04272024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۱۱۷3131

سومین نماز جمعه ی شهرستان شوش در سال 1397 برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز جمعه 17 فروردین 1397 ؛ سومین  نماز سیاسی عبادی جمعه ی شهرستان شوش در سال جاری به امامت آیت الله سید محمد امام در مصلای این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ امام جمعه ی شهرستان شوش  به روال هفته های گذشته آغاز خطبه ی اول را به توصیه ی خود و نمازگزاران به رعایت تقوا پیشگی دعوت نمود و  با توجه به این که پنجشنبه 23 فروردین مصادف با 25 رجب  سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) است ، این خطبه را به همین موضوع اختصاص داد و گفت : زکریا بن آدم اَشْعَری قمی ، از اصحاب امام صادق(ع) ، از راویان امام کاظم(ع) و وکیل امام رضا(ع) و امام جواد(ع) است .

وی افزود : زکریا بن آدم وقتی که شهر قم را پر از  آدم های نادان دید  به امام رضا(ع) گفت : چون در قوم و قبیله ی من  افراد نادان زیاد شده اند لذا قصد دارم قم را برای همیشه ترک کنم ؛ اما امام رضا(ع) در پاسخ به او فرمود : همان گونه که مردم مردم نادان بغدا به خاطر وجود امام موسی کاظم توسط خداوند تبارک و تعالی از هر بلایی مصون ماندند  ، مردم قم هم به اذن خدا و برای وجود شما ، هر بلایی از آنها دفع می شود .


آیت الله سید محمد امام  در ادامه به کتاب معتبر کامل الزیات  قمی اشاره کرد و خاطر نشان نمود : این کتاب از فضیلت و چگونگی زیارت پیامبر اکرم(ص)، اهل بیت و امامزادگان و مؤمنان سخن می‌گوید و مجموعه رواياتى را از اهل بیت(ع)در این باره نقل می‌کند. كامل الزيارات از مهمترين و معتبرترین منابع روایی و دعایی شيعه است كه علما و فقهاى شيعه پیوسته به آن مراجعه کرده‌اند. این اثر را «الزیارات»، «جامع الزیارات» و «کامل الزیارة» نیز خوانده‌اند و به زبان فارسی ترجمه شده است. در این کتاب  آمده است که فردی به امام رضا(ع) گفت : به خاطر دوری و همچنین ظلم و ستم  خارون الرشید زیارت مزار امام موسی کاظم  بسیار سخت و دشوار است ؛ امام رضا فرمود : « هر چند که زیارت قبر امام موسی کاظک  جایگاه ویژه ی خود را دارد و همانند آن است که قبر امام حسین را زیارت کرده ای اما  زیارت مزار امام حسین(ع) هم  به آن نیت قابل قبول است .

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش سپس به دیگر موارد دفع بلا اشاره کرد و خاطر نشان نمود : هر جا ائمه ی اطهار(ع) حضور داشته اند بخش عظمی از بلایا در آن بلادها دفع شده است اما مواردی نظیر « توبه کردن ، صدقه دادن  ، دعای والدین و... » نیز باعث می شود که عذاب ها دفع شوند .

وی افزود : در آن روزها  بلایا آسمانی بودند اما در این زمان  جوری دیگر این بلایا را مشاهده می کنیم ؛ امام صادق(ع) فرموده است : « خداوند اگر بر امتی عذاب دردناک  آسمانی نظیر « سیل ، زلزله ، صاعقه  و... » نیاید ، گرانی و خشکسالی  ؛ گریبان گیر مردم می شود و از  تلاشی که می کنند سودی را دریافت نمی کنند »لذا  در این ماه رجب تا می توانیم صدقه دادن و استئغفار نمودن را فراموش نکنیم .


امام جمعه ی شهرستان شوش در آغاز خطبه ی دوم به 19 فروردین سالروزشهادت آیت اللّه سید محمدباقر صدر پرداخت و اظهار داشت : در تاریخ 25 ذوالقعده 1353 قمری، در شهر کاظمینِ عراق، نوزادی دیده به جهان می گشاید که نامش را سیدمحمد باقر می گذارند. این کودک دومین فرزند خانواده بود. پدر این نوزاد، آیت الله سید حیدر، از مجتهدان بنام و مشهور، و مادرش دخترِ آیت الله شیخ عبدالحسین آل یاسین، از زنان متقی و پرهیزکار بود. پس از چهار سال نوزاد دیگری در این خانواده روحانی به دنیا آمد که نام وی را آمنه بنت الهدی می گذارند. سرنوشت این برادر و خواهر از ولادت تا شهادت درهم آمیخته شد تا حماسه ای شورانگیز شود.

وی در ادامه به روز شهادت این عالم و مرجع گرانقدر اشاره کرد و تصریح نمود : رژیم بعث عراق، در تاریخ 16 فروردین 1359، آیت الله سیدمحمدباقر صدر و خواهرش بنت الهدی را دستگیر و به بغداد می برد. رئیس سازمان امنیت کشور عراق، آیت الله صدر را به مرگ تهدید می کند و از ایشان می خواهد که چند کلمه، علیه انقلاب اسلامی ایران بنویسد تا از مرگ نجات یابد. اما آیت الله صدر مخالفت کرده و می گوید: «من آماده شهادتم.» آن گاه این خواهر و برادر مجاهد و عالم را به شکنجه گاه می برند و به شهادت می رسانند. سرانجام در تاریخ 19 فروردین 1359، در نیمه های شب جنازه آن دو شهید را به خانواده شان تحویل می دهند.

سید محمد امام هم چنین افزود : با شهادت  این عالم ربانی حلع بزرگی  در جهان اسلام به وجود آمد  چون او یک انقلابی کامل بود و به مردم می گفت « در امام خمینی(ره)  ذوب شوید همانطور مه امام خمینی(ره) در اسلام خود را ذوب نمود .» هر چند در حال حاضر مراجع تقلید در کشور عراق  وجود دارد اما  اگر شهید صدر زنده بود  از نظر سیاسی و اسلامی کشور عراق متحول  تر می شد .

امام جمعه ی شهرستان شوش در تکمیل این بخش از سخنان خود عنوان نمود :  آیت الله العظمی سید محمدباقر صدر در حالی که 18 سال سن بیشتر نداشت به درجه ی اجتهاد رسید اما تا بعد از رحلت آیت الله العظمی حکیم، در سال 1390 قمری رساله ای ننوشت و این کار را در سن 40 سالگی انجام داد .از این عالم ربانی کتاب های ارزشمند و نفیسی به نام « فلسفه ی  ما ـ اقتصاد ما ـ اسلام راهبر زندگی؛ مکتب اسلام؛ رسالت ما ـ  بارقه‌ها و ........ » را نوشته ولی متأسفانه اکثر این کتاب ها هنوز مطالعه نشده و در جهان اسلام از آنها بهره ای برده نشده است .

وی در ادامه به 21 فروردین 1378 سالروز امیر سپهبد صیاد شیرازی اشاره کرد و اظهار داشت : پس از بازگشت امير سپهبد علي صياد شيرازي از شهرستان شوش به تهران ،  صبح روز شنبه 21 فروردين سال 1378، ، جانشين ستاد كل نيروي مسلح در مقابل منزلش هدف ترور ناجوانمردانه عوامل گروهك منافقين قرارگرفت و به شهادت رسيد. اقدام مسلحانه منافقين و ترور يكي از عالي رتبه ترين مقامات نظامي كشور، حكايت از وجود نوعي « ناامني در كشور و فرصت طلبي گروه هاي معاند و همسوي با بيگانگان» مي داد.


وی افزود : نام صیاد شیرازی برای اولین‌بار توسط عوامل مزدور بعثی که در کردستان ایران مشغول آشوب و بلوا بودند به ضداطلاعات و استخبارات ارتش عراق وارد شد و همان زمان بود که با دستور تصفیه این افسر جوان و انقلابی ایران، رژیم عراق به کشتن او دستور داد. این دستور توسط نماینده ی بعثی‌ها در تشکیلات ضدانقلابی کومله به همراه اسامی ۲۷ پاسدار، ارتشی و حزب‌اللهی ایران دراستان کردستان صادر شد. نام صیاد شیرازی بیش از هر افسر ارتش ایران در سرویس‌های امنیتی و جاسوسی رژیم صدام دیده می‌شد که اطلاعات آن عمدتا از سوی منافقین و مزدوران صدام در کردستان ایران تهیه و تنظیم شده بود. 

سید محمد امام همچنین اظهار داشت : فرماندهی صیاد شیرازی در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بار دیگر نام و شخصیت این افسر را بر روی میز سرویس‌های استخباراتی ارتش صدام آورد. در ابتدا آنها نسبت به عملکرد وی و ارتقا به سطح فرماندهی‌اش ابراز تردید می‌کردند اما تشکیل قرارگاه‌های مشترک سپاه و ارتش ایران برای باز پس‌گیری اراضی اشغال شده که شوک آن با شکست محاصره آبادان به رژیم بعث وارد شد آنها را وادار به کنکاش بیشتر در عملکرد این فرمانده ایرانی کرد. برابر سندی که زمان آن به نبرد‌های سنگین چزابه برمی‌گردد، از صیاد شیرازی به‌ عنوان احیا‌گر ماشین جنگی ارتش جمهوری اسلامی ایران نام برده شده است. سرویس‌های امنیتی عراق در خصوص این فرمانده ایرانی از چند تن از اسیران ایرانی بازجویی می‌کنند و بالاخره در گزارش روزانه خود به ستاد عالی ارتش صدام که دیکتاتور عراق آن را مطالعه می‌کرد در خصوص شهید صیاد شیرازی می‌نویسند: این فرمانده ایرانی وحدت عملیاتی بین نیروهای سپاه و ارتش را به ‌شدت پشتیبانی می‌کند و از افسران مورد اعتماد رهبری ایران است. وی با انتقال تجربیات و آموزش نظامی به پاسداران و بسیجیان موافقت نموده و جاده صاف‌کن بن‌بست‌هایی شده است که در زمان بنی‌صدر رییس‌جمهوری مغرول شده ایران بین ارتش و سپاه به‌وجود آمده بود. عملیات فتح‌المبین خشم ارتش بعثی عراق را از صیاد دوچندان کرد و قابلیت‌های او در کنار سایر فرماندهان سپاه و ارتش در عملیات آزاد‌سازی خرمشهر منجر به آن شد پرونده عملکرد صیاد شیرازی در استخبارات عراق قطورتر شود تا این‌که با تماس‌های عمیق‌تر منافقین با رژیم صدام در سال ۱۳۶۳ فهرستی از اسامی فرماندهان و مسوولین جنگ در ایران توسط رژیم صدام به منافقین داده شد که از آنهاخواسته شده بود به ترور و کشتن این افراد اقدام کنند که نام صیاد شیرازی نیز در بین این فهرست دیده می‌شود. منافقین نیز که از عملکرد صیاد شیرازی خصوصا در عملیات مرصاد که منجر به شکست منافقین شده بود ، به‌شدت به خشم آمده بودند مسیر این ترور را در پرونده مخوف و تروریستی خویش باز گذاشتند. در سال ۱۳۶۶ در جلسه‌ای که در منطقه الرشید بغداد و در یک مجموعه ی  تفریحی برپا شد مسوولین امنیتی عراق به‌خاطر عدم توفیق منافقین در ترور صیاد شیرازی از تروریست‌های منافق انتقاد کردند. حضور صیاد شیرازی در سرکوب منافقین در عملیات مرصاد نیز بار دیگر ضربه‌ای کاری از سوی این افسر انقلابی ارتش ایران بر پیکر رژیم بعث و منافقین وارد کرد. سران منافقین با این خشم سال‌ها انتظار کشیدند تا از این مرد جنگی ایران انتقام بگیرند و در حالی‌که شمارش معکوس سقوط رژیم صدام آغاز شده بود منافقین بالاخره به وعده‌ای که به صدام جنایتکار داده بودند اقدام کردند و این افسر شجاع را به شهادت رساندند. خون این افسر مسلمان ارتش جمهوری اسلامی ایران خیلی زود دامن صدام و منافقین را گرفت و آنان را به زباله‌دان تاریخ فرستاد. ترور صیاد شیرازی توسط کسانی صورت گرفت که امروز مورد حمایت کامل اروپای متمدن هستند و پرونده‌ای قطور از جنایت علیه ملت‌های ایران و عراق دارند. تصویر صیاد شیرازی که بر روی زمین نشسته و نقشه عملیات را در جمع پاسداران و ارتشیان بازگو می‌کند در پرونده قطور او در استخبارات ارتش عراق هنوز دیده می‌شود. 


خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش سپس به  روز نکبت اشاره کرد و تصریح نمود ، روز نکبت نامی است که فلسطینیان و حامیان آنان برای اشاره به سالگرد بیرون راندن صدها هزار فلسطینی و استقلال رژیم جعلی اسرائیل در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۲۷ استفاده کرده و در آن روز عزا می‌گیرند. از نظر فلسطینی‌ها این روز یادآور روزهای تلخ یعنی اشغال سرزمین‌شان و مصادره اراضی و اولین موج آوارگی و اخراج بیش از ۸۰۰هزار فلسطینی از خانه و کاشانه‌شان است. یک مسئله ی جهانی برای اشغال فلسطین و جدا کردن این منطقه مهم و حیاتی از پیکره کشورهای اسلامی و عربی و واگذاری آن به مهاجران یهودی و فلسطینی ها تا زمان بیرون رفتن صهیونیست ها از کشورشان در این روز و این هفته اعلام انزجار خود را به گوش جهانیان می رسانند و امسال در شهرهاي « رام الله، قدس، نابلس، الخليل و ... » در حالی که کلید خانه های اشغال شده شان را در دست داشتند، تظاهرات کردند و بازگشت به اراضي اشغال شده خود را خواستار شدند.و نسبت به هر سال شهدا و مجروحین بیشتری تقدیم هدف و راهشان کردند .


آیت الله  امام در بخش بعدی سخنان خود به دو حادثه ی اخیر در شهرستان های اهواز و شوش پرداخت و در این خصوص خاطر نشان نمود : قهوه خانه ای در اهواز در سیزده فروردین به صورت عمد آتش گرفته است و ۱۱ نفر در آن فوت شده اند و دیشب هم در شهرستان شوش توسط پسر خانواده ابتدا ماشین پدر و سپس خانه با بنزین به آتش کشیده می شود و البته با حضور به موقع مأمورین آتش نشانی  آتش مهار می شود  ولی با مقاومت  پسر خانواده  جهت جلوگیری از اطفا حریق  منجر به آسیب رسانی به دو نفر از پرسنل آتش نشانی می گردد  ؛ هر چند که ما این گونه جنایات را محکوم کرده و می کنیم ؛ اما  اولا از خانواده ها انتظار داریم که فرزندان خود را به حال خود رها نکنند که چنین حوادثی پیش آید و از طرفی  از مسئولین قضایی انتظار داریم که هر چه زودتر جنایتکاران این حوادث را به سزای اعمالشان برسانند .


آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش در پایان خطبه ی دوم ضمن عرض تسلیت به عبدالامیر بشکار یکی از خادمین ستاد اقامه ی نماز جمعه به خاطر درگذشت برادرش گفت : مرحوم مغفور  عزیزالله بشکار با مرگ نابه هنگام از این دنیا رفت و ما برای شادی روح این فرزند شوشی صلوات و فاتحه ای قرائت می کنیم و به برادرش عبدالامیر بشکار و دیگر اعضای خانواده تسلیت عرض می کنیم .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست