04262024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۰۰۴۲۶4369

اولین جلسه کارگاه فن بیان در مرحله ی ابتدایی در شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

به همت انجمن هنرهای نمایشی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ، اولین جلسه ی کارگاه فن بیان در مرحله ی ابتدایی با حضور 17 نفر از هنرجویان زیر نظر استاد کاظم شیاعی با محوریت «هنر درمانی» در پلاتوی شهید احمد حیاری با رعایت فاصله گزاری اجتماعی  برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛  از ساعت 17:30 الی 20:30 شنبه 26 تیرماه1400 اولین جلسه ی کارگاه فن بیان در مرحله ی ابتدایی با حضور 17 نفر از هنرجویان زیر نظر استاد کاظم شیاعی دارنده ی نشان چهارم بازیگری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پلاتوی شهید مدافع حرم احمد حیاری برگزار شد .

استاد کاظم شیاع در ابتدا ضمن اعلام قوانین  این دوره از کلاس ها به علت حضور عباس کرم الهی مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز اشاره کرد و گفت : در آخرین جلسه ی دوره ی مقدماتی عباس کرم الهی اعلام کرده بود که به علت حجم کاری بالا و همچنین بیماری مادرش قادر به حضور در دوره ی جدید نیست و این را حتی در آخرین خبر دوازدهمین جلسه ی دوره ی مقدماتی اعلام کرده بود اما با توجه به حضور تأثیر گذار ایشان در انعکاس جزئیات خبر به طوری که برخی در فضای مجازی هم می تواننند این دوره را پشت سر بگذارند از ایشان خواهش کردیم که در کنار ما باشد که خوشبختانه امروز حضور یافته است .

 

دارنده ی نشان چهارم بازیگری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقدمه ای پیرامون «سایکو درام» گفت : یکی از شاخه های هنر درمانی است؛ مثل «موسیقی درمانی، نقاشی درمانی و »در این روش از «نمایش» استفاده می شود تا یک ادراک یا احساس خاص به شکل رفتار درآید و نتیجه آن دستیابی به شناخت کامل تری از دنیای درونی انسان خواهد بود. در واقع سایکودرام نمایشی است که تعارض های عاطفی را روشن می کند و مشکلات را حل می کند. این رویکرد متوجه بخش های عمیق عواطف فردی است و در گذشته، حال و آینده افراد سیر می کند. سایکودرام برای رشد و شکوفایی توانایی های بشری به کار می رود و با روان درمانی گروهی ریشه های مشترک بسیاری دارد. سایکودرام یک رویکرد بسیار «اجتماعی» است و بر ارتباط پویای انسان و جامعه تمرکز می کند. سایکودرام «انسان یار» است و با خلق «موقعیت های نمایشی» به افراد کمک می کند تا گره های روانی خود را شناخته و باز کنند. در سایکودرام به افراد کمک می شود «مسئله» خود را بشناسند و بازنگری کنند. از حالت سکون خارج شده، به عمل درآمده و به «پالایش هیجانی» برسند.

 

وی در ادامه با اشاره به محوریت  اولین جلسه ی کارگاه فن بیان در دوره ی مقدماتی گفت : هنر درمانی عبارت است از درمان آشفتگی های روانی ازطریق واسطه های هنری که با این روش درمانجو می تواند درون فرد را آشکار کرده و به درمان گر کمک کند تا آنچه را که ارائه نموده، مورد ارزیابی قرار دهد . استفاده از هنر در درمان به عنوان یک درمان انسان گرایانه است که به طور مناسب برای درمان کودکان پایه ریزی شده و به عنوان درمانی است که بر تعامل بین کودک، محیط و درمانگر مبتنی است .

 

شیاعی افزود : هدف از فعالیت های هنردرمانگرانه رشد «هویت، شخصیت و نیز برانگیختن احساس موفقیت »در کودکان از طریق ابزارهای ابتکاری خودمحور است. هنر درمانی مستلزم توجه به نیازهای روانی «بیماران، تفسیر، نیاز به آزادی، اظهار وجود و آرامش »است و بر همین اساس نیازمند توجه به جزئیات مهارت های هنری نیست و فعالیت ها و تولیدات هنری را نه به خاطر رویکرد زیبایی شناسانه آن ها، بلکه به دلیل نقش روانکاوانه و درمانگرشان مورد توجه قرار می دهد.

 

استاد کاظم شیاعی در تکمیل سخنان خود تصریح نمود : هنر درمانی یا همان سایکودرام یک فرآیند گروه درمانی است که مسائل درون فردی و بین فردی افراد را از طریق به نمایش درآوردن گذشته، حال و یا پیش بینی موقعیت های زندگی و ارتباط دادن نقشها به منظور پیشبرد فهم بهتر، تخلیه هیجانی و نقش معکوس به کار میرود. منطق سایکودرام ایجاد تغییر از طریق یادگیری فردی به صورت تعامل درون روانی، بین فردی، فرهنگ و نقشهای تصوری و خیالی است . سایکودرام روشی است که به شخص کمک می کند تا ابعاد روانشناختی مسأله اش را کشف کند، بدین ترتیب فرد با به نمایش درآوردن آنها و نه فقط از راه گفت وگو به بازنگری مشکل خود می پردازد روان نمایشگری و اجزای وابسته به آن همچون سوسیودرام و اجرای نقش و سوسیومتری را جاکوب مورینو در سال ۱۹۳۰ ابداع کرد . در شرایط درمان گروهی، ادراک های مخدوش، نارسائی ارتباطی، پاسخ های عاطفی نارسا، رفتارهای کلیشه ای، عمل های تکانشی و از خودبیگانگی بررسی و تغییر داده می شوند  . سایکودرام کلاسیک، خودساختار و فرایندی است که می تواند به مراجع در اکتشاف تمامی ابعاد فرد کمک کند. در این ساختار مراجع از مشکلش عبور کرده و به مرحله بالاتری می رسد  .

 

سایکودرام مکتب فکری مستقلی نیست، بلکه مجموعه ای از اصول و روش ها است که تکمیل کننده رویکرد چندوجهی روان درمانی یا رشد و توسعه فردی است. سایکودرام در موقعیتهای غیربالینی نیز کاربرد دارد. چنانکه اجرای نقش در تعلیم و تربیت، مشاغل و صنعت و در برنامه های پرورش روحی یا اصلاح ساختار جامعه و حتی پیدا کردن راه حل مسأله یا فقط برای تفریح در زندگی روزمره مناسب است. هرچند که سایکودرام در موقعیت های گروهی و گروه درمانی بیشترین تأثیر را دارد، اما با انطباق روشهای آن در فرایندهای درمانی تحلیل خانواده، زوج درمانی و حتی درمان انفرادی نیز به کار می آید . اغلب تأثیر عملکردهای نمایشی به صورت تخلیه هیجانی است که در این مورد سه مفهوم باید توضیح داده شود. اول این که، نمایش منجر به رهائی عواطف منفی شده، در نتیجه فراخوانی هیجان ها به صورت آزاد شدن خاطرات بد صورت می پذیرد. مفهوم دوم طبق نظر مورینو این است که تخلیه هیجانی ایجاد خلاقیت و خودجوشی کرده، که این خود در ارتباط با حضار فعال و با آموزش بازیگر صورت گرفته و راه حل های جدید ایجاد می کند. سوم طبق نظر بوئل، هنگامی که حضار به طور فعال وارد بازی می شوند، راه حل هائی را بعد از نمایش احساسات شکل گرفته شان برای روبرو شدن با مشکلات زندگی واقعی خود می یابند .


در پایان مصطفی رحیم خانی از 20 مجریان برتر ایران در سال های 97 و 98 و از شاگران مرتضی ایمانی  در سخنان کوتاهی پیرامون استعداد گفت : من زمانی که یک نوجوان بودم توسط استاد عباس کرم الهی به هنر و رشته ی تئاتر دعوت شدم اما در این رشته استعدادم شکوفا نشد ،این شد که با  استفاده از تجربه ی مرتضی حیدری آل کثیر به شعرخوانی رو آورده و تا این لحظه حدود 3000 بیت را حفظ کرده ام اما با این وجود به خودم جرأت دادم و در مسابقات بیست مجری برتر کشور شرکت نمودم و در سال 1397 به عنوان با اعتماد به نفس ترین مجری ایران معرفی شدم و سال بعد نیز جز سه مجری برتر کشور شدم .

وی در پایان شعری را از حافظ شیرازی با استفاده از زبان بدن خود خوانش نمود .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست