04262024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۸۰۱۰۴3621

صد و سی و یکمین آیین شهد صلوات شهرستان شوش در یادمان شهدای فتح المبین برگزار شد .

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 10:30صبح روز یکشنبه 4 فروردین 1398 به همت مجمع اهل بیت و با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران ، مدیریت ایثارگران تیپ حضرت مهدی(عج)نزسا و مدیریت یادمان شهدای عملیات فتح المبین به نیت 8 شهید گمنام آرمیده در این یادمان در جوار مزار این شهدا برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ سرهنگ پاسدار علی ظهیری  یادگار هشت سال دفاع مقدس خوزستان و روایتگر استقراری در یادمان شهدای عملیات فتح المبین ، ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن سال رونق تولید و آغاز بهار طبیعت و قدردانی از مدیریت یادمان شهدای عملیات فتح المبین ؛ از حضور خبرنگار جهادی تشکر نمود و در این راستا یادآور شد : جا دارد از یکی از خادمین واقعی  و مخلص شهدا ؛ کسی که بدون هیچگونه چشم داشتی علاوه بر حضور و انتشار برنامه های شهد صلوات ؛ به مدت ده/10روز در این یادمان مقدس در کنار راویان دفاع مقدس و سیره شهدا و همچنین خادمین شهدا حضوری اثربخش داشتند و با « حساسیت ، دقت ، صداقت و احساس مسئولیت » پوشش خبری لحظه به لحظه ی رویداها را هم در پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز و هم در سایت رسمی ستاد راهیان نور کشور انجام دادند و آن هم کسی نیست جز برادر بسیجی و ارزشی خودمان عباس کرم الهی و من به نوبه ی خودم و همچنین از طرف مدیریت مجمع اهل بیت و مدیریت یادمان شهدای عملیات فتح المبین از این برادر بزرگوار تقدیر و تشکر خود را اعلام می کنم .به امید خدا همین شهدا شفاعتش کنند و در آن دنیا اجرش را بدهند . ان شاالله .


وی در ادامه  کلیات عملیات فتح المبین را تشریح نمود و در این خصوص گفت : زائرین وقتی وارد این یادمان می شوند تصور می کنند که عملیات فتح المبین به این چند شیار محدود می شود در صورتی که این عملیات بسیار بزرگ است که وقتی به مختصات آن اشاره کنم به بزرگی آن خواهید برد ؛ از نظر طولی 70تا80 کیلومتروسعت دارد و 40 تا 50 کیلومتر عمق این عملیات است و این شیارها یکی از محورهای این عملیات به شمار می آید .

سرهنگ ظهیری در تکمیل مقدمه ی خود برای جا افتادن عظمت عملیات فتح المبین خاطر نشان نمود: از « دهانه ی فاوو یا به عبارتی اروند رود تا کوه های دالامپرآذربایجان غربی ؛ با ارتفاع حدود ۳۵۰۰ متر در۴۵ کیلومتری جنوب غربی ارومیه و ۳۵ کیلومتری اشنویه » 1610 کیلومترمرز مشترک با کشور عراق داریم که عراق به وسعت 1200 کیلومتر طولی وارد خاک ایران اسلامی شد و به پنج استان « خوزستان ، ایلام ، کرمانشاه ، کردستان و آذربایجان غربی» حمله کرد و جالب است بدانید که حدود 50 درصد نیروهای نظامی خود را به خوزستان  به خاطر اهمیتی که از نظر « سیاسی ، اقتصادی ، نظامی و.... » دارد اختصاص داد ؛ چون اولین هدف صدام و حزب بعث این بود که جمهوری اسلامی به طور کامل سقوط کند و اگر هم نتوانست به هدف اولش برسد حداقل توانسته باشد استان خوزستان را از ایران جدا کند و اینقدر به این موضوع اعتقاد داشت که حتی نام خوزستان را به عنوان « عربستان عراق» تغییر داده بود و چون چهار راه شوش و اندیمشک برای بعثی ها گلوگاه مهم بودند که اگر به جاده ی ترانزیتی آبادان ـ تهران «حدفاصل شوش ؛ اندیمشک» دست می یافت کلا خوزستان سقوط می کرد ؛ به همین منظور منظور از 5 لشکری که برای حمل به خوزستان در نظر گرفته بود ، دو لشکر را به حمله از پاسگاه فکه  و پاسگاه شرهانی اختصاص داد تا از طریق شرحانی به جسر نادری رسیده و سپس وارد جاده ی ترانزیت شود و از پاسگاه مرزی فکه وارد شوش شده و پهار راه این شهرستان را اشغال نماید .

 

این جانباز هشت سال دفاع مقدس افزود : از پاسگاه شرهانی خود را به جسر نادری رساند و چون آن زمان این جسر تنها پلی بود که روی کرخه قبل از انقلاب احداث شده بود راحت تر می توانست به اهداف خود برسد ؛ لذا صدام وقتی که در یکی از جلسات کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود وسط جلسه خارج می شود ؛ وقتی که از او علت را می پرسند می گوید « عجله نکنید ادامه ی جلسه ی خود را تا سه/3 روز آینده در اهواز خواهیم گرفت ؛ همه ی محاسبات خود را دقیق انجام داده بود ؛ چون ما از یک طرف ارتش آماده به رزمی نداشتیم ، سپاه هم که نوپا بود و اصلا ادوات نظامی نداشت ، بسیج هم که در حد نگهبانی از پایگاه مساجد فعالیت می کرد و یک رئیس جمهور خانن هم به نام بنی صدر داشتیم  ؛ اما صدام و حزب بعث «نیروی ایمان ، دلاورمردی ، شهادت طلبی و روحیه ی عاشورایی » را در برنامه های خود محاسبه نکرده بود و همین عامل شکست عراق شد و صدام آرزوی خود را به گور برد .

 

وی در ادامه به موقعیت جغرافیایی عملیات فتح المبین پرداخت و در این خصوص تصریح نمود : شمال منطقه ازپل نادری به طرف دشت عباس و عین خوش حدود 30تا40 کیلومتر فاصله  می باشد ؛ جنوب منطقه به عمق 50 کیلومتر از منطقه ی عملیاتی فاصله داریم که از روی نقشه از تنگه ی رقابیه به طرف مرز ، شرق این عملیات به « دزفول ، اندیمشک و شوش» منتهی می شود که در واقع شوش نزدیک ترین مسیر به منطقه ی عملیاتی می باشد و از غرب که به پاسگاه  فکه منتهی می شود 70 کیلومتر فاصله داریم .


سرهنگ جانباز علی ظهیری فرمانده اسبق سپاه شهرستان شوش دانیال در گفت وگو با خبرنگار جهاد رسانه ای شهید رهبر به شرح عملیات فتح المبین پرداخت و اظهار کرد: منطقه عملیاتی فتح المبین در غرب رودخانه کرخه قرار دارد. دشمن بعثی ابتدای جنگ تحمیلی با گذشت از مرز شرهانی وارد این منطقه شدند و تا 2 فروردین سال 1361 که تقریبا 18 ماه به طول انجامید در این منطقه مستقر بودند.

 وی افزود: دشمن در این منطقه چند بار با استفاده از موشک های خود گنبد حرم مطهر دانیال نبی (علیه السلام) را تخریب کردند و حدود 170 موشک به شهرستان دزفول شلیک کرد اما مردم دزفول، اندیمشک و شوش با مقاومت خود نگذاشتند بعثی ها از رودخانه کرخه عبور کنند. 

 

این رزمنده دفاع مقدس گفت: عملیات فتح المبین در تاریخ دوم فروردین ماه در چهار مرحله و توسط چهار قرارگاه که عبارتند از قرارگاه قدس (65 کیلو متری ایلام)، قرارگاه نصر (35 کیلومتری دهلران)، قرارگاه فتح (رقابیه) و قرارگاه فجر (شوش) زیر نظر قرارگاه مرکزی کربلا به فرماندهی محسن رضایی و شهید صیاد شیرازی آغاز شد.

وی بیان کرد: نامگذاری این عملیات به نام فتح المبین و رمز آن به نام حضرت زهرا (س) به این دلیل بود که وقتی فرماندهان این عملیات محضر امام راحل رسیدند ایشان گفتند که با توکل به خداوند و تمسک بر قرآن این عملیات را شروع کنید و بدون استخاره برای این عملیات اجازه شروع آن را دادند. وقتی فرماندهان به قرارگاه آمدند و قرآن را باز کردند آیاتی از سوره فتح آمد به این دلیل نام این عملیات بزرگ را فتح المبین گذاشتند و چون این عملیات در ایام شهادت حضرت زهرا (س) بود رمز این عملیات را یا زهرا نهادند و با توسل به آن حضرت این عملیات با موفقیت انجام شد. 

ظهیری با بیان اینکه طول این عملیات تقریبا 90 کیلومتر و عمق این عملیات در بعضی از مواقع 50 کیلومتر بود، تصریح کرد: تعداد شهدای ما در این عملیات 3 هزار نفر و تعداد کشته و زخمی های عراقی 25 هزار نفر بود، همچنین اسیران عراقی 15 هزار نفر بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در این عملیات ما حدود چند صد توپ و تانک را از عراقی ها غنیمت گرفتیم که لشکر زرهی ما از این غنایم تشکیل شد. این عملیات بزرگ زمینه ساز عملیات بیت المقدس بوده است.

این رزمنده دفاع مقدس عنوان کرد: امام خمینی درباره این عملیات گفتند که من دست رزمندگان را که دست خدا می باشند می بوسم و به این بوسه افتخار می کنم.

رضا معتمد از اعضای مجمع اهل بیت و رئیس هیئت آمادگی جسمانی که در سرودن شعر هم دستی دارد در وصف رزمندگان هشت سال دفاع مقدس ؛ دو قطعه از غزلیات خود را خوانش نمود .


در ادامه حاج ناصر پیوست مدیر مجمع اهل بیت ضمن قدردانی از سرهنگ پاسدار علی ظهیری به خاطر شرح عملیات فتح المبین و سپاس از رضا معتمد به خاطر خوانش شعر حماسی ؛ به برندگان  مسابقات حفظ سیزده حدیث نهج البلاغه در ماه رجب  که توسط «نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی  با نظارت حجت الاسلام مهدوی ارفع و رابطین  این نهضت در شهرستان شوش با همکاری مجمع اهل بیت برگزار شد»اشاره کرد و تصریح نمود : در این مسابقات تعداد زیادی از خواهران شرکت نمودند که در این میان برخی از خواهران که به صورت غیر حضوری و از طریق فضای مجازی اقدام به قرائت صلوات می کنند به شرح ذیل عنوان گرفتند و ما در این آیین از آنها تجیل خواهیم کرد :


1 ـ الهام سرخه « حافظ کل قرآن و نهج البلاغه »

2 ـ زینب شوهان « حافظ 15 جزء از قرآن و سیزده حکمت از نهج البلاغه»

3 ـ سیده زینب مجتبایی «حافظ 5 جزء قرآن و سیزده حکمت از نهج البلاغه »

4 ـ هاجر سبحانی « حافظ 7 جزء از قرآن و سیزده حکمت از نهج البلاغه »


وی در ادامه از قاری قرآن و دو نوجوان دیگر که با مجمع اهل بیت همکاری دارند به همراه رضا معتمد قدردانی نمود و در پایان گفت : در مجموع برای شادی روح 3000شهید عملیات فتح المبین و خصوصا 8 شهید گمنام آرمیده در این یادمان 2490890 صلوات قرائت شده است .


شایان ذکر است صد و سی و دومین آیین شهدصلوات روز یکشنبه 11 فروردین ماه1398 ساعت 21 در حسینیه ی متوسلین به آقا امام موسی ابن جعفر(ع) واقع در خیابان شهید رجایی به نیت شهید برومند میردورقی برگزار می شود .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست