04282024یکشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۸۱۵2793

پنجاه و هشتمین آیین شهد صلوات شهرستان شوش در کربلای معلا برگزارشد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

به همت مجمع اهل بیت(ع) و بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش ، پنجاه و هشتمین آیین شهد صلوات در کربلای معلا و با ذکر صدها هزار صلوات به ارواح طیبه ی « شهدای واقعه ی عاشورا و شهدای جمهوری اسلامی ایران » برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ این آئین ساعت 20 یکشنبه 14 آبان 1396 به وقت ایران با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین جواد اتراچالی امام جماعت شهرستان چالوس و با حضور علی الوار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش ؛ شیرزاد افشونیان از مداحان اهل بیت(ع) شهرستان اندیمشک ، حاج ناصر پیوست مدیر مجمع اهل بیت(ع) شهرستان شوش و جمعی از اعضای مجمع برگزار شد .

وی درابتدا از حرکت پسنده ی مجمع اهل بیت(ع)  شهرستان شوش تقدیر نمود و گفت : به جرأت می توان گفت که برگزاری آیین شهد صلوات به صورت هفتگی برای شهداء اگر در سطزح کشور بی نظیر نباشد قطعاً کم نظیر است و دیگر شهرستان ها می بایست این گونه مراسم ها را نیز در دستور کار خود قرار دهند و همه می دانند یادشهدا بودن کمتر از شهادت اگر نباشد بی شک برای انتقال «خاطرات ، وصایا و زندگی نامه ی شهداء به نسل آینده » ثوابی اخروی دارد .


امام جماعت شهرستان چالوس در ادامه به  هدف شهدای کربلا اشاره کرد و خاطر نشان نمود : قیام حسین مظهر نبرد حق بر علیه باطل بود. قیام الهی بود که هر چه زمان می­گذرد، تبلوری بیشتری پیدا کرده و آموزهای آن روشن تر می­شود. در این نوشتار اهداف و پیام های تربیتی این قیام به اختصار بیان می­شود.

امام حسین (ع)یکی از اهداف قیام خود را اقامه و حفظ ارزشهای راستین دین اسلام بیان می­کند. زیرا بعد از پیامبر(ص) و دوران رهبری ایشان بر جامعه اسلامی، به علت مسائل و مشکلات پیش رو بدعتهای جدیدی در دین و سنت پیامبر اکرم (ص)به وجود آمده بود. بدعتهای جدید خود موجب انحراف در جامعه اسلامی شده بود. از این رو جامعه اسلامی از مسیر اصلی خود دچار انحراف شده و نیاز به اصلاحات اساسی داشت. از این رو امام حسین(ع) از خلفای زمان بیعت نکرده تا این انحراف را آشکار سازند. بنابراین یکی دیگر از اهداف امام حسین(ع) ، انگیزه اجتماعی و اصلاح فرهنگی اوضاع و شرایط حال جامعه بود. تا بدین طریق به جهل زدایی عامه مردم بپردازند و ایشان را با انحراف های آشکار در جامعه آشنا سازند.

وی افزود : در این راستا امام حسین(ع) با قیام خود پیام هایی نظیر « آزادگی ، عزّت نفس ، ایثار و از خودگذشتگی ، وفا و پای بندی به پیمان و امر به معروف و نهی از منکر » را به انسانها در اعصار مختلف ارائه کرده است .

جواد اتراچالی در تکمیل بخش اول سخن خود با یکی دیگر از پیام های جاوید قیام امام حسین(ع) اشاره کرد و تصریح نمود : پيام قيام با شكوه سيدالشهداء(ع)منحصر به آن زمان نيست, بلكه اين پـيام پـيامى جاويد و ابـدى است و فراتـر از محدوده ی زمان و مكان است, هرجا و در هر جامعه اى كه به حق عمل نشود, و از بـاطل خوددارى نشود, بدعتها زنده, و سنتها نابـود شود, هرجا كه احكام خدا تغيير و تحريف يابد و حاكمان و زمامداران بـا زور و ستمگرى بـا مردم رفتـار كنند, در هر جـامعـه اى كه ويژگى هاى جـاهليت را داشته باشد آن جامعه, جامعه اى يزيدى بـوده, و مبـارزه و مخالفت بـا مفاسد و آلودگى ها و آمران و عاملان آنها, كارى حـسينى خواهد بود.

امام جماعت شهرستان چالوس در ادامه هدف شهدای جمهوری اسلامی ایران را ادامه ی راه شهدای قیام امام حسین(ع) دانست و گفت : « ولا تحسبن الّذين قتلوا في سبيل الله امواتاً بل احياء عندربهم يرزقون.» شهادت در راه خدا بهترين مرگي است كه شهيد با اختيار خويش بر می‌گزیند. پيامبر اكرم (ص) فرمودند: «بالاي هر نيكي، كار نيك ديگري وجود دارد تا اين كه مرد در راه خدا كشته شود، وقتي در راه خداي عزّوجلّ كشته شد، بالاي آن كار نيكي وجود ندارد.»


وی در ادامه واژه ی شهید را تعریف نمود و گفت : واژه‌ی شهيد وشهادت از كلمات رايج ومعمولي است كه فقط درباره‌ی برخي افراد به كار می‌بریم. هر كشته يا مرده اي شهيد نيست. به كسي شهيد گفته می‌شود كه در يك راه مقدس وبراي هدفي مقدس جان خود را از دست بدهد. به قول استاد مطهري شهيد سه ويژگي دارد: يكي اين كه در راه هدف مقدس كشته می‌شود. ديگر اين كه جاودانگي می‌یابد. سوم محيط پاك می‌دهد. شهيد كسي است كه با خون خود ارزش و ابديت وجاودانگي داده است.

اتراچالی در ادامه شهید را از منظر قرآن کریم تشریح کرد و خاطر نشان نمود : در قرآن آيات فراواني وجود دارد كه شهادت را توصيف نموده است و جايگاه و مقام والاي شهيدان را بيان داشته است كه به نمونه اي از آن‌ها اشاره اي می‌شود : « فاولئك مع الذين انعم الله عليهم من النبين والصديقين والشهدا و الصالحين.» آنان، كساني هستند كه خدا بر آنان عنايت كرده است از پيامبران و صديقين وشهدا و نيكوكاران. و یا در آیه ای دیگر آمده است : «والذين آمنوا با الله ورسله اولئك هم الصديقون و الشهدا عند ربهم لهم اجرهم ونورهم.» و آنان كه به خدا وپيامبرانش ايمان آورده‌اند، آنان هستند صديقين وشهدا در نزد پروردگارشان می‌باشند، آنان پاداشي و نوري براي خود دارند.

وی در پایان به نگرش عاشورايي شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم اشاره کرد و اظهار داشت : از عاشوراي سال 61 هجري تا به امروز سال ها می‌گذرد، اما هر روز كه می‌گذرد جلوه و عمق عاشورا نه تنها كاسته نشده است بلكه هر سالي كه می‌گذرد قلمروي گسترده و عمق بيش تري می‌یابد. انگار هر شفق كه پديدار می‌شود خون شهداي كربلا را بر پهنه‌ی آسمان می‌پاشد و كل يوم عاشورا را براي همه‌ی عالميان زمزمه می‌کند. عاشورا يعني، تغيير حالت روحي انسان‌ها، يعني دگرگوني، يعني، «ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم.»هيچ حادثه و واقعه‌ی ديگري مانند عاشورا درتاريخ اثر گذار نبوده و نيست، حتي شهادت حضرت عيسي (ع) اينگونه در جامعه‌ی مسيحيان اثر نگذاشت. عاشورا نه تنها سیطره‌ی بني اميه را دگرگون كرد، بلكه تنها مباني ارزش‌ها گرديد و خود حادثه يا اسطوره اي شد كه در قلمرو روح انسان‌ها تغيير و تحول ايجاد كرد.

لذا، عاشورا دليل زنده بودن محرم تنها نيست بلكه انقلاب زنده و سازنده روزگار ما و همه‌ی زمان‌ها خواهد بود.عشق به سيد الشهدا به عنوان يك فرهنگ و بنيان اساسي در انديشه وگفتار و اعمال شهدا جلوه گري می‌کند، جوهر انديشه و تفكر و جهان بيني شهدا را منطق عاشورا تشكيل داده است و با همين عشق به سالار شهيدان بود، كه رزمندگان در جبهه‌های حق عليه باطل حماسه‌های فراموش نشدني آفريدند، كه شهيدي آرزوي خويش را در وصيت نامه‌اش چنين آورده است: «خوشا به حال آنان كه راه حسين را انتخاب كردند و چگونه مردن را انتخاب نموده ودر ميدان مبارزه‌ی حق عليه باطل به لقاء و ضيافت خدا شتافتند.» رزمندگان، امام حسين (ع) را به عنوان اسوه، الگو وسرمشق خويش می‌دانستند و عقيده داشتند، بايد راهش را برگزينند و از خورشيد پر فروغش شعله بر گيرند. كه شهيدان، سعادت جاوداني را راه او می‌دانستند. «من راهي را انتخاب کرده‌ام كه حسين (ع) در صحراي كربلا آن را انتخاب كرده، من راهي را انتخاب کرده‌ام كه سعادت جاوداني در اين راه است.»آنان كه به فيض شهادت نائل آمدند، همه‌ی مردم را در برابر اسلام مسئول می‌دانستند و فرياد «هل من ناصرينصرني» امام حسين (ع) را از صميم دل می‌شنیدند و به مردم سفارش می‌کردند: «فكر كنيم كه وقتي در مجالس سوگواري ابا عبدالله ناراحتيم از اين كه چرا كربلا نبوديم، تا در مقابل كفر يزيد بجنگيم. مگر حال با چه كسي در نبرديم؟ مگر يك طرف فرزند زهرا (س) و در طرف ديگر فرزند ملعون معاويه نيست؟ مگر حالا وقت به پا خاستن نيست، مگر نمی‌خواهید ياري گر حسين زمان باشيد.»


سپس حاج ناصر پیوست و کربلایی رحیم چنانی در وصف سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) ، ابوالفضل العباس(ع) و حضرت زینب(س) به ذکر مصیبت و نوحه خوانی به دو زبان عربی و فارسی پرداخته و عاشورائیان ایران ، عراق و سایر کشورهای اسلامی را در غم و اندو فرو بردند .

 

شایان ذکر است ، پنجاه و نهمین آئین شهد صلوات شهرستان شوش  ، روز یکشنبه 21 آبان1396  ـ کوچه رامین ـ جنب نانوایی در منزل شهیدان « حمید و نادرسیلانی » واقع در شوش ـ پائین تر از حسینه ی اعظم ـ کوچه رامین ـ جنب نانوایی شیخ راشد برگزار می شود .

 

 
Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست