04272024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۶۲۷3395

دکتر خسرو پناه گفت : این روش اقتصادی لیبرالی است و اسلام این روش را اصلا قبول ندارد ، پس از اسلام و دین بدبین نشوید .

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 21:35 سه شنبه 27 شهریور ماه 1397 ، مصادف با شب تاسوعای حسینی که منتسب است به سقای دشت کربلا ، حضرت ابوالفضل العباس(ع) ، به همت هیئت رزمندگان و ستاد برگزاری نماز جمعه ؛ نهمین شب سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) در مصلای این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ حجت الاسلام  دکترعبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه ی پژوهشی حکمت و فلسفه ی ایران چهارمین شب سخنرانی خود را به ساختار  اقتصادی اختصاص داد  و با اشاره به آیه ی 28 از سوره ی گفت : در قرآن کریم از مال و فرزند به عنوان وسیله آزمایش انسان‌ها سخن به میان آمده است؛ مانند: «وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُکُمْ‏ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَة وَ أَنَّ اللهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظیمٌ ///  و بدانید اموال و اولاد شما، وسیله آزمایش هستند‏ و [براى کسانى که از عهده امتحان برآیند،] پاداشی بزرگ نزد خدا است.» علت این تعبیر نسبت به مال و فرزند را در چند چیز می‌توان یافت:  1 ـ با توجه به آیه ی 64 از سوره ی اسراء آنان می‌توانند وسیله‌ای باشند تا شیطان با استفاده از آنها انسان را فریب دهد: «...وَ شارِکْهُمْ‏ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ /// و در ثروت و فرزندانشان شرکت کن.» در این آیه ی شریفه یکی از راه‌های نفوذ شیطان و اسباب و وسائلى را که در وسوسه‌هاى خود به آن متوسل می‌شود، مال و فرزند دانسته شده است. 2 ـ با توجه به آیه ی 17 از سوره ی مجادله؛ در صورت دوری انسان از خدا، مال و فرزند به او سودی نمی‌رساند: «لَنْ تُغْنِیَ‏ عَنْهُمْ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ مِنَ اللهِ شَیْئا ... /// هرگز اموال و اولادشان، آنها را از عذاب الهى حفظ نمی‌کند.» از آن‌جا که انسان‌ها غالباً به اموال و فرزندان خود براى حل مشکلات تکیه می‌کنند، قرآن در این آیه شریفه چنین روش و رفتاری را رد می‌کند. 3 ـ با توجه به آیه ی 9 از سوره ی منافقون ؛ اگر انسان توجه کافی نداشته باشد، مال و فرزند او را از یاد خدا دور می‌کند: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُلْهِکُمْ أَمْوالُکُمْ‏ وَ لا أَوْلادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللهِ» /// اى کسانى که ایمان آورده‌اید! اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نکند. » یکى از عوامل مهم نفاق، علاقه افراطى به اموال و فرزندان است؛ لذا در این آیه، مؤمنان را از چنین علاقه افراطى باز می‌دارد. 4 ـ با توجه به آیه ی 20 از سوره ی حدید ؛ گاه انسان‌ها مال و فرزند زیاد را وسیله‌ای برای فخرفروشی بر دیگران قرار می‌دهند: «وَ تَکاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ /// همانا دنیا مایه ... و افزون‌طلبى در اموال و فرزندان است‏. از آن‌جا که افزون‌طلبى در اموال و فرزندان در شدّت یافتن حب و علاقه به دنیا تأثیر زیادی دارد، از دل بستن به آنها نهی شده است.» اما در مقابل؛ آیاتی وجود دارد که اصل وجود فرزند را به ‌عنوان نعمتی الهی یاد می‌کند، و یا  از فرزند به ‌عنوان بشارتی برای پدر و مادر یاد کرده است، و یا کشتن فرزندان به دلیل هراس از فقر را امر نکوهیده‌ای دانسته و به شدت از آن منع می‌کند.


دکتر خسرو پناه افزود : مواظب باشید  از خدا غافل نشوید  البته منظورم این نیست که تسبیح به دست بگیرید  و مرتب ذکر بگویید  ، ذکر کردن خوب است اما  شما در نظر بگیرید اگر مثلا در اداره ای برخی از کارمندان  ذکر می گویند  اما رشوه هم می گیرند ، آن ذکر کردن ریالی ارزش ندارد بلکه  منظورم از ذکر  خدا این است که از ته دل به یاد خدا باشیم چون خطاب به اهل کفار نیست چون این دسته از اشخاص خود گرفتار شیطان هستند منظوزر اهل ایمان است .

وی قارون را به عنوان ثروت مندترین فردی که  ساختار اقتصادی طاغوتی را ترویج نمود اشاره کرد و گفت : «قارون بن یصهر بن قاهت» از بنی‌اسرائیل و از نزدیکان حضرت موسی(پسر عمو، یا پسر خاله) بود. بیشتر اندیشمندان او را پسر عموی موسی(ع) می‌دانند. قرآن کریم قارون را به دلیل تکبر و مال‌پرستی و خودداری از پذیرش دستورات دینی، در ردیف متکبرانی؛ مانند فرعون و هامان قرار می دهد. در سه سوره از قرآن ، نام قارون آمده است.  در بخشی از آیات سوره ی قصص سخن از درگیری بنی‌اسرائیل با این مرد ثروت‌مند و سرکش به میان آمده، قارونی که مظهر ثروت آمیخته با کبر و غرور و طغیان بود؛ همان‌طور که قرآن درباره ی ثروت قارون و طغیان او چنین می‌گوید: «قارون از قوم موسى بود، اما بر آنان ستم کرد، ما آن‌قدر از گنج‌ها به او داده بودیم که حمل کلیدهاى آن براى یک گروه زورمند مشکل بود! [به خاطر آورید] هنگامى را که قومش به او گفتند: این همه شادى مغرورانه مکن، که خداوند شادی‌کنندگان مغرور را دوست نمی‌دارد».


حجت الاسلام خسرو پناه سپس به تأثیر لقمه ی حرام در زندگی اشاره کرد و تصریح نمود : کسب حلال به نوعی از فعالیت اقتصادی گفته می شود که در چهار چوب قوانین اسلامی و شرعی انجام می شود و مهمترین خصوصیت آن نفع خود انسان چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ معنوی و از طرفی رعایت کردن حق الناس می باشد. بنابراین حرمت بخشی از فعالیت‌های اقتصادی بسیار روشن است. مانند مالی که از راه « دزدی، کلاه‌برداری، رشوه، گرفتن، مالی که از راه ربا به دست می‌آید، خوردن مال یتیم، پولی که از راه معامله اشیایی مانند حرام مانند معامله مواد مخدر، قاچاق و غیره»  به دست می‌آید. اما برخی از اموال حرام به این روشنی نیست. مثلا افراد شاغل کارهای را که وظیفه ی آنهاست به درستی انجام نمی‌دهند، کم‌کاری می‌کنند، کار را اشتباه انجام می‌دهند، یا کسانی که در معاملات اموال خوب و بد را مخلوط می‌کنند و می‌فروشند یا کسانی که اموال خراب را عمدا به جای سالم می‌فروشند. همه ی این موارد مصداق مال حرام به حساب می‌‌آیند و خوردن آنها اثرات منفی بر خود انسان و فرزندان انسان بر جا می‌گذارند.


وی از منظر قرآن ؛ سه عامل را در ساختار اقتصادی ویران کننده دانست و در این خصوص اظهار داشت :  کسانی که ربا خواری می کنند به پا نمی خیزند مگر این که  حالت جنون داشته باشند .ربا خواری محاربه و جنگ با خداست و رزق و روزی را کم می کند و درمقابل  صدقه مال را افزایش می دهد .

دکتر خسرو پناه سپس به عامل دوم یعنی کنز اشاره کرد و  گفت : کنز به عنوان یکی از مفاهیم محوری در ادبیات فقه اقتصادی که در آیات 34و35سوره‌ی توبه وارد شده، مورد برداشت‌های گوناگونی از ناحیه‌ی مفسران، فقیهان و اقتصاددانان مسلمان قرار گرفته است. این مقاله با استفاده از روش تحلیلی فقهی اقتصادی، ضمن بررسی برخی از مهمترین این دیدگاه‌ها، در صدد ارایه تبیینی قابل قبول از مفهوم کنز و تحلیل برخی از آثار و کارکرد‌های اقتصادی آن است. فرضیه‌ی مقاله این است که آیات کنز بیانگر یک قاعده ی اساسی در جهت اصلاح انگیزه‌های حاکم بر رفتارهای اقتصادی افراد در زمینه‌ی کسب مال و ثروت و جریان صحیح گردش پول (مال) و چگونگی تخصیص درآمد است. «بر اساس این حکم، رویکرد تکاثری به انباشت ثروت که مستلزم « اسراف، اتراف و بی‌توجهی به مصالح اجتماعی و نیاز تهیدستان باشد،محکوم است» . اسلام، خواهان قرار گرفتن ثروت و درآمد در جریان فعالیت‌های اقتصادی و در راه‌های مورد رضایت خداوند اعم از تأمین هزینه‌های شخصی و تأمین مصالح اجتماعی در (زمان حال) وسرمایه گذاری برای تأمین مصالح فردی و اجتماعی (آینده) است. تحلیل آثار این حکم برتقاضای پول، سفته بازی در بازار‌های مالی، رفتار پس انداز و سرمایه‌گذاری افراد و برخی پدیده‌های کلان اقتصادی،هدف دیگر این مقاله است.


سومین عاملی که رئیس مؤسسه ی پژوهشی حکمت فلسفه ی ایران به آن اشاره کرد پول های انباشته ای است که فقط بین سرمایه داران در چرخش است که در این خصوص خاطر نشان نمود :  سرمایه در حال حاضر بین عده ای سرمایه دار  می چرخد  و توده ی فقیر و مستضعف  این ثروت و سرمایه ها را اصلا به چشم هم نمی بینند  حال شما در نظر داشته باشید اگر این سه عامل دست در دست هم داشته باشند چه مصیبتی پیش می آید .

حجت اسلام خسرو پناه  در خصوص هدیه گرفتن مسئولین گفت : اگر برای کسی که خانه ی جدید خریده باشد و یا جوانانی که ازدواج می کنند اگر هدیه ای خریده شده و به آنها داده شود اصلا ایراد و اشکالی ندارد  ؛ اما کسانی که پست دارند ، مثلا « استاندار ، فرماندار ، امام جمعه و یا هر پست دیگری» باشند اگر بخواهد از کسی هدیه بگیرند  و این هدیه در آینده انتظاراتی را در برداشته باشد  با ادای احترام باید بگویم چنین هدایایی از گوشت  خوک هم حرام تر است حال این هدیه می خواهد یک حبه قند باشد یا  میلیون ها پول  باشد .

وی در ادامه ضمن انتقاد به روش بانکداری در ایران خطاب به بانکداران اظهار داشت : ساختار  اقتصادی را باید درست کرد ؛ ساختار  بانک ها را باید درست کرد  ، به عده ای وام داده می شود تا مسکن بسازند یا  خودرو بخرند اما این وام ها را در جایی دیگر به کار می گیرند  این حرام است ، به عده ای میلیاردی وام می دهند و بدون این که آن را به بانک  برگرداند از کشور فرار می کنند اما  اگر یکی نیاز به ده میلیون داشته باشد هفت خوان رستم را باید طی کند ، این وام ها را چه کسی  می دهد ؟  لذا عزیزانی که  در بانک ها شاغل هستند  خود روش بانک داری را درست کنند  ذ؛ اگر بانک هتا  الکترونیک شوند  همه متوجه می شوند  که چه باکی به چه کسی و چقدر وام داده است .


خسرو پناه در تکمیل سخنان خود گفت :  هزاران  خودرو به بهانه ی نداشتن ضبط و برف پاکن احتکار می کنند  و بعد به قیمت دو یا سه برابر می فروشند  این نوع پول درآوردن هم حرام است .، باید بگویم که  ساختار اقتصادی فاسد است ، من اگر صریح  حرف می زنم به خاطر این است که بدانید  این روش اقتصادی لیبرالی است  و اصلا این روش را  اصلا  قبول ندارد  ، پس از اسلام  و دین بدبین نشوید .

رئیس مؤسسه ی پژوهشی حکمت و فلسفه ی ایران در بخش پایانی سخنان خود  مجددا به  عواقب خوردن لقمه ی حرام  اشاره کرد و گفت :  وقتی لقمه ی حرام وارد زندگی شود ابتدا  فساد اخلاقی را به وجود می آورد  و در نتیجه  برخی خودفروشی می کنند ؛ عده ای  قصی القلب می شوند همانند داعشی ها  که مثل یزیدان در کربلا  که اجساد مطهر را قطعه کردند و یا سر بریدند ؛ داعشی ها هم همان کاری را کردند که در زمان کربلا اجرا شد .

وی در پایان روضه ی حضرت ابوالفضل العباس را قرائت نمود و در ادامه ، کربلایی مصطفی میردورقی  مداح اهل بیت(ع) با ذکر مصیبت و نوحه خوانیعزاداران حسینی را به سینه زنی دعوت نمود .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست