04282024یکشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۸۲۵1968

مراسم گرامیداشت خبرنگار شهید محسن خزایی در حرم دانیال نبی(ع) برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

به همت فرمانداری شهرستان شوش ، روز سه شنبه 25آبان 1395 بعد از نماز ظهر و عصر مراسم گرامی داشت خبرنگار شهبد « محسن خزایی » در عباسیه ی آستان مقدس حضرت دانیال نبی(ع) برگزار شد .

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حسینوند رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش سخنان خود را با قرائت زیارت عاشورا آغاز نمود و گفت : « السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ ـ  وَلَاتَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فِی سبیلِ اللّهِ أَمواتاً بَلْ أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یرزقونَ ـ مپندارید ان کسانی راکه کشته شده اند در راه خدا مرده اند، بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزی می خورند. »

وی در ادامه به انواع مرگ(اجل) اشاره کرد و عنوان نمود : « پنج نوع مرگ داریم که از بین آن ها دو مرگ طبیعی و شهادت از همه معروف تر است و البته مرگ طبیعی جای افسوس و تأسف پس از مرگ دارد ولی عزت مند نیست در حالی که شهادت مرگ با عزت و شرف است ، راهی که جوانان ما در طول این هشت سال دفاع مقدس رفتند .


حسینوند با توصیف  به شمعی که خود می سوزد و به جمعی روشنایی می بخشد  خاطر نشان نمود : شهید می سوزد ، آب می شود ، فریاد و زجه نمی زند ، پرپر می شود و جان می دهد ، اما در سایه ی جان دادن او عده ای نور افشانی می شوند ، برخی جان می گیرند و عده ای به آرامش می رسند ؛  پس نتیجه می گیریم که معامله ی شهید معامله ی با خداست و به همین خاطر است که نقل شده که رسول خدا (ص) فرمود : « شهید از سوى خدا داراى هفت خصلت است:

1 ـ نخستین قطره خونش که به زمین می‏ریزد تمام گناهانش آمرزیده میشود.

2 ـ سرش در دامان دو همسرش از حوریان قرار میگیرد، و آن دو، گرد و خاک از صورتش پاک می‏کنند و به او خوش آمد می‏گویند، او نیز به آنان خوش آمد می‏گوید.

3 ـ از لباسهاى بهشتى به او می پوشانند.

4 ـ فرشتگان بهشتی هر کدام با هر بوى خوشى به سوى او پیشدستى می‏کنند که او را با خود برده و اولین گل را به او بدهند .

5 ـ شهید جایگاه خود را می بیند.

6 ـ به روح او خطاب میشود که هر کجاى بهشت که می‏خواهى گردش کن.

7 ـ  شهید به خدا نظر می‏کند و این نگاه مایه آرامش هر پیامبر و شهیدى خواهد بود.

رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش در ادامه رسالت شهید محسن خزایی ؛ خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را پیام آوری رشادت های مئافع حرم دانست و خاطر نشان نمود : کربلا در کربلا می ماند اگر زینب(س) نبود و رشادت های مدافعین حرم در حلب و سوریه می ماند اگر خبرنگارانی نظیر خسرایی نبودند .

سردارجانباز 70 درصد عباس طایفه  دبیر انجمن خادمان شهدای مدافع حرم سخنران ویژه ی این مراسم سخنان خود را با قرائت دعای فرج آغاز کرد وگفت : « إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِيبا كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ» ـ «اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً»


وی افزود : خوش به حال آن که رهبر را شناخت ، خاکریز و رمز سنگر را شناخت ، خوش به حال آن که در این جبهه زیست ، تا بداند معنی ایثار چیست ، حرف من نه ، حرف ما این است دین یعنی ولی ، پیروی از حضرت امام سید علی .

دبیر انجمن خادمان شهدای مدافع حرم  از این که در جمع مردم شوش  است ابراز خرسندی نمود و گفت : مسئولین شهری و امت شهید پرور  و خبرنگاران شوش در این مجلس بسیار با شکوه شرف حضور دارند و باید هم این چنین باشد ، آفرین بر شما قدرشناسان که به پاس « ایثار ، مقاومت ، ایستادگی ، از خودگذشتگی شهداء » همواره مراسمی با شکوه و معنوی برگزار می کنید و من هم خداوند را شاکرم که توفیق تشرف در این مجلس نورانی را پیدا کردم .

این یادگار هشت سال دفاع مقدس کشور افزود : ما در شلمچه ، قرارگاه بیعت با شهدای منا و شهدای مدافعین حرم را برگزار کردیم و عزیزان زائر آقا امام حسین(ع) در قرارگاه بیعت با شهداء حاضر می شوند و با شهداء بیعت و تجدید میثاق و عهد وپیمان می کنند و به نام یک شهید زیارت عاشورا می خوانند و نیت می کنند در کربلا به نیابت شهداء زیارت بکنند ، این توفیق را پیدا کردیم که در محضر شما باشیم .

وی در خصوص ارادت به شهدا خاطر نشان نمود : ارادتم را به شهداء این گونه آغاز می کنم « من پا تا به سر شهید را می بوسم ، من پیکر بی سر شهید را می بوسم ، گر لحظه ی دیدار میسر نشود ، دست پدر شهید را می بوسم » مقام معظم رهبری می فرماید ؛« امروز فضیلت زنده نگهداشتن یاد و خاطره ی شهیدان کمتر ازشهادت نیست . » آفرین بر شما این گونه مجالسی را برپا می کنید ، خصوصاً برای شهدای مدافع حرم .

طایفه افزود : مقام معظم رهبری به نقل از امام صادق(ع)  می فرماید ؛ « اجر شهدای مدافع حرم دو برابر دیگر شهیدان است » من که معرفت شناخت و درک این چنین جملاتی را ندارم ، شما عزیزان قطعا دارید .

وی در ادامه با استفاده از آیه ای از سوره ی حج اظهار داشت : در سوره ی حج ـ آیه ی 40  قرآن کریم می فرماید « الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِن دِیَارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ إِلَّا أَن یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ  ـ همانها که به ناحق از خانه و کاشانه خود رانده شدند، (و گناهی نداشتند) جز آنکه می‌گفتند: پروردگار ما خدای یکتاست. و اگر خداوند (ظلم و تجاوز) بعضی از مردم را به وسیله‌ی بعضی دیگر دفع نکند، صومعه‌ها و کنیسه‌ها و کلیسا‌ها و مساجدی که نام خداوند در آنها بسیار برده می‌شود، ویران می‌گردد و قطعاً خداوند کسی که (دین) او را یاری کند، یاری می‌دهد، زیرا خداوند نیرومند و شکست ناپذیر است»


دبیر انجمن خادمان شهدای مدافع حرم و شهدای منا به تنها جرم مردم سوریه اشاره کرد وگفت : جرم آنهایی که درسوریه حضور داشتند و شربت شهادت را نوشیدن چه بود ؟ جرمشان این بود که ذکر « الله » می گنتند ، جرم دیگری نداشتند که داعشی ها و آمریکایی ها به آنها حمله کردند ، جرم دیگری نداشتند که آل سعود به داعشی ها کمک کردند ؛ خداوند می فرماید « هر کس در راه ما می آید به آنها عزت و  نصرت می دهیم »

شهید محسن خزایی برای دفاع از مرزهای دینی به سوریه رفت تا ایثار ، مقاومت و جانفشانی مدافعین حرم را ثبت و به تصویر بکشاند و مورد شکار لنزهای آسمانی قرار گرفت ، توسط فرشته هایی که دوربین به دست داشتند ، محسن خزایی خبرنگار شکار شد . چهره ی محسن خزایی در لنزهای فرشته های آسمانی ثبت شد و آسمانی شد .

وی سپس به بیاناتی از امام راحل اشاره کرد و بیان داشت : امام خمینی(ره) می فرماید ؛ « شهدا با قهقه ی مستانه شان ، عِندَ رَبِّهِمْ یرزقونَ شدند» ، شهید خزایی با لبخند و با تمام وجودش  وبا عشق لبیک یا زینب گفت و هم چون حضرت زینب(س) پیام آور پرچم خونین دشت سوریه ی کربلایی شد .


جانباز 70 درصد  هشت سال دفاع مقدس در تکمیل  فرمایشات امام خمینی(ره) افزود : امام می فرماید ؛ « راه قدس از کربلا می گذرد » ، خط مقاومت از « کربلا ، سوریه ، لبنان ، فلسطین ، یمن و بحرین » به طرف قدس می رود و در چنین مجالسی است که باید از مقاومت سخن به میان آورد ، قصه ی نان ، هلو و نخود » نیست ، قصه ی عشق به خدا ، اهل بیت(ع) ، آرمان های انقلاب اسلامی ، ارزش های امام راحل(ره) ، ولایت مطلقه ی فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی است  .

وی در ادامه به خاطر شهادت شهید خزایی اصحاب رسانه و مطبوعات تبریک گفت و در این راستا اظهار داشت : شهید خزایی به عنوان اولین شهید خبرنگار مدافع حرم در سوریه که در راستای انعکاس اخبار و واقعیت های جنگ در سوریه به آن کشور اعزام شده  بود و به فیض شهادت نائل آمد وباعث شد شما هم سهمی در دفاع از حرم حضرت زینب(س) ثبت کنید .

از دیگر برنامه های این مراسم می تواند به ذکر مصیبت ونوحه سرایی توسط بهروز حسنوند رئیس انجمن مداحان شهرستان شوش اشاره کرد .


 

شایان ذکر است در این مراسم علاوه بر سخنران ویژه ؛ ایرج مزارعی معاون اطلاعات اخبار صدا و سیمای مرکز خوزستان ، مهندس رضا نجاتی فرماندار ، علی سرپرست معاونت فرماندار ـ حجت الاسلام والمسلمین عبدالرزاق عفری امام جمعه ی موقت ، سرهنگ حمیدرضا بهاروند فرماندهی نیروی انتظامی ، سرگرد پاسدار کریم بابایی فرماندهی ناحیه ی مقاومت بسیج ، شریف احمدی رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ، محمدحسن پور نعمت رئیس اداره ی اوقاف و امور خیریه ، جمعی دیگر از مسئولین دستگاه های دولتی ، اصحاب رسانه و مطبوعات و جمعی از اصناف و بازاریان  و فرهنگیان حضور داشتند .

لازم به توضیح است که « شهید محسن خزايي»  15 آذر  سال 51 در خانواده اي مذهبي که ذاکر اهل بيت(ع)  بودند به دنیا آمد . او در سال 74 به عنوان متصدي صدا  فعاليت خود را در صداو سيما  آغاز کرد و  به خاطر شور و نشاط خاصي که در برنامه هاي جوان ايجاد مي کرد و با جوانان ارتباط زيادي داشت مدير باشگاه خبرنگاران جوان زاهدان شد.


 

اوج کارش زماني بود که جريان تکفيري گروهک جندالشيطان در جنوب شرق فعال شده بود. او يک بار از کمين گروهک تکفيري در حادثه تروريستي تاسوکي نجات يافت. شهيد محسن خزايي پس از موفقيت در باشگاه خبرنگاران جوان زاهدان به عنوان مدير خبر گیلان معرفي شد و پس از فعاليت هاي تخصصي و حرفه اي خبر، عشق دفاع از حرم  او را به سوريه کشاند او در سوريه بعد از هر گزارش خبري خود، در بين رزمندگان مقاومت مداحي اهل بيت مي کرد. وي دارای سه فزرند، دو پسر و يک دختر است.

ظهر 22 فروردین 92 تروریستها با کمین در جاده فرودگاه بین المللی دمشق و شلیک به خودروی خبرنگار شبکه خبر در سوریه ، محسن خزایی را از ناحیه شکم زخمی کردند. در این تیراندازی، خودروی محسن خزایی نیز آسیب دید .


شهید خزایی به علت اصابت ترکش ناشی از انفجار خمپاره به ناحیه سر به شهادت رسید. همچنین تامر صندوق ، تصویربردار خبرگزاری صدا و سیما هم از ناحیه کتف زخمی شده و هم اکنون در بیمارستان بستری است. گروه خبری خبرگزاری صدا و سیما به همراه سایر رسانه ها برای پوشش آخرین وضع میدان نبرد و پیشروی رزمندگان در منطقه منیان در غرب شهر حلب حضور داشت که تروریست ها با خمپاره این گروه را مورد حمله قرار دادند.

به همین منظور نهمین همایش استانی خبرنگار در مسیر حادثه تحت عنوان یادواره ی اولین خبرنگار مدافع حرم ، شهید محسن خزایی روز دوشنبه 15 آذر 1395 هم زمان با سالروز شهادت اصحاب رسانه و مطبوعات و روز تولد این شهید والامقام در سالن اصلی تالار نیایش شهرستان شوش برگزار می شود .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست