04292024دوشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۵۲۰3314

نکوداشت روز خبرنگار با سه روز تأخیر در شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 10صبح روز شنبه 20 مردادماه 1397 با یک ساعت تأخیر و یک وقفه ی سه روزه به همت اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری فرمانداری شهرستان شوش در تالار نیایش برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ، فاطمه دیناروند سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ضمن عرض خیرمقدم به مسئولین دستگاه های دولتی و نهادها و ارگان های انقلابی از تشکیل انجمن صنفی خبرنگاران خبرداد و در این خصوص گفت : جای خالی انجمنی برای حمایت و پشتبانی خبرنگاران  سال هاست که خالی می باشد و ما برای اولین بار تصمیم گرفته ایم که این انجمن را با همکاری فرمانداری شهرستان شوش و نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی راه اندازی کنیم .


وی در ادامه به ساماندهی خبرگزاری ها و پایگاه های خبری شهرستان شوش اشاره کرد و گفت : تا کنون  برخی از خبرگزاری ها و پایگاه های خبری بدون مجوز اقدام به انتشار خبر نموده اند و ما با همکاری فرمانداری شهرستان شوش این تصمیم را گرفتیم که از طریق مدیر مسئولان  خبرگزاری ها و پایگاه های خبری بدون مجوز مهلتی را اعلام کنیم تا از این وضعیت خارج شوند و خوشبختانه تا این لحظه اکثر مدیر مسئولان مجوز فعالیت خود را به ما تحویل داده اند و یکی دو مورد هم تا پایان همین ماه  مجوز خود را خواهند گرفت .

در ادامه علی سعدی مدیر مسئول هفته نامه و کانال خبری صدای کرخه به عنوان نماینده ی ستاد برگزاری روز خبرنگار به معرفی فعال ترین خبرنگاران و رسانه ها از دیدگاه خود اشاره کرد و گفت : «هفته نامه ی صدای کرخه به مدیر مسئولی خودم ، خبرگزاری تسنیم ، خبرنگار سجادعبیدی پور ، شبکه های ماهواره الاهواز ، النعیم و...  خبرنگار سید مهدی موسوی ، سیمای مرکز خوزستان  خبرنگار علی روسی ، خبرگزاری ایرنا  خبرنگار مجتبی پناهی و پایگاه خبری شوشان و روزنامه فرهنگ جنوب  خبرنگار سمیه اکبری» در سالی که گذشت نسبت به سایر نشریات و خبرنگاران فعال تر بوده اند .

 

وی در پایان گفت : در این همایش قرار است از 35 نفر از خبرنگاران به همت جمع از مسئولین از جمله « نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی ، فرماندار ، شهرداران شوش و فتح المبین ، جمعیت هلال احمر ، ناحیه سپاه ، حوزه ی علمیه ی خواهران ، تعاون کار و رفاه اجتماعی  و...... » تجلیل به عمل آید .

 

دکتر سید راضی نوری نماینده ی شهرستان شوش ضمن قدردانی از خبرنگاران به خاطر فعالیت بی ادعای خود به جامعه ، مردم و مسئولین ، گفت : خبرنگار درد آشنا و از جنس مردم است ، موقعیت شناس بوده و تکلیف روزانه ی خود را با زمان مشخص می کنند ، خبرنگاران ، « شغلی كليدي، مقدس و و رسالتی فرهنگي  دارند. » و با توجه به رسالتی که دارند، می توانند با ارائه ی اخبار  و تنویر افکار عمومی ، جامعه را جهت‌دهي کرده و در توسعه همه جانبه ی جامعه سهیم و شریک باشند. الگوی همه  ی تلاشگران این حوزه و اصحاب قلم و بیان و مطبوعات، شهید محمود صارمی است. این شهید بزرگوار که به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به فیض الهی نائل شده است، « عاشق کارش بود و دوستدار مردم.»

 

وی افزود : « دوستی با مردم ، زندگی با مردم ، همراهی با مردم در تمامی لحظات و نهایتا" شهادت در راه تحقق آرمان های مقدس این نظام الهی، یادگاری است که از آن شهید بزرگ به ما به ارث رسیده است و باید خبرنگاران ما با الهام از این خبرنگار متعهد و مکتبی ، به رسالت پیامبرگونه خود عمل نمایند. دردنیای کنونی که همگان سرگرم کار خویش اند و چندان به عملکرد حاکمان و نقد و بررسی آن ها توجه ندارند، این خبرنگاران رسانه ها هستند که با تیزهوشی ودقت، نقش واسطه بین مردم و مسئولان را ایفا می کنند. خبرنگاران، از یک طرف درد دل مردم را می شنوند و به مقامات بالا انتقال می دهند، و از سوی دیگر، پاسخ های مسئولان را به آگاهی مردم می رسانند.

 

نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی  جسور بودن خبرنگاران برای دفاع از حقوق مردم را یکی از فاکتورهای مهم دانست و در این خصوص تصریح نمود : من و شما در هر پست و مقامی که باشیم  امروز شنبه 20 مردادماه 1397 از خود بپرسیم  تکلیف ما در مقابل بیانات حکمیمانه ی مقام معظم رهبری چیست ؟ آیا من خبرنگار درد مردم  را دیده ام؟ آیا سیاه نمایی  را در دستور کار خود قرار می دهم ؟ آیا عین واقعیت را گفته ام ؟ در حالی که رسالت اصلی خبرنگار روشنفکری و بصیرت افزایی است ، دردها و آسیب های جامعه را شناسایی و برای آنها راهکارسی ارائه داده ام ؟

 

دکتر نوری ، تجزیه و تحلیل را یکی از فاکتورهای مهم خبرنگار دانست و اظهار داشت : تحلیل محتوا روشی است که می‌توان آن را درباره  ی انواع گوناگون پیام‌های مندرج در « آثار ادبی، مقاله‌ها، اسناد رسمی، خطابه‌ها، اعلامیه‌های سیاسی، گزارش‌های اجتماعات، برنامه‌های شنیداری و دیداری و گزارش مصاحبه‌های نیمه رهنمودی »به کار بست. واژه‌هایی که « نویسنده ، سخنران یا پاسخگو» به کار می‌برد، با این توصیف آیا از قلم خود به عنوان سلاحی برای دفاع از « نظام مقدس جمهوری اسلامی ، انقلاب اسلامی ، آرمان ها و ارزش های حضرت امام خمینی(ره) ، ولایت فقیه و میهن » خود استفاده کرده ایم .آیا  در فضای مجازی که دشمنان  به مسئولین نظام و مردم توهین می کنند و نقشه می کشند  پدافندی  را تعریف نموده ایم .

وی افزود : در این همایش همانطور که گفته شد  قرار است از 35 خبرنگار تجلیل به عمل آید  ؛ خبرنگاری که خود را مکتبی  می داند در مقابل این  سئوال ( آیا توانسته ام در بخش های « اقتصادی ، سیاسی ، علمی ، اجتماعی ، فرهنگی و.... »  تجزیه و تحلیلی داشته باشم و با شناسایی مشکلات ، راهکارهای مناسب را  در برنامه ی روزمره ی خود  در نظر گرفته ام؟ ) ؛ سربلند است . در شهرستان شوش خبرنگاران بر اساس عشق و علاقه ای که دارند  وارد عرصه شده اند و در این راه حقوقی دریافت نمی کنند به جرأت می توان گفت اکثر این گونه خبرنگاران  با خبرنگار مکتبی فاصله دارند و در این شرایط خاص اقتصادی که متأسفانه بعضی ها مانند خون آشام  احتکار می کنند آیا خبرنگاران برای کمک به جامعه و مردم  این گونه اشخاص را در نشریات خود معرفی کرده اند ؟

دکتر سید راضی نوری  در تکمیل سخنان خود اظهار داشت : وظیفه ی ما به عنوان خبرنگار در مقابل مردم چیست ؟ امروز کار خبرنگاران برای جلب نظر مخاطبان سخت تر شده است؛ آنها مرتب باید حرف های نو تولید کنند که جز با داشتن خلاقیت ممکن نیست. شاید نیازی نباشد تا بگوییم "خبرنگاری خلاقانه" چرا که خبرنگاری خود معنی خلاقیت را با خود همراه دارد یا حداقل باید داشته باشد. حرفه ی خبرنگاری، با خبر سروکار دارد و خبرنگار آن را به شیوه های گوناگون به مخاطبان خود می رساند. لازمه ی خبرنگار « خلاق بودن، داشتن علم و دانش، تجربه و جسارت» است تا در کنار آن با « سرعت، دقت و صحت» به عنوان سه اصل مهم کار خبری بتواند موفق عمل کند.

نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی به رسانه های فارسی زبان در کشور عربستان اشاره کرد و گفت : نزدیک به 35 رسانه ی فارسی خبر پراکنی و یا به فرموده ی مقام معظم رهبری «لجن پرادکنی» می کنند آیا ما به عنوان خبرنگاران ایرانی در مقابل این لجن پراکنی ها با انتشار مقاله ، گزارش و بیانیه مقابله به مثل کرده ایم ؟


وی در پایان راه اندازی انجمن صنفی خبرنگاران را ضروری دانست و در این خصوص تصریح نمود :با تشکیل انجمن صنفی  خبرنگاران می توان مسائل و مشکلات خبرنگاران را حل نمود ولی در صورتی که خبرنگاران هم رسالت  خود که دفاع از حقوق مردم است را فراموش نکنند و از طرفی با مطالعه همیشه به روز باشند  و اگر هم برخی از مسئولین کشوری ، استانی یا شهرستانی در مقابل نقد شما موضع بگیرند آیا شما باید کوتاه بیایید ؟ شما خبرنگاران همه می دانید که 5000 خبرنگار در میدان های جنگ یا کشته شده و یا به مرگ طبیعی از این دنیا رفته اند و 80000 نفر هم زخمی یا جانباز شده اند و بدانید که عمل صالح انجام دادن فقط حضور در مسجد و انجام دادن واجبات نیست بلکه خبرنگاران باید مدافعین « انقلاب ، نظام و ولایت فقیه » باشند که در این صورت  کاری که انجام می دهید  جز باقیات و صالحات شما محسوب می شود .

سپس دکتر عدنان غزی فرماندار شهرستان شوش که خود از جنس رسانه و مطبوعات می باشد ضمن قدردانی از بانیان برگزاری این همایش نقدی بر نماینده ی ستاد برگزاری روز خبرنگار داشت و در این خصوص گفت : در معرفی رسانه ها و خبرنگاران فعال برخی انصافا دیده نشدند که به عنوان مثال می توان به پیر این جمع «عباس کرم الهی » که در تمام رویداها حضور دارد اشاره نمود .


وی ضمن تأیید گفته های نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی  به روش و منش انتشارخبر  توسط خبرنگاران اشاره کرد و خاطر نشان نمود : انسان از قدیم تا به امروز و قطعا در آینده هم ممکن است جایزالخطا باشد ، این خطاها نخست باید طبقه بندی شوند که ابتدای آن خطاهای عمد و غیر عمد است  در نظر داشته باشید اگر در بین اعضای خانواده ی هر یک از شما برادری خطایی را مرتکب شود  با اشاره و چشم در چشم بودن می توانید منظور خود را به او برسانید و آن خطا را بین اقوام و همسایه بازگو می کنید ؟ پس اگر احساس کردید که مشکلی در جامعه وجود دارد  به صورت صحیح آن را با مسئولین ذیربط  در میان بگذارید و اگر بی توجهی شد یا پاسخی داده نشد آن موقع با در نظر گرفتن قانون مطبوعات  نقد سازنده ی خود را داشته باشید

 

فرماندار شهرستان شوش در تکمیل از بخش از سخنان خود اظهار نمود : ما در ادارات خود « مسئول روابط عمومی ، مسئول امنینی ، حراست ، بازرس و مشاور » داریم که بازوهای اجرایی ما می باشند  اما همه ی اینها  در مقابل کاری که انجام می دهند  حقوق می گیرندولی خبرنگاران از هیچ منبعی تأمین مالی نمی شوند و مسئولین می بایست این قشر تلاشگر را دریابند .

وی در ادامه از پرداخت تسهیلات بانکی برای خرید مسکن به خبرنگاران خبرداد و اظهار اشت : آن دسته از خبرنگارانی که بند ج را پر نکرده اند  در اولین فرصت  اقدام کنند تا با هماهنگی اداره ی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و اداره ی مسکن و شهرسازی در ساختمان های مسکن مهر برای خبرنگاران  مسکن مسکن را حل کنیم .


وی در ادامه به ساماندهی خبرنگاران اشاره کرد و گفت : در جلسه ی شورای اداری  تأکید نمودم که خبرنگاران باید ساماندهی شوند  و با این ساماندهی گام بعدی تشکیل انجمن صنفی خبرنگاران است که من از اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی می خواهم ظرف یک ماه آینده این انجمن را راه اندازی نماید.

 


دکتر عدنان غزی در پایان از بابت کاستی های همایش از خبرنگاران عدذرخواهی نمود و در این خصوص تصریح نمود : هیچ « مراسمی ، همایشی ، سمیناری و یا نشستی» بدون اشکال نیست و قطعا این همایش هم به نوبه ی خود کاستی هایی دارد وقتی که پیامبر اعظم حضرت محمد(ص)  با آن عظمت و مهربانی که حتی آیه ای در قرآن برای آن حضرت آمده است وقتی که زمان رحلتش می رسد  از تمام مردم حلالیت می طلبد  و بعد به ملکوت اعلی  می پیوندد لذا من هم به عنوان فرماندار شهرستان شوش به خاطر کاستی ها از شما قشر با ارزش عذرخواهی می کنم .

از دیگر برنامه های این همایش می توان به خوانش شعر مرتضی حیدری آل کثیر از شاعران نامدار  کشور و تجلیل از 35 نفر از خبرنگاران اشاره کرد .

 

در حاشیه :

 

ما اصلا به شخص دکتر غزی فرماندار و یا دکتر نوری نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولین نه گله مند هستیم و نه نقدی بر آنها وارد است و اگر تحلیلی در خصوص این همایش داریم به بانیان برگزار کننده است حال اگر اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی است یا ستاد برگزاری همایش تجلیل از خبرنگاران :

1 ـ در این همایش سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش گفت : «خلعی به خاطر نبود انجمن صنفی خبرنگاران احساس می شد که تا یک ماه آینده این انجمن فعال و راه اندازی می شود . » در حالی که انجمن روزنامه نگاران از سال 1378 راه اندازی و فعالیت خود را آغاز نموده و دارای اساسنامه است ، دوازده دوره انتخابات هیئت مدیره و بازرسان را پشت سر گذاشته و دکتر محمد جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان که در سال 1378 رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی بود یکی از مؤسسین انجمن روزنامه نگاران است  ، تنها مشکلی که داشت و دارد ثبت نشده اساسنامه ی انجمن است همانند سایر انجمن ها که اساسنامه ی آنها ثبت نیست ولی به فعالیت خود اداره می دهند ؛ به جاست اساسنامه ی انجمن روزنامه نگاران ثبت نهایی شود نه انجمنی که بیش از 19 سال فعالیت داشته را منحل و نادیده گرفت و انجمنی نوپا جایگزین نمود .

2 ـ به مدیر مسئولان نشریات اعلام شده بود که به جز خودشان فقط می توانند یک نفر از خبرنگاران خود را جهت تجلیل معرفی نمایند . این چون به قول استاد جعفر دیناروند صورتجلسه شده و به عنوان یک دستورالعمل قابل اجرا می باشد ما هم به اجرای آن احترام گذاشته و از بین لیست 6 نفره ی خود فقط یک نفر زرا معرفی کردیم ، همان کاری که دیگر مدیران مسئول نشریات انجام دادند ولی امروز شاهد آن بودیم که یکی از نشریات به جز مدیر مسئولش ازچهارذ خبرنگارش نیز تجلیل شد که  این را به قضاوت اصحاب رسانه و مطبوعات شوش واگذار می کنم .

3 ـ در معرفی نشریات و خبرنگاران  در حق برخی از عزیزان اجحاف شد که  فقط به نام  برخی از آنها اشاره می کنم « امید کرد ، عارف شریفی ،هوشنگ سابلاری ،  فاطمه سواری ، محمد خانه زر ، احیا خانه زر ، یاسین بداوی ، علی احمدی ، احمد معین ، فائقه شیرک ، احسان سلیمانی ، عزیزالله احمدی ، استاد جعفر دیناروند و...... »  قضاوت این هم به عهده ی خبرنگارانی که نامی از آنها برده نشد .

4 ـ سال های گذشته که برخی از ادارات به صورت جداگانه از خبرنگاران تجلیل به عمل می آوردند از نظر مادی خبرنگاران بیشتر مورد توجه قرار می گرفتند «هر چند که امسال لای لوح تقدیر برخی از خبرنگاران دو یا سه کارت هدیه قرار گرفته بود » اما امسال به یک کارت هدیه 100 تومانی خلاصه شد .

5 ـ در حالی که گفته شده بود از هر نشریه یک خبرنگار معرفی شود ، از طرفی وقتی که مدیرمسئول دستورالعمل را اجرا می کند و فقط یک نفر را معرفی می نماید چرا به برخی از خبرنگاران که بر روی نام آنها خط کشیده شده از طرف اداره به صورت مستقیم مورد تجلیل قرار گرفتند ؟ آیا بهتر نبود توسط همان نشریات خود که معرفی شده اند مورد تجلیل قرار گیرند ؟ و اگر این را هم بپذیریم پس چرا به برخی دیگر از خبرنگاران خط خورده اصلا حتی از طرف اداره  توجهی نشد ؟

این مواردی که مطرح شد  به واقع در این همایش واضع دیده شد  که نگفتن آن باز احجافی دیگر و یا به عبارتی تبعضی دیگر در حق خبرنگارانی است که دیده نشدند .

 

توضیحات سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش :

 

فاطمه دیناروند سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون بند به بند تحلیل و یا به عبارتی نقد ما توضیحات لازم را در فضای مجازی ارائه نمود :

 

1 ت در خصوص انجمن صنفی این توضیح داده شد که « منظور من انحلال انجمن روزنامه نگاران نیست چون انجمن صنفی روزنامه نگاران طبق قانون زیر نظر اداره ی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی فعالیت دارد ، چون واژه ی « صنفی » را همراه دارد ، و در اساسنامه انجمن روزنامه نگاران به مواردی نظیر تعاونی مسکن و تعاونی مصرف در برنامه های دراز مدت اشاره شده است ، اگر هیئت مدیره در فرصتی که فرماندار اعلام نمودند نسبت به ثبت اساسنامه اقدامی صورت دادند که کار به روال خود ادامه می یابد در غیر اینصورت شخصا با استعلام از اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان فردی واجد شرایط را برای دنبال کردن تنظیم اساسنامه ای جدید تا مرحله ثبت منصوب می نمایم .

 

2 ـ در مورد بند دوم و سوم از انتقادات باید توضیح دهم که اولا تصمیم اعضای ستاد برگزاری روز خبرنگار این بود که مدیر مسئول هفته نامه صدای کرخه به عنوان سخنگو توضیحات لازم را ارائه نماید و یکی از موارد این بود که از کلیه خبرنگاران معرفی شده توسط مدیر مسئولان تجلیل به عمل آید ، دوما ، اسامی فعال ترین خبرنگاران به طور کامل نام برده شود که متأسفانه  سخنگوی مراسم این کار را انجام نداد و من هم به شدت ناراحت شدم و حتی لیست تمام خبرگزاری ها رو به مجری دادم که متأسفانه ایشان هم  به طور کامل اشاره نکرد ؛ بالاخره همانطور که فرماندار توضیحات لازم را دادند هر برنامه ای یک سری کاستی هم دارد  و بنده در مورد موارد بند دوم و سوم  از همه خبرنگاران فعال در عرصه ی خبر و اطلاع رسانی که نام آنها برده نشد  عذرخواهی می کنم .

 

3 ـ از بابت این که چرا لای برخی از لوح تقدیرها دو یا سه کارت هدیه بود و برخی یک کارت هدیه باید توضیح دهم که همه بدانند ؛ ما برای هر کدام از خبرنگاران فعال مبلغ 150 هزار تومان و برای سایر خبرنگاران مبلغ 100 هزار تومان و برای عواملی که در این روز نهایت همکاری را با ما داشتند یک کارت هدیه ی 50 هزارتومانی در نظر گرفته بودیم ؛ برای برخی از خبرنگاران فعال سه کارت هدیه 50 هزارتومانی و برای برخی دیگر یک کارت 100 هزارتومانی و یک کارت هدیه 50 هزارتومانی گذاشته بودیم که  تا اینجا کار شفاف توضیح دادم اما برای برخی از خبرنگاران فعال که عباس کرم الهی هم یکی از این عزیزان است یک کارت 100 هزار تومانی گذاشته شده بود و 50 هزار تومان  بقیه نزد من است که به آندسته از خبرنگارانی که به این شکل کمتر به آنها داده شده اطلاع داده ام تا فردا جهت دریافت کارت هدیه ی 50 هزارتومانی خود به اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه نماید .

 

4ـ و در مورد بند پنجم باید توضیح دهم چنانچه خبرنگاری لوح تقدیر خود را نگرفته با بررسی های به عمل آمده قطعا لوح تقدیر به آنها داده خواهد شود ولی در مورد کارت هدیه باید رایزنی های لازم با برخی از دستگاه ها که آمدند ولی کمک نکردند و یا نیامدند به عمل خواهد آمد و اگر کمکی شد که قطعا از طریق مدیرمسئولان اطلاع رسانی خواهد شد .

 

در پایان بار دیگر از کلیه خبرنگارانی که امروز به هر نحوه  شاهد کاستی هایی بودند عذرخواهی می کنم تا بدانند که عمدی در کار نبوده و برخی هم که در مورد کلیپ پخش شده انتقادی داشتند ، مسئول تهیه ی کلیپ طی دو مرحله با مدیر مسئولان خبرگزاری ها و پایگاه های خبری اطلاع رسانی کرده بود که فایل های صوتی و تصویری و عکس های خود را ارسال کنند ولی متأسفانه تا آخرین لحظه به جز یکی دو نشریه بقیه همکاری نکردند و لذا در این خصوص ابهامی برای عزیزی اگر به وجود آمده  امیدوارم با این توضیحات قانع شده باشد .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست