04272024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۹۰۹۱۰4067

از کتاب آموزش کودکان با اختلالات یادگیری مبتنی بر زبان» در دفترفرماندار شهرستان شوش رونمایی شد

فائقه شیرک ـ خبرنگار شوش نیوز

عکس ـ خالد منصوری

در روز شهادت آیت الله مدرس و روز مجلس از کتاب « آموزش کودکان  با اختلالات یادگیری مبتنی بر زبان» به ترجمه ی استاد فاطمه ی چنانی  در دفتر فرماندار شهرستان شوش  رو نمایی شد .

به گزارش شوش نیوز : ساعت 11:30 روز دوشنبه 10 آذرماه1399 به همت اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ، کانون بسیج هنرمندان سپاه و انجمن نویسندگان  در دفتر فرماندار شهرستان شوش از سومین اثر استاد فاطمه چنانی تحت عنوان « آموزش کودکان  با اختلالات یادگیری مبتنی بر زبان » توسط دکتر عدنان غزی فرماندار شهرستان شوش رونمایی شد .

سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ضمن قدردانی از دکتر عدنان غزی فرماندار شهرستان شوش به معرفی کتاب « آموزش  کودکان  با اختلالات یادگیری مبتنی بر زبان» پرداخت و در این زمینه گفت : این کتاب سومین اثر استاد فاطمه چنانی دکترای ادبیات زبان فارسی می باشد که البته ایشان در سومین کتاب علاوه بر این که مترجم بوده ویراستاری را نیز بر عهده داشته است و جدود چهارسال به اتفاق دو نفر دیگر از دوستانش برای ترجمه ی کتاب از انگلیسی به فارسی وقت خود را اختصاص داده است .

وی افزود : در این کتاب به ناتوانی های یادگیری یا اختلالات یادگیری یک اصطلاح کلی برای طیف گسترده ای از مشکلات یادگیری اشاره شده است . ناتوانی در یادگیری با هوش یا انگیزه تداخلی ندارد. کودکان دارای ناتوانی در یادگیری تنبل و گنگ نیستند. در حقیقت، اکثر آنها به اندازه همه افراد دیگر باهوش هستند. مغز آنها به سادگی متفاوت است. این تفاوت بر نحوه دریافت و پردازش اطلاعات نیز تأثیر می گذارد.

فاطمه چنانی در کتابش پرداخت و در این راستا گفت : کودکانی که مشکلات یادگیری مبتنی بر زبان دارند غالباً از مشکلات عاطفی ثانویه مانند احساس «ناامیدی عمیق، زود رنجی، اضطراب، غم و خجالت زدگی» رنج می برند. آن ها ممکن است خود را از دوستان و همسالان جدا کنند، علاقه خود را نسبت به فعالیت های معنادار از دست بدهند و به سمت بازی های ویدئویی و فناوری های دیگری که آن ها را از احساسات شان دور می کند، روی آورند و از این طریق مشکلات را پیچیده تر و بغرنج کنند. این که اطمینان حاصل کنیم که به عنوان یک خانواده در کنار هم با این چالش ها روبرو خواهیم شد، نکته ای حیاتی می باشد و از این طریق از این که فرزندانمان احساس تنهایی و  احمق بودن کنند و سرنوشت خود را مختوم به شکست بدانند، جلوگیری کنیم. ما همچنین باید در برابر فشارها یی که فرزندانمان را درگیر مسیری می سازد که  کیفیت فرزندپروری و شیوه تربیت مان را به چالش می کشد مقاومت کنیم. تمام یادگیری بستگی به توانایی مغز در انطباق و ذخیره اطلاعات جدید دارد. این فرایند، نوروپلاستیسیته، نامیده می شود که به سطوح پایین استرس، روابط دلبستگی ایمن و وضعیت باز و پذیرای ذهن بستگی دارد.


استاد فاطمه چنانی در ادامه یادآور شد  : رشته ی اصلی من زبان ادبیات فارسی است ولی در کنار آن کارهای روان شناسی و تحقیقاتی و تربیتی هم می پردازم چون یک معلم هستم قطعا این دغدغه ها را هم دارم و این موضوع کاربردی است که بین خانواده ها «یادگیری» وجود دارد خصوصا الان که تدریس در فضای مجازی است و دانش آموز در مدراس حضور ندارد و مجبور است با فاصله با معلمش ارتباط برقرار کند بی شک این مسائل که عنوان «اختلالات » به آن داده ایم در خیلی از مدارس و خیلی از مجامع آموزشی وجود دارد و این می طلبد که دست اندرکاران امور تربیتی ، مشاورین و کسانی که در کار آموزش فعال هستند پیگیر این مسائل باشند و با موضوع آشنا شوند تا بتوانند در حد خودشان راهکاری ارائه دهند . منم در حد توان خودم سعی کردم به همراه دوستانی که در کنارم بودند روی این موضوع کار کردیم شاید بیش از سه سال برای ترجمه ی این کتاب وقت گذاشتیم و زحمت کشیدیم  و غیر از ترجمه برای «چینش و مرتب کردن واژگان ، اصلاح واژگان و تنظیم آن » چون احساس کردیم کاری است که می تواند برای جامعه ی فرهنگی ، آموزشی و خانواده مفید باشد وقت گذاشتیم  انشاءالله که در این راستا بتوانیم کارهای بیشتری را ارائه دهیم .

وی در پایان تصریح نمود : با توجه به تجاربی که در امر آموزش داریم بهتر و بیشتر موجب پیشرفت فرزندانمان شویم و موجب پیشرفت شهرستان باشیم و تعالی فرهنگی را اینجا بتوانیم قوت ببخشیم .

سپس دکتر عدنان غزی فرماندار شهرستان شوش ضمن خیرمقدم به حاضرین در جلسه و قدردانی از رضا ذاکری سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبریک به استاد فاطمه چنانی که در حوزه ی روانشناسی کودک این کتاب را ترجمه کرده اند خاطر نشان نمود : اصل بر این است که ما در کشور با کمبود موضوعی به نام « نهضت ترجمه» مواجه هستیم که من بارها در دانشگاه در حین تدریس در کلاس ها به دانشجویان این موضوع را عرض می کردم . قرآن کریم در  آیه ی 200 از سوره آل عمران می فرماید : « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ /// ای اهل ایمان، (در کار دین) صبور باشید و یکدیگر را به صبر و مقاومت سفارش کنید و مهیّا و مراقب کار دشمن بوده و خداترس باشید، باشد که فیروز و رستگار گردید. » بعضی ها این ارتباطات را در حد اقتصادی یا سیاسی تصور کرده اند اما ما ارتباطات فرهنگی را متأسفانه مورد کم توجهی قرار گرفته و یکی از مشکلات اصلی هم که مسیر فرهنگ وجود دارد همین عدم پیوستن یا اهتمام ورزیدن به موضوع ترجمه است .

وی افزود : وقتی مسیری توسط یک نویسنده غیر از زبان فارسی « انگلیسی ـ فرانسوی ، آلمانی و حتی عربی که به فارسی نزدیک است »متأسفانه در این حوزه در سطح کل کشور خیلی کم کار کرده ایم ، به هر حال کار شما کار ارزنده ای است ،علاوه بر این که احساس نیاز کردید برای کودکان موضوع اختلالات روانی موضوه پر ارزشی است ؛ معمولا در جامعه باید یک تعریف کلی و اساسی برای خودمان وضع کنیم و تا جایی که توانسته ام در شورای فرهنگی عمومی و شورای آموزش و پرورش تأکید کرده ام و باز هم تأکید خواهم نمود و از ایوب فرج الله چعب مشاوره جوان ما و هم فروغ پور احمدی مشاور ما در امور بانوان و خانواده می خواهم که روی این موضوع کار کنند ؛ ما وقتی می توانیم جامعه ی سالمی داشته باشیم که کودک از همان ابتدا با سلامت رشد کند و با سلامت به مدرسه برود .

فرماندار شهرستان شوش افزود : در مدرسه هم فرهنگ هایی که لازم است دانش آموز یاد بگیرد بستر را برای یادگیری آن فراهم کنیم ؛ ما هم به خواست خدا فرماندار نمونه ی استان خوزستان در بخش کتاب و کتابخوانی معرفی شدیم و این امکان پذیر نبود مگر با زحمات همه ی عزیزان خضوص « نهاد کتابهانه های عمومی ـ اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ، انجمن نویسندگان ، حوزه ی بانوان  و همچنین پیر و مرید ما عباس کرم الهی که در تمام عرصه ها برای اطلاع رسانی خصوصا در زمینه فرهنگ و هنر پرتلاش است » در پایان برای همه ی شما آرزوی توفیق ، سلامتی و بهروزی دارم .

در پایان لوح تقدیر ـ یک کادو و یک جعبه شیرینی که توسط اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون بسیج هنرمندان سپاه ناحیه شوش تدارک دیده شده بود توسط فرماندار شوش به استاد فاطمه چنانی اهدا گردید .


معرفی استاد فاطمه چنانی :

فاطمه چنانی دارای مدرک دکترای تخصصی ادبیات فارسی ـ کارمند آموزش و پرورش  شهرستان شوش ـ مدرس دانشگاه های فرهنگیان ، پیام نور و آزاد اسلامی ـ سابقه ی تدریس در مجموعه های دانشگاهی به مدت 19 سال ـ تدریس در آموزشگاه ها و ارگان ها ـ مدرس دوره های بازآموزی اداره ی تعاون ، کار و رفاه  اجتماعی  در شرکت نفت اهواز  و شرکت لوله سازی اهواز ـ مدرس کارگاه های بازآموزی دبیران استان خوزستان در بیش از 15 شهرستان ـ مدرس دوره های ضمن خدمت آموزش و پرورش در شهرستان های مختلف ـ مدرس ضمن خدمت دوره های آموزشی ، علمی بسیج فرهنگیان و برگزاری کارگاه های مختلف با  توجه به مسائل روز ـ سرگروه ادبیات فارسی مقطع متوسطه ی دوم  شهرستان به مدت 6 سال و استان خوزستان به مدت دو سال ـ نماینده ی استان خوزستان در گروه تألیف جهت اعتبار سنجی کتاب های تخصصی ادبیات فارسی  متوسطه ی دوم ـ رتبه ی اول استان خوزستان در فراخوان طرح درس نویسی ـ نویسنده و مؤلف کتاب ادبی  که یکی از آنها  در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز تدریس شد ـ مدرس همایش های کنکوری ادبیات در شهرستان های  مختلف ـ عضو مصاحبه کننده ی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه فرهنگیان در چندین دوره ـ عضو قرارگاه فرهنگی شهرستان شوش ـ عضو پارلمان زنان شهرستان شوش ـ دارنده ی رتبه ی اول دوره های مختلف تحصیلی از دبیرستان تا دانشگاه ـ برگزار کننده ی همایش های مختلف ادبی از جمله مولوی شناسی  و شعر محلی اقوام  و نیز  سخنران بسیاری از همایش ها  ـ مدرس کارگاه های مختلف آموزشی دانشگاه فرهنگیان ـ عضو هیئت معتمدین شهرستان شوش ـ مدرس شیوه های جدید تدریس علوم و فنون ادبی (عروض و قافیه) به صورت وزن شنیداری برای  دبیران استان خوزستان ـ مدرس کارگاه های نظارت بالینی و روش تدریس همتا معلم ـ عضو دپارتمان معلمان پژوهنده ی آموزش و پرورش ـ داور همایش های ادبی و فراخوان مقاله نویسی ـ عضو کانون بسیج فرهنگیان ـ عضو کانون نخبگان ـ عضو انجمن شعر و ادبیات و عضو اتاق فکر گروه تئاتر اندیشه شهرستان شوش

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست