04282024یکشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۶۱۳2618

همایش عاشورائیان شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 9:30 صبح روز دوشنبه 13 شهریور1396 همایش عاشورائیان شهرستان شوش به همت اداره ی تبلیغات اسلامی در سالن امور تربیتی برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ حجت الاسلام محمدجواد حسینوند رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش ضمن عرض خیرمقدم به مدعوین  و عرض تبریک به مناسبت دهه ی ولایت ؛ به معرفی سامانه ی طوبی اشاره کرد و گفت : برای برقراری نظم و امنیت آن دسته از هیئات مذهبی که تا کنون اقدام به ثبت هیئت خود در سامانه ی طوبی نکرده اند  تا قبل از فرا رسیدن دهه ی اول محرم در وقت اداری به تبلیغات اسلامی مراجعه و اقدام به ثبت نام نمایند ؛ چون اگر هیئات مذهبی ساماندهی و دارای شناسنامه شدند از فعالیت سایر هیئت هایی که اقدام به ثبت نام نکرده باشند جلوگیری خواهد شد .

وی افزود : هدف همه ی ما وقتی امام حسین(ع) است ؛ آیا ائمه ی اطهار(ع) با هم اختلاف داشته  اند که ما  بلندگوهای هیئات خود را به حدی بلند کنیم  تا هم باعث آزار و اذیت مردم شویم و هم صدای هیئتی که قبل از ما حرکت نموده است را تعت الشعاع قرار دهیم ؟ آیا فقط با سینه زنی و زنجیر زنی امام حسین(ع) از ما خشنود خواهد شد ؟ خیر بلکه نهضت امام حسین(ع)  یک نهضت روشنگری است ولی ما فکر می کنیم با گفتن یا حسین یاحسین  این روشنگری را به وجود می آوریم .

حسینوند در ادامه ده دقیقه سخنرانی یک روحانی قبل از حرکت هیئات مذهبی را امری ضروری دانست و خاطر نشان نمود : هر هیئت اگر قبل از حرکت در محل  حداقل ده دقیقه جهت روشنفکری از یک روحانی استفاده کند و پس از آن به سینه زنی و زنجیر زنی بپردازد در واقع امام حسین (ع) را از خود راضی کرده و چنانچه نیاز به روحانی باشد اداره ی تبلیغات اسلامی آمادگی دارد که نیاز هیئات مذهبی را تأمین نماید .

رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش  در ادامه خواستار پر رنگ کردن عزاداری در یوم العباس(س) شد و در این راستا اظهار داشت : سال  گذشته 7 محرم آن طور که انتظار داشتیم درشهر شوش اجرا نشد در حالی که این دیار به پنجمین شهر مذهبی ایران مشهور است و لذا انتظار دارم که هیئات مذهبی حضوری پر رنگ در هفتمین شب محرم داشته باشند .

وی در ادامه تعداد گروه های سنج و دمام را بیش از حد دانست و گفت : در هر کوچه و برزنی که نگاه می کنی یک گروه سنج و دمام مشغول به فعلیت است  و گاها  برای هیئات مذهبی دچار مشکل می شوند لذا در نظر داریم آنها را ساماندهی نموده و ساعات فعالیت آنها را با فعالیت هیئات مذهبی تفکیک نماییم .

موضوع بعدی مورد نظر رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی ساعات شروع و خاتمه ی فعالیت هیئات مذهبی بود که در این راستا تصریح نمود : هیئات مذهبی ساعت شروع خود را طوری تنظیم کنند که به هنگام برگشت از حرم دانیال نبی(ع) ساعت 12 شب کلیه ی سیستم های صوتی خاموش باشد .

آخرین موضوع مد نظر حجت اسلام حسینوند  شناسایی هیئات مذهبی بود که نسبت به سایر هیئات دارای مشکل بیشتری هستند و در این خصوص خاطر نشان نمود : مردم برای ارائه ی نذورات خود سعی کنند هیئاتی که بیشترین نیاز را دارند شناسایی کنند و نذورات خود را به آنها بدهند .

آیت الله سید محمد امام ؛ امام جمعه ی شهرستان شوش ضمن قدردانی از بانیان برگزاری همایش ، سخنان خود را با گروه های مارش و استفاده از اورگ در عزاداری ها آغاز کرد و عنوان نمود :آیا اگر امام حسین(ع) در حال حاضر حضور داشت ، ما اجازه داشتیم از گروه مارش ، اورگ و صداهای بلند استفاده کنیم ؟


وی برای اثبات گفته ی خود به یک ظرف پر از عسل اشاره کرد و گفت : شما اگر یک ظرف بزرگ پر از عسل داشته باشیدو یک ذره سم در آن بریزید آیا آن عسل باعث مرگ کسانی نخواهد شد که از آن عسل خورده اند ؟در نتیجه این مردم آزاری ها که گاهاً بین این مردم بیمارانی هم وجود دارد ، در واقع همان سمی است که در ظرف عسل ریخته شده و تمام عزاداری های ما را از بین خواهد برد .

امام جمعه ی شهرستان شوش صرفا با زنجیر زنی و سینه زنی کاری پیش نخواهیم برد لذا باید از علوم اهل بیت هم در بُعدِ آموزشی و پرورشی نیز استفاده کنیم که تأثیر خود را داشته باشد لذا دادن « اطعام ، استفاده از منابر و سخنرانی عاشورایی » در کناز سینه زنی و زنجیر زنی و روضه خوانی به حول و قوه ی الهی  امام حسین(ع) را از من راضی خواهد نمود .

ساسان ساکی رئیس انجمن دوستداران شهر و طبیعت و نماینده ی اداره ی محیط زیست ؛ پیرامون نظافت و پاکیزگی شهر قبل و بعد از عزاداری های محرم ، صفر و اربعین حسینی گفت :ظروف و کیسه‌های پلاستیکی خطرناکند. این جمله را بارها شنیده‌ایم اما همچنان از این ظروف و کیسه‌ها استفاده می‌کنیم بدون این که به مشکلاتی که ممکن است برایمان پیش بیاید یا خطراتی که برای محیط زیست ایجاد می‌شود، توجه کنیم‎!‎تبلیغات زیادی برای حذف پلاستیک از زندگی روزمره انجام می‌شود و حتی روزی برای این مساله اختصاص داده شده اما به نظر می‌رسد چندان موثر نبوده است.

وی افزود : در شرایطی که نزدیک به ایام محرم هستیم و خیلی از مردم خوراکی‌های مختلف نذری می‌دهند، استفاده از این ظروف بیشتر می‌شود و بد نیست نگاهی به همه خطرات این ظروف بیندازیم شاید امسال فکر دیگری برای نذری‌هایمان کنیم‎. ‎چیزی که استفاده از ظروف پلاستیکی را خطرناک می‌کند، ماده ی «بیسفنول آ» است که با مصرف مواد غذایی در ظروف پلاستیکی وارد بدن می‌شود و البته در بدن باقی می‌ماند.این ماده جزو ساختار چندین پلیمر و افزودنی پلیمری مهم است و بطری های پلاستیکی، وسایل ورزشی، ابزار پزشکی و دندانپزشکی، سیلنتها و کمپوزیتهای پر کننده دندان، لنزهای چشمی،وسایل برقی خانگی، انواع سی دی و دی وی دی و کنسروهای غذایی و نوشیدنی به کار می‌رود‎.‎این ماده اثرات مختلفی بر جسم، ذهن و حتی رفتار انسان‌ها دارد. بیسفنول آ حتی در مقادیر کم باعث بروز بیش فعالی، افزایش خشونت، تغییر در پاسخ به محرکات دردناک و ترسناک، اختلال یادگیری، تغییر در رفتارهای جنسی، کاهش رفتارهای مادرانه و افزایش احتمال اعتیاد می‌شود ، لذا توصیه می شود از ظروف گیاهی یا شیشه ای استفاده شود .

وی در پایان به پاکیزه نگه داشتن خیایان ها و میادین اشاره کرد و اظهار داشت : مردم فکر می کنند ظروفی را که در جوی و جدوا رها می کنند توسط همین جوی و جدول به طرف رودخانه ی شاوور هدایت می شوند در حالی که ده متر جلوتر تلمبار شده و در اولین بارندگی سیل آسا خواهند بود ، لذا انتظار دارم امسال هم هیئات مذهبی نسبت به جمع آوری ظروف اطراف خود اقدام کنند و هم مردم نسبت به رعایت پاکیزگی با ما همکاری داشته باشند .

حیدر لیاقتمند و میرولی معتمدنیا به نمایندگی از طرف هیئات مذهبی به مشکلات سال قبل پرداخته و راهکارهای مناسب را برای رفع این مشکلات مطرح نموده و از نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی خواستار همکاری بیش از پیش شدند .


فرماندار شهرستان شوش ضمن تبریک دهه ی ولایت و تحسین حاج ناصر پیوست به عنوان مجری توانمند ؛ به عید غدیر خم اشاره کرد و گفت : برنامه ی غدیر را باید در شأن مردم شریف و ولایتمدار شهرستان شوش برگزار کنیم ، اما آنچه امروز ما را دور هم  جمع نموده است  ، «عشق به فرهنگ عاشورایی ، پیام حضرت زینب(س) ـ خون های به ناحق ریخته شده  و از همه مهمتر عشق به امام حسین(ع) » است . وقتی به حضرت زینب(س) گفتند در کربلا چه دیدید ؟ با توجه به این که برادران ، برادرزاده ها و دیگر یاران امام حسین(ع) از دست داده بود فرموذد : « جز زیبایی چیزی ندیدم . » و حتی وقتی که او را به اسارت بردند  همین جمله را تکرار نمود .و امروز شهید حججی آن زیبایی را بارور نمود  ، وقتی او را اسیر کردند و در همان مسیر شام که حضرت زینب(س) به اسارت بردند ؛ وی را به طرف قتگاه بردند با روحیه ی بالا و با اهدا سری که از تنش جدا کردند از اسلام  دفاع کرد که البته نمونه هایی از این قبیل در طول هشت سال دفاع مقدس نیز داشتیم و بدانید تا زمانی که حججی ها هستند  ودر ایران زندگی می کنند  دشمنان آرزوهای خود را به گور خواهند برد.


وی در ادامه به اهداف این همایش اشاره کرد و تصریح نمود : در کل محرم ، صفر و اربعین امسال  می بایست نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف سال گذشته را بر طرف کنیم ؛ هیئت های عزاداری شهرستان شوش خوشبختانه دارای ریشه و سابقه ی کهن هستند و نسل به نسل به شما عاشقان حسینی رسیده است ، لذا می بایست دست در دست هم داده و مشکلات را یکی پس از دیگری برطرف نماییم .

مهندس نجاتی هم چنین افزود : شهرستان شوش با داشتن آستان مقدس حضرت دانیال نبی(ع) که امام علی در مورد این پیامبر الهی فرموده است « هر کس برادرم دانیال را زیارت کند همانند آن است که مرا زیارت کرده است . » وجود عبدالله بن علی و دعبل خزایی شاعر دوران امام رضا(ع) ـ معراج شهدای عملیات فتح المبین ـ معراج شهدای فکه و تعزیه ی ثبت ملی ، یکی از شهرستان های شاخص استان خوزستان و حتی کشور است لذا برنامه هایی که در نظر گرفته می شود می بایست « فراگیر و الگویی تأثیر گذار » در سطح کشور باشدو از این ظرفیت ها در کنار مردم ولایتمدار می بایست به خوبی بهره مند شویم ؛ عشق به امام حسین(ع) در این شهرستان موضوع جدیدی نیست   بلکه از سال های بسیار دور  متداول بوده است .


وی در ادامه به تعداد بالای گروه های تعزیه در سطح شهر و شهرستان شوش اشاره کرد و خاطر نشان نمود : تعزیه خوانی در شهرستان شوش در واقع به یک برند ارزشمند برای این دیار  معروف شده و تصاویر آن از طریق سیمای خوزستان پخش می شود ؛ اما تعداد بای گروه های تعزیه که به صورت همزمان در اقصی نقاط شهر و شهرستان اجر می شود قطعا هر تعزیه تعدادی جمعیت را دور خود جمع می کند و در نتیجه جمعتی که برای دیدن تعزیه ی ثبت ملی شده می آمدند  کاهش یافته است ؛ لذا انتظار می رود اداره ی تبلیغات اسلامی در درجه ی اول برنامه ریزی نموده و با تشکیل جلسات متعدد ترتیبی اتخاذ نماید که گروه های تعزیه در روزهای مختلف به اجرا بپردازند و در درجه ی دوم گروه هایی که ثبت شده نیستند را از فعالیت منع نماید و یا اگر هم وجود آنها را ضروری می دادند اول مراحل ثبت آنها را مدنظر داشته و در نهایت آنها را برای اجرا در طول محرم و صفر ساماندهی نماید .

فرماندار شهرستان شوش سپس به اربعین حسینی اشاره کرد و تصریح نمود : شهرستان شوش از سال های بسیار دور در روز اربعین حسینی میزبان عزاداری های هیئات مذهبی شهرستان های شمال استان خوزستان بوده است  ؛ اما در کنار آن  یک کار جهانی و ملی هرساله در حال برگزاری است و آن هم پیاده روی به طرف کربلا از طریق استان ایلام و خوزستان است و دشمنان هم از این حرکت عظیم و میلیونی عصبی است و به دنبال آن است به هر ترفندی بوده این حماسه  را کم رنگ کند اما می بینیم که سال به سال بر این جمعیت در روز اربعین افزوده می شود , لذا امسال انتظار دارم هیئات مذهبی شهرستان شوش به نوبت  برنامه ریزی کنند و در نوار مرزی چزابه در موکب شهرستان شوش حضور یافته  و زیر یک بیرق به نام شوش شور حسینی خود را نشان دیگر هموطنان دهند . البته  از میزبانی در شوش نیز غافل نشوند بلکه این میزبانی باید پرشورتر از سال قبل باشد .


مهندس نجاتی در بخش پایانی سخنان خود  استفاده از ظرفیت کارخانجات و دستگاه های دولتی را هم لازم دانست و گفت : من از رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی می خواهم با هماهنگی روابط عمومی فرمانداری پی گیر تهیه ی شکر مورد نیساز هیئات مذهبی از طریق شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه باشند و برای تهیه ی مواد غذایی هم کلیه دستگاه های دولتی  تا جایی که مقدور باشند  دین خود را ادا می کنند .


سرهنگ حمیدرضا بهاروند فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان شوش ضمن تقدیر از اداره ی تبلیغات اسلامی به خاطر برگزاری همایش  خطاب به هیئات مذهبی گفت : انتظار دارم کلیه ی هیئات مذهبی افراد مورد اعتمادی از خود را شناسایی و با در اختیار گذاشتن بازوبند انتظامات با ما همکاری نموده و ما هم یک نیرو به هیئاتی که همکاری داشته باشند خواهیم داد.

وی افزود : وقتی که حجت الاسلام حسینوند می گوید ساعت 12 کلیه ی هیئات مذهبی می بایست سیستم صوتی خود را خاموش کنند در واقع این ساعت زمانی است که کاملا به محل خود برگشته باشند ، اما اگر این ساعت  هنوز  در مسیر برگشت باشند می بایست ساعت رفت و برگشت خود را تنظیم نموده که مشکلی به وجود نیاید .


فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان شوش در ادامه هشدارهای لازم را داد و خاطر نشان نمود : چنانچه با بسته های مشکوک در سطل های زباله و یا معابر مواجه شدید و یا این که دیدید عده ای مشغول به قمه زنی هستند  و یا موتورسوارانی مزاحمت برای نوامیس مردم و تردد هیئات مذهبی دارند در اولین فرصت با شماره ی 42872003 تماس حاصل نمایند .


وی در پایان استفاده از تمثال های ائمه ی اطهار(ع) را اکیدا ممنوع اعلام کرد و نیروهای انتظامات هیئات مذهبی را به رعایت عفاف و حجاب در طول مسیر را توصیه نمود .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست