04272024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۰۰۴۲۰4362

فرهنگی، هنری و رسانه

چهارمین جلسه ی شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش در سال 1400 برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

چهارمین جلسه ی شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش با محوریت « تشکیل کمیته های ستاد غدیر »به مدیریت امام جمعه  و رئیس شورای فرهنگ عمومی  در سالن اجتماعات شهید دانش برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ ساعت 11:07 روز یکشنبه 20 تیرماه 1400 هم زمان با سالروز شهادت « محمد بن علی بن موسی مشهور به امام جواد و امام محمدِ تقی(ع) ، امام نهم شیعیان اثناعشری»چهارمین جلسه ی شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش به مدیریت حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش با محوریت « ستاد الغدیر » در سالن اجتماعات شهید دانش برگزار شد .

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش ضمن خیر مقدم به حاضرین در جلسه به جشنواره ی ملی مهرواره محله ی همدل اشاره کرد و گفت : این جشنواره در شهرستان شوش  به همت اداره ی تبلیغات اسلامی برگزار شد و ما طبق قولی که داده بودیم در پایان این جلسه از ائمه ی جماعات کسانی که در این جشنواره شرکت کرده اند تجلیل می کنیم و انتظار داریم آن دسته از مسئولینی که قول هایی داده بودند به قوب خود عمل کنند  لذا از رئیس این اداره می خواهم که گزارش برگزاری این جشنواره را مطرح کند .


 

حجت الاسلام شیخ عارف آل کثیر رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهاد امام جوادالائمه (ع)به اختصار گزارشی از نحوه ی برگزاری جشنواره را ارائه نمود و در این راستا گفت : این طرح فراگیرِ کشوری در شهرستان شوش از آغازین روزها یعنی ماه مبارک رمضان شروع شد و بحمدالله استقبال از این طرح روز به روز بالاتر رفت و در نتیجه 138 مسئله از مشکلات و مسائل شهرستان توسط بیش از 78 محله به ثبت رسید یعنی برخی از مراکز ما بیش از سه مسئله را در سامانه ثبت کردند . بعد از فرایند اول که ثبت نام بود ، فرایند دوم ثبت گزارش بود که در این فرایند توانستیم بیش از 80 مسئله را با جزئیات به عبارتی ثبت  حل مسئله گزارش نماییم .

 

وی افزود : در مرحله ی سوم این 80 مسئله توسط هیئت انتخاب مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه سهمیه ی شوش دو/2 سهمیه بود ما در هیئت انتخاب سه برابر ظرفیت مسائل را شناسایی کرده و به هیئت داوران در مرحله ی آخر معرفی نمودیم و هیئت داوران از بین این شش مسئله  دو مسئله را به استان خوزستان معرفی کردند . به جهت ترغیب و تشویق این حرکت مؤثر و مردمی به گروه های برتری که از شهرستان شوش انتخاب می شوند هدایایی را تقدیم  می کنیم و امروز امام جمعه چراغ اول را روشن می کنند و امامان محله ی این طرح که در واقع پشتیبان و هم افزاری حل مسائل در همه ی زمینه ها بوده اند تقدیر و تشکر به عمل می آید و قولی که روئسای ادارات دادند از مابقی گروه ها در فاصله ی زمان بندی کوتاهی تقدیر خواهد شد .

 

در ادامه امام جمعه ی شهرستان شوش  به بیانیه ی گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت : در بیانیه ی گام دوم انقلاب ، مسجدِ تراز انقلاب گره گشای کارها ست و پایگاه مقابله با تحریم‌هاست ، اولویت‌دهی به مساجد وجه امتیاز نظام است .اما در ارتباط با موضوع اصلی این جلسه که باسد به آن بپردازیم و ان شاءالله مصوباتی هم داشته باشیم ؛ بحث « عید غدیر خم و دهه ی ولایت » است که از عید قربان آغاز می شود و عید غدیر خم خاتمه می یابد و هرستان شوش باید عزم و شوری نسبت به ولایت داشته باشد و در همین راستا از دبیران کمیته های نه/9 گانه ی ستاد غدیر می خواهم که هر کدام گزارشی را ارائه نمایند  اما قبل از آن کمیته ها را به شرح زیر معرفی می کنم :

 

1 ) ـ کمیته ی قرآنی به دبیری محمد حسن پورنعمت رئیس اداره ی اوقاف و امور خیریه و ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان شوش .

اعضای این کمیته : فرهنگ و ارشاد اسلامی ، تبلیغات اسلامی ، سپاه ناحیه ی شوش و آموزش و پرورش .

2 ) ـ کمیته ی پشتیبانی : به دبیری مهندس محمد بهمن رئیس اداره ی صمت .

اعضای این کمیته : شهرداران شهر های شوش ـ فتح المبین و حر ریاحی ـ بخشداران بخش های مرکزی و فتح المبین ـ اتاق اصناف و مدیرعاملان شرکت ها و کارخانجات تولیدی و صنعتی .

3 ) ـ کمیته ی انتظامی : به دبیری محسن ستاری فر  معاون امنیتی ، سیاسی و اجتماعی فرمانداری شهرستان شوش

اعضای این کمیته : سپاه ناحیه ی شوش ـ نیروی انتظامی ـ دادگستری ، دادستانی و اطلاعات

4 ) ـ کمیته ی مراسمات فرهنگی :  به دبیری حجت الاسلام شیخ عارف آل کثیر رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش

اعضای این کمیته : سپاه ناحیه ی شوش ، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اوقاف و امور خیریه ، اموزش و پرورش ، ورزش و چوانان ، ورزش و جوانان و شهرداری شوش

5 ) ـ کمیته ی فضا سازی شهری :  به دبیری عبدلامیر بشکار رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش

اعضای این کمیته : شهرداران سه شهر شوش ، فتح المبین و حر ریاحی ـ اداره ی برق و اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی .

 

6 ) ـ کمیته ی اقشار و روستا : به دبیری سرگرد پاسدار علیرضا ایمانی فرمانده ی سپاه ناحیه ی شوش .

اعضای این کمیته : بخشداران بخش های مرکزی و فتح المبین  ، حوزه ی علمیه ی امام محمد باقر(ع) ، آموزش و پرورش عشایر و اداره ی امور عشایر .

7 ) ـ کمیته ی هنر ، رسانه و فضای مجازی :  به دبیری دکتر مهدی عارف سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش .

اعضای این کمیته : ادارات تبلیغات اسلامی ، آموزش و پرورش ، سپاه ناحیه ی شوش و نماینده جامعه اصحاب رسانه و مطبوعات  و فضای مجازی  و مسئولین انجمن های هنری .

8 ) ـ کمیته ی مساجد  : به دبیری حجت الاسلام شیخ سعید خلیلی مسئول امور مساجد

اعضای این کمیته :  ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی ، تبلیغات اسلامی ، اوقاف و امور خیریه و سپاه ناحیه ی شوش

9 ) ـ  کمیته ی بانوان  : به دبیری فروغ پور احمدی مشاور فرماندار در امور بانوان و خانواده

اعضای این کمیته : بسیج جامعه زنان سپاه ناحیه شوش ـ حوزه ی علمیه ی الزهرا (س) خواهران ـ  جمعیت فرهیخته ی بانوان ـ تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش .

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش در ادامه وجود کمیته ی کودک و نوجوان را امری ضروری دانست و در این خصوص گفت : به 9 کمیته ی اشاره شده کمیته ی به نام کودک و نوجوان به شرح زیر افزوده می شود .


10 ) ـ کمیته ی کودک و نوجوان : به دبیری زینب چمانی رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان شوش .

اعضای این کمیته : اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ اداره تبلیغات اسلامی ـ اداره ی کتابخانه هی عمومی و اداره ی آموزش و پرورش

در ادامه حجت الاسلام شیخ عارف آل کثیر دبیر کمیته ی مراسمات فرهنگی ستاد غدیر از طرف کمیته ی تحت نظر خود و همچنین کمیته ی قرآنی گفت : هفته ی گذشته جلسه ی مشترکی بین کمیته های فرهنگی و قرآنی با حضور اعضا برگزار شد یک سری برنامه های پیشنهادی  مشخص کردیم و در صورتی که مصوب شوند آنها را اجرایی خواهیم نمود « برگزاری جشن های خیابانی در محلات مختلف با محوریت مساجد و هیئات مذهبی ـ کاروان شادی ایام غدیر در سه شهر شوش ، فتح المبین  ، حر ریاحی و روستاها با محوریت مساجد شهری و روستایی ـ مراسم شب شعر ولایت و غدیر با همکاری اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش در دو بخش فارسی و عربی در یکی از روزهای دهه ی ولایت ـ تقدیر از پیشکسوتان و خادمان غدیر کسانی که سال ها در مسائل غدیر شناسی و ولایت شناسی زحماتی کشیده اند ـ در شب عید غدیر خم به صورت متمرکز یک برنامه بزرگ را در حرم مطهر حضرت دانیال نبی(ع) ویژه ی مراسمات فرهنگی برگزار شود » .

وی در ادامه به برنامه های پیشنهادی کمیته ی قرآنی اشاره کرد و یادآور شد : « محفل انس با قرآن در سطح شهرستان شوش با استفاده از ظرفیت های قرآنی شهرستان و استان خوزستان در یکی از مساجد شهر شوش ـ  برگزاری جشنواره ی قرآنی با حضور 90 نفر افراد قرآن آموز زیر 16 سال که در مسابقات مختلف مقام کسب کرده اند و در برنامه های ختم قرآن در ماه مبارک رمضان شرکت نموده اند بنا است در یک کار ابتکاری برای اولین سال جشنواره ای را برگزار نماییم . برگزاری یک کارگاه غدیر شناسی  با دعوت از استاد از استان خوزستان با حضور افراد تأثیرگذار و شاخصی از ادارات که در این راستا همکاری همه ی دستگاه ها خصوصا دانشگاه ها ضروری می باشد .»

 

سپس سروان پاسدار مصطفی میردورقی جانشین فرمانده ی سپاه ناحیه ی شوش به برنامه های پیشنهادی کمیته ی اقشار و روستا اشاره کرد و اظهار داشت : ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز حضرت امام جوادالائمه(ع) ، در دهه ی ولایت « سرکشی از مناطق روستایی به ویژه مناطق محروم به منظور شناسایی خانواده های محروم و نیازمند و اهدا بسته های معیشتی به خانواده های هدف ـ اعزام مبلیفین و روحانیون بزرگوار به مناطق حاشیه نشین و کم برخوردار و روستاهایی که مورد هجمه های فرهنگی قرار دارند » ان شاءالله در این دو مورد ما فعالیت هایی خواهیم داشت و در قالب دیگر کمیته ها خصوصا در اجرای برنامه ها در پایگاه های مقاومت بسیج در سراسر شهرستان سهیم خواهیم بود و اگر هوا به این گرمی نبود و در شرایط کرونایی به سر نمی بردیم همچون سال های قبل از کرونا واقعه ی غدیر را به صورت نمایش کاملا زنده اجرا می کردیم . امیدواریم با ریشه کنی این ویروس منحوس در سالهای آینده این برنامه را برگزار کنیم .

 

مهندس غلامعلی مجدیان به نمایندگی از طرف معاونت سیاسی امینی و اجتماعی فرمانداری شهرستان شوش گفت : در جلسه ی شورای تأمین شهرستان شوش تمام مواردی که به صورت پیشنهادی توسط کمیته های ستاد الغدیر مطرح شده یا می شود به طور کامل مصوب شده است و مطمئن باشید که اعضای شورای تأمین متشکل از سپاه ناحیه ی شوش ـ نیروی انتظامی  و دیگر اعضا در کلیه ی برنامه ها حضور خواهند داشت .

 

عبدالامیر بشکار دبیر کمیته ی فضا سازی شهری ضمن عرض تسلیت سالروز شهادت نهمین امام شیعیان جهان حضرت امام جواد الائمه (ع) به جلسه ی مشترکی که بین کمیته هاتی فضا سازی شهری و هنر ، رسانه و فضای مجازی در اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد اشاره کرد و تصریح نمود : در این جلسه مصوباتی داشتیم از جمله « آذین بندی ادارات ، مساجد ، میادین و خیابان های هر سه شهر شوش ، فتح المبین و حر ریاحی به شکل ویژه توسط شهرداران هر سه شهر و همچنین ادارات اجرا خواهد شد و علاوه بر آن بیلبردها ، بنرها و پلاکاردهایی ، نصب پرچم ها و علاوه بر این مصوب شد که شهرداری ها در چند نقطه از شهرها اقدام به برپایی ایستگاه های شادی که سرودهای انقلابی و مذهبی پخش شود نمایند .

 

وی در ادامه برای اجرای برنامه در روستا ها به رئیس شورای فرهنگ عمومی پیشنهاد داد که بخشداران بخش های مرکزی و فتح المبین عضو کمیته ی فضاسازی شهری باشند تا از طریق آنها با دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها  برنامه ریزی شود تا چنین برنامه هایی داشته باشیم که مورد موافقت حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده قرار گرفت .

رضا ذاکری معاونت اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایندگی از طرف دبیر کمیته ی هنر رسانه و فضای مجازی ستاد غدیر گفت : علاوه بر جلسه ی مشترکی که عبدالامیر بشکار به آن اشاره کرد جلسه ای جداگانه برگزار شد و پوشش خبری تمام برنامه های کمیته های دهگانه یکی از مصوبات این جلسه می باشد و همکاری با سایر ادارات و ارگان ها در قالب سایر کمیته ها و همچنین همکاری با اداره ی کتابخانه های عمومی در برگزاری مسابقه ی کتابخوانی از دیگر برنامه های کمیته ی هنر ، رسانه و فضای مجازی به شمار می آید .

 

وی افزود : برگزاری جلسه ای با مدیران کانون های فرهنگی و هنری مساجد به منظور اجرای برنامه در مساجد شهری و روستایی خواهیم داشت .

فریده نورعلیزاده به نمایندگی از طرف کمیته ی بانوان به برنامه های در نظر گرفته کمیته ی بانوان اشاره کرد و گفت : از آنجایی که فروغ پور احمدی به خاطر کثالتی که دارد نتوانست در جلسه حضور داشته باشد لذا به نیابت از طرف ایشان در جلسه حضور دارم تا برنامه های پیشنهادی را مطرح نمایم .

 

وی افزود :کمیته ی بانوان  برای دهه ی ولایت بیش از 72 برنامه از جمله « مسابقات نقاشی ، کتابخوانی ، شعر خوانی ، ایجاد ایستگاه های صلواتی و برگزاری یک جشن بزرگ در سالن امور تربیتی با کمک همه ی پایگاه های مقاومت بسیج» در دستور کار این کمیته قرار دارد .

حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده در جمع بندی این جلسه به روایتی از امام جوادالائمه (ع) اشاره کرد و یادآور شد :امام جواد(ع) می فرماید : « لْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلی ثَلاثِ خِصال: تَوْفیق مِنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ واعِظ مِنْ نَفْسِهِ، وَ قَبُول مِمَّنْ یَنْصَحُهُ؛ مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است: توفیق از طرف خداوند متعال، واعظی از درون خود، قبول و پذیرش نصیحت كسی كه او را نصیحت نماید.» برای "توفیق" معانی مختلفی را ذکر کرده اند؛ از جمله اینکه گفته اند توفیق به معنای موفق بودن و یا تصدیق کردن است. اما یک معنا با متن حدیث سازگارتر است و آن اینکه بگوییم توفیق، ارشاد شدن فردی به سمت خیر و فراهم شدن شرایط کار خیر از سوی خداوند است . با توجه به معنای دوم، هر انسانی برای پیشرفت و موفقیت باید مورد لطف خداوند قرار بگیرد و این مسئله کاملا عقلی و منطقی است. همانطور که می دانید مسبب و ایجاد کننده هر چیزی خداوند است و همه علت ها در نهایت به علت العلل یعنی خداوند بازگشت می کند، به همین دلیل برای رسیدن به سعادت، باید خداوند ما را ارشاد به خیر کند.

 

وی افزود : از این که در فراز دوم این روایت به « واعظ نفس خودت باش» اشاره شده است یعنی هر کس در درجه اول باید خودش واعظ و نصیحت کننده خودش باشد. اما انسان با چه وسیله ای این وعظ و نصیحت را دنبال کند؟ عقل به عنوان پیامبر درونی، بهترین و شایسته ترین شاخصه انسان است که باید صاحبش را به سعادت برساند. عقل همانند چراغی است که باید راه تاریک و پر پیچ و خم زندگی را روشن کند.اما در ادامه به سومین خصلت یعنی « نصیحت را قبول کن » توصیه شده است ، متاسفانه در زمانه ما اگر کسی جوانی را نصیحت کند با اینکه او را کتک بزند خیلی تفاوت ندارد. تجربه نشان داده کسانی موفق ترند که برای نصیحت دیگران ارزش قائلند. و این یک قاعده عقلی است که آزموده شده را آزمودن خطاست. از طرفی اینکه چه کسی ما را نصیحت می کند مهم نیست. اگر صحبت خوب و صحیح باشد باید بپذیریم هر چند آن شخص منافق یا کافر باشد. امیرالمومنین علی علیه السلام در این باره می فرماید:  «خُذِ الْحِکْمَةَ مِمَّنْ أَتَاکَ بِهَا وَ انْظُرْ إِلَى مَا قَالَ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَى مَنْ قَال /// حکمت و دانش را از هر کس که به تو داد بگیر و به آنچه گفته می شود نگاه کن و نه آن کسی که می گوید.» در این حدیث شریف نکاتی بسیار با ارزش وجود دارد. اگر کسی بتواند این حدیث را در زندگی اجرایی کند میزان اشتباهاتش در طول عمر بسیار پایین خواهد آمد. در حقیقت کسی که کارهایش بر اساس عقل باشد و دائما خود را نصیحت کند و از طرفی به راهنمایی دیگران توجه کند قطعا موفقیت های زیادی بدست خواهد آورد.

 

وی به روایتی گفت : برخی می گویند توبه کردن راحت است اما گناه نکردن سخت است در حالی که چنین نیست بلکه «گناه نکردن آسان‌تر از توبه کردن است» توبه کردن آسان نیست و حتی از ترک گناه هم سخت‌تر است. ولی بدانیم که باید به سوی خداوند برگردیم و توبه کنیم اما توبه را که حقیقتاً بین ما و گناه فاصله بیندازد و ما را به سوی پروردگار خوش رجعت دهد .در آیه ی 90 از سوره ی هود آمده است : «وَاسْتَغْفِرُواْ رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَیْهِ إِنَّ رَبِّی رَحِیمٌ وَدُودٌ ///  از پروردگار خود آمرزش بطلبید و به سوی او باز گردید که پروردگارم مهربان و دوستدار (بندگان توبه کار) است. با نگاهی به این آیه متوجه می‌شویم که این آیه نقل قول حضرت شعیب است که قوم خود را به آمرزش و توبه دعوت می‌کند. مسلم است که این دعوت خاص قوم این پیامبر رسمی نیست و تمام انبیاء امت خود را به بازگشت به سوی خداوند دعوت کرده‌اند. اما توبه در مرحله پایین‌تر به معنای «بازگشت از گناه» است که البته منافاتی با معنای قبلی ندارد زیرا توبه کننده در حقیقت از گناه و عصیان خویش به سوی حضرت حق رجوع می‌کند. ولی باید بدانیم توبه شرایطی دارد که مهم‌ترین آن «پشیمانی از گناه است.» مرحوم شهید استاد مطهری در این باره می‌نویسد: «برخی میان صیغه توبه و خود توبه اشتباه می‌کنند. توبه یعنی پشیمانی شدید از گناه، تصمیم اکید بر تکرار نکردن گناه و بازگشت به سوی حقیقت. این، یک لفظ بیانگر دارد که می‌گوییم: «استغفرا..... ربی و اتوب الیه» ولی خود این که توبه نیست...» توبه دو سو دارد؛ یک سو بنده گنه‌کار است که از گناه خویش به سوی حضرت حق توبه و رجوع می‌نماید و طرف دیگر خداوند است که با نظر رحمتش به سوی بنده رجوع کرده و او را می‌پذیرد. لذاست که قرآن کریم خداوند را «نواب» به معنای بسیار توبه پذیر معرفی می‌کند. در حدیثی قدسی آمده است که حضرت حق  جل و علا  خطاب به داوود پیامبر(ع) فرمود: «یا داوود تشر المذنبین ابن اقبل التوبه.» یعنی ای داود گنه‌کاران را بشارت بده که من توبه را قبول کرده و می‌پذیرم.

 

در پایان از حجت الاسلام  جواد دلفی امام محله از روستای بیت ترویح در بخش فتح المبین که توانستند در مسئله ی تأمین گفتمان انقلاب حرکت خوبی را انجام دهند مدیریت گروه به عهده ی سید رسول جعاوله بود اما حمایت و پشتیبانی به عهده ی امام محله بود  و همچنین هیئت مذهبی شهدای گمنام در منطقه ی آخر آسفالت توسط حجت الاسلام احمد ذاکری امام محله که به صورت فصلی یک سری از محصولات کشاورزی که برای صاحب زمین متحمل خسارت می شدند و این محصولات به فروش نمی رفت ، این هیئت با قیمت پائین تری نسبت به بازار محصولات را می خریدند و بین مستضعفین و نیازمندان مناطق محروم و کم برخوردار طی چند مرحله در سال گذشته و همچنین امسال چیزی حدود 600 کیلوگرم را در هر مرحله توزیع کردند ؛ حجت الاسلام  احمد ریاحی امام محله ی از شهر حر ریاحی که در مسئله ی اعتیاد با توجه به فضای مذهبی و معنوی  خوبی را در مسجد ایجاد کرده بودند با یک سری از خانواده ها ارتباط گرفتند که فرزندان این خانواده ها دچار اعتیاد شده بودند و از فضا و بستر هیئت ، مسجد و اردو در مشهد مقدس توانستند دریک مقطع کوتاه  در قالب شش ماه با همکاری خانواده ها بیش از شش نفر را کاملا از اعتیاد پاک کنند و در این راستا بخشی از هزینه توسط همیت هیئت تأمین و پرداخت شد و بخشی از هزینه ها توسط خانواده ها و بخشی را هم از خیرین جمع آری کردند و همین هیئت موفق شده که در استان خوزستان هم مقام بیاورد و بالاخره حجت الاسلام علیرضا طاهری  امام محله ی مسجد رسول (ص) شوش به مدیریت مهدی خنیفر اقدام به تولید انواع ترشی نموده که در این راستا باعث اشتغال برای چند نفر گردیده اسا  لذا از این چهار امام محله با اهدا لوح تقدیر و کارت هدیه توسط امام جمعه ی شهرستان شوش تجلیل به عمل آمد .

 

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست