04272024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۲۲۸1653

اولین همایش فضای مجازی، فرصت ها و تهدیدها در شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

به همت اداره ی آموزش و پرورش و اداره ی بهزیستی ، روز سه شنبه 28 اردیبهشت 1395 ، نخستین همایش فضای مجازی، فرصت ها و تهدیدها در سالن امور تربیتی شهرستان شوش برگزار شد .

 

 

 

 

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا ضمن تشکر از مجتبی دیناروند رئیس اداره ی آموزش و پرورش و کیانی رئیس اداره ی بهزیستی که تدارک برگزاری این همایش را داشته اند ؛ در مورد تهدیدهای فضای مجازی گفت: بیشترین صفحات فیشینگ شناسایی شده مربوط به فروشگاه های اینترنتی است که فاقد مجوز لازم نماد اعتماد الکترونیک (enamad)است. 

 

سرهنگ دوم علیرضا آذردرخش با بیان این که نماد اعتماد الکترونیک از سوی مرکز توسعه و تجارت الکترونیک به فروشگاههای اینترنتی اعطا می گردد، اظهار کرد: اعطای این نماد در راستای نظارت بر فعالیت فروشگاههای اینترنتی در فضای سایبر و تامین امنیت خاطر خریداران از فروشگاه اینترنتی است.

 

وی افزود: درگاههای بانکی که در برخی سایتهای فروشگاهی برای پرداخت بهای خرید وجود دارد جعلی، که تلاش دارد تا اطلاعات بانکی کاربران را به سرقت ببرد.

 

سرهنگ آذردرخش ادامه داد: اما فروشگاههای دارای نماد اعتماد الکترونیک از درگاههای بانکی جعلی استفاده نمی کنند چرا که نظارت بر روی این فروشگاهها اینترنتی وجود دارد و اطلاعات گردانندگان فروشگاه های اینترنتی در هنگام دریافت نماد اعتماد الکترونیک از سوی مرکز توسعه تجارت اخذ شده تا در صورت مشاهده تخلف، به راحتی به آنها دسترسی داشته و اعمال قانون برای آنها صورت گیرد.


 

وی در توصیه به کاربران فضای سایبر گفت: چگونگی خرید از فروشگاه های اینترنتی  در روند کاهش جرائم فضای سایبر موثر است و از در دام افتادن کاربران جلوگیری می کند.

 

سرهنگ آذردرخش ادامه داد: مهمترین اصل در خریدهای اینترنتی، خرید از فروشگاههای دارای نماد اعتماد الکترونیک است و برای صحت نماد این فروشگاهها با کلیک بر روی نماد اعتماد الکترونیک در صفحه فروشگاه اینترنتی صفحه ای برای شما باز می گردد که مشخصات فروشگاه اینترنتی و تاریخ اعتبار آن درج شده است.

 

وی افزود: با وارد کردن آدرس در آدرس بار مطمئن شوید سایت فیشینگ نیست و اگر بر روی نشان نماد اعتماد الکترونیک کلیک کنید به سایتی با آدرس   http://www.enamad.ir  وارد می شوید. همچنین با کلیک بر روی صفحه نیز می توان از عکس نبودن اطلاعات نمایش داده شده فروشگاه اینترنتی دارای مجوز مطمئن شد. آدرس سایت نمایش داده شده در پروفایل ای نماد با آدرس فروشگاه اینترنتی باید یکی بوده و هیچ تفاوتی نداشته باشد.

 

سرهنگ آذردرخش گفت: کاربران عزیز جهت کسب اطلاعات بیشتر (لیست کسب و کارهای دارای نماد و...) می توانند به سایت  www.enamad.ir مراجعه نمایند.

 

سرپرست اداره پیشگیری مرکز تشخیص و پیشگیری فتا ناجا در خصوص درگاههای بانکی متصل به سایت های فروشگاهی نیز گفت: کاربران در هنگام عملیات بانکی در این درگاهها مطمئن شوند که درگاه بانکی واقعی است و صفحه جعلی نیست و برای اطمینان از این موضوع باید درگاه بانکی با HTTPS  شروع شده باشد.

 

سرهنگ آذردرخش افزود: در صفحات فیشینگ بانکی کدهای امنیتی موجود در صفحه محدود و تکراری است، در صورتی که در صفحات بانکی با بارگزاری مجدد این کدها تغییر کرده و کد جدید می آید.

 

وی ادامه داد: استفاده از صفحه کلیدهای مجازی نیز از سوی کاربران فراموش نگردد.

 

سرهنگ آذردرخش گفت: هرچند به تازگی مشاهده شده برخی از سودجویان سایبری با جعل نماد اعتماد الکترونیک(enamad) به دنبال سرقت اطلاعات بانکی قربانیان می باشند. اما رعایت موارد فوق می توانند گردانندگان این سایت های جعلی را ناکام بگذارد.

 

سرپرست اداره پیشگیری مرکز تشخیص و پیشگیری فتا ناجا در توصیه به کاربران  بر رعایت نکات ایمنی بسیار جزئی تاکید کرد و گفت: مهمترین نکته در جهت ناکام گذاشتن فیشر ها(طراحان صفحات فیشینگ) رعایت نکات ساده ایمنی همچون تایپ کردن آدرس سایت و توجه به داشتن نماد اعتماد الکترونیک است. پس از کپی کردن یا رفتن به لینک هایی که در سایت های مختلف ارائه شده باید خودداری کنید و همواره به یاد داشته باشید که تمامی سایت های مهم در فرم های ورود اطلاعات خود از پروتکل https استفاده می کنند.

 

وی در پایان گفت: پلیس فتا از کلیه کاربران می خواهد در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir  بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام نمایند.


 

سرهنگ آذر درخش سپس به  امنیت در خریدهای اینترنتی  پرداخت و در این خصوص خاطر نشان نمود : در دنیای امروزی سیر پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات و نوآوریهای حاصل از آن، موجب پیدایش خدمات جدیدی شده است که تجارت الکترونیک به عنوان یکی از قسمتهای مهم نشأت گرفته از فن آوری اطلاعات است. از این رو در دنیای تجارت الکترونیک مصرف کنندگان به راحتی بدون ترک محل خود به هزاران فروشگاه اینترنتی دسترسی دارند، با توجه به رشد 10 تا 20 درصدی سالیانه خرید از فروشگاههای اینترنتی، این فرآیند به مرور زمان به بخشی از زندگی ما تبدیل می شود که تنها با یک کلیک و باز کردن صفحه وب سایت فروشگاه اینترنتی، خریدران آنلاین می توانند هر محصولی که مورد نیازشان است را تهیه نمایند.  بنابراین انتظار می رود علاوه بر تضمین محصول و دریافت به موقع آن توسط مشتریان، فرآیند پرداخت آسان داشته باشند و امنیت آنها نیز حفظ شود.

 

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا با بیان مطلب فوق گفت: هموطنان عزیز اگر قصد خرید اینترنتی دارند عجله نکنند و با دقت فرآیند خرید را انجام دهند و نسبت به تهدیدات امنیتی سایبری و کلاهبرداری های این فضا مطلع باشند. کاربران در زمان انجام این نوع از خریدها باید بیشتر از هر زمان دیگری تامین امنیت خود را جدی بگیرند. به عنوان نمونه خطری که برای خریداران آنلاین وجود دارد فریب خوردن و پاسخ دادن به ایمیل های جعلی است که ظاهرا از طرف فروشندگان معتبر ارسال می شود و با کلیک کردن روی آنها به سایت های جعلی هدایت می شوند این ایمیل­ها تلاش می­کنند با پیشنهادات ویژه و فروش کالاها با قیمت­های ارزانتر توجه کاربران را جلب نموده و اطلاعات شخصی آنها را به سرقت ببرند. وی اشاره کرد که با رعایت نکاتی جزئی، هموطنان عزیز می­توانند به صورت امن و ساده خریدهای آنلاین را انجام دهند و این فرآیند برای آنها لذت بخش باشد.


 

سرپرست اداره ی پیشگیری مرکز تشخیص و پیشگیری فتا ناجا در ادامه جهت خریدهای آنلاین امن به شهروندان شوش توصیه های زیر را اعلام نمود :

 

1 ـ فروشگاههای معتبر مشخصات واقعی  را به طور دقیق در وب سایت خود درج می کنند.

 

2 ـ از سایت هایی خرید نمایید که حتماً نماد اعتماد الکترونیکی را داشته باشند. در حال حاضر نزدیک به 3000 کسب و کار اینترنتی دارای نماد هستند که در سایت Enamad.ir قابل مشاهده است.

 

3 ـ نماد اعتماد الکترونیکی: نماد اعتماد الكترونیكی با یک آرم مشخص در صفحه­ی نخست سایت مورد نظر قابل مشاهده است که جهت بررسی اصالت آن نماد می­توان روی آن کلیک کرده و اطلاعات فروشگاه را در آنجا مطالعه نمایند. فعالیت دارندگان نماد دائم الکترونیکی از نظر قانونی مورد تائید می باشد.

 

4 ـ فروشگاههای معتبر معمولا نحوه دریافت و پرداخت وجه مختلفی دارند مانند پرداخت آنلاین، از طریق پست و ...

 

5 ـ علاوه بر خرید از وب  سایت های قابل اعتماد، از امنیت سیستم یا رایانه­ای که از آن خرید آنلاین خود را انجام می دهید مطمئن باشید.

 

6 ـ در پرداخت های آنلاین از طریق درگاه­های بانکی به دستورالعمل­های امنیتی آن توجه شود

 

وی در پایان از هموطنان درخواست کرد  در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش تماس با ما گزارش نمایند .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست