این محوری ترین برنامه سپاه ناحیه ی شوش در سال 1400 می باشد و در دل این برنامه ی محوری « دیدار با خانواده ی شهدا ـ برگزاری یادواره ی شهدا ـ ساخت و ساز خانه توسط گروه های جهادی برای محرومین ـ برنامه های مناسبتی اعیاد ملی و مذهبی ، جشن ها ، همایش ها ، نمایشگاه ها ، رونمایی ها یا عزاداری ها در ماه های محرم و صفر و شهادت امام علی در ماه مبارک رمضان و ایام فاطمیه ـ سالروز ارتحال ملکوتی امام راحل ـ سالروز شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و.....» را برگزار خواهیم نمود .

وی در پایان گفت : در این جلسات عزیزان طوری گزارش بدهند که هم سهمیه ی دیدار با خانواده ی شهدا توسط هر اداره به عنوان میزان مشخص شود که با چند خانواده های شهدایی دیدار داشته اند ؛ چقدر هزینه  کرده اند ، چندتا تابلو نصب کرده اند و مثلا اگر یادواره ای برگزار شد مشخص شود کدام دستگاه به چه میزان کمک کرده است .گه بتوانیم یک انسجام کلی داشته باشیم ، مثلا برای شهدای مفقودالاثرمان  و یا شهدای هنرمندمان هنوز یادواره ای برگزار نکرده ایم و بعضا خانواده های آنها از ما درخواست دارند حالا بعد از شیوع ویروس منحوس کرونا این یاد.واره ها باید در اولویت باشند .توی این جلسات زمان بندی آن مشخص شود که به واسطه ی این جلسات و بدانیم به پشتیبانی و حضور مسئولین ادارات یادواره ها برگزار خواهند شد .

چاسب بریسم رئیس شورای اسلامی شهرستان شوش گفت : خوشبختانه در جلسات شورای فرهنگ عمومی همه ی مسئولین پایه کار هستند ولی بعضی از ادارات در برگزاری برخی از برنامه ها ما را به عنوان رئیس شورای شهرستان دعوت نمی کنند در حالی که خدمت به خانواده ی شهدا وظیفه ی فرد فرد ماست ؛ همین چندماه پیش در شهر شاوور و با حضور امام جمعه دیداری با خانواده ی شهید داشتیم ، بعضی از خانواده ی شهدا گله مندی داشتند و انتظار داریم همه ی ادارات در رفع مشکلات این خانواده ها همگام و همسو باشیم .


وی افزود : با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا طوری با هم هماهنگ باشیم و برنامه ریزی کنیم تا از اساتید و کارشناسان مشاوره بگیریم تا در فضای مجازی  یک نوع آرامش را برای خانواده های معظم شهدا داشته باشیم .

برسیم در پایان اظهار داشت : موضوع امنیت مستلزم یک کار فرهنگی است و اگر بتوانیم با مشارکت سپاه ، نیروی انتظامی یک برنامه ی فرهنگی درخور توجه  برای رسیدن به امنیت نسبی  را برگزار نماییم و اگر ما بتونیم امنیت را در جامعه ایجاد کنیم بزرگترین کار فرهنگی را انجام داده ایم .

حسن ختام سومین جلسه ی شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش سخنرانی 26 دقیقه ای حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل امام جمعه ی شهرستان شوش بود که همانند دیگر سخنرانی هایش با قرائت دعای سلامتی آقا امام زمان(عج) شروع شد .

وی در ادامه اعیاد شعبانیه را به مردم ولایتمدار شهرستان شوش و حاضرین در جلسه تبریک گفت و در این راستا یادآور شد ماه شعیان که در واقع ماه پیامبر (ص) است در خود میلاد حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و روز پرستار ـ میلاد قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس(ع) علمدار کربلا و روز جانباز ـ میلاد سید الساجدین امام زین العابدین(ع) ـ میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان و میلاد یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) را در خود دارد و این اعیاد را به شما خوبان تبریک و تهنیت عرض می کنم .


امام جمعه ی شهرستان شوش سپس به ابتدای  مناجات شعبانیه اشاره کرد و تصریح نمود : «اللهم صل علی محمد و آل محمد اسمع دعائی إذا دعوتک و اسمع ندائی إذا نادیتک و أقبل علی اذا ناجیتک» به این سه جمله خوب دقت بفرمایید. ذکر صلوات در اول یک دعا به معنای چیست؟ هر کسی با سلیقه ی خاص خودش یک جوری معنا کرده است. برخی گفته‌اند این یک نوع تشریفات است برای دعا که با این ذکر شروع شده؛ درست مثل اینکه هدیه‌ای را در یک ظرف قشنگ بگذارند و با آن ظرف زیبا برای دوست و محبوب ببرند. حالا این بنده خدایی که می‌خواهد با خدا صحبت کند، برای اینکه شروع صحبتش خیلی مؤدبانه باشد و با یک ظرف خیلی زیبا شروع کرده باشد، چه چیزی زیباتر از این ذکر است؟ بعضی‌ها گفته‌اند مثل پوشش یک هدیه است که در اول و آخر یک دعا آورده می‌شود. این جمله شریفه در حقیقت مثل زرورقی است که برای زیبایی روی هدیه می‌کشند. اما نکته خیلی دقیق‌تر از این‌ها است. یکی در شرحشان آورده است ، که چون پیغمبر خدا و آل پیغمبر وسائط رحمت الهی در نظام تکوین هستند این دعا با صلوات بر پیامبر و آل او آغاز شده است. این سخن یک مسئله بسیار مهم اعتقادی است که روایات ما نیز به این مسئله اعتقادی اشاره کرده‌اند. اولا «آل و اهل» با هم تفاوت دارند که در جای خودش مفصل گفته شده است. آل الرسول غیر از اهل الرسول هستند. در نماز آل داریم نمی‌توانیم اهل بگوییم، بلکه باید آل گفته بشود؛ زیرا اهل مفهوم وسیع‌تری دارد و مصادیق بیشتری را در بر می‌گیرد، ولی آل بر افراد خاص و معینی اطلاق می‌شود. بنابراین محمد و آل محمد (ص) هم وسائل خیر در نظام تکوین هستند و هم وسائل ارشاد و هدایت و کمک‌های الهی و خیرهای الهی به بندگان خودش .

حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل در ادامه به محوریت جلسه ی شورای فرهنگی اشاره کرد و گفت : صحبت ها و نکته نظرهای عزیزان را شنیدیم اما آنچه در باب موضوع جلسه بود به آن مقصود نرسیدیم ، ما گفته بودیم که اولویت برنامه های فرهنگی سال 1400 را تشریح نمایید یعنی ما بیاییم در هر سال یک معضل شهرستان را به اتفاق دوستان شناسایی کنیم و نسبت به راهکارهای برون رفت از این معظل پیدا کنیم ، برنامه های را داشته باشیم و کارهایی را انجام دهیم ، افرادی را مسئول کنیم تا بتوانیم این اتفاق را رقم بزنیم به عنوان مثال یکی از معضلات شهرستان همین بحث تیراندازی ها است .


وی افزود : «حدود 70 درصد از راه حل های مشکلات امنیتی ، فرهنگی است »سعنی آخرین نقطه ای که وجود دارد ما سراغ آن می رویم ولی قبل از آن بحث فرهنگی است . ما باید مسائل را بین خودمان حل کنیم  و قبل از آن به آن مشکلات و معضلات اعتقاد داشته باشیم  .

حجت الاسلام علیزاده اصل  در ادامه به یکی از خاطرات چند سال پیش خود اشاره کرد و تصریح نمود : خیلی سال پیش جلسه ای در مورد دیش های ماهواره گرفته بودیم  ، نیروی انتظامی هم به بالای پشت بام ها می رفت و دیش ها را جمع آوری می کرد ؛ در جلسه ای تعدادی از مسئولین نشسته بودند بحث دیش های ماهواره مطرح شد و تصمیماتی گرفته شد اما بعد از گذشت سه ماه هیچ اتفاقی نیافتاد ؛ وقتی کار خدایی باشد به صورت خودکار جلو می رود ؛ همه بی تفاوت بودند . از بنده ی خدایی پرسیدم آقایان اهل جلسه انگار به تصمیمی که می گیرند اعتقادی ندارند آن شخص گفت : « کاملا درست است چون خودشان از دیش و ماهواره استفاده می کنند .» حالا موضوع این است اول باید خودمان به آن معضل  اعتقاد داشته باشیم بعد بیاییم دور همدیگر بنشینیم و از شروع سال 1400 تا آخرین روز اسفندماه همان سال و طرح های اجرایی بدهیم نه طرح های آسمانی که فقط بر روی کاغذ نوشته می شود بیایید در این یک سال طرح بریزیم و تمام وقت خود را سر یک معضل هزینه کنیم وقتی سال 1400 تمام شد ؛ بیاییم دور هم بنشینیم و بگوبیم یک سال تمام با هم تلاش کردیم و به اینجا رسیدیم از این نقطه به این نقطه رسیدیم ،حالا من تیراندازی را به عنوان مثال گفتم شاید مسئله ای باشد که از تیراندازی اولویت مهم تر و بالاتری داشته باشیم  لذا این را موکول می کنیم به اولین جلسه ی سال 1400 که در این راستا دو تاریخ را پیشنهاد می دهم یا پنجشنبه 5 فروردین در یک روز تعطیل و یا روز شنبه 7 فروردین در یک روز کاری .

با رأی گیری روز شنبه 7 فروردین مصادف با روز جهانی تئاتر برای برگزاری اولین جلسه ی شورای فرهنگی در سال 1400 انتخاب گردید .

وی در ادامه به شعار سال اشاره کرد و گفت : نکته ی دوم در مورد شعار سال است که هر ساله توسط آیت الله العظمی امام خامنه ای«مدظله العالی»  نام گذاری می شود و وةیفه ی ما این است که جدای از سربرگ ها ، ویترین ها و بنرهایی که شعار سال را بر روی آنها تایپ کرده یا چاپ می کنیم در فضای اجرایی هم آن شعار را اجرا کنیم و در همان جلسه ی اول سال نسبت به تدوین و پیاده کردن آن در سطح شهرستان تصمیم گیری نماییم .

امام جمعه ی شهرستان شوش با تأکید بر اینکه مصوبات شورای فرهنگ عمومی به منزله قانون و لازم الاجرا است، گفت: نباید مصوبات و طرح‌های شورای فرهنگ عمومی فقط روی کاغذباشد باید نسبت به اجرایی نمودن آنها از سوی مسئولان اقدام شود .

وی افزود : تا اینجای کار تصمیم بر این شد که در روز شنبه 7 فروردین 1400  ابتدا در مورد انتخاب مهمترین معظم شوش با هم صحبت کنیم و سپس برای پیاده کردن شعار سال به صورت اجرایی تصمیم بگیریم .

امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به سومین نکته اشاره کرد و گفت : هر کدام از عزیزان یک کارشناس فرهنگی به مهدی عارف دبیر شورای فرهنگ عمومی معرفی کنند که غیر از این جلسه ؛ ان شاالله یک جلسه ی کارشناسی هم داشته باشیم  ؛ قطعا جلسه ی کارشناسان فرهنگی می تواند کمک حال این جلسه ی اصلی شورای فرهنگ عمومی باشد .


حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل در ادامه یادآور شد : در جلسه ی قبل چند مصوبه داشتیم که دبیر جلسه در ابتدای جلسه به آنها اشاره کرد اما چون عزیزان بر این تأکید دارند که صورت جلسه به دستشان نرسیده است در صورت جلسه ی امروز به آنها اشاره شود و بدانید که مصوبات شورای فرهنگ عمومی لازم الاجرا می باشد و برای نصب نماد شهید دانش  در ابتدای ورودی بلوار شهید دانش و یادبود این شهید بزرگوار در گلزار شهدای شوش شهرداری شوش تا تیرماه 1400 فرصت دارد که نسبت به این دو مصوبه اقدام نماید .

حجت الاسلام علیزاده در پایان اظهار داشت : بخشداری مرکزی و شهرداری شوش باید نسبت به ساخت و جانمایی ماکت شهیده فرحه دبات در این شهرستان تلاش و اهتمام جدی‌تر داشته باشند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شوش از ناصر چنانی معاونت هنری ، امور سینمایی و سمعی بصری اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان پیگیر مستند سازی شهیده فرحه دبات باشد .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست