04282024یکشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۴۰۷1728

نشست منتظران موعود(عج) در حسینه ی امام هادی(ع) شهر فتح المبین برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

به همت فاطمه کردی مسئول خواهران  دفتر بنیاد فرهنگی مهدویت شهر فتح المبین ، با حضور سه نفر از ارکان اصلی دفتر فرهنگی بنیاد فرهنگی مهدویت شهرستان شوش و بیش از 40 نفر از خواهران ، نشست منتظران مهدی موعود(عج) با سخنرانی دکتر علیرضا کریمی در حسینه ی امام هادی(ع) شهر فتح المبین برگزار شد .

دکتر کریمی مسئول پژوهش دفتر فرهنگی بنیاد مهدویت شهرستان شوش سخنان خود را با عرض تسلیت به مناسبت شهادت اولین اسوه ی امامت و ولایت حضرت امام علی (ع) آغاز کرد و در ادامه به انواع روزه گرفتن ها تا رسیدن به عبودیت اشاره کرد و گفت :روزه سه درجه است « روزه ی عام ،  روزه ی  خاص و روزه ی  خاص الخاص » ، روزه عام این است كه از مفطرات شرعیه كه نه /9 چیز است احتراز كند كه اگر احتراز نكند روزه نیست. روزه خاص این است كه علاوه بر احتراز از مفطرات شرعیه ، « چشم و گوش و زبان و دست و پا و سایر اعضاء و جوارح او »  روزه باشند . در كتابی از جابر جعفى روایت است كه حضرت امام باقر (ع) فرمود : « اى جابر، هر كس ماه مبارك رمضان بر او بیاید و روزها را روزه بگیرد و شبها را به دعا بپردازد و دامن و زبان خود را از حرام نگه دارد و چشم خود را از حرام بپوشد و از آزار كردن مردم بپرهیزد از گناهان بیرون رود و پاك شود مانند روزى كه مادرش او را زائیده، در واقع راه بندگی را طی کرده است . » جابر در جواب می گوید : « فدایت شوم این چه حدیث نیكوئى است اما فکر نمی کنید سخت باشد ؟ » ، حضرت فرمود : « همانا روزه گرفتن امساك از طعام و آشامیدنى به  تنهائى نیست بلکه زبانتان را حفظ كنید و چشمانتان را "از حرام" ببندید و به هم دیگر حسد نورزید و خصومت و دشمنى و نزاع نكنید زیرا حسد ایمان را مى خورد همانطور كه آتش هیزم را مى خورد و از بین مى برد .

وی در ادامه به روایتی از امام صادق(ع) اشاره می کند که فرموده است : « هر گاه روز گرفتى پس باید گوشت ، چشمت ، مویت، پوستت و دیگر اعضاء و جواره  می بایست و همانند  روزه گرفتنت تا وقت افطار می بابیست روزه باشند که به چنین روزه ای ؛  روزه ی خاص الخاص می گویند .

 

روزه سپرى است یعنى پوششى است از آفت هاى دنیا و حجابى است از عذاب آخرت پس هر گاه روزه گرفتى قصد كن به روزه گرفتنت باز داشتن نفس را از شهوت ها، و تصمیم بریدن اراده را از « پیروى گامهاى شیطان بگیر ـ یعنى قصد كن خواهشهاى نفسانى را ازنفست باز دارى و اراده قطعى بترك اعمال شیطانى را داشته باش و نفست را فرود آور بمانند مریضى كه اشتهاء به غذا و آشامیدنى ندارد یعنى نفست را چنان كن كه فكر گناه نكند و در هر لحظه بهبودیت را از بیمارى گناهان توقع داشته باش، و باطنت را از هر تیرگى و غفلت و تاریكى پاك كن كه معنى اخلاص براى رضاى خداى تعالى را از تو قطع مى كند تا آنجا كه فرمود: روزه خواهش هاى نفس و شهوت طبع « لذتهاى بدنى »  را مى میراند و بر طرف مى كند و در روزه حیات دل، و پاك شدن جوارح، و آباد كردن ظاهر و باطن، و شكر گزارى بر نعمتهاى الهى، و احسان نمودن بفقراء، و زیاد شدن تضرع و خشوع و گریه، و ریسمان التجاء بسوى خدا، و سبب شكستن شهوت، و تخفیف و سبك كردن حساب، و دو چندان كردن حسنات است و در آن فایده ها بقدى است كه بشماره نمى آید و آنچه را ذكر كردیم از آن كافى است براى كسى كه عاقل است و توفیق بكار بستن آن را دارد. روزه دارى را كه با خود كار نیست  .

دکتر کریمی در تکمیل این بخش از سخنان خودبه آیه ی 183 از سوره ی بقره اشاره کرد و اظهار داشت : قرآن می فرماید :« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ـ اي افرادي كه ايمان آورده‏ايد، روزه بر شما نوشته شد همان گونه كه بر كساني كه قبل از شما بودند نوشته شده، تا پرهيزكار شويد. ـ سوره ی البقره آیه 183 - جزء ۲ » ، پس نتیجه می گیریم اولین راه رسیدن به بندگی و تهذیب نفس که در نهایت به عبودیت منتهی می شود همین روزداری خاص الاخاص است .


دکتر کریمی مسئول پژوهش دفتر بنیاد فرهنگی مهدویت شهرستان شوش در بخش به آغاز وحدت بین شیعه وسنی توسط حضرت امام علی(ع) پرداخت ودر این راستاتصریح نمود : قبائل ساکن مدینه سال‌ها با یکدیگر نزاع و اختلاف داشتند و یهودیان با سوء استفاده از این اختلافات بر آن‌ها سلطه سیاسی یافته بودند، پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) پس از هجرت به مدینه، با پیمان‌هایی میان آن‌ها همبستگی و الفت برقرار نمودند، که یکی از مهم‌ترین این پیمان‌ها، اولین قراردادی بود که بین پیامبر و طوائف و قبایل یثرب بسته شد و بعضی آن‌را نخستین قانون اساسی مکتوب جهان دانسته‌اند.

 وی افزود : این تدبیر بهترین روش برای به وجود آوردن وحدت و همبستگی دینی بود؛ چرا که وحدت میان قبایل درگیر، حقوق اجتماعی یهودیان و نیز مهاجران مسلمان را تضمین می‌کرد و از سوی دیگر، این پیمان‌ها مقدمات تشکیل یک وحدت سیاسی و حکومتی را فراهم می‌آورد. به هرحال، باید چنین نتیجه گرفت که کوشش برای ایجاد حساسیت مشترک دینی یکی از شاخص‌ترین راه‌حل‌های پیامبر اکرم (ص) در جهت تحقق وحدت اسلامی شمرده می‌شود . امّا بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) ، اختلافات شدیدی میان مسلمانان پدید آمد ، امام علی (ع) با روح بلندی که داشت به وظیفه بالاتر از خلافت ظاهری پرداخت و به‌جای اینکه جنگ و جدال به‌راه بیندازد و خود را از جمع مسلمانان کنار بکشد و با توطئه‌کنندگان همدست شود، با تقوای الهی مردم را از تفرقه به اتحاد فراخواند و فرمود: «ای مردم! امواج فتنه‌ها را با کشتی‌های نجات « علم، ایمان، اتحاد» در هم شکنید و از مسیر اختلاف و پراکندگی دوری نمايید و تاج تفاخر و برتری‌جویی را از سر بردارید. آن‌کس که با داشتن یار و یاور و نیروی کافی به پا خاست، پیروز شد، و آن‌کس که با نداشتن نیروی کافی کناره‌گیری کرد، مردم را راحت ساخت.»


دکتر کریمی سپس به سه اصل ایجاد پیوند و انسجام اجتماعی از دیدگاه حضرت امام علی (ع) اشاره کرد و خاطر نشان نمود : « حفظ کرامت و شرافت انسانی در روابط اجتماعی و جامعه ـ برقراری عدالت قسط میان رعیت و شهروندان و جلب مشارکت اجتماعی و تقسیم وظایف از طریق نهادینه کردن احساس مسئولیت افراد ، سه اصلی هستند که در آن زمان مورد تأکید امام علی (ع) بودند تا موفق شد بین شیعه و سنی وحدت به وجود آورد .

مسئول پژوهش دفتر فرهنگی بنیاد مهدویت شهرستان در بخش آحخر سخنان خود به بخشی از نشانه های آخر زمان که شخصاً کتابی در این راستا به رشتهی تحریر درآورده است اشاره نمود و دراین خصوص بیان نمود : « آخرالزمان » یا پایان دوران همانگونه که از نام آن برمی‌آید به انتهای یک دوره اطلاق می‌شود و مقطعی از زمان است که در آن تغییر از یک دوره به دوره‌ای جدید رخ می‌دهد. از آنجا که اکنون دوره دنیا برپاست آخرالزمان به انتهای دوره دنیا مربوط می‌شود و آخرالزمان از دیدگاه ادیان به دورانی گفته می‌شود که وقایعی عظیم و عجیب در آن رخ می‌دهد و حاکی از انتهای زندگی به شیوه فعلی بر روی زمین است. انتظار می‌رود با سپری شدن آخرالزمان دوره جدیدی فرا برسد که بسیار با وضعیت پیشین آن متفاوت باشد. همچنین در این زمان است که ادیان الهی به ظهور مردی بشارت داده اند که ظلم و جور را از زمین بر می‌چیند و آن را پر از عدل و داد می‌سازد٫ نمونه چنین بشارت هایی در کتب آسمانی آمده است.


وی در پایان  چند مورد از نشانه های آخر زمان را نام برد و گفت : « گسترش ترس و ناامنی ـ حرام خوری و آلودگی های اقتصادی ـ تهی شدن مساجد از هدایت ـ مانع تراشی در تربیت دینی فرزندان ـ سردی عواطف انسانی ـ آشناگریزی و همسایه آزاری ـ گسترش فساد اخلاقی ـ شهوت گرایی و لذّت جویی ـ مرگ های ناگهانی ـ آرایش زنانه توسط پسران و پوشیدن لباس مردانه توسط دختران » بخش کوچکی از نشانه های آخر زمان است که در سراسر جهان شاهد چنین معضلاتی هستیم و  جنگ و کشت وکشتار در کشورهای « یمن ـ عراق ـ افغانستان ـ  سوریه ـ لبنان ـ فلسطین » ودر مجموع جهان اسلام یکی دیگر از این نشانه ها می باشد وامید آن را داریم که انتظار به سرآید و آقا بیاید تا عدالت در تمام جهان حکم فرما شود .

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست