04282024یکشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۰۰۷۰۴4523

مدیر کانون بسیج رسانه ی شهرستان شوش از برگزاری نخستین کارگاه آموزش خبرنگاری و سواد رسانه‌ای خبر داد

نخستین کارگاه آموزش خبرنگاری ، روزنامه نگاری و سواد رسانه به همت کانون بسیج رسانه ی سپاه ناحیه ی شوش ویژه ی مسئولین روابط عمومی « حوزه ها ، پایگاه ها ، کانون ها و گروه های مقاومت بسیج» سپاه ناحیه ی شوش برگزار می شود .

مدیر کانون بسیج رسانه ی سپاه ناحیه ی شوش ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت علامه حسن زاده عاملی گفت : حسن حسن‌زاده طبری آملی مشهور به علامه حسن‌زاده آملی در 21 بهمن ماه1307 هجری خورشیدی در روستای ایرای لاریجان از توابع شهرستان آمل متولد شد. و صبح روزشنبه  ۳ مهر ۱۴۰۰ش (۱۸ صفر ۱۴۴۳ق) به علت بیماری ریوی در بیمارستان امام رضا آمل بستری شد و ساعت ۹ شب همان روز درگذشت. در برخی گزارش‌ها به نقل از قدیر نژاد رئیس بیمارستان امام رضا (ع) در آمل، دلیل درگذشت، نارسایی شدید قلبی عنوان شد. بنام به فرموده ی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای «مدظله العالی» این شخصیت یک « عالم ربّانی، سالک توحیدی، دانشمند و ذالفنون و از چهره‌های نادر» ایران اسلامی بوده است ـ  کانون بسیج رسانه سپاه ناحیه شوش این مصیبت را به خانواده ی معظم این عالم ربانی و ملت شریف ایران اسلامی تسلیت می گوید .

 

عباس کرم الهی مدیر کانون بسیج رسانه ی سپاه ناحیه ی شوش ضمن اعلام این خبر گفت : در نظر داریم که نخستین کارگاه آموزش خبرنگاری، روزنامه نگاری و سواد رسانه با همکاری سازمان بسیج رسانه ی سپاه حضرت ولیعصر(ع) استان خوزستان و سپاه ناحیه ی شوش برای مسئولین روابط عمومی « حوزه ها ، پایگاه ها ، کانون ها و گروه های » مقاومت بسیج برای آشنایی این عزیزان به اصول خبرنویسی برگزار کنیم .

وی افزود : برای آشنایی مسئولین روابط عمومی ها با سواد رسانه از سازمان بسیج رسانه ی سپاه حضرت ولیعصر(عج) استان خوزستان درخواست همکاری می کنیم و برای اصول خبرنویسی  بنده که 21 دوره آموزش خبرنگاری را زیر نظر انجمن روزنامه نگاران اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کرده ام در خدمت مسئولین روابط عمومی ها خواهم بود .

مدیر کانون  بسیج رسانه سپاه ناحه ی شهرستان شوش در حاشیه برگزاری این کارگاه اظهار کرد: یکی از اولویت های کار بسیج رسانه شوش در نیمه ی دوم سال 1400 نهضت آموزش اصحاب رسانه در شهرستان است چراکه رسانه مظهر توسعه ی شهری است و خبرنگاران و رسانه ها و فضای مجازی با بهره گیری از «فرهنگ اسلام ، فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ دفاع مقدس» بتوانند اخلاق اسلامی را گسترش دهند. انقلاب ما انقلاب رسانه است و شهدا هم کار رسانه ای کردند واصحاب رسانه باید مروج سبک رسانه اسلامی و اخلاق اسلامی باشند .

وی در ادامه خاطر نشان کرد : استان خوزستان در مجموع 20 شهید والامقام را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده که دو نفر از آنها به نام « شهید حجت الاسلام سید محمدکاظم دانش ، گزارشگر ، مقاله نویس و سردبیر بخش مذهبی» ماهنامه مکتب اسلام و شهید فریدون سگوند خبرنگار هفته نامه ی کیهان بچه ها » سهم شهرستان شوش است ؛ باید میراث شهدا را حفظ و ترویج کنیم و خوبی ها و بدی ها را باید باهم ببینیم  و اگر کسی هم در جریان مخالف و سیلقه ی سیاسی هم باشد باید با اخلاق مداری، حق را محور قرار دهدیم .

عباس کرم الهی اظهار نمود : اسلام و قرآن بزرگترین رسانه هستند و اصحاب رسانه و خبر در انتشار اخبار در فضای مجازی به هیچ عنوان عجولانه عمل نکنند و صداقت و صلابت را صراحت به کار گیرند.

وی در ادامه به تعریف یک خبرنگار پرداخت و یادآورشد : به عنوان ساده ترین تعریف می توان گفت «خبرنگار کسی است که به حرفه ی خبرنگاری مشغول است، یعنی خبر و گزارش های خبری را برای چاپ در روزنامه ها، مجلات، نشریات و یا برای پخش از رادیو و تلویزیون وانعکاس در خبرنگزاری ها ، پایگاه های خبری و فضای مجازی گردآوری ، انتخاب و ارائه می کند و یا بر انجام این کارها نظارت دارد. »  به نظر شخصی من «خبرنگار فردی است که با استفاده از منابع ، وظیفه تهیه گزارش (مکتوب،صوتی وتصویری )کامل و جامع و قابل پخش از یک واقعه را بر عهده دارد .خبرنگار باید بتواند مهارت های مرسوم گزارشگری را با مهارت های جدیدتر تلفیق کند.» به کارگیری مهارت های مرسوم و سنتی خبرنگاری به این معناست که او باید بتواند مطالب خود را صریح و به زبان تصویری یا نوشتاری قابل فهم درآورد. همچنین باید بتواند موقعیت های پیچیده را برای رادیو یا مطبوعات به زبانی شیوا توضیح دهد. از همه مهم تر، « شم بویایی خوبی برای کشف حقایق داشته باشد یعنی بتواند با کنجکاوی فراوان از جزئیات خبر، سردربیاورد و بداند چه عواملی، یک رویداد خبری خوب و مناسب را تشکیل می دهند. »به عبارت دیگر باید بداند، چگونه می توان این رویداد را به یک گزارش خبری پرسر و صدا تبدیل کرد. علاوه بر این « یک خبرنگار باید در کار با سبک ها و تجهیزات فنی قدیمی و مدرن راحت باشد.» به بیان دیگر باید از توانایی های لازم از قبیل آشنایی با دوربین، آشنایی با تصویربرداری و صدا برداری، تدوین نوارهای صوتی و تصویری، نوشتار، گردآوری و ضبط منابع ، آشنایی کامل با کامپیوتر ، مهارت کار با اینترنت و ایمیل ، دسترسی به پل های ارتباطی و همچنین راهبری مصاحبه های رادیویی و تلویزیونی و ... برخوردار باشد.«برای  به دست آوردن این فنون ، خبرنگار و مسئول روابط عمومی باید برای شرکت در کارگاه آموزش خبرنگاری وقت بگذارد تا بتواند به عنوان یک خبرنگار خلاق به جامعه ی خود کمک کند. »

عباس کرم الهی افزود :خبرنگاریِ خلاقانه به مهارت نیاز دارد. مهارتی که آموختنی است. امروز با رقابت رسانه ای که وجود دارد خبرنگاران باید بیشتر تولید کنند. فشار تولید ممکن است شما را به این فکر بیندازد که کار خبرنگار بیشتر فرآوری اخبار است و کمتر با جستجو و تحقیق سر و کار دارد به ویژه اینکه دسترسی به اینترنت به راحتی اطلاعات را در اختیار شما می گذارد ولی در اینترنت اقیانوسی از اطلاعات درست و غلط وجود دارد که در آن هرجویای حقیقتی ممکن است راه را گم کند. نوآور بودن نیاز به کار و زحمت زیاد و صرف وقت دارد. این کارِ افراد کم اشتیاق نیست کار زیاد و مداوم به طرز فکری تازه و تغییر عادت های پیشین نیاز دارد.

مدیر کانون بسیج رسانه ی سپاه ناحیه ی شوش گفت : هر چند که این کارگاه آموزش خبرنگاری اختصاص به مسئولین روابط عمومی «حوزه ها ، پایگاه ها ، کانون ها  و سایر اقشار مرتبط به سپاه ناحیه ی شوش  دارد » اما خبرنگاران پایگاه خبری تحلیلی دانیال نیوز هم می توانند در این دوره حضور داشته باشند ضمن اینکه از بین خبرنگاران در سطح شهرستان شوش کسانی که تمایل دارند به عنوان بسیجی در کانون بسیج رسانه ثبت نام کنند حضور آنها در این دوره بلامانع است .

شایان ذکر است به شرکت کنندگان در کارگاه با توجه به اینکه آزمون هم گرفته خواهد شد به قبول شدگان گواهی قبولی دوره  اهدا می گردد .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست