04272024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۹۰۶2863

با حضور جمعی از شاعران استان خوزستان؛ هشتمین همایش استانی شعر آیینی«ناله های فرات» در شوش برگزار شد .

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

عکس ـ عیسی کرملاچعب

به همت اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان ، اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش و انجمن شعر فارسی ، از ساعت 19 دوشنبه 6 آذرماه 1396 هشتمین همایش استانی شعر آیینی ناله های فرات در تالار نیایش شهرستان شوش برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ به منظور بزرگداشت واقعه ی جانسوز کربلا در روز عاشورا ، در سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع)  دو شاعر کشوری « احمد علوی از استان قم و سعید بیابانکی از تهران و جمعی از شاعران شهرستان های شوش و دزفول » و با حضور ناصر چنانی معاونت هنری و امور سینمایی اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان ،  آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ، عبدالحسن آل کثیر معاونت فرمانداری ، مهندس یوسف زمانی شهردار شوش ، عبدالامیر خنیفر رئیس اداره ی آموزش و پرورش ، مهندس خالد لطیفی مجد شهردار شهر فتح المبین ، اعضای شورای اسلامی شهرشوش ؛ جمعی از هنرمندان ، فرهنگیان و اصحاب رسانه و مطبوعات ؛ ناله های فرات هشتمین همایش خود را ورق زد .

در این همایش شعر آیینی ، امام جمعه ی شهرستان شوش ضمن قدردانی از بانیان برگزاری این همایش به اشعار دعبل ابن علی خزایی اشاره کرد و گفت : دِعبِل خُزاعی در سال 148 هجری شمسی در شهرستان کوفه  متولد شد و نام کامل او «  دعبل بن علی بن رزین بن عثمان بن عبدالله بن بُدیل بن ورقاء خزاعی کوفی »، شاعر، ادیب و عالم شیعی که مدیحه‌سرا و ذاکر فضایل اهل بیت بود.


وی افزود : از این شاعر سه اثر به نام «  طبقات الشعراء، الواحده فی مناقب العرب و مثالبها،» به جا مانده  و دیوان اشعار او که ابوبکر صولی در ۳۰۰ ورق جمع‌آوری و بعد حمزة بن حسن اصفهانی و از متأخرین شیخ محمد سماوی، مجموعه‌های دیگری از آن ترتیب داده‌اند. اشعار او در مدح و رثاء و هجاء و حماسه و عتاب و محاجه و غزل و نصیحت و حکمت است، ولی این دیوان هنوز به چاپ نرسیده‌است. قصیده تائیه دعبل را که از بهترین و عالی‌ترین نمونه‌های مدح در ادب عرب است عده‌ای از بزرگان شیعه مانند علامه مجلسی و سید نعمت‌الله جزائری شرح کرده‌اند و مضامین آنها در اشعار سایر شاعران شیعه تکرار شده‌است. از این شاعر برزگ دو پسر به نام‌های عبدالله و حسین باقی ماند که حسین، خود شاعری مشهور شد.


امام جمعه ی شهرستان شوش با اشاره به ملاقات دعبل با حضرت امام رضا(ع) و خواندن «قصیده مدارس آیات» گفت : از دعبل آمده است ؛  زمانی که قصیده ی مدارس آیات(قصیده ای است بسیار مشهور و از سروده های دعبل در مدح اهل بیت که به عقیده بسیاری از ادیبان و شاعران از بهترین نوع مرثیه هایی است که در این زمینه سروده شده است) را سرودم ، قصد کردم به طوس بروم و برای امام رضا(ع) آن را بخوانم. وقتی خدمت امام رسیدم، فرمودند « ای دعبل بخوان، »شروع به خواندن قصیده کردم تا این که رسیدم به بیت: «اری فیئم فی غیر هم متقسماً و ایدهم من فیئهم صفرات» (من حق خاندان عصمت (ع) را تقسیم شده نزد دیگران می بینم و دستهایشان از حق اموالشان کلاً خالی است.) زمانی که حضرت امام رضا (ع) این بیت را شنیدند گریه کردند و فرمودند: «راست گفتی ای دعبل» بیت بعد را برای ایشان خواندم:«اذا وتروا مدواً الی واتریهم/ اکفاً عن الاوتار منقبضات» (هنگامی که از سوی کینه توزان به خاندان عترت ستم می شود خاندان عصمت به حقشان نمی رسند.) امام رضا بعد از این که این بیت را شنید دستهای شریف خود را بر گرداند و با اندوه فرمودند: به خدا سوگند که دستهای ما بسته است.


وی افزود : این بود که دعبل نظر شریف امام رضا(ع) را جلب کرد و امام به دعبل فرمودند: « ای دعبل آیا می توانم دو بیت به اشعار تو اضافه کنم؟ (به راستی که این دو بیت شعر دعبل را به درجه کمال رسانید) دعبل گفت: بلی ای پسر رسو ل الله. امام دو بیت به همان وزن و قافیه سرود  آن دو بیت این است:«و قبر بطوس یالها من مصیبه الحت علی الاحشاء بالزفرات»(و در شهر طوس قبه ای خواهد بود و مصیبت صاحب آن قبر آتش آه و حسرت را بر دل ها می افروزد).

آیت الله امام در جمع بندی سخنان خود گفت : از همان قدیم شهرستان شوش شاعران توانمندی با زبان های فارسی و عربی و انواع گویش ها داشته و بر خود می بالیم که هر ساله مراسم اختتامیه کنگره ی بین المللی شعر رضوی به زبان عربی در جوار دعبل خزایی بر گزار می شود و همایش تاله های فرات هر چند با تأخیر اما در شبی برگزار شد که در سوگ امام حسن عسکری(ع) به سر می بریم .

در ادامه ؛ احمد علوی از استان قم ، سعید بیابانکی از استان تهران ، هوشنگ دیناروند ، مرتضی حیدری آل کثیر ، رحمن ایزدی ، منصور میرشکاک ، مهدی کرمی ، عباس زرگوش ، لیلا دیناروند و .... از شهرستان شوش ، غلامرضا تاج ، حسین سنگری ، غلامرضا شرفی  ، جمال پناهی و علی بهرامی از شهرستان دزفول به خوانش اشعار خود پرداختند و در پایان به این شاعران لوح تقدیر و هدایایی  اهدا شد .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست