04292024دوشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۶۲۶2650

پنجاه و یکمین آئین شهد صلوات شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت21:30 یکشنبه 26 شهریور1396 پنجاه و یکمین آئین شهد صلوات به همت مجمع اهل بیت(ع) و اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش در منزل « شهید عبدالکریم بخشی » برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ ابوالقاسم شکیبا امین از بنیانگذاران تعاون و تفحص شهداء ضمن قدردانی از برگزارکنندگان سلسله برنامه های شهد صلوات ؛ سخنان خود در در سه محور« مقام شهید ـ جایگاه شهید و خاطرات شهد » تقسیم کرد و در بخش اول گفت : صحبت کردن در مورد شهداء بعضی وقتها بر اساس شنیدن منابر و نقل قول هست اما آن چیزی که من می خواهم بگویم به عینه دیده ایم ، اما مهمتر این است که حدیث شهداء یک حدیث قدسی است و اگر همه جمع شوند و بخواهد در مورد شهداء  قلم فرسایی کنند باز هم ناگفته ها بسیار زیاد است ؛ شما اگر به واقعه ی جانسوز کربلا که در یک نیم روز اتفاق افتاد ، بخواهید آن را به رشته ی تحریر درآورید هیچ وقت نمی توانید آن را به طور کامل بنویسید و برای شهداء در طول هشت سال دفاع مقدس هم اگر هزاران  مقاله نویس و یا گزارشگر دور هم جمع شوند و از دیدگاه خود بخواهند خاطرات آنها رو بنگارند باز ناگفته هایی هست که همچنان می مانند .

وی در ادامه خاطرنشان نمود : در گذشته مطالعات مردم در حد محدود بود و بیشتر به دنبال شنیدن از این و آن بودند ولی امروز  به یک موضوع تحقیقی تبدیل شده است و معمولا به دنبال آن هستند که نکات جدیدی از محرم دریافت کنند و قصه ی شهداء هم که تعسی از شهدای عاشورا دارد در واقع معدن نکات جدیدی برای ما است .

 

این یادگار هشت سال دفاع مقدس حاضرین در آئین شهد صلوات را به دوران جنگ برد و تصریح نمود : آن زمان نه مرز می شناختیم و نه راه فکه را بلد بودیم  بلکه یک علمدار به نام حضرت امام خمینی(ره) داشتیم که طریق را به ما نشان داد و بحث فقط سرزمین ایران نبود بلکه به دنبال دفاع از « ارزش ها ، اسلام ، ولایت فقیه ـ نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب» بودیم و تمام شهداء که وارد این عرصه شدند همین هدفشان بود .

شکیبا امین سپس به اهانت ها و برچسب زدن ها در دنیای مجازی به شهداء اشاره کرد و اظهارداشت : در دنیای مجازی بارها مشاهده شده که کسانی که به جبهه رفتند به خاطر پول ، پست و مقام بوده در حالی که ما بین شهداء « روحانی ـ استاد دانشگاه ـ پزشک ـ دانشمند و پولدار در کنار افراد کهن سال و فقیر » صرفا برای عزت و شرف و دفاع از انقلاب و این سرزمین راهی جبهه ها شدند در حالی که امروزه می بینیم افراد سرخورده  که از جان خود سیر شده اند از کشورهای اروپایی در گروه های « داعشی ـ تکفیری ، سلفی و ... » عضو می شوند ، این افراد ناآگاهانه ، اما شهداء آگاهانه به جبهه رفتند و از جان خود هم بیزار نشده بودند   و هدف اصلی آنها رسیدن به امام حسین(ع) بود و برای رسیدن به هدف گوی سبقت را از هم می گرفتند .


وی سپس به فصل مشترک شهداء اشاره کرد و عنوان نمود : فصل مشترک همه شهیدان داشتن « اتحاد، انسجام ، وحدت و جهاد » بوده و « وحدت کلمه»  رمز اصلی شهدا است و شهیدان به وحدت کلمه و اطاعت از ولایت فقیه پایبند بوده‌اند و همیشه برای شهادت نور بالا می زدند و معلوم بود چه کسی قرار است شهید شود .شما در نظر داشته باشید  اگر تمام انبیاء صف ببندند هیچ تفاوتی با هم ندارند چون همه دنبال توحید بودند و شهداء هم  برای مملکت و سرزمین خود احساس مسئولیت می کردند از آن شهید اهل قلم « شهید آوینی » که کارگردان برنامه ی روایت فتح بود تا شهدایی که در خط مقدم جبهه به شهادت رسیدند و از نظر تحصیلات « حوزوی ـ دانشگاهی ـ دانش آموزی و بی سواد » همه هم عقیده بوند و زیر بیرق امام خمینی(ره) به دنبال « پست و مقام و پول » نبودندو خانواده ی معظم شهدااء می بایست به شهیدان خود افتخار کنند  ، آنها راهی را رفتند که به اباعبدالله الحسین(ع) منتهی شد .

ابوالقاسم شکیبا امین سپس به دوران امروزی اشاره کرد و تصریح نمود : حال که در آستانه ی فرا رسیدن ماه محرم هستیم نیت کرده ام که پنج شب اول محرم به شوش بیایم و خدمت دوستان دوران هشت سال دفاع مقدس باشم و اگر شهداء این توفیق را نصیبم کنند در این باقیمانده ی نامعلم عمرم در خدمت  چنین جلساتی باشم ؛ حال که شما بعد از این همه سال به فکر شهداء بوده اید و در سطح استان خوزستان در شهرستان شوش سلسله آئین های شهد صلوات را برگزار می کنید « که من از طرفی امروز بسیار خوشحالم که در این جمع طلبیده شدم و ناراحتم از این که در این پنجاه جلسه بی خبر مانده ام » پیشنهاد می دهم جوانان را در این جلسات دعوت کنید که از شهداء و خاطرات آنها فاصله نگیرند .

این روایتگر دفاع مقدس سپس  به تشریفات امروز در عزاداری ها و مقایسه ی آن با مراسم دعای کمیل در دوران جنگ پرداخت و خاطر نشان نمود : امروزه در عزاداری ها هیئات مذهبی از « سنج ـ دهل ـ طبل ـ نی ـ ساز ـ دمام و ... » استفاده می کنند و از اصل عزاداری متأسفانه بارها غافل شده اند ، یادش بخیر آن زمان وقتی که مراسم دعای کمیل  برگزار می شد ، کاش هیئات مذهبی که در میان آنها رزمندگان  حضور دارند و می توانند از سیره و منش شهداء حتی برای دو دقیقه زمانی که توفقی دارند برای جوانان استفاده کنند و مطمئن باشید همین دو دقیقه از ساعت ها سخنرانی تأثیر بیشتری روی جوانان دارد چون ممکن است برخی از سخنرانی ها جوان پسند نباشد و البته روایتگری از شهداء برای جوانان هم  شرایط خاص خود را دارد و می بایست از رزمندگانی استفاده شود به عینه شاهد شهادت ها بوده اند .

وی در ادامه  منتظر بودن برای انجام کارها توسط مسئولین را جایز ندانست و در این راستا گفت : مگر رئیس علی دلواری وقتی که انگلیس به ایران حمله کرد منتظر ماند تا  دولتی ها بیایند ؟ ما اگر به آیه ی قرآن که می فرماید « ولاتحسن الذی قتلوافی سبیل ا…امرتاًبل احیاءعندربهم یرزقون ـ ونپنداریدآنان که کشته شدنددرراه خدامردگان، بلکه زنده گانندونزدپروردگارشان روزی داده می شود.» پس خجالت نکشیم  و اگر « بازاری ـ معلم ـ مهندس ـ دکتر و ... » از نام ، منش و خاطرات شهداء  فاصله گرفته اند ما در دهه ی اول محرم شهدای محله ی خودمان را شناسایی کنیم  و وقتی که هیئات مذهبی از محله ی ما عبور می کنند همان دو دقیقه را استفاده کنیم  و از خاطرات شهدای محله ی خودمان بگوییم .

شکیبا امین در بخش پایانی سخنان خود به خاطره ی یکی از شهداء اشاره کرد و خاطر نشان نمود : نمی دانم از کدام شهید در این مراسن خاطره ای بگویم ، اما به  خاطره ای ازشهید امیر عمله که سه  سال از خودم کوچکتر بود اشاره می کنم ؛ این جوان با آن سن کم نماز می خواند که من به شوخی به ایشان گفتم : شما هنوز بوی شیر از دهنت میاد . دست روی شانه ام گذشت و گفت « بعدا می فهمی که چه فرصتی را از دست داده ای . این شهید با سن پائین حرف بزرگی به من زد وقتی که شهید شد پی بردم که فرصت شهادت را از دست داده ام و الان آرزومی کنم لحظه ی مرگم شهادت در راه اسلام و ولایت فقیه باشد .

در ادامه رحیم چنانی در وصف شهداء و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین به ذکر مصیبت پرداخت و در ادامه حاج ناصر پیوست مدیر مجمع اهل بیت(ع)  ضمن تشکر از این یادگار هشت سال دفاع مقدس عنوان نمود با استفاده از حروف ابجد تعداد 19289 صلوات جهت شادی روح شهید عبدالکریم بخشی قرائت گردید .


وی در ادامه به فرازی ازویژگی های اخلاقی شهید اشاره کرد و اظهار داشت : شهید عبدالکریم بخشی  در تاریخ 12  فروردین 1343 دیده به جهان گشود  و وقتی به سربازی رفت از طرف تیپ 55 هوابرد شیراز با رسته ی تک تیرانداز  به جزایر مجنون اعزام شد و نهایتا در تاریخ 26 اسفند 1363 در عملیات بدر به درجه ی رفیع شهادت نائل گردید .

پیوست در پایان از برگزاری پنجاه و دومین آئین شهد صلوات خبر داد و گفت : با توجه به این که از 31 شهریور رسماً سعت رسمی کشور یک ساعت به جلو کشیده می شود ، پنجاه و دومین آئین شهد صلوات یکشنبه 2 مهرماه1396 مصادف است با چهارمین شب محرم الحرام ؛ ساعت 20:30 دقیقه در منزل شهید علی دلفی واقع در انتهای خیابان آزادی ـ کوچه ی جنب مسجد امام حسین(ع) پلاک 15 برگزار می شود .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست