04282024یکشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۹۲۶2913

شصت و پنجمین آیین شهد صلوات شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 20:30 یکشنبه 26 آذرماه 1396 به همت مجمع اهل بیت(ع) و بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش ؛ شصت و پنجمین آیین شهد صلوات در منزل شهیدان « قاسم سرخه ، عاشور سرخه و یبر چنانی » برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ حجت الاسلام شیخ عارف چعب از اساتید حوزه ی علمیه ی امام محمد باقر(ع) شهرستان شوش سخنان خود را به دو محور « آثار و برکات ذکر صلوات و آثار حُسنِ خلق » اختصاص داد و در ابتدا خاطر نشان نمود : یکی از آثار مهم ذکر صلوات زیاد  اجابت دعا و دومین برکت آن بخشیدن تمام گناهان است .

وی افزود : کسی که توان پرداخت جریمه ی گناهان خود را ندارد ، امام رضا(ع) می فرماید « هرکس نتواند با کارهای نیک گناهانش را بپوشاند بسیار صلوات بفرستندزیرا که صلوات گناهان را نابود می کند» .

شیخ عارف چعب در ادامه به حکایت فردی که همیشه خوش بو بود اشاره کرد و گفت ؛ یک عالم نابینا  چند شاگرد داشت  و هر روز از آنها می خواست که یکی یکی خود را معرفی کنند ، به جز یک نفر که هر وقت وارد مکتب خانه می شد  عالم نابینا تشخیص می داد که چه کسی وارد شده است ؛عالم از آن شاگرد پرسید : « این عطر را از کجا و به چه قیمتی خریده ای ؟ » شاگرد در پاسخ گفت « من نه عطر خریده ام و نه عطری به خود زده ام ؛ این آثار و برکات ذکر صلوات زیاد است ؛ چون یک روز که در جمعی نشسته بودم »، رسول اکرم (ص) سه بار فرمود : « چه کسی ازبین شما زیاد بر من و آل من صلوات می فرستد ؟ » خجالت می کشیدم که جواب دهم چون ممکن بود کسی در جمع حضور داشته باشد که از من بیشتر به ذکر صلوات می پردازد ، لذا چیزی نگفتم ، تا این که حضرت محمد مصطفی(ص) با انگشت مرا نشان داد و گفت تو از همه بیشتر صلوات ذکر می کنی و مرا در آغوش گرفت و از آن لحظه این بوی خوش از من جدا نمی شود .

حجت الاسلام چعب در بخش دوم سخنان خود به نشانه های حُسنِ خُلق از دیدگاه پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت : رسول اکرم می فرماید « إنَّكُم لَنْ تَسَعُوا النّاسَ بِأموالِكُم فَسَعُوهُم بِأخلاقِكُم  ـ با دارايى خود نمى توانيد دل مردم را به دست آوريد ، پس دلشان را با اخلاق [نيك ]به دست آوريد .»

وی افزود: از آنجا که این فضیلت اخلاقی دارای مفهوم بسیار گسترده ای است تا حدی که مورد سوءبرداشت نیز قرار می ‌گیرد، منابع اسلامی با بیان نشانه‌ها و مصادیق حسن خلق، سعی در ارائه ی درک بهتری از معنای حسن خلق و نیز عملیاتی نمودن تعریف مفهومی آن برای دستیابی آسان به این صفت والانموده‌اند. این مصادیق عبارتند از:« تبسم بر لب داشتن هنگام گفتگو با مؤمنین ـ شوخی و مزاح ـ عطا و بخشش ـ تواضع ـ سلام كردن و بذل تحیت ـ انعطاف و الفت گرفتن با دیگران ـ رفتاری که دوست داریم با ما صورت گیرد ـ خوش‌رویی، خوبی کردن و منع آزار خود از دیگران ـ کلام زیبا ـ رفق و مدارا ـ تعاون با مؤمنین ـ بدزبانی نکردن ـ امر به معروف و نهی از منکر ـ پرداخت خمس و زکات و صله ی رحم »

وی در ادامه در مورد صله ی رحم اظهار داشت : این روزها با وجود فضای مجازی و پیام های تصویری هر فردی که میخواهد قوم و خویش خود را ببیند از طریق گوشی خود این کار را انجام می دهد در حالی که صله ی رحم این نیست و شرایط خاص خود را دارد .

استاد حوزه ی علمیه ی امام محمد باقر(ع) شهرستان شوش افزود : صله ی رحم آثار و فواید ارزنده‌اى براى انسان در بر دارد كه « طول عمر ـ فراوانى روزى ـ حسن خلق ـ پاكى اعمال و دفع بلا ـ آسانى حساب و آبادى شهرها » برخی از فواید صله ی رحم هستند و در مقابل اشخاصی که صله ی رحم را به جا نیاورند مورد نفرین خداوند قرار می گیرند که در واقع  خداوند تعالى كسانى را كه از خویشاوندان خود بریده، با آنان قطع رابطه مى‌كنند، در سه جاى قرآن مورد لعن و نفرین قرار داده است. از جمله در آیات 22 و 23 از سوره محمد مى‌فرماید: « فَهَلْ عَسَیْتُمْ إِنْ تَوَلَّیْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِى الْأَرْضِ وَ تُقَطِّعُوا أَرْحامَكُمْ أُولئِكَ الَّذینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ ـ اگر از فرمان خدا روى‌گردان شوید، آیا جز این انتظار مى‌رود كه در زمین فساد كنید و قطع رحم نمایید، آن‌ها كسانى هستند كه خداوند آنان را لعنت كرده است.»


وی در پایان  به توصیه و تأکید مقام معظم رهبری نسبت به مطالعه ی کتاب  خاک های نرم کوشک به تألیف سعید عاکف اشاره کرد و گفت : زندگینامه مختصری از شهید برونسی است که با استفاده از خاطرات اطرافیان، آشنایان و همرزمان ایشان در حدود 70 روایت کوتاه و خواندنی از ابعاد شخصیتی و اجتماعی این فرمانده را نقل می‌کند. یکی از ویژگی‌های کتاب این است که هر خاطره از شهید با یک عکس از وی همراه است. سردار شهید عبدالحسین برونسی متولد سال  ۱۳۲۱ در روستای "گلبوی" از توابع تربت حیدریه، قبل از انقلاب اسلامی به کار سخت و طاقت‌فرسای بنایی مشغول و درکنار آن به خواندن دروس حوزوی نیز روی آورده بود تا این که بعدها به دلیل شدت یافتن مبارزاتش علیه رژیم پهلوی، زندانی شد و تحت شکنجه‌های وحشیانه ساواک قرار گرفت. با پیروزی انقلاب اسلامی زمینه‌های لازم برای بالندگی بیشتر او مهیا شد؛ وی با شروع جنگ تحمیلی، در اولین روزهای جنگ، به جبهه رو ‌آورد و به دلیل لیاقت و رشادتی که از خود نشان داد عهده‌دار فرماندهی تیپ 18 جواد‌الائمه(ع) ‌شد. برونسی در سال 1363 در عملیات بدر به شهادت رسید.

سپس کربلایی رحیم چنانی در وصف ولیعصر(عج) به مرثیه سرایی پرداخت و حاج ناصر پیوست مدیر مجمع اهل بیت(ع) ضمن قدردانی از شیخ عارف چعب ، گذری به شهیدان شصت و پنجمین آیین شهد صلوات اشاره کرد و گفت : شهید قاسم سرخه  در تاریخ 3 آذرماه 1318 دیده به جهان گشود و در تاریخ 3 فروردین 1361 در عین خوش(محور عملیاتی فتح المبین بر اثر ترکش خمپاره به شهادت نائل گردید ، شهید عاشور سرخه فرزند شهید قاسم سرخه در تاریخ 1 فروردین 1355 به دنیا آمد و در حالی که چهار سال بیشتر از عمرش سپری نشده بود در تاریخ 20 مهرماه 1359 در منطقه ی سرخه بر اثر ترکش توپ به شهادت نائل شد و بالاخره شهید یبر چنانی که در واقع پدر داماد شهید قاسم سرخه می باشد در تاریخ2 تیرماه 1316 دیده به جهان گشود و در همان روزهای اول جنگ یعنی 24 مهر 1359 در مدخل ورودی شوش « چهار راه » بر اثر ترکش توپ به شهادت رسید و ما امروز برای شادی روح این شهیدان والامقام با استفاده از حروف ابجد 20069 صلوات قرائت نمودیم .


 

پیوست در ادامه ازانتصاب  مدیریت ایثارگران شمال استان خوزستان خبر داد و خاطر نشان نمود : سید محسن فاضلی یکی از رزمندگان مدافع حرم و عضو هیئت مدیره ی مجمع اهل بیت(ع)  اخیر به عنوان مدیریت ایثارگران شمال خوزستان منصوب شده که این انتصاب را به ایشان تبریک می گوییم .


مدیر مجمع اهل بیت(ع) افزود :  از حاج علی الوار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران  شهرستان شوش با خبر شدیم که با ایده ی «عباس کرم الهی » مبنی بر آغاز سرکشی به خانواده های معظم شهداء و جانباران به منظور جمع آوری « خاطرات شهیدان و جانبازان ، وصیت نامه ها و زندگی نامه های شهداء » موافقت شده و از این به بعد یک روز در هفته اکیپی متشکل از « رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ، مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز و کارشناس فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران » با سرکشی به خانواده های معظم شهداء و جانبازان ، گزارش های صوتی ، تصویری و متنی را به صورت مستند جمع آوری می کنند و مجمع اهل بیت(ع) این ایده ی به جا را تحسین نموده و از هرگونه نیاز به همکاری دریغ نخواهد کرد .

شایان ذکر است ، شصت و ششمین آیین شهد صلوات  روز یکشنبه 3 دیماه1396 در منزل « شهید یبر چنانی »  بنا به دخواست خانواده ی شهید در همین خیابان یعنی لین بن بست منازل شهداء برگزار می شود .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست