04262024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۱۱۲۱۱4922

مدیرکانون بسیج رسانه ی سپاه ناحیه ی شوش برای اعضای کانون بسیج رسانه و خبرنگاران پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز ؛ آموزش مقدماتی خبرنویسی را ضروری دانست ـ (قسمت شانزدهم)

به قلم ـ عباس کرم الهی

مدیرکانون بسیج رسانه سپاه ناحیه شوش دانیال(ع)

در قسمت پانزدهم آموزش خبری نویسی شما اعضای کانون بسیج رسانه و خبرنگاران پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز را با «جایگاه آسیب های اجتماعی در مطبوعات » آشنا نمودیم در قسمت شانزدهم  شما را با « بروشور ـ پورتال ـ کاتالوک ، وب و....   »  آشنا می کنم  .

بروشور چیست؟

بروشورها مجموعه اطلاعات جزئی و خاص در مورد خاصیت یک نوع محصول، فواید و عملکردهای احتمالی آن، نحوه مصرف، قیمت آن، تنوع رنگی (درصورت داشتن) و... در مجموع اطلاعاتی است که برای مصرف کننده مفید است و برای انتخاب محصول توسط مصرف کننده در آن درج می گردد. 

مثلا اگر شما تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی هستید، بروشور محصولات شرکت شما می تواند به این صورت باشد: بروشور محصولات شامپو حاوی: انواع سری شامپوهای تولید شده اعم از شامپو آلئوورا (مخصوص موهای چرب ، خشک و معمولی)، شامپو سیر (مخصوص موهای چرب، خشک و معمولی)، شامپو حجم دهنده (مخصوص موهای چرب، خشک و معمولی) و... که هر یک حاوی اطلاعاتی مربوط به خواص و فواید محصول، نحوه استفاده و مدت زمان مصرف، قیمت محصول، تفاوت هر یک از محصولات با یکدیگر و ... که تمامی این اطلاعات برای مصرف کننده، داده می شود تا از میان آنها یکی را بر اساس توضیحات مندرج، برگزیند.

بروشورها معمولا ارزان هستند و در اندازه های مختلف و با سلیقه شما چاپ می گردند. تیراژ آنها بالاست، زیرا قرار است که در میان مصرف کنندگان بیشماری توزیع گردد. گرم کاغذ آنها می تواند به دلخواه انتخاب شود، اما معمولا با گرم پایین چاپ می شوند تا هم ارزانتر تمام شوند هم خواندن آن ها برای مصرف کننده ساده تر باشد .

در وهله اول به نظر میرسد که بورشور هم مانند کاتالوگ است و فرقی نمی کند. اما به واقع فرقی است اساسی میان بروشور و کاتالوگ. کاتالوگ ها برای واسطه ها و توزیع کننده ها طراحی و چاپ می گردند، اما بروشور برای مصرف کننده جز طراحی و چاپ می گردد. اصولا وقتی طراحی بروشور را آغاز میکنید باید به این نکته توجه داشته باشید که اساسا این برگ، قرار است به دست آخرین نفری که میخواهد این محصول را مصرف نماید، برسد.

طراحی و چاپ بروشور بسیار کم هزینه تر از طراحی و چاپ کاتالوگ می باشد. اساسا در کاغذهایی با گرم پایین منتشر میگردد و در تیراژ بالا چاپ می شوند. بروشور ها حاوی نکات و اطلاعاتی است که به درد مصرف کننده حین مصرف یا انتخاب کالا خواهد خوردبروشورها در اندازه و سایز های مختلف چاپ میشوند و هیچ اندازه استانداردی برای آن وجود ندارد. آنها میتوانند لت دار یا منگنه ای باشند. لت دار آن میتواند سه لت یا دولت و یا ...باشد.

استانداردهاي بروشور

وقتي يك بروشور طراحي مي كنيد بايد به نحوه استفاده از بروشور كاملا توجه داشته باشيد. بروشور نوعي تبليغات چاپي است كه هدف آن ترويج اطلاعات يا تبليغ يك محصول يا خدمات است طراحي يك بروشو مستلزم شناخت اصول اساسي تبليغات، نوشتن، متن آگهي و توليد است. بروشور همچون ديگر انواع موارد تبليغاتي ، به يك مفهوم و محتوا نياز دارد كه به هم پيوند بخورند. بروشور براساس نوع طرح مي تواند ساده تك رنگ، سه لتي ساده باشد. شكل اندازه بروشور بسيار متفاوت است . رايج ترين بروشورها معمولاً سه لتي و با ابعاد 27×21 سانتيمتر است و يا چهار لتي 35×21 سانتي متر. برخي از بروشور ها از قطع بولتن يعني يك لتي 42×27 سانتيمتر استفاده مي شود زيرا بايد اطلاعات را بيش از اطلاعاتي كه در قطع استاندارد جاي مي گيرد، در خود جاي دهد. بروشورها نقش اطلاع رساني دارند و به عنوان حاملي براي معرفي، شرح حال و تبليغ محصول استفاده مي شود. بروشورها وسيله اي مناسب براي تبليغ و اطلاع رساني به مخاطبين خاص درباره كنفرانس و ديگر رويدادها است يا صرفاً مي توانند آموزشي باشند و اطلاعاتي درباره بهداشت عمومي يا مطالب عمومي نظير اين به مردم بدهند. بروشورها را مي توان به صورت پست مستقيم باشد با يك، دو، سه، چهار يا پنج ستون.

نكاتي كه بايد پيش از شروع طراحي بروشور مدنظر داشت:

! ) ـ موضوع يا هدف اين بروشور چيست؟

2 ) ـ مخاطب كيست؟ اگر بيش از يك مخاطب وجود دارد، شايد بخواهيد كه چند بروشور طراحي كنيد.

3 ) ـ مشتري چگونه از اين محصول يا خدمات استفاده خواهد كرد؟

4 ) ـ چه اطلاعاتي در متن بايد لحاظ شود ؟

5 ) ـ چه كسي متن آگهي را خواهد نوشت؟

6 ) ـ پيام چيست؟

7 ) ـ راي ارائه پيام، ميزان اطلاعاتي كه بايد در متن جاي گيرد و مخاطب كدام قطعي از همه مناسبتر است.

8 ) ـ آيا مي خواهيد براي جذاب تر كردن جلد بروشور از تصوير استفاده كنيد يا مي خواهيد از يك عنوان سياه و چشمگير استفاده كنيد.

وقتي يك بروشور طراحي مي كنيد ـ  و يا هر نوع آگهي چاپي را طراحي مي كنيد ، جامعيت و سادگي كليدهاي اصلي طرح موفق است. عنوانهاي اصلي و عناوين فرعي بايد در آگهي منسجم و يكپارچه باشند و بايد در قياس با متن آگهي متمايز و متفاوت باشند. اگر از قلم هاي مختلفي است بهتر است كه شكل قلم ها با هم همخوان و سازگار باشند .

تازدن بروشور:

شيوه هاي تا زدن بروشور بخشي از فرآيند طراحي بروشور است . حاشيه ها و لته ها بايد به نحوي سامان يابند كه وقتي تا مي خورد، طرح كلي و اندازه ها همچنان حفظ شود. در بروشورهاي سه لتي ، بايد سه ستون با فاصله ستون هايي به اندازه يك سانتي متر يا دوبرابر پهناي حاشيه باشد. ضروري است كه پيش از شروع طراحي ، يك ماكت ساده از بروشور تهيه كنيم. بدين ترتيب ميزان اطلاعاتي كه بايد در هر لت جاي گيرد مشخص مي شود. اين ماكت به شما امكان مي دهد تا نحوه صفحه آرايي لته ها را معين كنيد . و تجربه گري با تاها را آسان مي سازد. چندين نوع تاي مختلف نيز وجود دارد: تاي دروازه اي، تاي كتابي و تاي مركزي .

نكات مهم:

1 ) ـ بروشور را به نحوي نگاه كنيد كه گويي شما خود مخاطب نهايي آن هستيد.

2 ) ـ اطلاعات بايد به ترتيب اهميت نظم يابد.

3 ) ـ اطلاعات بايد ساده و صريح ارائه شود.

4 ) ـ صفحات جلد بايد با هم همخوان باشند.

5 ) ـ لته هاي جلد بايد ازنظر طرح و اطلاعاتي كه ارائه مي دهند همخوان باشند.

6 ) ـ صفحات بايد از نظر بصري متعادل و متوازن باشند.

تصاوير و عكس ها بايد با متن هماهنگ باشند و جلوه بصري صفحه را تقويت كنند. نبايد متن و اطلاعات را تحت الشعاع قرار دهند.

7 ) ـ كاغذي كه انتخاب مي كنيد بايد متناسب با طرح بروشور باشد و به آساني تا بخورد.

لوگو مهم ترین عنصر دیداری برای مشتریان

لوگو نمای گرافیکی و یا تصویری است که می تواند ارتباط لازم را میان ذهن مشتری و برند ایجاد نماید. یک شکل مناسب می تواند هزاران حرف برای گفتن داشته باشد، اکثر برند های قوی ، علائم شناخته شده ای دارند. لوگو شما می تواند معرفی کننده فعالیت ها و سیاست کاری شرکت و یا سازمان شما باشد پس استفاده خلاقانه از ایده‌های که اهداف و سیاست های شما را به صورت گرافیکی در لوگو نمایش می دهند می تواند روش مثبتی در طراحی لوگو شما باشد. 

لوگوها رابط های مستقیم و غیر مستقیم برندها با مشتری هستند. در این عصر، شرکتها تلاش می کنند تا برای جلب نظر مشتری هرچه بیشتر به زیبایی عناصر دیداری برندشان توجه کنند، این عناصر تنها بسته بندی و شکل محصول را شامل نمی شود، بلکه مهم تر از همه آنها طراحی لوگو است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، لوگوی یک برند ( بدون در نظر گرفتن شکل محصول و بسته بندی) مهم ترین عنصر خارجی دیداری برای مشتریان به شمار می آید. 

اولین شرط و نکته ای که شما در هتگام طراحی و یا انتخاب یک لوگو برای شرکت خود باید به آن توجه کنید این موضوع است که لوگو انتخابی شما باید از اشکال ساده و به یاد ماندنی تشکیل شده باشد.

دلایل مختلفی برای لزوم استفاده از طرح های ساده در لوگو ها وجود دارد که مهمترین آن ها عبارتند از :

1 ) ـ به یاد ماندنی تر هستند.

2 ) ـ از آن ها در هر جایی می توان استفاده کرد.

3 ) ـ در آینده اگر بخواهید از آن ها در دیگر پروژه ها استفاده کنید نیازی به طراحی مجدد نیست و همان طرح اولیه را می توانید استفاده کنید.

4 ) ـ خیلی ساده‌تر توسط طرفداران شرکت ، سایت ، سازمان ، نهاد و … شما تکثیر می شوند.

5 ) ـ برای بررسی لوگو باید برخی از ویژگی های آن را مورد بررسی قرار دهیم.

در زیر نتایح برخی از تحقیقات در خصوص شکل برند را بیان می کنیم:

تنوع رنگی کمتر :

به هر میزان که در لوگو شما از تعداد رنگ های کمتری استفاده شده باشد لوگوی شما معمولاً حرفه ای تر و به یاد ماندنی تر می شود پس سعی کنید در صورتی که نمی توانید تنها با استفاده از یک رنگ لوگوی خود را طراحی کنید تعداد رنگ های به کار برده شده از سه رنگ بیشتر نشود.

روانشناسی رنگ ها :

روانشناسی رنگ ها تعیین می کند استفاده از هر رنگی می تواند چه تاثیری را بر روی ذهن و عملکردمشتریان شما داشته باشد. رنگ هایی چون آبی و سفید وقتی در لوگو بکار برده می شوند در بسیاری از کشورها معانی یکسانی خواهند داشت. در حالیکه رنگ هایی چون مشکی و قرمز معانی و ارتباطات کاملا مختلفی ایجاد می نمایند.

استفاده از رنگ ها ثابت :

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام انتخاب رنگ آمیزی لوگو خود به آن توجه کنید استفاده از رنگ ها به صورت ثابت است. منظور ما از استفاده ثابت از رنگ ها این است که به هیچ عنوان در لوگو خود از افکت هایی که می توانند بین دو رنگ اصلی سایه روشن خلق کنند که به رنگبندی رنگین کمانی معروف هستند استفاده نکنید و هر رنگ استفاده شده باید محدوده مشخصی را در لوگو شما داشته باشد تا در آینده بتوانید در صورت نیاز لوگو خود را دوباره سازی کنید و یا در هر جایی از آن استفاده کنید.

دیدگاه به دو نوع لوگوی گرد و یا زاویه دار کاملا متفاوت است. مصرف کنندگان تغییرات لوگو از نظر گردی و یا زاویه دار بودن را به طور مختلف درک می کنند. افراد لوگوهای گرد را نشان دهنده تعامل و ارتباط میان محیط و داخل می دانند. گردی با نزدیک بودن، صمیمی بودن و هلوگوونی یا هماهنگی ارتباط دارد. در مقابل اشکال زاویه دار نشان دهنده انرژی ، محکم بودن و قدرت در ارتباط است. 

لوگوی مطلوب برای فرهنگ های آسیایی، گرد است ، آسیایی ها به دنبال سادگی و هماهنگی هستند. ولی آنچه در فرهنگ غربی مطلوب است، دقت در جزییان لوگو و نامتقارن بودن آن است، به همین دلیل اغلب لوگوهای غربی را زاویه دار می بینید. 

از آنجایی که گردی لوگو نماد سادگی و هماهنگی است، هرچه عناصر لوگو گردتر باشند(نسبت به گوشه دار و یا تیز بودن) سادگی بیشتری از خود نشان می دهد. از جنبه نظری و عملی ، گردی یک لوگو از عناصر بسیار مهم طراحی یک لوگو است که بیشتر طراحان هنگام طراحی لوگو از این شکل استفاده می کنند. 
جهانی شدن برند باعث شده است تا برند ها بیشتر به سمت طرح های آسیایی بروند که تمایل آنها به اشکال گرد و هماهنگ است. طبق تحقیقات به عمل آمده در هنگام تغییر لوگو ها ، 68 درصد شرکتها تمایل دارند تا لوگویشان را از شکل زاویه دار به گرد تغییر دهند. 

دقت کنید که هدف از مطرح کردن این موضوعات این نیست که بگوییم چه شکلی خوب است و چه شکلی بد. فقط باید توجه کرد که افراد شکل لوگو و تغییرات آن را می توانند به گونه مختلف ادراک کنند. اگر لوگویی اصالتا زاویه دار بوده است و اکنون به گرد تغییر شکل داده است ، مصرف کنندگان این تغییر را می توانند به اشکال مختلف ادراک کنند و همین ادراک بر سطح وفاداری آنها تاثیر گذار خواهد بود. 

و اما وفاداری؟ نگرش نسبت به لوگو چگونه می تواند بر سطح وفاداری مشتریان شما تاثیر گذار باشد؟ 

برای این بحث باید به دو گروه توجه کنید. مشتریان شما دو دسته اند، دسته ای وفاداری بالاتری به برند شما دارند. این افراد روابط قوی به برند شما برقرار می کنند، آنها دوست دارند تا برند جزئی از زندگی آنها شود. ولی آیا تغییر لوگوی شما برای این افراد خوشایند است؟ اغلب خیر. تحقیقات نشان می دهد که این مشتریان تغییرات لوگو را عاملی میدانند که روابطشان را تهدید می کند. آنها همان لوگوی اولیه را دوست دارند و می خواهند همان روابط قبل را داشته باشند. آنها احساس می کنند که این تغییر می تواند بر نوع ارتباطاتشان تاثیر گذارد. چنین مصرف کنندگانی به تغییر بدبین هستند و حتی ممکن است از لوگوی جدید برداشت منفی داشته باشند. حتی تغییرات به ظاهر کوچک در لوگو مانند تغییر طراحی لوگو از زاویه دار به گرد، مصرف کننده را مجبور می کند تا برای ادامه رابطه اش اطلاعات جدید را منفی ارزیابی کند. این تغییر بر روی مشتریانی که وفادار تر هستند، بیشتر تاثیر منفی خواهد گذاشت. 

و اما دسته دوم، آنان که وفاداری کمتری به برند شما دارند، برای این افراد، تغییر در لوگو چندان هم معنی دار نیست. برند جزئی از زندگی آنها نیست و روابط شخصی و زیادی با برند ندارند. آنها تغییر برند را امری جدید تلقی می کنند که همین موجب ارزیابی مثبت آنها می گردد. به طور خاص هر چه تغییر در شکل برند بیشتر باشد، مشتریانی که وفاداری کمتری دارند، نگرش مثبت تری به برند پیدا می کنند. 

آنچه موجب تاثیر گذاری بر روی وفاداری مشتری می شود تغییر لوگو و یا تغییر طراحی آن نیست، بلکه تاثیری است که روی نگرش مشتری از برند می گذارد. اگر نگرش به تغییر بدبینانه باشد ، مشتری برند را منفی ارزیابی می کند و همین بر ادامه ارتباطش با برند تاثیر گذار خواهد بود. بالعلکس هر چه نگرش به این تغییر خوش بینانه تر باشد ، نگرش مثبت تر موجب ارزیابی بهتر مشتری از برند خواهد شد. از این پس قبل از انجام هر تغییری در رنگ و شکل لوگویتان پیامد های آن را نیز در نظر بگیرید. از همین حالا مشتریانتان را بشناسید. داشتن مشتریان وفادار همواره خوب است، ولی قبل از تغییر به نگرش این مشتریانتان نیز توجه کنید. حال اگر می خواهید کار طراحی لوگو جدید شرکت خود را به یکی از طراحان واگذار کنید می توانید راحت تر طرح دلخواه خود را به طراحان گرافیک و لوگو سفارش دهید و پیشنهاد می کنم که این کار را با اینکه در اکثر موارد امری ساده و پیش و افتاده به نظر می آید به حرفه‌ای های این زمینه واگذار کنید تا بتوانید از لوگو شرکت خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.به یادداشته باشید هزینه طراحی لوگو در بیشتر شرکت ها و سازمان ها تنها یک بار داده می شود پس با انتخاب یک طراح خوب و حرفه ای می توانید حتی اگر هزینه بیشتری را می کنید به نتیجه مطلوبی برسید.

تأثير رنگ‌ها در تبليغات و بازاريابي

بازاريابان بايستي رنگ محصولاتشان را مورد توجه قرار دهند زيرا بر ادراك مشتري مؤثر مي باشد.هممچنین رنگها میتوانند برافزايش فروش تاثیر بگذارند.  بازتاب تشعشعات نور از اشياء رنگ آنها را تشكيل مي دهد، رنگ هاي اجسام بر حسب اينكه بازتاب يك رنگ اصلي از نور سفيد باشد يا تركيبي از چند رنگ اصلي يا فرعي، مي تواند آثار و خواص فيزيكي، فيزيولوژيكي و رواني مخصوص به خود داشته باشد. بشر از ديرباز با تأثير پذيري از محيط رنگي طبيعت پيرامون خويش، نسبت به رنگ حساس بوده و از رنگ در زمينه هاي مختلف استفاده فراواني كرده است علاوه بر آنكه رنگ در ايجاد ارتباط و پيام رساني نقش مهم و چشمگيري دارد، در جوامع مختلف به عنوان نماد عاطفي، فرهنگي، قومي و ملي به كار رفته است. 

بازاريابان بايستي رنگ محصولاتشان را مورد توجه قرار دهند، رنگ بسته بندي و هر رنگ را كه مربوط به محصولات در تبليغات مي شود، به عنوان بخشي از استراتژي بازاريابي خود تحت نظر داشته باشند. اين عوامل تحت كنترل بازارياب است. 

صنعت به تدريج در مي يابد كه رنگ بايد نقشي اساسي تر در فرايند طراحي تا توليد، بازي كند، مردم نيز با احساس نياز شديدتري نكته سنج و باريك بين شده اند، به گونه اي كه رنگ را در قالب طراحي محصول مي بينند اين بيداري عمومي، جوي را مي سازد كه در روند طراحي تا فروش احساس مي شود و در شيوه انتخاب خريدار تأثير مي گذارد. 

سير تكاملي

اگر به سير تكاملي شركت ها نگاه كنيم مراحل زير را در آن خواهيم ديد 

مرحله داد و ستد

تمايز كالا

خدمات مشتريان

قسمت بندي بازار مشتري

مرحله پايگاه اطلاعاتي مشتري منفرد

همان طور كه در اين مسير مشاهده مي كنيد جهت گيري ها كم كم در مسير تكامل به سمت مشتري منفرد سوق يافته و شناخت كامل او در راس قرار گرفته است.

اكثر مزيت هاي رقابتي ناشي از احساس است، در واقع در اين اصل به سازمان ها توصيه مي شود كه اگر در عصري كه فناوري آن را هدايت مي كند خواهان پيشي گرفتن از رقبا هستند بايد به جاي فكر از احساس مدد بگيرند.

کاربرد رنگ‌ها در جایگاه‌یابی و نام تجاری 

هنگامی که یک شرکت درصدد معرفی محصول یا خدمتی است که یکی از ویژگی‌های اصلی آن با خاصیت روانی یکی از رنگ‌ها سازگاری دارد، بهتر است که در نام‌گذاری آن از رنگ متناسب استفاده شود. برای اثربخش کردن جایگاه محصول یا خدمت در ذهن مشتري ، هماهنگی میان تمامی عوامل مربوط به آن جایگاه، می‌تواند در بلندمدت تاثیرات عمیق‌تری بر جای بگذارد. هر اقدامی که موافق با احساس افراد از رنگ آن محصول یا خدمت باشد، می‌تواند باعث یاداوری بهتر آن در ذهن مخاطبان شود. لكن قبل از هر اقدامي‌مي‌بايست به ويژگي هاي بازار هدف توجه كامل داشت اينكه بازار هدف مورد نظر متشكل از چه افرادي با چه ويژگي هاي سني ، جنسي ، رواني ، اجتماعي و ... است مي‌تواند راهنماي موثري براي بهره گيري از ابزار قدرتمند رنگ در بازاريابي باشد . رنگ‌ها نيز مي‌بايست در كنار ساير عناصر بازاريابي به دقت مورد استفاده قرار گيرند. از ميان كاربردهاي مختلف رنگ‌ها در بازاریابی، حفظ هويت تصویری برند، از بقيه مهمتر است چرا كه در اكثر مواقع، دارايي اصلي شركت توليدكننده محصول مصرفي، نام تجاری آن است و مهمترین چیزی که این نام را در ذهن مخاطبان تداعی می‌کند، رنگ برند است. رنگها، مجسم‌کننده برندها هستند و به یادآوری یک نام تجاری در ذهن مخاطب کمک می کنند. اهمیت زیادی که به رنگ در بسته بندی محصولات داده می‌شود نشان می‌دهد که سازندگان پاسخ سریعی از مشتریان نسبت به بسته‌بندی و رنگ آن مشاهده کرده‌اند تا به آنچه که بر روی آن نوشته شده است.

استفاده از رنگ‌ها در طراحی فضای ارائه خدمت 

یکی از ویژگی‌هایی که در بازاریابی خدمات اهمیت زيادي پیدا می کند، فضایی است که در آن به ارائه خدمت پرداخته می‌شود و یا لباسی که کارکنان به تن می‌کنند. این عامل حتی در توزیع محصولات نیز به چشم می‌خورد و می‌توان در طراحی فضای فروشگاهی که محصولات خاصي را مي‌فروشند از رنگ متناسب با آن استفاده کرد. برای مثال، می‌دانیم که رنگ قرمز به دلیل تأثیر بر متابولیسم بدن، اشتها را تحریک می‌کند. به همین دلیل اکثر رستورانهای غذای آماده یا فست فود از این رنگ استفاده می‌کنند. گاهی نیز استفاده از رنگ زرد باعث می‌شود توجه مشتری را جلب کرده، اشتهای آنها را بالا برده و آنها را تشویق به خوردن بيشتر می‌کند. این روش بهترین راه برای ساندويجي ها و محل هاي عرضه ذاي آماده است تا بتوانند فروش خود را بالا ببرند. بالعكس در رستوران‌های سنتی مي‌توان از رنگ آبی استفاده كرد تا مشتریان حس کنند که در حال آرامش و استراحت هستند. این وضعیت آرامش بخش باعث می‌شود که مشتریان وقت بیشتری در رستوران صرف کنند. هرچه بیشتر در رستوران بمانند تمایل بیشتری به خوردن غذا، نوشیدنی، قهوه و یا دسر خواهند داشت و در نتیجه فروش رستوران افزایش خواهد یافت. این یک روش مفید برای رستورانهای سنتی در جهت افزایش فروش می‌باشد. این نکته را نیز باید در خاطر داشت که زیاده روی در استفاده از رنگ‌ها، مانند هر چیز دیگر، کار درستی نیست و اگرچه آبی حس آرامش را به فرد القا می‌کند اما استفاده بیش از حد از آن اشتها را کور می‌کند و چنین نتیجه‌ای مطلوب رستوران‌های سنتی نیست. با این حال بعضی از رستوران‌ها وجود دارند که تا حدی می‌توانند از رنگها برای کاهش اشتها استفاده کنند. این نوع رستوران‌ها «تمام آنچه که می‌توانید بخورید» نام دارند که سرویس خود را با تعرفه یکسان و نرخ یکسان ارائه می‌کنند. گرچه این استراتژی موثر است، اما سایر جنبه‌های رستوران نیز مثل سرویس خوب، کیفیت خوب و محیط اطراف رستوران نیز بی‌تأثیر نخواهد بود.

انتخاب مشتري

فرآيند تصميم گيري مشتري 2 قسمت مي باشد:

خود فرايند و عوامل موثر در فرايند، فرايند تصميم گيري 6 مرحله دارد:

انگيزش، آگاهي از مشكلات، جستجوي اطلاعات، ارزيابي جايگزين ها، خريد، رفتار پس از خريد. عوامل اثر گذار در فرآيند، جمعيت شناختي و چرخه ي زندگي مشتري مي باشد كه با مطالعه ي اين امر مي توان شخصيت و نيازهاي او را تعيين كرد. تعيين جمعيت شناختي راحتتر و قابل اندازه گيري مي باشد منظور از چرخه ي زندگي راه هايي كه مشتري زمان و پول را صرف مي اين اطلاعات از رفتار مصرف كننده و انتخاب او كه چه چيز، كجا، چگونه و از چه كسي كالا يا خدمات را خريد مي كند لازم مي باشد؛ تأثير رنگ در انتخاب برند در تعدادي از تحقيقات تشخيص داده شده است گزارش شده كه رنگ يكي از موارد انگيزاننده در انتخاب برند مي باشد .

ترجيحات رنگ براي محصولات پراهميت و كم اهميت

محصول بسيار ضروري براي يك مصرف كننده محصولي است كه خريد آن براي مصرف كننده بسيار لازم است و احتمالاً تصميم خريد آن نيز با دقت فراوان اخذ مي شود اين نوع محصولات توجه قابل ملاحظه اي را در رفتار مصرف كننده سبب مي شوند، زيرا تصميم گيري براي خريد آنها كاملاً متفاوت از محصولات كم اهميت است. مصرف كننده در خريد اين نوع محصولات علاوه بر دقت و توجه، زمان بيشتري را صرف ارزيابي راهكارهاي مختلف مي كنند. 

محققان معتقدند كه، تصميم به خريد چنين محصولاتي مستلزم يك واكنش هيجاني و نيز هزاران عامل ديگر است كه نقش مهمي در خريد ايفا مي كنند بر عكس تصميم گيري براي خريد محصولات كم اهميت به صورت خودكار انجام مي گيرد اغلب براي تصميم گيري در مورد محصولات كم اهميت عوامل ساده اي نقش دارند كه به اطلاعات خيلي زيادي نياز ندارند، بنابراين نقش رنگ در تصميم گيري براي خريد محصولات بسيار ضروري، بيشتر از محصولات كم اهميت است بر اين اساس احتمالاً رنگ هاي محصولات ضروري، بهتر از رنگ محصولات كم اهميت به خاطر سپرده مي شوند در نتيجه استفاده از رنگ هاي استاندارد براي اين نوع محصولات توصيه مي شود. 

گزينش رنگ متناسب با محصول

عواملي از قبيل صدا، سايز، شكل و رنگ مي توانند به جلب توجه و خلق احساسات كمك كنند كه احتمال خريد را افزايش دهند. يك فاكتور كليدي در گزينش رنگ، بررسي بازار است تحقيق و بررسي بازار كه شامل رنگ هم مي شود در فروش محصول به كار مي آيد. مشتريان، توليد كنندگان، تيم هاي بازاريابي و فروش و هم مصرف كنندگان يا استفاده كنندگان مخاطب آن هستند. بازاريابي پديده اي واكنش پذير و نه واكنش زاست و با جمع آوري و پردازش اطلاعات حاصل از خريد مردم كه براساس پاسخ هاي آنها به پالت هاي رنگي موجود صورت مي پذيرد انجام مي شود در روان شناسي رنگ ها به خلوص آنها توجه مي شود مثلاً توصيه مي شود كه تون مياني رنگ انتخاب شود، زيرا تون روشن يا تيره رنگ ها تأثير مطلوب را نخواهد داشت. 

در برخي از توليدات صنعتي رعايت اصول طراحي فرم كلي و رنگ انتخابي، از محصولات هم خانواده و هم رده آن محصول تبعيت مي نمايد و ضروري است تا طرحي با رنگي خاص پيشنهاد گردد كه ميل خريد را در جهت خريد كالا به عنوان كالاي تكميلي ابزار مصرفي يا كالاي خريداري شده از قبل تحريك نموده و همگن بودن وسيله را بيان نمايد. بازارياب ها به بخش اجرايي براي تعيين رنگ محصولات، مشاوره مي دهند رنگي كه به نظر بيايد و مشتري آن را درك كند . هرگز يك ته مايه ي قرمز رنگ روي پلاستيك اثر همين رنگ روي پارچه را نخواهد داشت حتي اگر آن رنگ سايه هاي يكسان و يكنواختي را پديدار سازد و حتي بر سطح براق و صاف فلزي اعمال شود. مسلماً اثرات كاملاً متفاوتي را نسبت به زماني كه رنگ ريشه هاي يك فرش را تشكيل مي دهد القا خواهد كرد .

 اگرچه تفاوت هاي بسيار و آشكار فرهنگي، سياسي و مالي بين كشورها و قاره هاي جهان، مشكلات عديده اي را به همراه مي آورد ولي توانايي دسترسي قريب الوقوع بين المللي، گونه اي از طراحي جهان و درون جهان را نويد مي دهد تا واكمن سوني بتواند در سرتاسر گيتي بدون اندكي تغيير رنگ يا طراحي به فروش چشمگيري برسد .علاوه بر گزينش رنگ با نورپردازي مي توان تأثير رواني مثبتي را فراهم كرد به عنوان مثال زير نور قرمز زمان به آرامي و زير نور اندكي زمان سريع تر مي گذرد. 

تحليلي از متغيرها در مورد اثر رنگ و نور در فروش

وقتي به اطراف خود نگاه كنيم شواهدي در مورد استراتژي بازاريابي هست كه رستوران هاي فست فود معمولاً رنگ قرمز يا نارنجي انتخاب مي كنند، قرمز بر متابوليك ما اثر دارد و زرد هم براي مشتريان جالب است و مك دونالد را مي توان به عنوان مثال بيان كرد .رستوران هاي رسمي از رنگ آبي استفاده مي كنند تا مشتريان آرامش داشته باشند، بيشتر بخورند و سفارش دهند و در كل فروش بيشتري داشته باشند، رنگ آبي براي بانك ها و مكان هاي مالي، مناسب مي باشد محصولات لوكس در بسته هاي مشكي و نشان از اين دارد كه سهم بازارشان براي افراد با درآمد بالا مي باشد  .

نتيجه گيري :

مديران بايد رنگ ترجيح داده شده و نرمال را در بازار هدفشان تعيين كنند استفاده از رنگ مي تواند يك راهنماي بالقوه قوي محسوب شود، به ويژه وقتي كه براي يك نشان منحصر به فرد مورد استفاده قرار مي گيرد. آگاهي از ترجيحات رنگ مصرف كنندگان داراي پيامدهاي منطقي است زيرا بازاريابي كه پي مي برند كدام رنگ ها بهترين تأثير را بر روي فروش دارند احتمالاً ضمن ارائه محصولات مورد نظر هزينه توليد را نيز كاهش مي دهند. رنگ مي تواند از عواملي باشد كه باعث افزايش فروش شده در نتيجه در آمد جديد ايجاد كند.

مشخصات پورتال

در هفته گذشته پیرامون تفاوت های وب سایت و پورتال به اختصار سخن گفتیم در این بخش به بیان ویژگی های کلی یک پورتال می پردازیم.

انواع پورتال ها

 یک سازمان مجموعه متنوعی از کاربران دارد که از جمله آنها می توان به مشتریان، شرکا، کارمندان اشاره کرد. همه این کاربران علاقه مندند از اطلاعات و خدمات آن سازمان استفاده کنند. کاملا آشکار است که هر کدام از آنها نیازهای خاص و اغلب متفاوتی دارد. برای پاسخگویی به این تنوع، انواع مختلف پورتال ایجاد شده و مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی بر حسب چگونگی پاسخگویی به نیازهای کاربران، پورتال ها را می توان در چهار گروه زیر دسته بندی کرد:

Business To Customer Portal :B2C

این نوع از پورتال دسترسی مستقیم مصرف کننده را به مجموعه وسیعی از اطلاعات و خدمات فراهم می کند – برای مثال، اطلاعاتی مانند «راهنمای استفاده از محصولات» و « وضعیت سفارش مشتری » در خرید های خود و همچنین امکانات ارتباطی کاربر با بخش پشتیبانی مشتریان در این پورتال ها پیش بینی می شود.
Business To Business Portal :B2B

نوع دیگر پورتال در زنجیره مدیریت منابع شکل می یابد. در این نوع پورتال اطلاعات لازم برای تولید کنندگان،تهیه کنندگان، نمایندگی ها و همچنین توزیع کنندگان، به گونه ای مناسب و دسته بندی شده جمع آوری و در اختیار آنان قرار می گیرد. 

B2E 
این پورتال ها که اغلب با عنوان پورتال های اینترانتی شناخته می شوند معمولا به منظور تجمیع، انتشار و به اشتراک گذاری اطلاعات و خدمات به پرسنل یک سازمان ایجاد می شوند B2E ها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

پورتال های کارکنان که امکان دسترسی به محتویات به هم پیوسته ای مانند اخبار شرکت، اطلاعات سخت افزاری و نرم افزاری، موتور جستجو و منابع فنی و گزارشها را در اختیار می گذارد. اطلاعات این نوع پورتال معمولا در دسترس همه کارکنان یک سازمان قرار می گیرد. این پورتال کارکنان و شاغلین یک سازمان را قادر می کند تا از طریق گپ و گروههای گفتگو با یکدیگر در تماس بوده و با یکدیگر همکاری کنند.Knowledge Worker Portal که با یک یا مجموعه اهداف مشخص مثلا فروش یک محصول ایجاد می گردد. این پورتال ها مجموعه ای از محتویات را به منظور پشتیبانی از فرآیند یا فرآیندهای مشخصی در اختیار می گذارند.

پورتال های عمومی( Mega Or Public Portal ) 

این پورتال ها با عنوان پورتال های اینترنتی شناخته می شوند و مهمترین ویژگی آنها فراوانی مخاطبانشان است. این نوع از پورتال ها نیز در دو گروه دسته بندی می شوند:

پورتال های عمومی که تمامی کاربران اینترنت را مخاطب قرار می دهند (برای مثال Yahoo ، Excite، Google و مانند آن پورتال های خاص ( صنعتی، بازرگانی، خدماتی ) که به آنها پورتال های عمودی نیز گفته شده و مخاطبان محدود و مشخصی دارند مانند پورتال های بانک ها، سازمان های دولتی، وزارتخانه ها و 
باید توجه داشت که یک پورتال می تواند از پیوند انواع پورتال های دیگر ایجاد شود. به علاوه همانطور که یک سازمان کاربران متنوعی دارد، می تواند ( و گاهی نیز لازم است ) که پورتال های مختلفی برای پشتیبانی از نیازهای آنان داشته باشد.

جنبه های کارکردی یک پورتال

 اگر چه پورتال ها در انواع و اندازه های متنوعی ساخته می شوند اما ویژگیهای محدود و مشخصی هسته اصلی آنها شناخته می شود:

1 ) ـ هر پورتال اطلاعات و خدمات را یکجا و در یک محل جمع آوری می کند.

2 ) ـ هر پورتال می تواند در اندازه لازم برای شخص و یا گروه سازمان دراید. 

3 ) ـ هر پورتال در هر زمان و از هر مکانی قابل دسترس است. 

4 ) ـ یک پورتال مجموعه اطلاعات و خدمات را یکجا و در یک محل جمع آوری می کند. 

هدف اصلی فراهم آوردن امکان دسترسی آسان به هرچیزی ( اطلاعات و خدمات ) است که یک کاربر برای انجام وظایف و مسئولیتهایش به آن احتیاج دارد، صرف نظر از اینکه منبع آن کجا باشد.

اطلاعاتی که یک پورتال فراهم می کند

 داده های ساخت یافته. داده هایی که به صورتی سازمان یافته اند که امکان جستجوی آسان آنها وجود داشته باشد ( اغلب به صورت سلسله مراتب و بر اساس کلمات کلیدی). فهرست الفبایی کتابهای یک کتابخانه مثال خوبی از داده های ساخت یافته است. داده های ساخت یافته اغلب شامل، گزارشها، تحلیلها، پرس و جوهای مشخص و دیگر انواع دانش مرتبط با کسب و کار است.

داده های بدو ن ساختار، که جستجو در آنها معمولا دشوار بوده و خارج از یک بانک اطلاعاتی قرار دارند. از این نوع داده می توان متن ها، صوت، تصویر و یا گرافیک و اشکالی مانند مستندات Office ، Memos ، ایمیل، قرارهای ملاقات را مثال زد.

اطلاعات خاص،که شامل محتویات قابل خرید و فروش ( مثل انواع اخبار، گزارشها، اطلاعات مربوط به سهام، کاریکاتورها و محتویات بی اهمیت) بوده و مخصوصا به منظور استفاده در فرایندهای تولیدی دیگر تهیه و در اختیار قرار می گیرند.

 

خدماتی که به وسیله یک پورتال فراهم می شود 

همکاری، (با عنوان خدمات ارتباطی نیز شناخته می شود ) و به کاربران اجازه می دهد تا با یکدیگر گپ بزنند، در بحثهای گروهی مشارکت داشته باشند، مطالب خود را در اختیار دیگران قرار دهند و... مدیریت محتوی که انواع جستجو ها، رهگیری ها را مدیریت کرده و همچنین قابلیتهای خاصی را به منظور استخراج داده ها در اختیار می گذارد.

خدمات شخصی (با عنوان خدمات تراکنشی نیز نام برده می شود ) که کاربران را قادر می سازد تا با دیگر سیستمها ( مثلا سیستم های فروشنده و یا نماینده یک محصول ) مستقیم و بدون واسطه مرتبط باشند.
پورتال مشابه یک OS و سیستم عامل

پورتال چیزی مشابه یک OS و سیستم عامل عمل می کند بدانگونه که صرف نظر از خاصیت برقراری ارتباط سیستم عامل با سخت افزار دسترسی ما را به پوشه ها و فایل های موجود در هارد دیسک را آسان تر می کند. 

در چنین حالتی اگر وب سایت را DOS در نظر بگیریم و پورتال را ویندوز قدرت کارایی هر یک را به سادگی در می یابیم. اما در نهایت تمامی این امکانات در محیط ویندوز با توجه به داده های موجود در هارد دیسک به ما داده می شوند.

مشخصه وب پورتال

 Webportalاکثر وب پورتال ها در چند آیتم نقاط مشترک و کلیشه ای دارند که به ترتیب عبارتند از:

1 ) ـ تنوع سرویس دهی

2 ) ـ چگونگی سرویس دهی

3 ) ـ نحوه دسترسی کاربر به سرویس

4) ـ درآمدزایی  وBusinessPlan

5 ) ـ تامین اطلاعات

سرویس های یک وب پورتال تنوع بیشتری به سرویس های یک وب سایت را دارند، چرا که فعالیت وب سایت ها اکثر به صورت تخصصی بوده و موضوعیت آنها اغلب حول یک و یا چند آیتم مشخص و محدود که نهایتا توجیه کننده یک مورد مشخص است می گردد که همین امر سبب محدود بدون گروه های کاربری وب سایت های می شود. 

مهم ترین سرویس های اصلی یک پورتال

در پایان ماشین جستجو،ایمیل،فضای رایگان و یا وبلاگ،ارایه اطلاعات مختلف (مسافرت، پزشکی و...)،اخبار،دانلود فرمت های مختلف(گفتگو و)Chat را می توان از مهمترین سرویس های یک پرتال برای کاربران نام برد.

تفاوت میان وب سایت و پورتال

تفاوت های اساسی میان یک وب سایت و یک پورتال وجود دارد. مهمترین این موارد در زیر به صورت خلاصه آورده شده است:

1 ) ـ پورتال به صورت دروازه ورود به یک بانک اطلاعاتی است. آنچه که مهم است، آن است که پورتال همواره ما را به سایتها یا پورتال های دیگر راهنمایی می کند و به خودی خود تنها یک راهنما است. برای همین است که در بعضی از موارد به پورتالها، Internet Yellow Pages می گوییم. در حالی که یک وب سایت می تواند حاوی مقدار زیادی اطلاعات باشد که فقط بر روی آن سایت قابل دسترسی است.  ممکن است، وب سایت از امکاناتی مشابه یک پورتال برای جستجو و مدیریت داده ها استفاده نماید، اما آنچه که مهم است آن است که این داده ها عموما بر روی پایگاه داده های خود سایت قرار دارند.

2 ) ـ پورتال عموما" حاوی مطالبی است که جنبه اطلاعات عمومی دارد. داده هایی که از منابع مختلف بر روی یک پورتال جمع آوری می شوند، معمولا دارای پراکندگی فراوانی هستند. به همین علت، در بسیاری از پورتال ها، ابزارهایی مانند Directory قرار داده می شود تا این اطلاعات را طبقه بندی نماید. 

از سوی دیگر داده های قرار داده شده بر روی یک وب سایت، اولا" از منابع محدودتری تامین می شوند و ثانیا" دارای پراکندگی زیادی نبوده، حول یک محور و موضوع مشخص دور می زند و به اصطلاح نخصصی تر هستند .

3 ) ـ پورتال یک سیستم کاربر محور است. به این معنی که تمام امکانات پورتال بر این اساس پیش بینی شده است تا جوابگوی نیاز های کاربران با سلایق، علاقمندیها، سنین و رده های کاری متفاوت باشد. امکاناتی مثل پست الکترونیکی، Chat، انجمنهای اینترنتی و ... همه برای آن است که کاربران را به هر شکل ممکن به پورتال دعوت نماید. در حالیکه یک وب سایت،یک سیستم Subjective یا موضوع محور است. درست است در هر وب سایت، امکاناتی برای کاربران مختلف پیش بینی می شود، اما باید به این نکته توجه داشت که کاربری که با یک وب سایت کار میکند باید به شکلی به موضوع وب سایت مرتبط یا علاقمند باشد.

4 ) ـ یکی از مهمترین جنبه های تفاوت بین پورتال و وب سایت جنبه اقتصادی آن است. پورتال ها عموما" برای کسب درآمد ساخته شده اند. بیشتر پورتال ها درآمد های خود را از طریق تبلیغات کسب می نمایند.
وب سایت و یا به اختصار سایت چیست ؟

خب همانطور که روزانه سایتهای مختلفی را می بینیم ، تعریف خاصی از سایت در ذهن ما نقش بسته است که سری صفحاتی که به هم متصل شده اند و دارای نام یکسانی هستند ( دامین ) و در زیر شاخه های آن(ساب دامین ها ) قابل مشاهده است . که همه آنها دارای یک صفحه اصلی هستند که دسترسی به همه صفحات دیگر از آنجا آغاز می شود .


احتمالا تعاریف زیادی برای وب سایت وجود دارد. یکی از این تعریف ها که در Www.Dictionary.Com موجود است می گوید:

مجموعه ای از تعدادی صفحات وب متصل به هم، اغلب شامل یک صفحه اصلی - Home Page - که معمولا روی یک سرور قرار دارند و به عنوان مجموعه ای از اطلاعات توسط یک فرد، گروه یا سازمان تهیه و نگهداری می شود. 

یک وب سایت معمولا شامل تعداد زیادی فایل است که در تعدادی پرونده مرتب شده اند، به همان صورت که شما فایل هایتان را در پرونده ها مختلفی روی کامپیوترتان مرتب می کنید. صفحه اصلی یک سایت معمولا Index.Htm یا Index.Html یا Default.Html نام دارد. وقتی که یک آدرس وب (یا اسم دامنه) را در مرور گرتان تایپ می کنید (مثلا Www.StartWeb.Ir)، برنامه مرورگر به سراغ اکانت میزبانی ای می رود که این اسم دامنه به آن اشاره می کند، و به دنبال یکی از این فایل های اصلی می گردد. فرضا اگر فایلی به نام Index.Html را در آن وب سایت پیدا کند، این فایل( یا صفحه) را به صورت خودکار در مرور گر شما نمایش خواهد داد.

فایل Index.Html معمولا ترکیبی از متن و تصویر است که طراح وب سایت بر اساس جذابیت بصری چیدمان آن ها را مشخص می کند. متن مورد نظر در خود صفحه وب موجود است، در حالی که به تصاویر، به عنوان فایل هایی مستقل ارجاع داده می شود. فایل های تصویری ممکن است در وب سایت خودتان ذخیره شده باشند .

(در اکانت میز بانی تان):

در کنار بقیه صفحات وب و فایل ها، یا آن چنان که معمول است، در یک پرونده مجزا به نام Images ، یا ممکن است جای دیگری در اینترنت باشند. بعضی از نوشته ها و تصاویر یک صفحه می توانند به صفحات دیگر لینک شده باشند(یعنی می توانید روی آن ها کلیک کنید و به یک صفحه دیگر بروید). این مجموعه از صفحات وب، تصاویر و فایل های دیگری که ممکن است در اکانت میزبانی تان داشته باشید مجموعا یک وب سایت،یا پایگاه وب را می سازند. به طور خلاصه یک وب سایت شامل تعداد زیادی صفحه وب و تصویر است.

وب چیست؟

سایت وب، مجموعه ی از صفحات مرتبط به یکدیگر است که انبوهی از اطلاعات را در قالب متن، تصویر، صدا، و فیلم در اختیار بیننده قرار می دهد. 

وب سایت، مکان حضور هر شخص یا شرکت در شبکه اینترنت است. یک وب سایت می تواند علاوه بر ایجاد ارتباط و معرفی دارنده سایت، امکان اطلاع رسانی بروز، بازاریابی و معرفی بین المللی را نیز فراهم آورد.
وب سایت شما می تواند محلی برای تجارت شما باشد عرضه محصولات شما .

وب سایت می تواند رزومه و معرفی توانایی های شما باشد یا نمونه کار شما و یا حتی محلی برای نوشته ها و تحقیقات و مقالات شما .

پورتال چیست؟

نام پورتال ها را زیاد شنیده ایم، اما شاید برای برخی از ما این سئوال پیش آمده باشد که واقعا یک پورتال چیست؟ چه ویژگیها و خصوصیاتی دارد؟ و چه تفاوتی با یک وب سایت دارد؟ ترجمه کلمه Portal به فارسی در فرهنگهای لغت «دریچه»، «درگاه» و «مدخل» ذکر شده اما کلمه پورتال در تکنولوژی اطلاعات معنی متفاوتی دارد. اگر بخواهیم ساده بگوییم، پورتال صفحه وب واسطی است که امکان دسترسی آسان را به هر چیزی که کاربر ، برای انجام وظیفه یا خواسته اش نیاز دارد بدون توجه به اینکه محل فیزیکی آن کجاست، فراهم می کند. به بیان دیگر پورتال «درگاهی» است به دنیایی مجازی که کاربر می تواند از طریق امکانات فراهم شده در آن، تمامی نیازهای خود را براورده کند. نیازهایی مانند جستجو و یا خرید(مثلا یک کتاب)، دسترسی به حساب بانکی، افزایش و کاهش اعتبار یک حساب اعتباری و یا به روز رسانی اطلاعات سخت افزاری از محل کار، پورتال همه چیز را از طریق درگاهی واحد برای کاربر خود فراهم می سازد.

ویژگی های اصلی یک پورتال عبارت اند از: 

تجمع اطلاعات

هدف دار بودن اطلاعات

دردسترس بودن اطلاعات 

دریچه ورود منحصر به فرد

 هر چند شباهت ظاهری فراوانی میان یک وب سایت و یک پورتال وجود دارد به گونه ای که در نگاه اول تفاوت محسوسی میان آن دو مشاهده نمی شود اما این دو کاملا از یکدیگر متفاوت اند.سوال اینجاست که به طور مشخص تفاوت آن دو در چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت ویژگیهای زیر در یک پورتال آن را از یک وب سایت متمایز می کند:

درگاه ورود منفردی که از طریق آن می توان به مجموعه منابع مرتبط با پورتال دست یافت. 

نمایش هدفدار اطلاعات با استفاده از تجربیات کاربر. 

دسترسی تقسیم بندی شده به انواع داده و اطلاعات گروه بندی شده. 

در اختیار گذاشتن امکان ارتباط و همکاری میان تمامی کاربران و استفاده کنندگان پورتال. 

امکان پیوستن به نرم افزارها و سیستم های نرم افزاری که گردش کاری مشخص و تعریف شده ای دارند. 

تاریخچه ی خلاصه ی پورتال 

اگر در دنیای کامپیوتر به عقب بازگردیم، زمانی را خواهیم یافت که در آن سیستم های نرم افزاری به گونه ای متحول شدند که دیگر لازم نبود برای کار با یک برنامه، برنامه های دیگر بسته شوند، یعنی می توانستیم همزمان از چند برنامه کاربردی استفاده کنیم بدون آنکه با مشکلی مواجه شویم.امکانی که قبل از آن وجود نداشت. تاریخچه پورتال ها از همان زمان آغاز شد و نسلهای تکامل یافته آنها یکی پس از دیگری پا به عرصه دنیای اطلاعات گذاشتند.

نسل اول پورتال ها: 

اولین پورتال ها، که از آنها تحت عنوان نسل اول نام برده می شود، بر فراهم نمودن محتویات ایستا، مستندات و همچنین خوراکهای اطلاعاتی زنده در صفحات وب مبتنی بودند. مثالهای نمونه این نسل سایت Yahoo است. این پورتالها در محیطی به هم پیوسته، اهداف مشابهی را دنبال کرده و صفحه واسط مشخص و منحصر به فردی را برای دستیابی به مجموعه اطلاعات توزیع شده در سراسر شرکت یا سازمان خود، در اختیار کاربر می گذاشتند. این اطلاعات معمولا شامل اخبار شرکت، شرایط و فرم های استخدام، اطلاعاتی مربوط به کارکنان و چگونگی ارتباط با آنها، مستندات رسمی و سیاست های اعلام شده شرکت و همچنین لینک های ارتباطی مفید بود.

نسل دوم پورتال ها:

نسل دوم پورتال ها بر اطلاعات مشخص تر و نرم افزارها متمرکز بودند. در اساس شباهت زیادی به خصوص در زمینه فراهم آوردن اطلاعات با نسل اول داشتند با این همه تفاوت مهمی نیز وجود داشت: این پورتال های امکان همکاری کاربران را در محیطی به هم پیوسته فراهم می کردند و همین امکان، نقطه تمایز آنها با نسل پیشین محسوب می شد.

پورتال های نسل دوم قابلیت همکاری متقابل را در ادارات مجازی برای تیم های کاری و به منظور انجام وظایفشان فراهم می ساختند. نسل دوم پورتال ها سرویس های متعددی داشتند که از جمله آنها می توان به سرویس های مدیریت محتوی ( سازمان دهی و مدیریت اطلاعات مرتبط ) و سرویس های همکاری (که به کاربران امکان می داد با یکدیگر گپ زده و برای یکدیگر ایمیل فرستاده و قرار ملاقات تنظیم کنند) اشاره کرد. در این پورتال ها قابلیت تعریف گروه های کاربری نیزفراهم آمده بود. به بیان دیگر این پورتال ها سازو کار همکاری داخلی را در یک سازمان فراهم می ساختند.

نسل سوم پورتال ها: 

نسل سوم با هدف ایجاد فضای مجازی تجارت الکترونیک (E-Business ) بوجود آمد. پورتال های نسل سوم به عنوان واسط ارتباطی کارمندان، تهیه کنندگان، تولید کنندگان و مشتریان قلمداد می شوند. ویژگی فوق العاده این پورتالها امکان مرتبط شدن نرم افزارهای مستقر در سرورهای مختلف است. به بیان دیگر، این پورتال ها نقطه به هم پیوستن محتویات و برنامه های کاربردی مستقر در سرورهای مختلف بطور همزمان و با استفاده از همکاری سرویسهای خدماتی آنان اند. به علاوه امکان دسترسی به محتویات و امکانات سیستمهای مختلف را از طریق ابزارها و تجهیزات متنوع، بسته به نیاز کاربر امکان پذیر می کنند. این گروه پورتال ها مجموعه قابل توجه و ارزشمندی از اطلاعات، مستندات، امکانات و قابلیتهای نرم افزارهای مرتبط را از طریق درگاه واحدی برای کاربر فراهم می کنند.

به علاوه، این پورتالها به صورتی خودکار و بر اساس نقش کاربران هدفمند شده و ویژگیهایی خاص آنها می یابند. به بیان دیگر، نحوه نمایش، محتوی و امکانات در دسترس، بسته به نقش تعریف شده برای کاربر به گونه ای منحصر به فرد و خاص وی در اختیار او قرار می گیرد. کلید توسعه آینده این نسل از پورتال ها،ایجاد چهارچوب های کاری باز ( از قبل تعریف نشده ) برای سرویس های عمومی خواهد بود.

معرفی کاتالوگ

کاتالوگ نوعی از تبلیغات در عرصه تولید، تجارت وخدمات می باشد که می تواند در برقرار کردن ارتباط مستقیم و چگونگی انتقال مفاهیم و تبادل اطلاعات به مخاطب، نقش به سزایی داشته باشد .از خلق کاتالوگ در جهان تبلیغات مدت زیادی نمی گذرد. به وجود آمدن تنوع در تولیدات برای جامعه مصرفی و شکوفایی صنعت نوپای بعد از جنگ جهانی دوم، عرصه تبلیغات را چنان تحت تاثیر قرار داد که دیگر محصول تولید شده بدون تبلیغات وسیع، جایی در بازار آن زمان نداشت. در اواسط قرن بیستم، جامعه سرمایه داری زمانی توانست از کاتالوگ به عنوان یک وسیله تبلیغاتی استفاده کند که دیگر ابزارها و فکر های گذشته چون اطلاعیه ها وتراکت های تک رنگ و معرفی های حضوری و لفظی جوابگوی نیاز تولید کنندگان نبودند. به ناچار برای به وجود آوردن انگیزه، امکان رقابت و معرفی به بازار تولید و عرضه، اقدام به خلق شیوه نوینی از پدیده های گرافیکی کردند تا “پیام گیرها ” بتوانند در فرصت مناسب و با شرح و تصاویری که در این وسیله تبلیغاتی درج شده بود، با تولیدات عرضه شده آن مرکز آشنا شوند. کاتالوگ وسیله خوبی بود تا پیام گیرها بتوانند راغب به خواندن و دیدن تصاویر در جهت آشنایی بیشتر با محصولات تولیدشده در وقت و زمان کمتری باشند .

 ارائه شناخت از تولیدات چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی، نشان دادن تصاویری از محصولات تولیدی، معرفی شاخه های مختلف تولید و معرفی ساختار و مشخصات فنی محصولات از طریق متن نوشتاری و… همه و همه از عملکردهای سنجیده کاتالوگ بود .

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ به مجموعه گردآوری شده از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت یا یک موسسه با ریزترین اطلاعات مورد نیاز برای فروشنده یا واسطه آن کالا یا خدمات گفته می شود. در واقع کاتالوگ ها برای اشخاصی که رابط میان تولید کننده و مصرف کننده می باشند، تهیه می گردد. این اشخاص خریداران عمده یا کسانی هستند که نقش مثلا فروشنده یا مغازه دار، نقش واسطه میان ارائه دهنده خدمات و گیرنده خدمات را بازی می کنند. کاتالوگ ها برای معرفی کالا یا خدمات به این اشخاص یا موسسات، تهیه می گردند و حاوی اطلاعاتی هستند که تنها به درد آنها می خورد و این اطلاعات لازم نیست برای مصرف کننده معنی و مفهومی داشته باشد. از ویژگی های کاتالوگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1 ) ـ قابلیت حمل آسان و امکان مطالعه آن در زمان فراغت

2 ) ـ خلاصه گویی و پرهیز از هر نوع افراط در توضیح

3 ) ـ رقراری ارتباط بدون واسطه با پیام گیر

4 ) ـ ترکیب تصویر با متن در جهت ایجاد شناخت بیشتر در مخاطب

5 ) ـ فراهم آوردن امکان انتخاب دقیق و سنجیده برای مخاطب به جهت ایجاد فرصت مناسب برای مطالعه

6 ) ـ کاتالوگ ها به جهت انتقال اطلاعات و موارد ذکر شده در بالا نسبت به پوستر و تراکت فراتر و سنجیده ترعمل می کند.

ساختار کاتالوگ

در اوایل تنظیم و خلق کاتالوگ شکل آن به صورت یک برگه پشت و رو بود که بیشتر به تراکت شبیه بود ولی روی جلدآن حال و هوای پوستر داشت . در اوایل سال های ۱۹۷۰میلادی ابعاد آن به صورت استاندارد ۳۰×۲۱ در کشور فرانسه تعریف شد. طبق این تعریف کاتالوگ ها معمولا از دو برگ بیشتر هستند و علاوه بر بیان تصویری از متون نوشتاری جهت معرفی و جذب وهدایت مخاطبین استفاده می شود .

 موارد عمده ای که باید در یک کاتالوگ خوب منظور شود عبارتند از:

1 ) ـ خلاصه ای از معرفی نام و عملکرد کارخانه تولیدی و شناساندن فعالیت ها در شروع مباحث کاتالوگ

2 ) ـ معرفی امتیازات و رتبه های تولید (استاندارد ـ ایزوهای موجود و….)

3 ) ـ معرفی هرچه بیشتر در خصوص بهترین ساخته ها و خدمات .

4 ) ـ دادن اطلاعات و راهنمایی صحیح به پیام گیر ها به جهت مشخصات فنی، خدمات ارایه شده، قابلیت های خاص و وجه تمایز آن نسبت به تولیدات مشابه، چه در تولیدات گذشته کارخانه و یا آنچه در بازار فعلی موجود می باشد .

5 ) ـ وجود تصاویر و متن نوشتاری در کاتالوگ میزان تصمیم گیری و انتخاب صحیح را برای مخاطب سهل و آسان می کند و اوست که با دیدن و خواندن موارد فوق به زمان انتخاب و تصمیم گیری خود سرعت می بخشد .

6 ) ـ کاتالوگ می بایست دید مقایسه ای به وجود آورد. بدین صورت که پیامگیر و یا مخاطبین از بین چند محصول معرفی شده به جهت مدل، کیفیت، کاربری، استحکام و از همه مهمتر هزینه برنامه ریزی شده جهت خرید و غیره، بتوانند یکی را که با شرایط مورد انتظارشان سازگار است انتخاب و خریداری کنند .

7 ) ـ  درج آدرس ، تلفن و آدرس اینترنتی

طراحی و چاپ کاتالوگ ها معمولا به نسبت گرانتر است و به تعداد مورد نیاز چاپ می گردند. چاپ آنها محدود است و برای تعداد خریداران و عرضه کنندگان عمده ای که یک شرکت با آنها کار می کند، تهیه و چاپ می گردند. گرم کاغذ آنها معمولا بالای 200 است و از کاغذهای کلفت در طراحی و چاپ آنها استفاده می شود. اندازه و سایز و تعداد برگ های آن نیز بسته به نیاز و سلیقه متفاوت می باشد و از الگوی خاصی تبعیت نمی کند. کیفیت کاتالوگ باید به گونه ای باشد که برای مدت طولانی برای فروشنده باقی بماند و توسط کدکالای درج شده در آن کالای مورد نظر را سفارش دهد. کاتالوگ ها معمولا چند لت یا سیمی و یا منگنه ای چاپ می گردند اما نوع سیمی آن پرهزینه و بسیار نادر است.

راهکارها و نکاتی پیرامون یک ارائه مؤثر

مقدمه
تواناییِ ارتباطِ شفاهیِ مؤثر و انتقالِ پیامِ موردِ نظر، مهارتِ بسیار مهمی است که معمولاً نادیده گرفته می‌شود و به قدرِ کافی تمرین نمی‌شود. این متن با هدف معرفی یک ارائه‌ی خوب طراحی شده است. این ارائه می‌تواند یک ارائه‌ی ساده‌ی سرِ کلاسِ درس باشد، می‌تواند ارائه‌ی نتایجِ یک کارِ پژوهشی در یک گردهمایی باشد، می‌تواند حتی معرفیِ شرکت و فعالیت های آن به کسانی که ما را نمی‌شناسند باشد.

یکی از اصلی‌ترین دلایلِ شتاب گرفتنِ انفجاریِ دانش، تکنولوژی، و تجارت در قرن‌های اخیر، ارتباط پیدا کردنِ آسان‌ترِ انسان‌ها از طریقِ ابزارهای الکترونیک است که باعث می‌شود همه به راحتی به یافته‌ها و اندیشه‌های یکدیگر دسترسی داشته باشند و از آن‌ها استفاده کنند. کمی که بهتر به دنیای امروز نگاه کنیم به روشنی می‌بینیم که ارتباطات آن‌قدر نقشِ مهمی پیدا کرده است که افرادِ موفق فقط کسانی هستند که بتوانند دانسته، یافته، اندیشه، و احساسِ خود را بهتر و مؤثرتر ارائه کنند. هیچ کس نیست که بتواند ادعا کند به دانستنِ نحوه‌ی ارائه نیاز ندارد.

موضوع چیست؟

پیش از هر چیز باید دقت کنیم موضوعِ ارائه و توضیحاتی که درباره‌ی آن داده شده چیست. چون این، آن چیزی است که مخاطبان را به جلسه‌ی ارائه آورده است و همین است که تعیین می‌کند آن‌ها توقع دارند چه چیزی بشنوند. ممکن است ما در ارائه‌ی خود به خیلی چیزهای دیگر هم بپردازیم، اما حتماً باید به آن موضوعِ اصلی که پیش‌فرضِ مخاطبان هست نیز بپردازیم .

 یکی از مهم‌ترین قوانین این است که فقط زمانی باید به فکرِ ارائه بیفتیم که واقعاً چیزی برای گفتن داشته باشیم. جمله‌ی معروفی از جان ویدرسپون هست که می‌گوید: «هرگز حرف نزنید مگر این که حرفی برای گفتن داشته باشید، و هنگامی که آن را گفتید، کلام را خاتمه دهید 

برای داشتنِ یک ارائه‌ی خوب باید به موضوعِ آن کاملاً مسلط باشیم و تمامیِ ابعادِ ظریفِ آن را موردِ نظر قرار داده باشیم. بعد بیشترِ آن‌چه می‌دانیم را رها کنیم و فقط به نکاتِ مهم‌ترِ آن بپردازیم. چون انسان‌ها در یک جلسه تنها می‌توانند تعدادِ محدودی نکته را بفهمند و به خاطر بسپارند. بنابراین ارائه‌ی ما می‌بایست یک نکته‌ی محوری داشته باشد. دقیقاً آن چیزی که می‌خواهیم مخاطبان به خاطر بسپارند. اما ابتدا باید پرسش‌های مربوط به موضوعِ ارائه را در آن‌ها بیدار کنیم و نیازهایی در مخاطبان ایجاد کنیم که پاسخِ آن‌ها به طورِ طبیعی منجر به آن پیامِ محوریِ ارائه‌ی ما شود.

هدف چیست؟

هدف از یک ارائه ممکن است دادنِ اطلاعات به مخاطبان باشد. اما در بیشترِ موارد هدفِ یک ارائه قانع کردنِ آن‌ها در موردِ چیزی، یا تربیت کردنِ آن‌ها و یا جذب کردن و برانگیختنِ مخاطبان در موردِ چیزی است. حتی گاهی هدفِ ارائه تنها سرگرم کردنِ آن‌ها می‌‌باشد. بنابراین طراحیِ یک ارائه را باید با توجه به هدفی که از آن انتظار داریم، انجام دهیم. شیوه‌ی نزدیک شدن به موضوع و طرحِ آن کاملاً نیازمندِ این است که بدانیم می‌خواهیم پس از اتمامِ ارائه، چه اثری بر مخاطبان گذاشته باشیم. هدف باید چیزی باشد که هم برای ما (ارائه دهنده) و هم برای مخاطبان مفید باشد و حتی بهتر است این موضوع را به مخاطبان هم منتقل کنیم.

پس پیش از هر چیز فکر کنیم: چرا می‌خواهم چیزی را ارائه دهم؟

این هدف چه چیزی کلی باشد و چه چیزی کاملاً دقیق و مشخص،‌ بهتر است در یک یا چند جمله نوشته شود. این کار باعث می‌شود تلاشِ ما در تنظیمِ ارائه‌مان جهت‌مندتر شود و امکانِ انتخابِ بهترِ محتوای ارائه و چک کردنِ نهاییِ آن فراهم شود.

مخاطب کیست؟

خوب ارائه کردن فقط یعنی چگونگیِ روبه‌رو شدن با مخاطبان. برای آفریدنِ یک ارائه‌ی موفق نیاز داریم بدانیم چگونه آن را با مخاطبان سازگار کنیم، و سپس به صورتی اثربخش آن را ارائه کنیم. زرق‌وبرق‌های نرم‌افزارِ ارائه هرگز نباید باعث شود فراموش کنیم که در نهایت می‌خواهیم چیزی ارائه دهیم که مخاطبان را تحتِ تأثیر قرار دهیم. استفاده از گرافیک‌های فانتزی هیچ‌گاه جای طراحی و سازمان‌دهیِ ارائه برای مخاطبان را نمی‌گیرند.

البته برای فهمیدنِ این‌که مخاطبان به چه چیز نیاز دارند لازم است درباره‌ی آن‌ها تحقیق شود. یک قانونِ اساسی برای ارائه این است که پیش از درست کردنِ اسلایدها هرچه می‌توانی درباره‌ی مخاطبان اطلاعات جمع کن. در بدنرین شرایط وقتی هیچ اطلاعاتی از مخاطبان در دسترس نیست، می‌توان در حینِ ورود به جلسه‌ی ارائه کمی با آن‌ها گپ زد و تا حد امکان اطلاعاتی به دست آورد تا ارائه را مناسب‌تر تنظیم کرد.

ارائه‌ی شما باید سیرِ منطقیِ پرسش‌هایی که ناخودآگاه برای مخاطبان به وجود می‌آید را دنبال کند.

مخاطبان معمولاً به لایه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند:

1 ) ـ بعضی کاملاً با جزئیاتِ آن‌چه شما می‌خواهید ارائه دهید آشنا هستند

2 ) ـ بعضی تنها با کلیاتِ حوزه‌ای که قرار است ارائه شود، آشنا هستند

3 ) ـ بعضی اصلاً هیچ نمی‌دانند یا مقداری بسیار اندک در جریان هستند

برای دسته‌ی اول می‌توانید فقط اصلِ مطلب را بیان کنید، اما برای دو دسته‌ی دیگر باید در اول بیان کنید که قرار است با چه چیز مواجه شوند، و در آخر هم خلاصه‌ای از آن‌چه ارائه شد، بیان کنید. مطمئناٌ نمی‌خواهیم یک چیز را چندین و چند بار برای مخاطبان تکرار کنیم. بلکه می‌توانیم یک نکته‌ی مهم بیان کنیم و سپس نمایش‌های مختلفی از آن نکته را ارائه دهیم.

چرا باید هر چیز را این‌قدر تکرار کنیم؟ چون اگر می‌خواهیم مخاطبان نکاتِ مهمِ پیامِ ما را به خاطر بسپارند، باید هر نکته را به ۳ تا ۶ روشِ مختلف بیان کنیم. بنابر تحقیقاتِ انجام‌شده، اگر نکته‌ای را یک بار بگویید در پایانِ ارائه تنها ۱۰٪ از مخاطبان آن را به خاطر می‌آورند. اما اگر ۶ بار تکرار شود این عدد به ۹۰٪ می‌رسد. بدونِ تکرار ۴۰٪ از مخاطبان تقریباٌ همه‌ی نکاتی که ارائه کرده‌اید را ظرفِ ۲۰ دقیقه پس از اتمامِ آن فراموش می‌کنند. ظرفِ ۲۴ ساعت ۷۰٪ از مخاطبان تقریباٌ ۱۰۰٪ ‍پیامِ شما را فراموش می‌کنند.

انواعِ ارائه:‌ کدام نوع مناسب‌تر است؟

با توجه به جمیعِ موارد از قبیلِ موضوع، هدف، و مخاطبان باید فکر کنیم که نوعِ ارائه‌ی خود را تنظیم کنیم.

به طورِ معمول ارائه در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرد:

نتایجِ یک کارِ پژوهشی:

پیامِ اصلی که باید در این نوع ارائه‌ها منتقل شود، این است که کارِ پژوهشیِ انجام‌شده، چه نسبتی با کلِ پژوهش‌های انجام‌شده در آن حوزه دارد، و نکته‌ی جدید و اصلیِ این پژوهش چیست.

گزارشِ تکنیکی:

در این نوع ارائه‌ها باید جمع‌بندی و نتایجِ به دست آمده از یک کارِ مطالعاتی را به روشنی بیان کنیم و مهم‌ترین نکاتِ آن را به مخاطبان منتقل کنیم. حاصلِ این گزارش ممکن است پیشنهادِ استفاده از روش‌ها یا ابزارهایی خاص برای انجامِ یک کار باشد.

گزارشِ پیشرفت:

چیزی که در این نوع ارائه مهم است، این است که مخاطبان در جریانِ روندِ پیشرفت و مشکلاتِ یک پروژه (یک فرآیند) قرار بگیرند. ایجادِ احساسی واقع‌بینانه نسبت به وضعیتِ فعالیت‌های انجام‌گرفته و باقی‌مانده‌ی آن،‌ هدفِ اصلیِ این نوع ارائه است. یکی از انتظاراتِ مخاطبان در این نوع ارائه‌ها این است که بتوانند نسبت به چگونگیِ ادامه دادن یا متوقف کردنِ پروژه تصمیم بگیرند.

گزارشِ پروژه:

این نوع ارائه همان گزارشِ پیشرفت است با این تفاوت که در پایانِ پروژه ارائه می‌شود و شاملِ کلیه‌ی فازهای آن می‌شود.

آموزش (نُت‌های کلاسی):

ارائه‌ی محتوای آموزشی در یک کلاس، نوعی از ارائه است که در آن، بیشترِ اوقات بهتر است هدفِ ارائه کاملاً شفاف برای مخاطبان بیان شود.

پیشنهادنامه (پروپوزال):

چیکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین انواعِ ارائه است که در آن طرحِ پیشنهادی برای انجامِ یک پروژه با جزئیاتِ کامل معرفی می‌شود و اهداف و خروجی‌های آن مفصلاً بیان می‌شود. هدف از این ارائه، جذبِ سرمایه‌ی مخاطبان است. جذابیت و دقیق به نظر آمدنِ طرحِ پیشنهادی بسیار مهم است. چون در آن استراتژیِ پیشنهاد شده باید به عنوانِ منطقی‌ترین، مؤثرترین،‌ اقتصادی‌ترین، و قابلِ بازبینی‌ترین روش توجیه شود. در نهایت آن‌چه باید در ذهنِ مخاطبان قرار بگیرد این است که این پیشنهاد به نفعِ هردوطرف است، تیمِ پیشنهاددهنده توانایی‌ها و آمادگیِ قبلیِ لازم برای انجامِ پروژه را دارد، و زمان و قیمتِ پیشنهادشده برای آن معقول است.

معرفیِ محصول:

در این نوع ارائه هدف معرفیِ جذابِ محصول یا خدماتی جدید است. تأکید بر قابلیت‌ها و مزیت‌های آن نسبت به محصولاتِ دیگر و بزرگ کردنِ ارزشِ آن برای مخاطبان بسیار مهم است.

مالتی مدیا چیست؟

مالتی مدیا در لغت به معنای چند رسانه ای است یعنی ارتباط و انتقال موضوع ها و مفاهیم با استفاده از رسانه های متفاوت همچون گفتار ، موسیقی ، عکس ، متن ، انیمیشن ، محیط های تعاملی و رابط با کاربر و ..... و هر چیز که شما فکرش را بکنید. تا قبل از آمدن سيستم عامل ويندوز، واژه مالتي مديا در فرهنگ كامپيوتر وجود نداشت. چند سال پيش از آن حتي كارت صوتي هم شناخته نشده بود. با ورود ويندوز 95 و همچنين بهبود كيفيت صوت و تصوير كامپيوتر ها، مالتي مديا(يا چند رسانه اي) بعنوان يك تكنولوژي مطرح شد. يك نرم افزار مالتي مديا نرم افزاري است كه اين ويژگي ها را داشته باشد: متن، تصوير(شامل تصاوير ثابت، فيلم، و انيميشن)، و صدا( گفتار و موزيك). البته برخي تعامل يا Interaction را نيز در اين دسته مي گنجانند؛ ولي در واقع تعامل يك مكمل براي مالتي مديا محسوب ميشود و چنين نرم افزاري( مالتي مديايي كه امكان تعامل داشته باشد) را Interactive Multimedia يا چند رسانه اي تعاملي مي نامند. امروزه وجود صوت و تصوير در اكثر نرم افزار ها، امري عادي محسوب مي شود ولي در آغاز كار، نرم افزار هاي مالتي مديا بسيار لوكس و چشمگير بودند. تا جائي كه شركت اينتل آخرين مدل پنتيوم خود را با نام Pentium Mmx يعني پنتيوم با ضمايم چند رسانه اي به بازار عرضه كرد.

اما هدف مالتي مديا چیست ؟ کوتاه و خلاصه ، هدف ارتباط و انتقال بهتر است . این هدف را می توان در هر چیز که شما فکرش را می کنید گنجاند . به طور مثال : در تبلیغات، آموزش ، اطلاع رسانی ، تفریحات و بسیاری از شاخه های دیگر که ممکن است در فکر شما هم ظهور کرده باشد ولی هرگز جایی ارائه نشده باشد. این مورد انعطاف پذیری و کاربرد بالای مالتی مدیا را در هر سطحی نشان می دهد. امروزه مالتی مدیا به هر جایی نفوذ کرده و تاثیر انکار ناپذیر خود را به همه ثابت کرده و رشد گسترش آن در تمامی شاخه ها که نیاز به ارتباط ، انتقال و جذب مخاطب دارند به چشم می خورد و روز به روز نیز در حال افزایش است  .

در چند رسانه ای شما، وظیفه مشکل بسط دادن تصورات مشتریان را ، فراتر از خلاقیتهای ثابت به سمت تصور تجربه های مجازی بسیار پیچیده را بر عهده داريد. شما با در اختیار داشتن پیشرفته ترین سخت افزارها و نرم افزارهای موجود همواره راه حلهای چند رسانه ای بسیار قوی مبتنی بر جذابیتهای مختلف و صحنه های اغوا کننده را پیشنهاد می کنيد. از معرفی مختصر یک محصول تا ارائه گزارش سالانه و یا توصیف توانائی های یک واحد صنعتی، سیستم یک اثر قابل قبول و در خور ستایش ارائه می دهد.

تعدادي از نرم افزارها به علت ساختار خود، مالتي مديا محسوب نمي شوند و نيازي به آن هم ندارند( مثل واژه پرداز ها، بانك هاي اطلاعاتي و زبانه اي برنامه نويسي). دربعضي نرم افزار ها هم چند رسانه اي جزء لاينفك و ضروري محسوب مي شود( مثل بازي ها، نرم افزار هاي آموزشي، و دموهاي تبليغاتي). ولي بطور كلي مالتي مديا را تقريبا همه جا ميتوان مشاهده كرد. حتي واژه پردازي مثل Word هم امكان بكار گيري صدا و فيلم را در فايل هاي متني به كاربرانش مي دهد. در واقع ما وقتي يك ديتا بيس تهيه مي كنيم، نيازي به صدا و فيلم نداريم ولي مثلا براي تهيه يك نرم افزار آموزشي، هرچه بيشتر ( و البته سنجيده تر) از صدا، فيلم و انيميشن استفاده كنيم، نرم افزار ما جذاب تر و موفق تر خواهد بود. سي دي مالتی مدیا از بهترین هدایای تبلیغاتی و ابزار بازاریابی و اطلاع رسانی استاندارد روز دنیا، جهت عرضه در نمایشگاهها، سمینارها، ارسال به مشتری و غیره میباشد. تولید سی دی های مالتی مدیا مشابه طراحی وب سایت می باشد. با این تفاوت که به دلیل نبود محدودیت هایی که در اینترنت وجود دارد (مانند کمبود فضا و سرعت) تاکید بیشتری روی کیفیت و کمیت تصاویر متحرک و ثابت و موسیقی می شود. استفاده از سي دي هاي مالتي مديا به عنوان يك ابزار تبليغاتي مزاياي متعددي دارد كه از آن جمله مي توان به موارد ذيل اشاره نمود: 

 

1 ) ـ با توجه به چندرسانه اي بودن بهترين تاثير را در نظر بازديدکنندگان دارد.

 

2 ) ـ سی دی های مالتی مدیا از هر كتابچه، بروشور و يا كاتولوگ چاپي جذابتر بوده و به علاوه هزينه كمتري را در پي دارند.

 

3 ) ـ سی دی های مالتي مديا فقط یکبار طراحی و تولید شده و با هزینه اندکی قابل تغییراند، در حالي كه تغيير نسخه چاپی مراحل متعدد و پر هزينه ای را در بر داشته و اکثراً موجب طراحی مجدد محصولات می گردد.
4 ) ـ یکی از مزایای مهم استفاده از سی دی های مالتی مدیا سهولت کپی برداری و به تعداد مورد نظر تکثیر کردن سی دی می باشد. مثلا برای کاتالوگهای چاپی، برای چاپ دوباره کاتالوگ ، مجبور به مراجعه به آن شرکت یا چاپخانه هستيد. این در حالیست که سی دی های مالتی مدیا را می توانید با کامپیوتر شخصی خود در منزل به تعداد دلخواه تکثیر کنید.

 

5 ) ـ سی دی هاي مالتي مديا به اندازه يك سايت محدوديت ندارد و ما مي توانيم به راحتي تمامي اطلاعات وتصاوير را به طور كامل درآن شرح دهيم. 

 

سي دي هاي مالتي مديا به نحوي طراحي مي شوند كه وي‍ژگي هاي ذيل را دارا باشند. اين ويژگي ها منجر به سهولت استفاده از آنها مي گردد:

 

1 ) ـ طراحی بصورت کاملا مستقل از سیستم کاربر

 

2 ) ـ قابل اجرا بروی کلیه سیستمهای عامل

 

3 ) ـ سازگار با هر Resolution مانیتور

 

4 ) ـ بسیار کاربر پسند با کارایی آسان اجرا شدن خودکار (Auto Run)

 

5 ) ـ بدون نیاز به نصب و مراحل اضافی

 

6 ) ـ سایزهای متنوع (استاندارد، مینی CD و یا کارت ویزیت)

 

7 ) ـ امكان معرفی محتوای سی دی به صورت کلیپهای تبلیغاتی در آغاز سی دی

 

8 ) ـ طراحی و چاپ لیبل و جلد با آرم و شناسه

 

9 ) ـ امكان معرفی محتوای سایت به زبان انگلیسی

 

10 ) ـ امكان گذاشتن قفل بر روی سی دی برای جلوگیری از تکثیر توسط افراد غیرمجاز 

 

کمپین تبلیغاتی چیست؟

 

مقدمه
امروزه تمام عملكردهای ارتباطات بازاریابی از قبیل فروش شخصی، تبلیغات، روابط عمومی، بسته‌بندی، فعالیت ‌های فروش و ادبیات معرفی كالا به صورت یكپارچه به تحقق اهداف اصلی پروژه می‌پردازند. بنابراین، تمام عناصر ارتباطی به صورت هماهنگ و در راستای اهداف اصلی به گروه هدف انتقال می‌یابند. این امر نیاز به دریافت خدماتی برای یکپارچه سازی فعالیت های تبلیغاتی را برای تجارت های مختلف ضروری می سازد. در پاسخ به این نیاز، مفهوم کمپین تبلیغاتی به عنوان نوعی از خدمات برتر ارائه شده توسط شرکت های تبلیغاتی موفق مطرح می گردد که در این نوشتار به معرفی آن پرداخته می شود.

 

کمپین تبلیغاتی چیست؟

 

اصطلاح کمپین تبلیغاتی (Advertising Campaign) در لیست خدمات بسیاری از فعالان تبلیغات و کانون های تبلیغاتی به چشم میخورد. بطور خلاصه کمپین تبلیغاتی برنامه ریزی هماهنگ و منسجم در شاخه های مختلف تبلیغات به همراه اجرای آنها بصورت یک مجموعه مرتبط و با زمانبندی مشخص به منظور تاثیر گذاری بهتر و پیشبرد اهداف بازاریابی و فروش می باشد. کلیه عملیات فوق به یک شرکت ارائه کننده خدمات تبلیغاتی و یا یک شخص دارای صلاحیت محول می شود تا با تشکیل یک تیم عملیاتی و بکارگیری متخصصان مختلف و استخدام رسانه ها و ابزارهای ارتباط جمعی و ... کمپین تبلیغاتی را برنامه ریزی و اجرا نماید. كمپین تبلیغاتی باید اهداف تبلیغات را به وضوح بیان كند، بگوید چه پیامی به چه مخاطبی و در چه دوره‌ای از زمان و با چه بودجه‌ای و به منظور چه ارتباطی فرستاده شود، همه عناصر تشکیل دهنده برنامه تبلیغات و ارتقای فروش را جزیی از برنامه‌ منسجم بازاریابی (IMC- Integrated Marketing Communication) بداند و آنها را به صورت موازی و هم‌زمان به كار گیرد. به علاوه، باید نحوه ارائه برنامه را از دیدگاه مخاطبان ارزیابی كند. کمپین های تبلیغاتی بصورت ماهانه، فصلی، سالیانه و یا مقطعی توسط تبلیغاتچی ‌ها، مدیران تبلیغات و یا شرکت ها و آژانس های تبلیغاتی اجرا می‌گردد.
از جمله اهداف استراتژیک کمپین تبلیغاتی می توان به افزایش مقدار مصرف در یک زمان، افزایش تناوب مصرف‌ افزایش موارد مصرف، افزایش تعداد مصرف‌كننده و افزایش حق انتخاب اشاره كرد.
اجزای اجرایی کمپین تبلیغاتی

 

هر چند روش ثابتی برای مدیریت و اجرای یک کمپین تبلیغاتی وجود ندارد، ولی بر مبنای تجارب قبلی، دفاتر تبلیغاتی و کانون های تبلیغات در دنیا معمولا از چند الگوی اصلی پیروی می کنند و با توجه به نوع سفارش و هدفگذاری ها یک روش را انتخاب می نمایند. ولی آنچه از اهمیت فراوانی برخوردار است قابلیت اجرایی و کاردانی مسئول و مدیر کمپین در مواجهه و حل مسائلی مانند عدم هماهنگی بخش های مختلف، تصحیح خطاها، تاخیر های زمانی، تغییرات اجباری اعضای تیم، تغییر وظایف اعضاء، تغییر ناگهانی استراتژی، تغییرات برنامه ها در رسانه ها و ... می باشد.

 

در اجرای یک کمپین تبلیغاتی می توان مراحل اصلی همچون برنامه ریزی، مدیریت پروژه و اجرا و ارزیابی اثربخشی را مورد توجه قرار داد. در این میان، برنامه ریزی از جمله فعالیت های پیش از اجرای کمپین تبلیغاتی بوده و مدیریت پروژه، پایش رسانه ‌ها و تحقیقات پیرامون میزان اثربخشی تبلیغات از جمله كنترل ‌های لازم در زمان اجرای کمپین تبلیغاتی می باشد.

 

برنامه ریزی

 

مسلما کمپین تبلیغاتی یک شرکت، الهام گرفته از برنامه کلی شرکت و خصوصا اهداف بازاریابی آن می باشد. برنامه ریزی درست به عنوان اولین قدم باعث می شود تا از کوتاهترین و مناسبترین راه به نتیجه مورد نظر دست یافت. برنامه ‌های موفق تبليغات بازاریابی با انجام تحقیقی دقیق، تفکری قوی و متمرکز بر جزئیات، اجرائی منحصر به فرد و سریع‌تر از دیگران، همراه با ایده‌ای شایسته‌، امکان‌پذیر است. در زمان برنامه ریزی باید فاکتورهایی مثل بودجه تبلیغات، وضعیت بازار، وضعیت رقبا و اهداف تبلیغات را در نظر داشت. برنامه‌ریزی برای یک کمپین بازاریابی با فهمیدن موقعیت یک تجارت در بازار شروع شده و با تعیین برنامه‌ های جزئی تبلیغاتی پایان می‌یابد و حتی ممکن است منجر به اتخاذ تصمیماتی در مورد متحدالشکل کردن لباس ‌ها، لوازم اداری مورد استفاده، دکور دفتر و مانند آن شود. 

 

مدیریت پروژه و اجرا

 

مدیریت پروژه باید توسط عناصری انجام گیرد كه كل فرآیند كمپین را مدیریت و منطق‌سازی خواهند كرد و هدف اصلی آن، اطمینان از اجرای كامل و به موقع و تطبیق با استراتژی برنامه اصلی كمپین است.
ارزیابی اثربخشی

 

در مراحل مختلف برنامه تبلیغات، ارزیابی میزان اثربخشی در برقراری ارتباط با مخاطبان برای ارتقای میزان اثربخشی تبلیغات بر مخاطبان، پیشگیری از بروز زیان‌ های احتمالی در مراحل مختلف اجرا و بهره‌گیری بهتر از فرصت‌ های بازاریابی باید انجام گیرد. اجرای یک کمپین تبلیغاتی مستلزم صرف هزینه است. شرکت ها به منظور کسب نتایج مورد نظرشان و افزایش بازده هزینه می کنند؛ بنا بر این یک کمپین تبلیغاتی بر اساس ارزش و اهمیت نتایج حاصل از آن مورد ارزیابی قرار می گیرد. شرکت های خصوصی معمولا از قبل هیچ بودجه مشخصی اعلام نمی کنند و در صورت توافق مبالغ لازم را برای آن اختصاص می دهند. بنابر این توجیه و رایزنی با سفارش دهنده از اهمیت بالایی در زمان برنامه ریزی برخوردار است.
نحوه اجرای کمپین تبلیغاتی

 

در اجرای یک کمپین تبلیغاتی کلیه پیام ها با یک مسیر خاص شروع می‌شوند و با ابزاری متفاوت روایت همان مطلب هستند و تا انتهای کمپین تنها بر روی همان شعار اولیه تاکید دارند. در الگوی سیستمی مدیریت تبلیغات، برنامه تبلیغاتی، عنصر نیست، بلکه خروجی عنصر دفتر تبلیغاتی است. مثلا یک دفتر تبلیغاتی فرضی، که دارای سازمان داخلی متشکل از شش مدیریت است، یک ورودی شرح وظایف تبلیغات و یک خروجی برنامه تبلیغاتی دارد.

 

هر برنامه تبلیغاتی بسته به اوضاع و نوع بازار و مخاطبان تبلیغات ممکن است به روش مخصوص به خود انجام شود. اما به طور کلی، براساس الگوسازی سیستمی و تعریف دفتر تبلیغاتی، در همه برنامه های تبلیغاتی مراحل کم وبیش مشابهی طی می شوند که عبارتند از:

 

1 ) ـ ارزیابی بازار : که در آن مشخص می‌شود بازار یا مشتریان کالای عرضه شدنی چه خصوصیاتی دارند، عکس العمل رقبای تبلیغاتی با مشاهده و آگاهی از برنامه تبلیغاتی چگونه پیش بینی می شود، «سهم از بازار» فعلی آگهی دهنده چقدر است و چه عواملی را می توان به عنوان عوامل بزرگ و کوچک فهرست کرد که در تعیین استراتژی ارزیابی بازار کاربرد داشته باشد. همچنین ممکن است از آمار های موسسات پژوهشی تبلیغات استفاده شود.

 

2 ) ـ تعیین «هدف های تبلیغات» : که در آن وظایف هر یک از قسمت های «دفتر تبلیغاتی» طرح ریزی می‌شود، مثلا «سهم از بازار» مطلوب و مورد درخواست آگهی دهنده چقدر است؟

 

3 ) ـ محاسبات و تعیین «بودجه تبلیغات» : که در آن، با توجه به مراحل قبلی تعیین می گردد که چه بودجه ای برای تبلیغات، بازدهی بیشینه ایجاد می‌کند، مثلا مراجعه به درب منزل مشتریان، تقریبا به بودجه ای نیاز ندارد، اما تبلیغات در تلویزیون بسیار گران است.

 

4 ) ـ طرح ریزی «گروه خلاقیت» : که شامل تدوین برنامه برای کار گروه خلاقیت است، مهمترین اشتباه ها در این مرحله انجام می‌شود و اشتباه در این مرحله ممکن است منجر به بدهکار شدن و ورشکست شدن گردد.

 

5 ) ـ طرح ریزی رسانه ها« یا انتخاب رسانه» : در این مرحله به دقت مشخص می‌شود که با توجه به داده ‌های چهار مرحله قبل، از چه رسانه هایی و چه مقدار “فضا” و “زمان”، و چند نوبت تکرار باید استفاده شود.
6 ) ـ طرح ریزی گروه «طراحی نسخه» : در این مرحله، شرح وظایف و برنامه کار طراحان هنری نسخه تعیین می گردد.

 

7 ) ـ آزمایش و باز بینی پیش از انتشار نسخه : در این مرحله از شیوه ‌های مختلف «نظرسنجی»استفاده می شود. تا مشخص گردد که آیا از نسخه ‌ها استقبال خواهد شد؟ و استقبال چگونه خواهد بود ؟ همچنین در این مرحله، ممکن است برخی از امور به مراحل قبلی بازگردانده و از نو اجرا شوند.
8 ) ـ طرح ریزی برای «گروه تولید» : در این مرحله، نسخه ‌ها و دستورالعمل ها، به گروه تولید داده می‌شود تا متون چاپ، برنامه ‌های رادیویی و تلویزیونی، آگهی‌ های خیابانی، آگهی ‌های پستی و غیره تولید یا به اجرا گذاشته شوند. ممکن است امور اجرایی این مرحله خارج از موسسه انجام شود که احتمالا هیچ تخصصی در تبلیغات ندارند.

 

9 ) ـ  پس از اجرای مراحل قبلی : کار به پاین نمی رسد و بسته به نوع قرارداد برای برنامه تبلیغاتی ممکن است اموری همچون نظارت، تصحیح خطا ها، گسترش دادن برنامه تبلیغاتی مقابله با برنامه تبلیغاتی رقبای تازه، و غیره انجام شود.

 

در کلیه مراحل برنامه تبلیغاتی یک گروه به نام گروه مدیریت پروژه، امور مربوط به مدیریت کلی و هماهنگ سازی گروه های مختلف را به عهده دارد. همچنین، گروه یا شخصی، امور پاسخگویی به ارباب رجوع را به عهده دارد که ممکن است در کار گروه های دیگر نیز تاثیر داشته باشد.

 

عکاسی تبلیغاتی

 

عکس به عنوان یک عنصر اساسی و مهم در طراحی گرافیک و تبلیغات به شمار می رود. عکاسی در اکثر زبان‌های جهان فتوگرافی (Fotografia) خوانده می‌شود که ترکیبی از دو کلمه ی یونانی فتو به معنی نور و گرافی به معنی نقاشی یا نگارش است. بنابراین، فتوگرافی به معنای نور نگاری است. در این بخش نگاهی اجمالی به تاریخچه پیدایش عکاسی داشته و این هنر را به عنوان یکی از خدماتی که شرکت راه هنر پاراکس (آرت وی ) در زمینه تبلیغات ارائه می دهد معرفی می نماییم.

 

عکاسی توسط یک فرد کشف و تکمیل نشده‌است، بلکه نتیجهٔ تلاش بسیاری از افراد در زمینه‌های مختلف و اکتشافات و نوآوری‌های آنان در طول تاریخ است. اتاق تاریک منجر به تکامل عکاسی و پیدایش دوربین عکاسی شد. اتاق تاریک عبارت از اتاقی بدون پنجره‌است که به جز روزنه‌ای که بر یکی از دیوارهای اتاق تعبیه شده، هیچ نوری به آن وارد نمی‌شود. تصاویریا چشم‌اندازهای روبه‌روی روزنه به صورت وارونه بر دیوار روبرویش بازتاب می‌یابد که قابل دیدن است. بعضی از نگارگران از تصاویر بازتاب یافته به عنوان الگوی نقاشی استفاده می‌کردند. بعدها این اتاق تاریک در ابعاد کوچک‌تر تبدیل به دوربین عکاسی شد یعنی در برابر روزنه‌ای که وجود داشت ماده حساس به نور قرار می‌دادند تا تصاویر بازتابش یافته، ثبت و ضبط شوند. اولین تصویر لیتوگرافی نوری در سال ۱۸۲۲ میلادی توسط مخترع فرانسوی، ژوزف نیسه نیپس تولید شد اما در هنگام رونوشت‌برداری از بین رفت اما نیپس در سال ۱۸۲۶ دوباره توانست عکسی دائمی از طبیعت به نام اصطبل و کبوترخانه را خلق کند. ولی زمان نوردهی این عکس هشت ساعت بود که زمان بسیار درازی است، مشکل دیگر این بود که تصویر نگاتیو بود یعنی هرچه سفید بود را سیاه هرچه سیاه بود را سفید نشان می‌داد. به همین دلیل او به دنبال یافتن فرآیند بهتری بود و با همکاری لوئی داگر، آزمایش‌هایی را بر ترکیبات نقره براساس یافته‌های یوهان هاینریش شولتز در سال۱۸۱۶ میلادی انجام دادند؛ در آن سال شولتز مشاهده کرد که مخلوطی از نیترات نقره و گچ در مقابل نور، تیره می‌شوند.
عکاسی تبلیغاتی( صنعتی) به شاخه ای از عکاسی گفته می شود که وظیفه آن به نمایش گذاردن دقیق و کامل و باکیفیت محصول ((Product می باشد . در این شاخه از عکاسی، عکاس با استفاده از تجهیزات مناسب و انتخاب نورهای دقیق و کامل تلاش می کند تا حد امکان تصوری با کیفیت و دقیق از کالا ثبت کند که در آن تمامی خصوصیات ظاهری کالا به نمایش گذارده شود . به بیان ساده تر عکاس صنعتی وظیفه اش این است که نمای کاملی را از کالا برداشت کرده و جهت ارائه آن به مشتری به کارفرما ارائه کند .

 

در این شاخه همانگونه که بیان شد هدف تنها یکچیز است : نمایش کامل و واضح کالا از زوایای مختلف و زیبا. در این میان بعضی از عکاسان صنعتی سعی می کنند با طراحی دکورهای ساده منطبق با کاربردهای کالای مورد عکاسی کمی جنبه کاربردی تر به عکس داده و عکس را از آن سادگی آزاردهنده عموم عکسهای صنعتی نجات دهد . که بعضا بسیار سودمند واقع می شود و جذابیت بصری عکس را دو چندان می کند و گاه با اکمی اغراق و بی تجربگی دکور بر سوژه غلبه می کند و خود را در عکس بیشتر به رخ می کشد ، که این امر به تجربه یک عکاس صنعتی بر می گردد که تا چه میزان و چگونه دکور پس زمینه را تهیه و اجرا کند که به جذابیت کالا کمک کند ضمن اینکه خود دکور در حاشیه قرار داشته باشد

 

عکاسی تبلیغاتی شاخه بسیار جذابی از عکاسی است به شرط آنکه عکاس بتواند تفکرو سلایق خود را در عکس بگنجاند. اگر با حوضه های دیگر عکاسی مقایسه کنیم می بینیم که تقریبا در هیچ یک از شاخه های عکاسی به اندازه عکاسی تبلیغاتی نظرات سفارش دهنده در کار دخیل نیست. با توجه به این نکته مهم عکاسانی می توانند از کار خود لذت ببرند که عقاید کارفرما را در ذهن خود به دقت آنالیز کنند ، نقاط ضعف و قوت نظرات وی را بررسی نمایند و با توجه به هدف نهایی کار ، بعد از تصمیم گیری صحیح با استفاده از زبان تفاهم آمیز ، تا حد امکان تفکر و سلیقه خود را به وی منتقل کنند و بعد از جلب موافقت وی عکسی بگیرند که ناشی از برآیند تفکرات کارشناسانه و نگاه زیبا شناسانه باشد. 

 

هر چه عکاس تبلیغاتی تجربه و اطلاعات بیشتری درباره‌ی سفارشات حرفه‌ی خود داشته باشد موفق‌تر خواهد بود. تسلط و در اختیار داشتن وسائل و فضای مورد لزوم، رمز موفقیت عکاسان صنعتی است.

 

در دنیای حرفه‌ای عکاسی تبلیغاتی حداقل چهار نفر در خلق یک اثر شرکت دارند.طراحان هنری، مدیران فروش و گرافیست‌ها نیروی نجات بخش عکاس تبلیغاتی هستند. بیشتر مواقع طراحی دکور- چیدمان وسائل و از همه مهمتر زاویه‌ی دید شیئی مورد نظر را آنها انجام خواهند داد و عکاس وظیفه سنگین و حرفه‌ای نورپردازی، انتخاب تجهیزات مناسب را بعهده دارد. 

 

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست