04272024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۱۰۲۲3573

امام جمعه ی شوش گفت : امیدوارم این لجاجت ها کنار گذاشته شود تا وضعیت پل چهار راه شوش به سرانجام برسد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز جمعه 21 دی ماه 1397 بعد از اذان ظهر ، نماز سیاسی عبادی جمعه هم چون هفته های گذشته به امامت آیت الله سید محمد امام در مصلای این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ امام جمعه ی شهرستان شوش ضمن توصیه ی خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی ، همچون هفته ی گذشته خطبه ی اول را به « ابو لیلا » از یاران پیامبراکرم(ص) اختصاص داد و گفت : جرم  ابولیلا  از طرف دشمنان پیامبر(ص) این بود که  به حدیث خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی(ص) در مورد « حضرت امام علی(ع) به عنوان صدیق اکبر » اشاره کرده بود .

وی افزود : پیامبر به امام علی فرمود : صدیقین سه نفر هستند « آل فرعون ، آل یاسین و امام علی(ع) منتهی امام علی از همه افضل تر است  » یعنی به دیگران برتری دارد  این روایت هم مورد تأیید شیعیان و هم سنی ها است اما در کتب ابن اساکر  در یک روایت به نقل از امام علی(ع) اشاره شده است که فرموده است « قبل از این که ابوبکر ایمان بیاورد من ایمان آوردم  » البته این را سنی ها مطرح کرده اند .

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در بخش پایانی خطبه ی اول به روایتی دیگر از امام علی به نقل از طبری اشاره کرد و خاطر نشان نمود : قال علی بن ابی طالب: « أنا عبدالله و اخو رسوله و أنا الصدّیق الأکبر لا یقولها بعدی الا کاذب مفتر، صلیت مع رسول الله(ص) قبل الناس بسبع سنین ///من بنده ی خدا و برادر رسول اویم ، و من صدّیق اکبر هستم ، این ادّعا را بعد من به جز دروغگو و افترا زننده نمی کند . »


آیت الله سید محمد امام امام جمعه ی شهرستان شوش در آغاز خطبه ی دوم به قیام خونین مردم قم در 19 دی ماه 1356 اشاره کرد و گفت : شهر مقدس قم در تاریخ انقلاب همواره به عنوان پایگاه اصلی و سازمان دهنده قیام و مبارزه علیه نظام ستم شاهی به شمار می رفته است. وجود حوزه علمیه و روحانیت متمرکز دراین شهرنیزدراین مهم تاثیر بسزایی داشته است. آغاز مبارزه و شکل گیری آن و نیز رهبری مردم توسط حضرت امام خمینی (ره) در همین شهر صورت پذیرفت. پس از قیام خونین 15 خرداد 42 نام قم به عنوان مرکز اصلی و هدایت کننده مبارزات بر سر زبان ها افتاد و پس از چهارده سال، قیام 19 دی 56 که آن را «جرقه ی انقلاب» نیز نامیده اند بار دیگر موجب قیامی همگانی و مبارزاتی گسترده شد.

وی افزود : مقام معظم رهبری درباره ی جایگاه شهر قم در پیروزی انقلاب اسلامی می فرماید: «برای ساختن یک بنا، اول باید پایه های محکم آن را کار گذاشت. هر چه بنا بزرگ تر و سنگین تر و ماندگارتر باشد، پایه های آن محکم تر و قوی تر و شکست ناپذیرتر خواهد بود. اگر ما مبارزه ملت ایران را که به طور عمومی و تعیین کننده، از سال پنجاه و شش آغاز شد به یک بنای رفیع و مستحکم تشبیه کنیم، پایه های قوی و شکست ناپذیر و ماندگارِ این بنای مستحکم، در قم نشانده و کار گذاشته شد. قم یک ذخیره الهی برای اسلام بود.» از عواملی که در شکل گیری قیام نوزده دی و تسریع شکل گیری انقلاب نقش مهمی داشت، شهادت فرزند گران قدر امام بود. شهادت سید مصطفی خمینی (ره) موجی از انزجار و نفرت را نسبت به نظام در بین مردم برانگیخت ؛ چرا که آن را اقدامی از سوی نظام و به دستور شاه می دانستند. به همین دلیل مجالس گرامی داشت حاج آقا مصطفی به صحنه های مبارزه علیه نظام و حمایت از امام تبدیل می شد. در همین محافل بود که مردم به پاس مجاهدت ها و رنج هایی که رهبرشان متحمل گردیده بود، به او لقب «امام» دادند. پیام ها و سخنان امام (ره) در آن ایام شعله های انقلاب را فروزان تر و مردم را بیدارتر نمود. نظام که از روی آوردن همه جانبه ی مردم به رهبرشان خشمگین شده بود در اقدامی عجولانه، با چاپ مقاله ای توهین آمیز شخصیت حضرت امام (ره) را زیر سؤال برد. این اقدام تاوان سختی برای نظام به همراه داشت و به قیام بزرگی علیه حکومت جور انجامید.


وی افزود : مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری خود در سال روز قیام 19 دی پیامی صادر کردند که بخشی از آن چنین است: «نوزدهم دی ماه یادآور قهرمانی های مردم ایثارگر قم، شهر قیام و شهادت، و روز آغاز مبارزه قاطع و مستمر امت اسلامی با رژیم منحوس پادشاهی است. در نوزدهم دی ماه هزار و سیصد و پنجاه و شش و در اوج قدرت رژیم شیطانی پهلوی، در روزهایی که استبدادِ به جنون کشیده شاه خائن ،کار عمال و کارگزاران رژیم را به گستاخی و وقاحت کشانده و اختناقِ حاکم همه فریادهای ملت محروم و دربند را در سینه خفه کرده بود یک باره فریاد پرخروش و هماهنگ مردم قم آسمان ایران را شکافت و خواب دژخیمان پهلوی را بر آشفت. مقاله توهین آمیزی که به دستور شاه خائن علیه امیر مستضعفان و مرجع شیعیان جهان به چاپ رسیده بود، همچون جرقه ای باروتِ خشم مردم مسلمان قم را منفجر ساخت. رژیم نامردمی حاکم نیز بنا به ماهیت ضد خدایی و ضد خلقی خویش دستور داد تا مزدورانش به روی مردم بی دفاع آتش گشودند و خون پاک و مطهر مسلمانان مبارز را به زمین ریختند. قیام دلیرانه مردم قم نقطه شروع مبارزه ای بی امان بود که تا لحظه سقوط حکومت رجّالگان رژیم پهلوی ادامه یافت و پس از آن نیز تا امروز در جبهه های داخلی و خارجی ادامه دارد و خواهد داشت» قیام 19 دی با مظلومیت شهدا و حرکت روحانیت و مردم به بار نشست و حرکت ساز شد. پیام حضرت امام (ره) روح تازه ای در کالبد مجروح ملت دمید و انقلابْ آهنگ و شتاب تازه ای به خود گرفت. مبارزه علیه رژیم طاغوت شکل همه جانبه ای پیدا کرد و خون تازه ای در رگ نهضت جوشیدن گرفت. به دنبال قیام 19 دی، نهضت به شهرهای دیگر کشیده شد و حماسه چهلم ها شکل گرفت. تبریز، یزد، جهرم، تهران، مشهد و شهرهای دیگر کشور شاهد قیام هایی خونین در گرامی داشت شهدا بودند. ابتدا تبریز در چهلم شهدای قم به خاک و خون کشیده شد و پس از آن شهرهای دیگر به همین ترتیب شاهد حماسه هایی جاوید بودند. حماسه چهلم ها نهضت را به ثمر رساند و با بازگشت امام خمینی (ره) به کشور به پیروزی انقلاب اسلامی انجامید. 19 دی نقطه عطفی در نهضت اسلامی مردم به رهبری امام خمینی(ره) بود که مشعل انقلاب را شعله ور ساخت و پیروزی علیه حکومت طاغوت را به ارمغان آورد.


امام جمعه ی شهرستان شوش در پایان موضوع اول در خطبه ی دوم به ریزش ها و رویش ها اشاره کرد و گفت : ریزش های نظام انقلاب اسلامی  بر اثر این است که افرادی تحت تأثیر تبلیغات دشمن  قرار می گیرند و گوششان به شابعات دشمنان هستند و قطعا دشمنان روی اشخاصی کار می کنند که در حوزه های علمیه می توانند تأثیر گذار باشند  ، اگر توانستند  در حوزه ها نفوذ کنند  بی شک ممکن از برخی از طلبه ها به گمراهی کشیده شوند  اما خوشبختانه  شما به وضوح می بینید  که اگر در اوایل انقلاب ما به ندرت فقط در مراکز برخی از استان ها حوزه ی علمیه داشتیم امسال فقط در استان خوزستان 500 حوزه  وجود دارد که بیش از ده هزار طلبه در آنها مشغول به کسب علم هستند .


خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش سپس به محاسبات غلط و پوچ آمریکا اشاره کرد و تصریح نمود : برخی تصور می کنند که محاسبات آمریکا  به خاطر داشتن دستگاه های  جاسوسی و ضد اطلاعاتی دقیق و کاملا درست است در حالی که مقام معظم رهبری  فرمود « اینطور نیست ، چون در آن زمان که آمریکا فکر می کرد  ایران هیچ اعتراضی به آنها و اسرائیل نمی کنند و در 10 دی ماه 1356 بیانیه ی در مورد ناتوانی مردم ایران منتشر نمود اما دقیقا نه روز بعد از این ادعای پوچ آمریکا مردم مبارز قم در 19 دی ماه 1356  قیام نمودند و محاسبات آمریکا را نقش بر آب نمودند و امروز هم اروپایی ها هم به این نتیجه رسیده اند که آمریکا یک دروغگو بیش نیست .»


وی افزود : آمریکا می گوید  حقوق بشر  را باید از عربستان یاد بگیرید  در حالی که همین عربستان  در یمن مردم را به خاک و خون کشید و سرمایه اش ضریان هایی را به سوریه تحمیل نمود  و از طرفی جمال خاشقجی روزنامه‌نگار، مقاله‌نویس و نویسنده ی خود را بعد از «افشاگری موضوع بازداشت شاهزادگان سعودی توسط بن سلمان » پس از استقرار در واشینگتن، یادداشت‌های انتقادی متعددی علیه ولیعهد عربستان و سیاست‌های داخلی و خارجی او، به خصوص جنگ یمن نوشت. یادداشت‌های او در رسانه‌های مشهوری همچون « اشپیگل و فایننشال تایمز »منتشر می‌شد. و همین کار باعث شد که به دستور بن سلمان دستگیر و با اسید جسدش تکه تکه شود و از طرفی دیگر آمریکا با توسعه ی بازداشتگاه گوانتانامو انواع شکنجه ها را روی مخالفین خود پیاده می کند ؛ اما با این وجود می گوید حقوق بشر را باید از عربستان یاد گرفت و ما هم  که راهمان با آمریکا صد درصد مخالف است  و هیچ وجه مشترکی با آمریکا نه داشته ایم و نه تا ابد خواهیم داشت .


آیت الله سید محمد امام در ادامه به 28 دی ماه 1358 آغاز به کار مقام معظم رهبری به عنوان امام جمعه ی تهران پرداخت و در این راستا اظهار نمود : مقام معظم رهبري در نخستين خطبه ی نماز جمعه در تاريخ 28 ديماه 1358 پس از صدور حكم امام خميني (ره) كه در دانشگاه تهران ايراد فرمودند ؛ اولين سخنانشان را چنين آغاز كردند: « نماز جمعه يك سمبل است ،رمز است و نشان دهنده ی ابعاد گوناگون است -اولانماز است يعني ذكر خداست. در نماز جمعه آنچه كه از همه مهم تر است اجتماع مردم در جهت تقواست ، هم زهد ، هم عبادت خدا .ثانيا سلاح است حالت جنگيدن با نفس خود و شيطان هاست. امام جمعه كه رمز نماز جمعه است بايد به سلاحي تكيه كند بايد عصاي خود را سلاحي قرار دهد و به رسیدگی به مشکلات مردم و جامعه اشاره کند  و اساسي ترين و لازم ترين و اصلي ترين مسائل را در اجتماعي بزرگ از زباني ايمن و مورد اطمينان با مردم در ميان بگذارد ..... » امام جمعه مردم را به خصوع و خشوع  و به درگاه الهی سوق می دهد  و باید شجاعت داشته باشد و حرف حق را بزند .


وی افزود : امام جمعه  بصیرت دادن  و معرفی خط درست به مردم  را همانند مقام معظم رهبری  باید بشناسد البته  ائمه ی موقت نماز جمعه ی تهران  سالهاست که  به مقام معظم رهبری برای ایراد خطبه ها کمک کرده و می کنند ، امیدوارم که خداوند یکتا به مقام معظم رهبری  عزت و طول عمر عطا بفرماید .

آیت الله سید محمد امام در بخش پایانی خطبه ی دوم به پل چهار راه شوش اشاره کرد و گفت : افرادی که در نماز جمعه  حضور نداشته اند حرف هایی از خودشان  به نقل از ما در فضای مجازی مطرح کرده اند که من اصلا این حرفها را نزده ام .


وی افزود : این اشخاص  مواظب باشند حرفی که می زنند  کارشناسی  باشد نه دیمی ؛  ما همیشه چوب این را خورده ایم که  یا کارشناسی شده حرف نمی زنیم و عمل نمی کنیم و یا اصلا  مشورت نمی کنیم  ، ساخت پل چهار راه شوش در روز اول اصلا کارشناسی نبود  ؛ حال برچین پل  از نظرکارشناسان  درست بوده یا نه من قضاوت نمی کنم  اما  زمانی باید پل را بر می چیدیم که مجوزساخت زیرگذر را در دست داشته باشیم .


خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در تکمیل بخش پایانی سخنان خود  افزود : با پیگیری های زیادی که به عمل آمده الان  کارشناسان در محل این پروژه مستقر شده و کاوش خود را آغاز نموده اند  ؛ این را بدانید ما حافظان میراث فرهنگی هستیم  ولی این راه هم می گوییم موضوعی که اصلا به میراث فرهنگی ربطی ندارد  امیدوارم این لجاجت ها کنار گذاشته شود و این معظل بر طرف شود .


اما علیرضا قربانی رئیس بانک کشاورزی شهرستان شوش این هفته پشت میز خدمت قرار گرفت و به سئوالات نمازگزاران و خصوصا متقاضیان وام  اشتغال در خانه  و کشاورزان پاسخ داد .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست