04262024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۸۱۹2796

به بهانه ی فرارسیدن هفته ی کتاب و کتابخوانی

به قلم ـ عباس کرم الهی

دانستن آمار مطالعه ی  شهروندان شوشی، شمارگان کتاب و شمار کتاب خانه ها در شهرستانی که با بیش از ده هزار سال قدمت و تمدن مهد تمدن و فرهنگی کهن  ایران زمین است، چیزی جز افسوس نصیبمان نمی کند. 

این اندوه ریشه دارتر می شود اگر این ارقام را با برخی دیگر از شهرستان هایی که از نظر جمعیت شاید برابر اما از نظر ریشه و تمدن خیلی پایین تر هستند ؛ مقایسه کنیم، به ویژه وقتی مطمئن باشیم سهم آنان از تاریخ علم و اندیشه در برابر تاریخ پرافتخار ده هزار ساله ی شوش ، مثال پیاله و دریاست.

در این غصه، همه ما به نسبت کوتاهی هایمان نقش داریم و برای زدودن این افسوس، وظیفه ی ما این است که هفته ی کتاب و کتاب خوانی را غنیمتی شماریم و از این فرصت برای چاره اندیشی در این موضوع و این که بیاموزیم چگونه مهربان تر از گذشته با کتاب ها رفتار کنیم. به یاری رئیس اداره ی کتابخانه ی های عمومی شهرستان شوش که خود از دلسوزان فرهنگ کتاب و کتاب خوانی است برویم و از زبان ایشان دلایل را به صورت کارشناسی جویا شویم .

و بهترین زمان روز شنبه 27آبان ماه در اولین روز از هفته ی کتاب و کتابخوانی است که از ایشان ابتدا ده سئوال خاص در مورد کتاب بپرسیم که چرا « برخی از کتاب های پرمحتوا که از رنگ و لعاب خوبی برخوردار نیستند مورد توجه قرار نمی گیرند اما برخی دیگر از کتاب ها به خاطر رنگارنگ بودن عجیب و غریب ولی بی محتوا بیشتر مورد توجه خوانندگان کتاب قرار می گیرند ؛ چرا کتاب های  به جای این که قصه بگویند تا بخوابیم برعکس گذشته قصه می گویند تا بیدار شویم ؟ چرا برخی از نویسندگان  بدون اشاره به منابع و مأخذ در کتاب هایشان تقلب و سرقتی ادبی دارند؟ ؛ چرا برخی از کتاب ها به جای این که نوجوانان و جوانان را به احترام به پدر و مادر دعوت کنند جوانان را به گستاخی در مقابل والدین سوق می دهند ؟ چرا برخی از کتاب ها آنقدر پرحرفند ولی حرفی برای گفتن ندارند ولی برخی دیگر از کتاب ها کم حرف هستند اما یک عالم حرف برای گفتن دارند ؟ چرا برخی از کتاب ها تب دارند و هذیان می گویند ؟ چرا برخی از کتاب های کودکانه بسیار لوس حرف می زنند و برخی دیگر غر می زنند و کارشان فقط نصیحت کردن است ؟ چرا برخی از کتاب ها به چاپ بیستم می رسند و در واقع ابدی هستند و برخی دیگر در خانه ی نویسنده و یا مؤلف خاک می خورند و کسی از این کتاب ها با خبر نیست؟ چرا برخی از کتاب ها هر چه دارند از دیگران است و برخی دیگر داشته های خودرا به دیگران می بخشند؟ و چرا برخی از کتاب ها یک قوم را برتر و قومی دیگر را خار می کنند و برخی دیگر هدفشان نفاق افکنی است ؟ . »

بعد از این ده سئوال خاص در مورد عملکرد و بعضا نیازمندی ها ، نارسائی ها بپرسیدم تا دغدغه ها را در «کارگروه تخصصی امور فرهنگی اتاق فکر انجمن روزنامه نگاران اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش» به تحلیل و بحث و بررسی بکشانیم تا راهکارهای مناسب را جویا شده و از این وضعیت خارج شویم .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست