04272024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۰۰۶۰۲4446

چهاردهمین جلسه ی کارگاه آموزش بازیگری تئاتر در شوش برگزار شد

فائقه شیرک ـ خبرنگار شوش نیوز

عکس ـ حسین دیناروند

به همت گروه تئاتر اندیشه وابسته به انجمن هنرهای نمایشی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش هم زمان با آغاز هفته ی دولت ، چهاردهمین جلسه ی کارگاه آموزش بازیگری ویژه ی هنرجویان زیر 16 سال با حضور سمیه هیوری از اعضای هیئت مدیره ی گروه تئاتر اندیشه در پلاتوی شهید احمد حیاری برگزار شد.

به گزارش شوش نیوز ، از ساعت 17:30 الی 20:30 سه شنبه 3 شهریورماه 1400 چهاردهمین جلسه ی آموزش بازیگری با محوریت « روان شناسی رنگ در تئاتر» زیر نظر استاد عباس کرم الهی در پلاتوی شهید مدافع حرم  احمد حیاری برگزار شد .

استاد عباس کرم الهی ضمن گرامی داشت یاد و خاطره ی شهید محمدعلی رجایی رئیس جمهور و شهید محمد جواد باهنر نخست وزیر هفته دولت را بهترین فرصت برای تبیین گفتمان و بیان دستاوردها و خدمات نظام اسلامی دانست و در این راستا گفت : از فردا چهارشنبه 4 شهریورماه1400 مجلس شورای اسلامی  در مورد وزرای پیشنهادی رئیس جمهور اعلام نظر می کنم و در واقع  دولت انقلابی فعالیت خود را آغاز خواهد نمود و من امیدوارم در دو بخش « فرهنگی و مذهبی» که در دولت قبل اعتباری قابل توجه در نظر گرفته نشده بود از این به بعد به کارهای فرهنگی و هنری توجه ویژه ای شود .


وی در ادامه به روان شناسی رنگ در تئاتر اشاره کرد و گفت : رنگ همچون كلامي گوياست براي بازگو كردن خلق و خوي مردم ؛ رنگ ها جايگاه ويژه اي در زندگي انسان دارند . هرروز مارا احاطه مي كنند و چنان با محيط اطراف ما عجين شده اند كه تنها زماني پي به وجودشان مي بريم كه يكباره خود را نشان دهند براي مثال «موقع خريد پيراهن ، موقع انتخاب كاغذ ديواري ، پشت چراغ هاي راهنمايي ، موقع تماشاي گل هاي چمنزار در تابستان ، برگ درختان در پاييز» طبيعي است كه ما هركدام رنگي دلخواه داريم و همين طور رنگ هايي كه زياد نمي پسنديم . معلوم است كه  «رنگ پيراهن و  زينت آلات ، خانه و اتومبيل »را از رنگ هاي مورد علاقه مان انتخاب مي كنيم . اين موضوع نشان  مي دهد كه هر رنگ احساس خاصي را در ما به وجود مي آورد . «رنگ نيرويي را در اختيار ما مي گذارد كه طبيعي و شفابخش است . در ابتدا شايد اين امر غير عادي به نظر رسد ولي واقعيت دارد . رنگ مي تواند روح و روان انسان را شفا دهد و نشاط آور باشد .»البته در صورتي كه ياد بگيريم ديدي آگاهانه نسبت به رنگ داشته باشيم و تا ثير آنها را درك كنيم .گوناگوني رنگ ها به اندازه روزهايي است كه از عمر زمين مي گذرد . رنگ بيانگر و بازتاب احساساتماست به همان اندازه هم سمبلي معتبر و ارتباط محسوسي بازندگي مادارد رنگ چون طول موج دارددر حيطه علم نيز بررسي ميشود با اين حال مانند روان انسان غير ملموس است .


وی در ادامه به معرفی رنگهاي اصلي و فرعي پرداخت و در این راستا یادآور شد :  زرد ، آبي و قرمز رنگ هاي اصلي هستند و سبز ، بنفش ، نارنجي ، زرد رنگ های فرعی می باشند . در چرخه ی رنگ اگر از زرد به بنفش خطي بكشيم رنگ هايي كه در طرف دست چپ اين خط قرار دارند سرد هستند و در ساختن آنها آبي بكار برده شده است . رنگ هايي كه در طرف راست اين خط قرار دارند گرم هستند و در ساختن آنها قرمز بكار برده شده است رنگهاي گرم محرك هستند و باعث ميشوند كه اجسام جلو آمده و بزرگتر بنظر برسند ؛رنگ هاي سرد باعث مي شوند كه اجسام عقب بروند و كوچكتر به نظر بيايند . اين حركت رنگ ها بسيار مهم است .مثلاً  براي بزرگ نشان دادن حياطي مي توانيم گل هايي را كه رنگ هاي سرد دارند عقب و گل هايي را كه رنگ هاي گرم دارند جلو بكاريم . رنگ هاي سرد عقب مي روند و رنگ هاي گرم جلو مي آيند و اين حركت حياط را بزرگتر نشان مي دهد .


پیشکسوت تئاتر شهرستان شوش سپس به رنگ های متضاد و یا به عبارتی مکمل اشاره کرد اظهار داشت :رنگ هاي متضاد (مكمل) رنگ هايي هستند كه در چرخ رنگ روبروي يكديگر قرار دارند مانند زرد و بنفش ، قرمز سبز يا آبي و نارنجي دو رنگ  متضاد اگر پهلوي هم قرار بگيرند ايجاد درخشندگي مي كنند و شدت رنگي همديگر را زيادتر مي كنند .


استاد عباس کرم الهی در ادامه ی موضوع جلسه به چگونگي انتخاب رنگ لباس و تاثير آن بر روند درمان اشاره کرد و گفت :  بررنگ ها ، به ويژه در هنگام ابتلا به بيماري ، يا وقتي كه قصد داريد عضوي از بدن را تقويت كنيد ، توصيه مي شود ، به عنوان مثال : براي درمان افسردگي  و احساس تنهايي ، تمركز بر رنگ هاي گرم ، نشاط آور خواهد بود .نارنجي به عنوان نقطه ی عطف گرماي طيف نور ، احساس گرماي شديدي را در انسان پديد مي آورد وقتي تصميم مي گيريد رنگ درماني را انتخاب كنيد ، بايد به اين نكته توجه داشته باشيد كه تطابق رنگ انتخابي با رنگ لباستان بر روند درمان تاثير مي گذارد . رنگ لباس به خصوص لباس هاي زير تاثير بسيار زيادي بر درمان دارد ، چون بدن در مقابل امواج رنگ ها مقاومت مي كند و مدتي طولاني طول مي كشد تا با آنها ارتباط برقرار كنيم ، پس پوشيدن لباس همرنگ با رنگ مورد آزمايش در تسريع ايجاد ارتباط مؤثر است . رنگ هايي كه براي لباس رو انتخاب مي كنيد ، به طور مستقيم و غير مستقيم بر رفتار شما تاثير مي گذارد . از يك طرف بر رفتار شما و از طرف ديگر بر رفتار افراديكه با آنها برخورد مي كنيد . آنها مطابق با رنگي كه لباستان دارد ، واكنش نشان مي دهند . مثلاً همه مي دانيم رنگ سياه ناخواسته انسان را از محيط اطراف جدا مي كند ، چون درخشش رنگ سياه حاكي از انزواي مطلق است توصيه مي كنيم تون هاي  رنگ زرد را در لباس هايشان انتخاب كنند (بي دليل نيست كه رنگ زرد نماد اداره پست ، بزرگترين وسيله ارتباطي جامعه مي باشدكسي كه با لباس زرد از خانه خارج مي شود همين رنگ زرد لباس امكان مصاحبت با ديگران را به او مي دهد رنگ هايي كه در محيط زندگي و كار ما هستند نه فقط از راه ديدن بلكه به واسطه امواجي كه از خود ساطع مي كنند برما اثر مي گذارد . اين كه صبح ها و شب ها اولين و آخرين نگاهمان به چه رنگي مي افتد ، بسيار مهم است مثلاً اگر موقع خواب به رنگ آبي نگاه كنيم امواج رنگ آبي اثر آرام بخشي برما مي گذارد .


سرپرست گروه تئاتر اندیشه در ادامه به نماد رنگ های آبی و قرمز اشاره کرد و تصریح نمود : رنگ آبي احساس سرما را در ما بوجود مي آورد . از  نظر پزشكي اين رنگ به مفهوم انقباض است ، بنا براين براي  درمان تب مؤثر است و اغلب در درمان التهاب هاي پوستي به  كار  مي رود . فشارخون را مي توان به كمك رنگ آبي پايين  آورد . هنگام بيماري و خستگي نياز به اين رنگ بيشتر مي شود .   اگر گردش خونتان منظم است و قلبتان هم ضعيف نيست  مي توانيد در موقع سرما خوردگي با ملحفه اي آبي رنگ خود را بپوشانيد همين طور پوشيدن لباس خواب آبي رنگ در پايين آوردن تب مفيد است . با این حال اگر بیشتر رنگ به کار رفته در نقاشی آبی باشد توصيه مي شود اتاق خواب كساني كه دچار اختلالات خواب هستند به رنگ آبي باشد ، نور آبي روشن انسان را به خوابيدن ترغيب مي كند و سيستم عصب را عميقاً آرام مي نمايد ، اين رنگ آمادگي مبارزه با سموم بدن را در ما بر مي انگيزد . با كمك رنگ لاجوردي مي توانيد گرفتگي هاي ناگهاني عضله و اضظراب را برطرف كنيد . نور آبي براي درمان رماتيسم (خاصيت خشك كردن) و سردرد (آرامش بخش بودن) ناراحتي هاي دوران بلوغ ، التهابهاي پوستي و گرفتگي عضله مؤثر است . آبي رنگي كه احساس رضايت را در انسان به وجود مي آورد . ونشانه آن است كه نقاش در حسرت داشتن آرامش و زير فشار عصبي است . اگر در نقاشي تعادلي از رنگهاي زرد و آبي باشد نشان از تعادل روحي و رواني نقاش دارد . آبي رنگ محافظه كاري ، موفقيت ، فداكاري ، تفكر و درون نگري است ، بنابراين آبي مشخصه افرادي است كه با تلاش و كوشش به موفقيت مي رسند . با ديگران روابط مناسبي دارند و به ندرت كاري را براساس تمايلات آني خود انجام مي دهند اما با دقت و مهارت آن را كنترل مي كنند ، اين افراد مي توانند مديران و ورزشكاران توانايي باشند .

 

وی افزود : علاقه مندان رنگ آبي افراد معقولي هستند و زندگي خود را نمونه مي دانند ، هرچند ممكن است اين فرض درست نباشد .  تيپ هاي ابي افراد محتاط و با ثبات و غالباً قابل تحسين هستند و همه آنها به اين خصايص خود كاملاً آگاهند . عدم علاقه به رنگ آبي نشانه شورش ، احساس گناه و شكست و ناراحتي از پيشرفت هاي كساني است كه احتمالاً به اندازه آنها تلاش نكرده اند . در حقيقت دوست نداشتن رنگ آبي باعث تاسف است ، چراكه ممكن است نتيجه روان رنجوري يا حداقل غمي بزرگ باشد در صورت به كار بردن رنگ آبي با مكلمش ، نارنجي ، نشاطي آرامش بخش در فرد ايجاد مي شود .

 

استاد کرم الهی سپس به روانشناسی رنگ قرمز اشاره کرد و خاطر نشان نمود :  در روان شناسي رنگ قرمز به مفهوم اعتماد بنفس است ، از اين رو در درمان ترس از اين رنگ بهره مي گيرند . در رنگ درماني براي به جريان انداختن مجدد انرژي ذخيره شده بدن و افزايش گرماي آن از رنگ قرمز استفاده مي كنند .رنگ قرمز به ويژه زماني كه با زرد مخلوط مي شود ، بدن را گرم مي كند و انرژي آنرا بالا مي برد توجه داشته باشيد رنگ قرمز بيش از هر چيز باعث تحريك سرخرگ ها مي شود كه سلامت و نشاط فراواني به دنبال دارد و در درمان سستي ، بي حالي و افسردگي بسيار مؤثر است . با اينكه رنگ قرمز نشاط اور است ، اما افراد با نشاط و سرزنده از رنگ قرمز بيزارند رنگ قرمز در درمان بيماري هاي خوني بسيار مؤثر است . مثلاً در درمان مسموميت هاي خوني ، لباس هاي زير بيمار بايد براي مدت طولاني – تقريباً 2 تا 3 ماه رنگ قرمز خالص باشد و روزانه پانزده تا بيست دقيقه غرق تماشاي رنگ قرمز خالص شود ، يا فكرش را روي رنگ قرمز متمركز كند .  گلبولهاي قرمز خون آهن را جذب مي كند  و نمك از راه كليه و پوست دفع مي شود ،‌ از اين رو قرمز مناسب ترين رنگ براي درمان كم خوني .و كمبود آهن بدن است . در موقعي كه احساس كرديد بدنتان كمبود انرژي دارد و يا ضعف جسمي داريد ، رنگ قرمز را در ذهنتان تصور كنيد . بنا براين عقيده وي رنگ قرمز كريستال هاي نمك فريك را به آهن و نمك تجزيه مي كند به علاوه اگر تحت درمان بيماري خوني هستيد تا آنجا كه امكان دارد از مواد غذايي قرمز رنگ مثل «تربچه ، آلبالو ، كلم قرمز ، لبو ، توت فرنگي يا تمشك» استفاده كنيد . رنگ قرمزبه جابجايي مواد و هضم آنها كمك مي كند از اين رو درمان یبوست مؤثر است . در خونريزي هاي شديد ، يا جراحت هاي خارجي همراه با خونريزي و كم خوني در زنان ، درمان بارنگ قرمز آهن خون را زياد مي كند علاوه بر آن در عادات ماهانه شديد و يا به تاخير افتادن اختلالات گردش خون درمان بارنگ قرمز توصيه مي شود .

 

وی در ادامه به مباني روانشناسي و جمع بندي كلي از  خصوصيات بعضي رنگ ها  اشاره کرد و تصریح نمود : خاكستري : گوشه گيري ، عدم فعاليت و بي تفاوتي ـ آبي :  نياز به آرامش كامل  و خشنودي خاطر و علاقه مند زياد به دوستان و نزديكان ـ سبز : پشت كار و استقامت ، قدرت اراده ، غرور و بلند پروازي ـ قرمز : داشتن آرزوهاي بسيار شور و شوق زندگي  تهور و قدرت اراده ـ زرد : پيشرفت بلامانع ، اميد به حل مشكلات زندگي ـ دو دلی و بر سر دو راهی قرار گرفتن ـ بنفش : روحيه شاعرانه و رومانتيك ، دوستار هنر و زيبايي ، متكي بودن بر ديگران قهوه اي : نياز شديد به آسايش جسمي و روحي ، فعال ، علاقه بسيار زياد به خانواده ـ سياه : مرگ ، غم ، بي علاقگي به زندگي ، نفي هرچيز ، بدبيني و ناباروري و لجاجت ـ آبي تيره (سرمه اي) : انديشيدن درباره ي اين رنگ از يك تاثير آرامبخش در سيستم اعصاب مركزي برخوردار است ، آبي تيره از عمق و كمال چشمگيري برخوردار است ، به ويژه مطلوب افرادي است كه اضافه وزن دارند و نشانگر خشنودي و كاميابي است .


استاد کرم الهی در پایان ضمن آرزوی سلامتی برای محمد معین یکی از هنرجویان  در پایان گفت : روز پنجشنبه  پرونده ی این کارگاه با اجرای نمایش کوتاه توسط حسین دیناروند و عقیل سرخه همراه با سخنرانی دکترمهدی عارف سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش و محمد دیناروند کارشناس هنری اداره با حضور اعضای هیئت مدیره ی گروه بسته خواهد شد و از روز یکشنبه روخوانی نمایشنامه عروسی و کودک « خرسی بود خاله نبود» آغاز خواهد شد که در این نمایش علاوه بر هنرجویان  ، روح ا... بسحاق و علی زارع دو نفر از اعضای گروه تئاتر اندیشه ایفای نقش خواهند داشت . 

بخش دوم چهاردهمین جلسه ی کارگاه آموزش بازیگری اختصاص به تمرین نمایش کوتاه تست بازیگری نوشته ی عباس کرم الهی  بود که توسط حسین دیناروند و عقیل سرخه به مدت 20 دقیقه اجرا شد .


 

در پایان  با حضور  سمیه حیوری از اعضای هیئت مدیره ی گروه تئاتر اندیشه عکس یادگاری گرفته شد .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست