04282024یکشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۷۱۲2702

آئین کفن و دفن نمادین شهدای کربلا در محله ی سرچشمه ی شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

عکس ـ عیسی کرملاچعب

ساعت22:30 سه شنبه 11 مهرماه1396 همزمان با سومین شب شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و دیگر یاران با وفایش ؛ به همت هیئت تعزیه خوانی خامس آل عبا(ع) و مدیریت حاج غلامرضا جوادی نصیر ، آئین کفن و دفن نمادین شهدای کربلا در محله ی سرچشمه برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ در كتب تاريخي و روايتی در مقتل خوارزمی درباره دفن شهداي كربلا و امام حسين (ع) اينگونه آمده است: پس از آن كه عمر سعد به همراه سپاهش كشته هاي خود را دفن كرده و كربلا را به مقصد كوفه ترك كرد. قبيله بني اسد كه ساكن قريه غاضريه بودن پس از يك روز از شهادت امام و ياران با وفايش به كربلا آمدند و بر بدن امام و يارانش نماز گزاردند و  پيكر مطهر امام حسين(ع) را همان جايي كه اكنون قبرش است دفن كردند . پسرش حضرت علي اکبر(ع)  را پايين تر از  او به خاك سپردند . حضرت ابوالفضل العباس (ع) را نیز در همان محلی که شهید شد دفن کردند و الان بین قبر امام حسین(ع) و ابوالفضل العباس(ع) به بین الحرمین معروف شده است .


چون امام سجاد(ع) آمد، بني اسد را ديد كه كنار كشتگان گرد آمده‌اند و سرگردانند؛ نمي‌دانند چه كنند و كشته‌ها را نمي‌شناسند، چون بين بدن‌ها و سرهاي مقدس جدايي انداخته بودند و گاهي از بستگان آنان مي‌پرسيدند.امام سجاد به آنان خبر داد كه براي دفن اين اجساد پاك آمده است. آنان را با نام و مشخصات معرفي كرد. هاشميان را از ديگران شناساندند. ناله و شيون برخاست و اشك‌ها جاري شد و زنان بني اسد مو پريشان كردند و سيلي به صورت زدند و بلند گريه كردند. به محل قبر آمد، كمي از خاك‌ها را كنار زد. قبر حاضر و آماده و صندوقي شكافته آشكار شد. حضرت دستان خود را زير كمر امام حسين(ع) گشود و گفت: «بسم الله و بالله وعلى ملّة رسول الله، صدق الله ورسوله،‌ ماشاء ولا حول ولا قوة إلاّ بالله العظيم. »امام به تنهايي بي‌آنكه بني اسد در اين كار همراهي‌اش كنند پيكر مطهر را وارد قبر كرد و به آنان گفت: همراه من كسي هست كه ياري مي‌كند. چون او را در قبر نهاد، ‌صورت بر آن رگ‌هاي بريده نهاد و فرمود: «خوشا سرزميني كه پيكر پاك تو را در بر گرفت! دنيا پس از تو تاريك است و آخرت با فروغ جمالت روشن است. اما شبِ بيداري و غم است و اندوهگين هميشگي، تا آنكه خداوند براي خاندان تو سراي آخرت را برگزيند كه تو در آني. سلام و رحمت و بركات الهي بر تو باد از من، اي فرزند رسول خدا!»


و بر قبر نوشت: « اين قبر حسين بن علي بن ابي طالب است كه او را لب تشنه و غريب شهيد كردند...» .

لازم به توضیح است این آئین دو مهمان ویژه به نام « حاج تعبیر زاده » یکی از پیشکسوتان تعزیه و ایفاگر نقش حبیب ابن مظاهر در تعزیه ی حسینی و «حاج محمود غیاثی خیاط» از مداحان اهل بیت(ع) ، آشنا به دستگاه های « ماهـور ـ راست پنجگاه ـنـوا ـ  چهارگاه ـ سه گاه ـ هـمايون ـ دشتي ـ افشاری ـ ابوعـطا و بیات ترک » و ایفاگر نقش قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس(ع) در سال دهه های 60 و 70 و از مؤسسین هیئت زنجیرزنان قاسمیه داشت که از ابتدا تا انتها مراسم نمادین کفن و دفن شهدای کربلا را نظاره گر بودند .


شاید ذکر است این آئین هم چنین توسط هیئت سینه زنی حسینه ی اعظم در خیابان امام خمینی(ره)  ـ هیئت زنجیرزنان مسجد ابوالفضل(ع) در خیابان دکتر شریعتی(چهاردستگاه) ـ هیئت عزاداری مسجد ابوالفضل(ع) و کانون فرهنگی هنری سعادت در کوی ابوذرغفاری ـ هیئت زنجیرزنان متوسلین به آقا صاحب الزمان(عج) و دعبل خزایی در آستان مقدس دعبل ابن علی خزایی و هیئت زنجیرزنی عملدار کربلا در کوی سلمان فارسی برگزار شد .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست