04272024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۰۰۵۲۰4416

هشتمین جلسه ی کارگاه آموزش بازیگری مرحله ی مقدماتی در شوش برگزار شد

فائقه شیرک ـ خبرنگار شوش نیوز

عکس ـ حسین دیناروند ـ مهیار فرجی

به همت  گروه تئاتر اندیشه وابسته به انجمن هنرهای نمایشی اداره  فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش هشتمین  جلسه ی کارگاه آموزش بازیگری دوره ی مقدماتی  زیر نظر استاد عباس کرم الهی با محوریت « نحوه ی صحیح تلفظ ها » در پلاتوی شهید احمد حیاری برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ از ساعت 17:30 الی 20:30 هشتمین جلسه  کارگاه آموزش بازیگری مرحله ی مقدماتی ویژه ی علاقه مندان زیر 16 سال با حضور « مهدی اسلامی پناه عضو شورای اسلامی شهر شوش  و رضا ذاکری کارشناس فرهنگی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مهمان ویژه» در پلاتوی شهید مدافع حرم احمد حیاری برگزار شد .

عباس کرم الهی سرپرست گروه تئاتر اندیشه و مدرس این دوره کارگاه آموزش بازیگری ضمن عرض خیرمقدم به مهدی اسلامی پناه عضو شورای شهر شوش و رضا ذاکری کارشناس فرهنگی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش به مشکلات پلاتوی شهید حیاری اشاره کرد و گفت : پلاتویی که در آن به سر می بریم چند مشکل عمده دارد و با توجه به اینکه  یکی از کارهای شورای اسلامی شهر شوش هزینه کردن برای کارهای « فرهنگی ، هنری و ورزش» است و به همین منظور من از کلیه ی اعضای شورای اسلامی شهر شوش در دوره ی ششم دعوت کرده بودم اما فقط مهدی اسلامی پناه که خودشان برای حضور هماهنگی کرده بودند آمده اند ولی حضور ایشان را به فال نیک می گیریم و در مورد مشکلات چند جمله ای را در میان بگذارم .


وی افزود : یکی از مشکلات عدیده ی این پلاتو که برای هنرمندان دغدغه ای شده سیستم سرمایشی این پلاتو است  این فضا فقط با یک کولر دو تیکه بی شک می توند این فضا را خنک کند .

عباس کرم الهی در ادامه به سیستم نوری و صوتی پلاتو پرداخت و یادآور شد :زمانی که شهرستان شوش میزبان سی و یکمین جشنواره تئاتر خوزستان بود  برای روشنایی و سیستم صوتی  مصوباتی داشتند و قول های مساعدی داده شد تا این دو مشکل مرتفع شوند ولی تاکنون اقدامی نشده است .

مدرس این دوره کارگاه آموزش بازیگری ه معرفی  مهدی اسلامی پناه پرداخت : من مهدی اسلامی پناه و همچنین برادران ایشان را از زمانی که انقلاب به پیروزی رسید و من یک نوجوان بودم می شناسم  هم پدرشان برای این دیار زحماتی را متحمل شد و هم خود و برادرانش ، در مجموع یک خانواده ی انقلابی و ولایی است و بارها چه در امر ورزش و چه در کارهای فرهنگی و هنریدست خیر داشته و به یاری هنرمندان آمده است ؛ اکنون به عنوان عضو شورای اسلامی شهرستان  قصد دارد در این راستا تا جایی که می تواند در جلسات شورا مصوباتی را برای رفع مشکلات این سالن داشته باشد . ان شاءالله


مهدی اسلامی پناه عضو شورای اسلامی شهر شوش سخنان خود را با قرائت  جمله ای از حضرت امام خمینی(ره) که می فرمایید « تئاتر منبر است بلکه فراتر از آن » از این که در جمع تعدادی از هنرمندان رده ی سنی پایه در کنار استاد عباس کرم الهی هستم خیلی خیلی خوشحالم ، من هنرمند نیستم اما هم هنر را در تمام رشته ها خصوصا تئاتر دوست دارم و همچنین هنرمندان را . قرار بود در ادامه ی فرهنگ و ارشاد اسلامی در خدمت شما باشم اما توفیق حاصل نشد اما در شورای اسلامی شهر شوش خدمت شما هستم ، در شورا حضور مرا در واقع حضور خودتان بدانید چه استاد کرم الهی ، چه دوست عزیزم رضا ذاکری و چه شما هنرجویانی که در آینده به جمع هنرمندان ملحق می شوید ، کارهای هنری انجمن نداده ام ولی کارهای فرهنگی حدود 20 سال است که انجام می دهم .


وی افزود : الان که در جمع شما حضور دارم به تشخیص خودم بوده  و با هماهنگی با استاد کرم الهی امروز آمدم تا از نزدیک شاهد کار شما باشم  این یعنی داوطلبانه آمده ام و از این به بعد هم  هر کمکی از شخص خود برآید دریغ نمی کنم و کاری که از عهده ی شورای اسلامی شهرشوش برآید شما درخواست کتبی را بنویسید و ما هم در جلسات غیر علنی مطرح می کنیم تا در صورت تصویب شدن گره ای از مشکلات شما را بتوانیم حل کنیم .

وی در ادامه برای هنرجویان از استاد عباس کرم الهی  گفت و در این خصوص خاطر نشان نمود : ضمن خسته نباشید به استاد عباس کرم الهی  به شما هنرجویان بگویم که ایشان انصافا از نادرین این دیار است ، نظیر ایشان خیلی کم پیدا می شود بدون اینکه از کارآموزی هزینه ای بگیرد با عشق و علاقه کارگاه برگزار می کند ؛ ان شاءالله مسئولین فرهنگی قدر این استاد را بدانند و من برای شما هنرحویان آرزوی موفقیت در کنار خانواده ها رادارم .

 

رضا ذاکری کارشناس فرهنگی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، پیام عذرخواهی دکتر مهدی عارف سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش را اعلام نمود و گفت : قرار بود که دکتر عارف شخصا امروز حضور داشته باشند که به خاطر یک سری مشغله های کار عذرخواهی نمود و از من خواست که در جمع شما حضور داشته باشم و تشکری هم باید داشته باشم از مهدی اسلامی پناه عضو شورای اسلامی شهرشوش که در این کارگاه بازیگری حضور دارند همچنین از زحمات خالصانه ی برادر کرم الهی به عنوان استاد و مدرس تئاتر قدردانی می کنم .

وی افزود : جا دارد در ابتدای عرایضم تشکر ویژه ای از مهدی اسلامی پناه داشته باشم واقعا برای اولین بار طی 15 سالی که در اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم شاهد اینم که عضو شورای اسلامی شهر از زمانی که در این شورا انتخاب شدند در تمام مسائل فرهنگی شهرستان حضور فیزیکی داشته اند ، متفخرم که 90 درصد از کسانی که در شورای اسلامی شهر انتخاب شده اند از قشر فرهنگی می باشند و در رأی آنها مهدی اسلامی پناه که از همان قدیم او را می شناسیم و این را باید مدنظر داشته باشیم شورای اسلامی شهر درست است که در کارهای عمرانی شهر باید نظارت داشته باشند ولی این هم باید بدانیم « فرهنگ در کنار کار عمرانی به سر انجام می رسد .» یعنی ما هر چقدر کار عمرانی انجام دهیم ولی فرهنگ را به آن سطح نرسانیم هر چه  هزینه کرده ایم  بی فایده خواهد بود ، پس باید در ابتدای امر فرهنگ را به آن جایگاه برسانیم بعد در کارهای عمرانی هزینه کنیم .


رضا ذاکری در ادامه از خانواده های هنرجویان تقدیر نمود و گفت : والدین هنرجوان که اجازه دادند و مسیر را برای حضور فرزندان هموار کردید که در کارهای فرهنگی و هنری وارد شوند کا برای فرزندان شما آینده ی روشنی می بینیم چون کار تئاتر زیر نظر استاد عباس کرم الهی خیلی کم نصیب کسی می شود من تشکر می کنم از خانواده ها که حضور فرزندان خود را در کارگاه آموزش بازیگری مهیا کردند و از هنرجویان هم انتظار دارم قدر پدر و مادر و استاد خود را بدانند ، قدر این زمان و این شرایط را بدانند که استارد آینده شان  فعالیت در کارهای فرهنگی و هنری است و حضور در کنار استاد کرم الهی یک الهام خوب و آینده ی روشنی برای آنهاست .

 

در ادامه  « حسین دیناروند ـ مائده لطفاوی ـ مهربان دیناروند ـ حدیث الهایی ـ ام البنین دهداری و پروانه امیدی» از هنرجویان  کارگاه آموزش بازیگری هر کدام یک «مونولوک کوتاه 2 دقیقه ای » را اجرا نمودند .

 

عضو شورای اسلامی شهر شوش پس از دیدن نمایش های مونولوکی که توسط برخی از بازیگران اجرا شد گفت : با توجه به این که این هنرجویان تجربه ی به روی سن رفتن را ندارند اما مشخص شد که از آموزش های استاد کرم الهی نهایت استفاده را کرده و بدون ترس و دلهره وظیفه ی خودتان را انجام دادید و حتی به خاطر به کار بردن حس با من ارتباط برقرار کردید و این کار آسانی نیست .و این جای شکر دارد که در این شرایط بی توجهی مسئولین حتی مسئولین دستگاه های فرهنگی اینطور کارهایی دیده نمی شوند ، ما باید جلوی شما حرکت کنیم نه اینکه بفرستید دنبال ما که بیاییم و این یک واقعیت است « سخنی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند »انشاءالله مسئولین فرهنگی ما خصوصا دکتر مهدی عارف که انصافا اهل دل هستند ، در دوره ی رضا ذاکری هم برای هنرمندان وقت می گذاشت و اطلاع دارم بارها از کارت خودش می کشید و برای امورات «فرهنگی و هنری » این مسئولین را که قدر شما را می دانند شما هم قدر آنها را بدانید .

 

در ادامه استاد عباس کرم الهی دو مونولوک را به زبان فارسی و گویش لری اجرا نمود .

 

بخش پایانی هشتمین جلسه ی کارگاه آموزش بازیگری اختصاص به ندریس استاد عباس کرم الهی با محوریت «مشکلات گفتاری و تلفظی» داشت که در این راستا گفت : یکی از اختلالات گفتاری شایع در نوجوانان و بزرگسالان « اختلال تلفظ » است که اغلب دو علت دارند: 1 ) ـ علت عضوی ؛ مانند نا هنجاری های « فک، دهان، زبان، و ، ناشنوایی، عقب ماندگی های ذهنی و غیره»، که موضوع مور بحث ما نیستند. 2 ) ـ  علت یاد گیری ؛ کودک طبیعی می تواند به چند علت دچار اختلال تلفظی شود:« تقلید و الگو برداری از اختلال تلفظی افراد دیگر ـ تشویق و تحریک بزرگترها، بمنظور دست انداختن و خندیدن به تلفظ نا صحیح او ـ گاهی بی هیچ علت مشخصی، کودکی طبیعی نمی تواند به تلفظ صحیح یک یا چند صدا دست یابد » در این صورت، او صدای نا صحیح را از خردسالی به دوره های بعدی زندگی خود انتقال خواهد داد . یک اختلال تلفظی هر چند از نظر افراد خانواده و دوستان مشکل بزرگی محسوب نمی شود، ولی از دیدگاه جوانی که با آن روبرو است، مشکل عمیق و بازدارنده تلقی می گردد.

 

وی در ادامه به علائم و نشانه های اختلال تلفظی پرداخت و گفت : فرزند نوجوان شما ممکن است صدایی را جایگزین صدای دیگر کند یا صدایی را حذف کند یا  صداهایی را اضافه کند یا اینکه یک صدا را تغییر دهد. این موضوع باعث می شود که فهم سخن او برای دیگران سخت شود. طبیعی است که کودکان گاهی اوقات صداها را غلط تلفظ می کنند. برای مثال ممکن است کودک شما به جای ”ر “ بگوید ”و“  و مثلاً به جای خرما بگوید خوما. یا ممکن است صداهایی را حذف کند مثلاً به جای فریبا بگوید فیبا. این موارد برای سنین پایین ایرادی ندارد ولی اگر با بالارفتن سن برطرف نشود، ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد. علاوه بر این ممکن است به دلیل وجود لهجه یا گویش خاص تلفظ کودک شما متفاوت به نظر برسد که این مورد اختلال تلفظ محسوب نمی شود.

 

مدرس کارگاه آموزش بازیگری در ادامه به درمان اختلالات تلفظی  اشاره کرد و اظهار داشت : برای درمان اختلال تلفظی هر صدا ، یکسری تکنیک های مشخصی وجود دارد. اجرای این تکنیک ها در خانه کمی سخت است و بدون کمک متخصص ، از عهده شما در خانه بر نمی آید.آسیب شناس گفتار و زبان (گفتاردرمانگر) متخصص درمان اختلالات تلفظی در کودکان و بزرگسالان است. گفتاردرمانی با روانشناسی متفاوت است و از زیر شاخه های علوم پزشکی محسوب می شود. درمان اختلالات تلفظی در بزرگسالان نیز ممکن است. هرچند هر چقدر سن پایین تر باشد درمان سریع تر است. به طور میانگین برای آموزش و تصحیح تلفظ هر حرف در کودکان ۴ جلسه نیاز است.  در بزرگسالان این تعداد برای هر صدا گاها به ۷ تا ۸ جلسه نیز ممکن است برسد.

 

استاد عباس کرم الهی سپس به زمان یادگیری خود به خودی تلفظ حروف اشاره کرد و خاطر نشان نمود : به طور میانگین کودکان در سن ۵ سالگی تلفظ تمام حروف را یاد می گیرند. البته این بدین معنا نیست اگر کودک شما الان ۴ ساله است و ۵۰ درصد از حرف هایش را غریبه ها متوجه نمی شوند ، به او تا ۵ سالگی فرصت بدهید. اگر مشکلات تلفظی و وضوح در هرسنی خیلی پایین است حتما به کلینیک گفتار درمانی مراجعه کنید. آسیب شناس گفتار و زبان براساس آزمایشات و ارزیابی های خود به شما می گوید که هم اکنون مداخله نیاز است یا خیر.


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست