04262024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۰۰۴۲۲4365

آشنایی با مدیر هنرمند انتشارات اریترین اندیمشک

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

در شمال استان خوزستان ، انتشارانتی که در کوتاه ترین زمان کتب مربوط به نویسندگان و مؤلفان را چاپ و نشر می کند انتشارات اریترین شهرستان اندیمشک است که توسط خواهر و برادری مدیریت می شود لذا برای آشنایی هر چه بهتر شما مخاطبین با نحوه ی کار این انتشارات به سراغ لیلی صابری نژاد رفته و با ایشان گفتگویی را انجام داده و حاصل آن  را در زیر مشاهده می کنید :

لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

بنده لیلی صابری نژاد هستم شاعر و داستان‌نویس متولد شهرستان اندیمشک، دارای مدرک کارشناسی زبان خارجه، فعالیت ادبی خود را از سال 1378 به ‌صورت حرفه‌ای آغاز نمودم. دارای سه مجموعه کتاب به نام‌های «دوشیزه در دوزخ»، «زنی که گم شده بود» و «رکسانا در باران» هستم. در سال 1394 توانستم با توجه به نیاز همشهریان یک انتشارات در شهرستان اندیمشک تأسیس نماییم.

 

کارتان را در انتشارات چگونه آغاز کردید؟

بعد از دریافت مجوز نشر اریترین با کد پروانه‌ای 12208 به همراه برادرم جلال صابری نژاد شروع به برنامه‌ریزی، خرید وسایل برای تأسیس دفتر انتشارات نمودیم و خوشبختاته با تلاش شبانه روز موفق شدیم بعد از 5 سال رونقی اندک به فضای کتاب و کتابخوانی و فرهنگ سازی شهرستان اندیمشک بدهیم.

 

چه نوع کتاب‌هایی را برای انتشار تاکنون در نظر داشته‌اید؟

انتشارات اریترین از خردادماه 1394 تا کنون طی فعالیت 6 ساله خودش بیش از 130 عنوان کتاب در موضوعات مختلف اعم از فرهنگی، تاریخی، ادبی، دانشگاهی و علمی به چاپ رسانیده است. بیش از پنج اثر آماده چاپ هم در زمینه شعر و داستان و تألیف داریم که نیازمند شرایط مساعد، ثبات اقتصادی، کاهش هزینه کاغذ و به دنبال سرمایه برای تولید هستیم.

کار نشر چه پیش نیازی را دارد؟

صنعت نشر یکی از صنایع مهم تولید فرهنگ است و به‌واسطه ارتباط بین چند صنعت کلیدی دیگر و وزارتخانه و از آنجایی که یک حرفه تخصصی است نیاز به دانش و تخصص در حوزه‌های چون آشنایی یا قوانین نشر کتاب، قانون حق مؤلف و حق انتشار کتاب، قراردادهای بیمه و همکاری قرارداهای همکاری با چاپخانه‌ها و... بازاریابی دارد علاوه بر این آشنایی با انواع نرم‌افزارهای کامپیوتری، از قبیل ویراستاری، واژه پرداز word، و دیگر برنامه‌های طراحی و ... بازاریابی و مدیریت و به طور کلی دوره‌های متفاوتی را باید گذارند. با این همه از همه مهم‌تر دانش و آگاهی از علوم مختلفی همچون ادبیات، تاریخ، سیاست، جامعه شناسی و ... برای بررسی کیفیت آثار است.

آیا نشر و فروش اولین کتاب به‌خوبی پیش رفت؟

نه به هیچ‌وجه، کار در شهرستان اندیمشک با توجه به اینکه اولین ناشر این شهرستان ما بودیم بسیار سخت بوده است. چرا که ظرف دو دهه گذشته نه تنها سبک زندگی و بافت جمعیتی این شهرستان عوض شده است بلکه برخی‌ها از نویسندگان و شاعران و اهالی قلم مهاجرت کرده‌اند. نسل جوان هم یا سرمایه تولید برای کتابشان را ندارند یا فریب برندهای معروف انتشاراتی‌ها در پایتخت شده بودند اعتمادسازی در شغل ما کار بسیار سختی است. علاوه بر این فقدان ویترین مناسب برای فروش کتاب‌ها و نامتوازنی توزیع کتاب‌فروشی‌ها متناسب با فضای شهری شهرستان اندیمشک منجر به عدم معرفی آثار شده است. البته برخی از مشکلات زیر ساختاری است برخی اجتماعی به‌واسطه شرایط اقتصادی و زیست اجتماعی مردم که از منظر جامعه‌شناسی نیاز به بررسی دارد. علاوه بر این فقدان یک زجیره فروش سراسری و شرایط بسیار سخت مراکز پخش همه و همه ظرف 5 سال گذشته مانعی بزرگ برای فروش کتابهای ما و دیگران ناشران استان خوزستان بوده است.

در حال حاضر با توجه به این گرانی‌ها نشر و فروش کتاب چگونه است؟

اگر بخواهم صادقانه و جواب کوتاه بدهم در بدترین وضعیت ممکن. یک رکود بی‌سابقه تاریخی، تیراژ به 50 نسخه رسیده است فقط کتابهای علمی و دانشگاهی و برخی نویسندگان با سابقه با تیراژ 200 تا 300 نسخه چاپ می‌شود اگر بخواهم تشریح بکنم در برخی از نقاط کشور و دیگر استان‌ها به نسبت خوب و در نوسان با توجه به شاخص‌های اقتصادی و میزان رفاه اجتماعی بیشتر خوب است، البته طرح‌هایی مثل بهاره کتاب ظرف یکی دو ماه گذشته اجرایی شده است که مثل نمایگاه مجازی تهران فقط مسکنی موقت بوده است. با این همه صنعت نشر تحت تأثیر شرایط و تنش اقتصادی و تورم افسار گسیخته، دو عامل اقتصاد و کرونا در بدترین وضعیت ممکن و در یک رکود به سر می‌برد. اکثر ناشران شهرستانی یا دست از فعالیت کشیده‌اند یا تغییر کاربری داده‌اند یا تعدیل نیرو کرده‌اند یا منتظر ثبات و کاهش قیمت‌ها برای چاپ آثارشان هستند. بیش از 75 درصد بدنه صنعت نشر در پایتخت مستقر است در این بازار رکود فقط ناشران با سابقه و دارای سرمایه توان حضور و رقابت دارند دو عامل کرونا و ناپایداری اقتصادی به همراه دیگر معضلاتی همچون گرانی کاغذ و ملزومات چاپ و افزایش دستمزد چاپخانه‌ها، ظرف سه سال گذشته هم زمان با اجرایی شدن تحریم‌ها و گران شدن کاغذ بیشتر توان اقتصادی ناشران را گرفته است و بدنه صنعت نشر نحیف‌تر شده است.

آیا طرح کتاب‌خوانی تاکنون مطرح کرده‌اید؟

نه، چون نیاز به سرمایه داریم بخش از سرمایه در گردش ما ظرف چند سال گذشته همچون یخ آب شده است، البته طرح‌های بسیاری داریم برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی که نیاز به همکاری و هم فکری و تعامل مسئولین اداره ارشاد، بانک‌ها و مسئولین شهری و نهادهای مربوطه دارد از جمله تأسیس کتاب‌فروشی، تأسیس یک آموزشگاه زیر نظر انتشارات اریترین برای آموزش شعر و داستان که همه این طرح‌ها نیاز به سرمایه اقتصادی مناسب دارد.

برای موفقیت در کسب و کار آیا تحصیلات دانشگاهی ضروری است؟

بله، بدون تردید. فعالیت در حوزه کتاب و صنعت نشر نیاز به دانش فنی و آشنایی با علوم مختلف ادبی دارد از جمله قوانین اداری، آشنایی با نرم‌افزارهای کامپیوتری و تخصصی ویراستاری و نوشتاری و طراحی، از همه مهم‌تر دانش ادبی، دانش تاریخی و آشنایی با علوم مختلف و بازاریابی شغلی، در کل باید دوره‌های بسیاری را گذراند. علاوه بر همه اینها علاقه شدید به کتاب و فرهنگ و صبوری برای پیشبرد کارها.

اگر یک کتاب توصیه کنید که حتماً خوانده شود کدام کتاب را توصیه می‌کنید؟

شاهنامه، چرا که سراسر پند و حکمت، درس زندگی و اخلاق و مبارزه با پلیدی و اندیشه و خرد حکیمانه است. به عبارتی سند هویت ملی و گنجینه زبان فارسی است. البته علاقه‌مندان به کتاب، هر کتابی را که می‌توانند بخوانند، به‌طور کلی هر کتابی حداقل ارزش یک بار خواندن دارد، با توجه به شرایط قرن، دنیای دیجیتال و عصر ارتباطات، مطالعه امر بسیار مهمی برای نسل‌های جدید و جوان و کتاب یکی از ارکان فرهنگ‌سازی و تمدن است.

انتظار شما از مسئولین و مردم چیست؟

ما در عصر ارتباطات هستیم و تکنولوژی جهان معاصر ما جهان گفتگوی تمدنهاست انسان معاصر می‌بایست برای رشد فرهنگی که ضامن سلامت روحی روانی و بهداشت جامعه است برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند از مسئولین کشوری تدوین قوانین تازه، حمایت ویژه از بخش فرهنگی، آسان کردن بیمه هنرمندان، دادن تسهیلات حمایتی به اهالی قلم با توجه به شرایط موجود، گام برداشتن به سمت خودکفایی در مسئله تولید کاغذ و مرکب چاپ و دیگر ملزومات چاپ، ایجاد سازگاری برای صادرات کتاب و ... از مسئولین استانی هم ایجاد یک زنجیره فروش کتاب در استان مختص به اهالی قم استان خوزستان چرا که بیشتر مراکز پخش کتاب در پایتخت مستقر بوده و قوانین و شرایط سخت همکاری را برای ناشران خوزستانی در نظر می‌گیرند از جمله هزینه‌های انبار داری، عدم فروش همه آثار و گزینشی انتخاب کردن و ... از مردم هم تغییر نگرش فرهنگی و آشتی با کتاب و گام برداشتن به‌سوی مطالعه چرا که یکی از ارکان توسعه و جلوگیری افزایش میزان مطالعه است مردم ما باید برای دست‌یابی به توسعه و تمدن سازی و رشد خرده فرهنگ و پرورش نسل آینده همت گمارده و با اصلاح الگوی رفتاری و الگوبرداری مناسب و از همه مهم‌تر جلوگیری از عقب‌ماندگی و قدم برداشتن در محور توسعه برای پیشرفت ایران عزیز با کتاب آشتی کرده و به جای هزینه‌های اضافی برخی هزینه‌ها را صرف خرید کتاب برای فرزندانشان کنند و در برخی مجالس هم به جای خرید کالاهای لوکس به اهدای کتاب، به توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک کنند.

یک نویسنده و یا یک مؤلف چه مراحلی را باید طی کند تا بتواند اثر خود را در انتشارات شما به چاپ برساند، نقش رسانه و مطبوعات در معرفی کتاب از نظر شما کجاست؟

انتشار کتاب به‌واسطه تغییر قوانین و همچنین رشد صنایع و پایه‌گذاری دولت الکترونیک بسیار آسان‌تر شده است امروزه چاپ دیجیتال کتاب کمک شایانی برای تولید کتاب با تیراژهای پایین می‌کند مؤلف کتاب بعد از بستن قرارداد با ما و ارائه فایل کتاب و بررسی محتوای کتاب، ویراستاری و انتخاب طرح جلد مناسب و مشاوره از طرف ما به‌راحتی هر مؤلفی می‌تواند کتابش را در هر موضوعی به چاپ برساند. در مورد بخش دوم سؤالتان باید بگویم که ما در عصر ارتباطات جمعی هستیم رسانه‌ها نقش کلیدی امروز در زندگی ما بازی می‌کنند معرفی کتاب از طریق رسانه‌ها می‌تواند کمک شایانی به فروش آن کتاب بکند متأسفانه خلع خبررسانی و فقدان یک زنجیره فروش مجازی در طی این سال‌ها به‌خوبی قابل‌لمس است.

حرف ناگفته‌ی شما :

از آنجایی که «ستونِ تمدن ، کتاب و مطبوعات است»  و ما در جهان معاصر برای دست‌یابی به توسعه و عدم عقب‌ماندگی نیاز به توسعه فرهنگی و رشد در حوزه تولید، توزیع و فروش و از همه مهم‌تر صادرات کتاب داریم تا بتوانیم یک گفتمان فرهنگی تازه را با جهان و کشورهای همسایه فراهم کنیم اگر بپذیریم مطالعه زمینه‌ساز آرامش در جامعه و یکی از ارکان سلامت روانی جامعه است که مانع ناهنجارها، کج‌روی‌ها و تغییر رفتار خواهد بود باید همگی همت گمارده و برای سربلندی فرهنگی به سمت مطالعه بروند.در پایان از شما مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز که از شهرستان شوش حاضر شدی با این مصاحبه انتشارات اریترین را معرفی کنید سپاس گذاریم .

تحلیل شوش نیوز :

با ادای احترام به ناشر و نویسندگانی که  به نام آنها در تصاویر به عنوان « برترین اهالی قلم شهرستان هنرپرورشوش » اشاره شده است ، به عنوان کسی که  با اهل قلم شهرستان شوش آشنایی دارم به خاطر این که در حق دیگر عزیزان اجحافی نشود به چند نفر از اهل قلم شوش اشاره می کنم « استاد حعفر دیناروند که تا کنون هشت کتاب نفبیس از ایشان منتشر شده و در دسترس عموم می باشد و چند کتاب از ایشان در نوبت چاپ هستند ـ یوسفعلی میرشکاک ، دکتر علیرضا کریمی ، علیرضا ابوالمشهدی ، دکتر محمد جوروند ، دکتر اسماعیل واهبی ، دکتر علی کرد  و... » چون تصاویر باعث رنجشش بزرگان اهل قلم شوش  می شد لذا از این مصاحبه حذف شدند .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست