04282024یکشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۱۰۲2311

آئین سی و پنجمین سالروز عملیات فتح المبین گرامی برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 10 صبح روز چهارشنبه 2 اسفند 1395 ، سی و پنجمین سالروز عملیات غرورآفرین فتح المبین در حسینیه ی یادمان شهدای این عملیات با حضور امیر سرلشکر حسین حسنی سعدی، جانشین فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) برگزار شد .

در این آئین حسنی سعدی ضمن قدردانی از تلاشگرانی که تدارک این مراسم را دیده اند ، ابتدا تلنگری به آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران زد و گفت : جنگ عراق با ایران که در ایران با نام جنگ تحمیلی یا دفاع مقدس و در زمان صدام در عراق با نام قادسیه ی صدام شناخته می‌شود، طولانی‌ترین جنگ متعارف در قرن بیستم میلادی و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام بود که نزدیک به هشت سال به طول انجامید. جنگ به صورت رسمی در« ۳۱شهریور ۱۳۵۹برابر ۲۲سپتامبر ۱۹۸۰» آغاز شد. در این روز درگیری‌های پراکنده مرزی دو کشور با یورش هم زمان نیروی هوایی عراق به ده فرودگاه نظامی و غیرنظامی ایران و تهاجم نیروی زمینی این کشور در تمام مرزها به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد هرچند مقامات عراقی معتقد بودند که جنگ از ۴ سپتامبر با حملات توپخانه‌ای ایران به شهرهای مرزی عراق آغاز شده‌است.

 

وی افزود : پیش از آغاز جنگ روابط دو کشور به شدت تیره شده بود که خصومت شخصی صدام حسین و حضرت امام خمینی(ره) ؛  رهبران دو کشور و مهمتر از آن جاه‌طلبی‌های سیاسی، و اختلافات مرزی و ایدئولوژیکی دو کشور دلایل اصلی آن بودند. این جنگ در نهایت پس از حدود ۸ سال در مرداد ۱۳۶۷ با قبول آتش‌بس از سوی دو طرف و پس از به جا گذاشتن یک میلیون نفر تلفات و ۱۱۹۰ میلیارد دلار خسارات به دو کشور خاتمه یافت. مبادله ی اسیران جنگی بین دو کشور از سال ۱۳۶۹ آغاز شد. ایران آخرین گروه از اسرای جنگی عراقی را در سال ۱۳۸۱ به عراق تحویل داد.

 

جانشین فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) هم چنین اظهار داشت : جنگ ایران و عراق از لحاظ استراتژیک یکی از مهم‌ترین برخوردهای نظامی دوران معاصر بود، که منافع تقریباً همه کشورهای جهان را بدون استثنا تهدید کرد و تأثیر مستقیم آن بر کشورهایی وارد شد که بیشترین ذخایر نفتی جهان را داشتند. در طول جنگ ثابت شد که پیروزی هر یک از دو کشور ایران یا عراق موجب برهم‌خوردن ثبات و توازن قوا در منطقه خواهد شد به همین دلیل ابرقدرت‌ها کوشیدند تا هیچ‌کدام از این دو کشور پیروز نشوند و هر دو را با زخم‌هایی عمیق و طولانی رها کنند.

وی در ادامه جداسازی خوزستان از کشور ایران را یکی ازاهداف دشمن بعثی دانست و در این خصوص خاطر نشان نمود : هر چند هدف اصای دشمن سرنگونی انقلاب نوپای جمهوری اسلامی بود اما از دیگر اهدافش جدا سازی خوزستان از ایران بود لذا از  بعد نظامی با استفاده از عنصر غافلگیری در ابتدای جنگ موفق شد بخش‌هایی از خاک ایران از جمله « خرمشهر ـ بستان ـ حمیدیه ـ مهران ـ قصرشیرین و ... » را اشغال نماید.

حسنی سعدی سپس به جلوگیری سقوط شوش توسط تیمسار سرلشکر قاسمعلی ظهیرنژاد ارشادی فرمانده ی  نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال  1359 اشاره کرد و عنوان نمود : وقتی که عراق از نوار مرکز فکه به قصد اشتغال شوش و دزفول حرکت کرده بود لشکر 21 حمزه در منطقه حضور داشت آن هم با دست های خالی توانسته بود عراقی که تا دندان مسلح بود و قصد داشت یک روزه وارد شوش شوش با استقامت این فکر صدام را نقش برآب کرد و هفت روز با مقاومت و ایستادگی هدف دشمن را خنثی نمود وقتی که نه مهماتی برای دفاع در اختیار داشتیم و نه مواد غذایی که نیروها بتوانند مقاومت بیشتری از خود نشان دهند ، تیمسار سرلشکر قاسمعلی ظهیرنژاد ارشادی فرمانده ی  نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران متوجه شد اگر عراق از محور شوش وارد این شهر شود و از جسر نادری نیز اندیمشک را تصرف کند در واقع شاهراه حیاتی ایران را می بندد و علنا خوزستان را از ایران جدا خواهد نمود ، لذا شخصا با حضور در ساحل رودخانه ی کرخه و مدیریت  جنگ در این منطقه از پیشروی دشمن و ورود آن به شوش جلوگیری نمود .

 

امیر سرلشکر حسین حسنی سعدی از این  به بعد به عملیات های ایران پس از این که دوسال از حمله ی عراق به ایران سپری شده بود اشاره کرد و گفت : پس از این که ایران در عملیات ثامن الائمه به پیروزی رسید و تیمسار سرلشكر ولی الله فلاحی، تیمسار سرتیپ نامجو، تیمسار سرتیپ فكوری ، یوسف کلاهدوز و محمد جهان آرا قصد داشتند خبر پیروزی را به امام راحل برسانند سوار یک هواپیمای سی 130 ارتش شده که متأسفانه این هواپیما سقوط کرد و تمام فرماندهان به شهادت رسیدند اما پس از آن تحولی به وجود آمد و با معرفی سپهبد علی صیاد شیرازی به عنوان فرماده نیروی زمینی ارتش خلوت و برادری بین سپاه و ارتش به وجود آمد .

وی افزود : با پایان یافتن «عملیات طریق‌القدس»، تلاش برای اجرای عملیات بعدی به منظور جلوگیری از قدرت تصمیم گیری، تجدیدسازمان و تقویت روحیه دشمن آغاز شد. در این شرایط که نیروهای رزمنده ابتکار عمل در جنگ و پشت جبهه را در دست داشتند، دو منطقه «غرب شوش» و «منطقه عمومی خرمشهر» (غرب کارون) نظر فرماندهان نظامی را به خود جلب کرده بود که الزاما می‌بایست یکی از آن‌ها جهت اجرای عملیات انتخاب می‌شد.

 حسنی سعدی در ادامه گفت : طرح ریزی عملیات افتخار آفرین فتح المبین از اواسط آبان 1360 آغاز شد و پس از تلاش های مستمر و خستگی ناپذیر و انجام مشورت ها و هماهنگی های گسترده، میان فرماندهان نظامی، سرانجام طرح عملیاتی شماره 1 فتح المبین در اواخر دی ماه همان سال آماده شد. روز 13 بهمن 1360 در پی یك نشست مشترك بین فرماندهان عمده سپاه و ارتش طرح یادشده به یگان های عمده اجرایی ابلاغ و متعاقب دریافت اطلاعات جدید در 30 بهمن همان سال طرح اولیه بازنگری شده و طرح شماره 2 در 13 اسفند انتشار یافت.

 

جانشین فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) افزود : سرانجام عمليات فتح المبين در چهار مرحله براي آزاد سازي بخش وسيعي از خاك ميهن و خارج ساختن شهرهاي « شوش ،  دزفول ، انديمشك و جاده اهواز ـ انديمشك » از تیررس مستقیم  گلوله های توپخانه ی خمسه خمسه ، انواع خمپاره ها  و سايت موشكي سنگين و پركار عراق طرح ريزي شد . در عمليات طريق القدس زمينه مناسبي براي اين كار بزرگ و سرنوشت ساز فراهم شده بود .

وی  با اشاره به استخاره ی فرماندهان عالی رتبه و متوسل شدن آنها به قرآن برای انتخاب نامی مقدس جهت عملیات محور شوش اظهار داشت : براي عمليات فتح المبين فرمانده وقت سپاه ( سرلشکر محسن رضايي به اتفاق امیر صیاد شیرازی ) به قرآن استخاره کردندكه اين آيه ی مباركه آمد « انا فتحنا لك فتح مبينا» و در نتیجه با حضور نیروهای خودی طبق جدول زیر عملیات غرور آفرین فتح المبین ، در ساعت سی دقیقه بامداد روز دوشنبه 2 فروردین ماه 1361 فرمان آغاز حمله صادر شد :

 

الف ـ قرارگاه قدس هدایت نیروهای زیر را به عهده داشت:

ارتش: تیپ 84 پیاده خرم آباد با 3 گردان، تیپ 2 زرهی لشکر 92 زرهی اهواز با 3 گردان

سپاه: تیپ 41 ثارالله علیه السلام با 6 گردان، تیپ 14 امام حسین علیه السلام با 9 گردان، عناصری از سپاه ایلام

ب ـ قرارگاه نصر  به فرماندهی حسن باقری هدایت نیروهای زیر را به عهده داشت:

ارتش : تیپ های 1، 2 و 3 از لشکر 21 پیاده حمزه با 10 گردان، تیپ 58 ذوالفقار با 4 گردان

سپاه: تیپ 27 محمد رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم با 9 گردان، تیپ 7 ولی عصر (عج) با 9 گردان

حسن باقری فرماندهی قرارگاه نصر را در زمان عملیات‌ فتح‌المبین بر عهده داشت  که جوان‌ترین فرمانده ی ایران نیز محسوب می شد .

ج ـ قرارگاه فجر هدایت نیروهای زیر را به عهده داشت:

ارتش: لشکر 77 پیاده خراسان با 3 تیپ

سپاه: تیپ 33 المهدی (عج) با 6 گردان، تیپ 46 فجر با 5 گردان، تیپ 17 علی ابن ابی طالب علیه السلام با 6 گردان امام سجاد علیه السلام با 11 گردان

د ـ قرارگاه فتح هدایت نیروهای زیر را به عهده8 داشت:

ارتش: تیپ 1 لشکر 92 زرهی، تیپ 55 هوابرد، تیپ 37 زرهی شیراز

سپاه : تیپ 25 کربلا، تیپ 8 نجف با 8 گردان

در مجموع حدود 100 گردان از سپاه و 35 گردان از ارتش در عملیات شرکت کردند.

هم چنین واحدهایی از توپخانه، هوانیروز و نیروی هوایی ارتش، مهندسی جهاد سازندگی و مهندسی سپاه و ارتش، پشتیبانی عملیات را بر عهده داشتند.

جانشین فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) اظهار داشت : رزمندگان دلاور اسلام، متشکل از « ارتش ـ سپاه و بسیج »  با دریافت پیام، عملیات حماسی و تاریخی فتح المبین را در شمال خوزستان آغاز كردند و از جنوب و شمال غربی شوش و چند محور دیگر با ارتش عراق درگیر شدند.

وی افزود : منطقه ی عملیاتی فتح المبین ،  2500 كیلومتر مربع وسعت دارد و از لحاظ جغرافیایی ناهموار است و علاوه بر ارتفاعات یادشده، دارای تپه های ماهور بسیار و بعضاً غیر قابل عبور می باشد. این بلندی ها به دلیل پستی زمین در « شرق كرخه ، روی شهرهای شوش، هفت تپه و جاده ی ترانزیت اهواز ـ اندیمشك » كاملا مشرف می باشند و ارتفاعات ابوصلیبی خات با 202 و 189 متر،كوه های برغازه، رقابیه تی شكن، كمر سرخ، تنگه ابوغریب و رقابیه، مراكز رادار، سایت 4 و 5، پادگان عین خوش و نقاط حساسی همچون دوسلك و سه راهی قهوه خانه از عوارض مهم منطقه عملیاتی فتح المبین به شمار می آیند .

 

حسنی سعدی در ادامه به دیگر اهداف از پیش تعیین شده ی عملیات فتح المبین اشاره کرد و گفت : جارج شدن « جاده های آسفالته ی دزفول به دهلران ، عین خوش به چم سری، جاده تنگه ابوغریب ، جاده ی امام زاده عباس به چاه نفت و پل های احداث شده روی رودخانه های چیخواب و دویرج » از تیررس دشمن از دیگر اهداف عملیات محسوب می شود .

وی در ادامه اظهار داشت : عملیات فتح المبین در چهار مرحله  در تاریخ های « 2 ـ 4  ـ 7 و 8 فروردین 1361 برگزار شد و علاوه بر رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده ، جسارات قابل توجهی به دشمن وارد شد و نیروهای زیادی از دشمن توسط ایران اسیر ، کشته و یا زخمی شدند .

امیر سرلشکر حسین حسنی سعدی، جانشین فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) در پایان از تولیدکنندگان فیلم و سریال و نمایشنامه نویسان خواست تا خاطرات رزمندگان عملیات فتح المبین را به به تصویر بکشند تا نسل آینده با این رخداد عظیم  فاصله نگیرند .

سرهنگ کریم بابایی فرماندهی ناحیه ی مقاومت بسیج شهرستان شوش در آغاز این مراسم در سخنانی کوتاه ضمن  عرض خیر مقدم به حاضرین در جلسه ، از سرهنگ فرحان منصوری فرماندهی یادمان شهدای فتح المبین قدردانی نمود و پیرامون عملیات ظفرمند فتح المبین گفت : گرامی می داریم یاد و خاطره ی رزمندگان را در هشت سال دفاع مقدس و گرامی می داریم روز دوم فروردین 1361 ، آغاز عملیات غرورآفرین فتح المبین و روز حماسه و پایداری مردم شریف و ولایتمدار شهرستان شوش در هشت سال دفاع مقدسی که چون آیینه ای تمام نما  بر تاریخ و تارک حماسه های بی نظیر زادگان جهان می درخشد .

 

وی افزود : هشت سال دفاع مقدسی که هر چند جنگی نابرابر و خانمان سوز برای مردم ما رقم خورد ولی با  آن رهبری حکیمانه ی معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)  ؛ نقاط قوتی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ما در جهت تحقق آرمان های انقلاب اسلامی در بر داشت ؛ نقاطی نظیر «  تربیت انسان های بی مثال ، ایجاد قوای مسلح مستحکم ، مقتدر ، نفوذناپذیر و با ایمان ؛ مدیریت بر مبنای جهاد و انتظار ؛ ایجاد پشتوانه ی اعتقادی برای نظام جمهوری اسلامی و شکست هیمنه ی پوشالی استکبار جهانی و واکسینه و بیمه کردن انقلاب اسلامی ؛ الگودهی به محور مقاومت و امیدآفرینی برای آزادگان جهان »  را در برداشت .

 

سرهنگ بابایی خاطر نشان کرد : قرآن کریم می فرماید : « به یاد آورید زمانی که اندک مستضعفینی در زمین بودند و خداوند به شما نصرت و پیروزی و روزهای پاک داد .» و به شما عزت و پناه داد تا اینگونه شاکر باشید ، اما دسمن در طول انقلاب اسلامی از تمام سیاست ها ، تاکتیک ها و تکنیک های مختلف و مدرن برای از پا درآوردن مردم ما استفاده کرد ولی انقلاب اسلامی به دلیل تکیه بر منطق وحی و اسلام و امید به سعادت بخشی و ساخت مدلی از یک نظام موفق و نورانی به نام جمهوری اسلامی با تکیه بر پیشوایان بزرگ اسلام که بر « شرافت ، آزادی ، حقيقت عبوديت و بندگي خداوند ، نفی بندگی غیر خدا و با فلسفه ی جهاد کبیر » استوار است راه و حیات خود را ادامه نی دهد .

در پایان حاج محمدرضا طاهری مداح اهل بیت عصمت و طهار(ع) و نامدار کشور ایران با ذکر مصیبت در وصف شهدای عملیات فتح المبین و با تعسی از بی بی دوعالم حضرت فاطمه ی زهرا(س) که از نام مقدسش به عنوان رمز عملیات استفاده شد ، حاضرین را در غم و اندوه فرو برد .

 

از دیگر برنامه های این آئین باشکوه می توان به رونمایی کتاب دفاع مقدسی « فاتحان سایت و رادار و ارتفاعات ابو صلیبی خات ـ نوشته ی عبدالرضا سالمی نژاد»  رو نمایی شد .

 

شایان ذکر در مراسم ، علاوه بر سخنرانان ؛ دکتر سید راضی نوری نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسامی ، عبدالحسن آل کثیر معاونت فرمانداری شهرستان شوش ـ سید مجید نوری زاده رئیس جمعیت هلال احمر و جمعی از فرماندهان ، سرهنگ حمید رضا بهاروند فرماندهی نیروی انتظامی درجه داران و سربازان ارتش و سپاه ، راهیان نور و جمعی از خانواده های معظم شهداء حضور داشتند .

 

در پایان با توجه به تقاضای برخی از جوانان شهرستان شوش و با استفاده از تقویم هشت سال دفاع مقدس به عملیات هایی که در محور شوش برگزار شده در زیر اشاره می شود :

1 ـ عملیات 25 فروردین 1360 :

این عملیات محدود توسط نیروهای سپاه و با کمک تعدادی از نیروهای ارتش در فروردین 1360 در منطقه عمومی شوش دانیال صورت پذیرفت . در این حمله 3 دستگاه تانک و نفربر و یک دستگاه بالگرد عراقی منهدم شد و تعداد 244 تن از نیروهای دشمن کشته ، زخمی و اسیر شدند . در این عملیات 15 تن از نیروهای خودی نیز به شهادت رسیدند. شایان ذکر است غلامعباس قلاوند در این عملیات هر دوبار خود را از دست داد و عنوان اولین مجروح جنگی شوش  به نام خود اختصاص داد .

 

2 ـ عملیات 31اردیبهشت 1360 :

شش روز بعد از عملیات 25 فروردین1360 ؛ مجدداً عملیات کوچ دیگری توسط جمعی از سپاهیان و نیروهای عشایر در حوالی روستای دبات به منظور جلوگیری از پیشروی نیروهای دشمن به طرف شهرستان شوش برگزار شد .

در این عملیات سه نفر از نیروهای عراقی کشته و 10 نفر دیگر مجروح شدند و با توجه به این که دشمن با شلیک گلوله های خمپاره و توپ سعی داشت نیوهای ایرانی را از پا درآورد اما خوشبختانه ایران در این عملیات تفات نداشت .

 

3 ـ عملیات غرورآفرین فتح المبین در سال 1361 :

توضیحات کامل این عملیات توسط سر لشکر حسنی سعدی  ارائه شد .

4 ـ عملیات ایذایی ظفر ۴ ـ منطقه ی فکه :

عملیات‌ایذایی‌ظفر4در ساعت ۲ بامداد روز ۱۰  تیرماه‌ ۱۳۶۴ توسط‌ نیروهای‌ زمینی‌ ارتش‌ جمهوری‌اسلامی‌ایران‌ به‌ اجرا درآمد و طی‌ آن‌ شماری‌ خودرو و چندین‌ سنگر انفرادی‌ و اجتماعی‌ دشمن‌ از بین‌رفته‌ و تپه‌دیده‌بانی‌ مهم‌ دشمن‌ در منطقه‌ عملیاتی‌ فکه آزاد شد.

 

5 ـ عملیات والفجر مقدماتی ـ شیب میسان :

در حالی که عدم موفقیت در عملیات رمضان، دورنمای پیشروی در شرق بصره را دور از دسترس نشان می داد، پیروزی در عملیات محرم و تسلط بر زمین های تخت استان میسان، دستیابی به شهر العماره عراق  که به عنوان تهدید هم زمان علیه دو شهر بصره و بغداد محسوب می شد  را امکان پذیر کرده بود. به همین منظور و نیز از آن جایی که فرماندهان جنگ ناگزیر بودند در مقابل تجهیزات برتر عراق، زمین سخت را گزینش کرده و درگیری در وضعیت دشوار را به دشمن تحمل کنند، منطقه رملی غرب ارتفاعات میشداغ  حدفاصل فکه تا چذابه  برای انجام عملیات سرنوشت ساز والفجر انتخاب گردید.


در ساعت 21:30 روز 17بهمن1361 پس از اعلام رمز مبارک یاالله، یاالله، یاالله عملیات از « پنج محور شمال و جنوب رشیده، صفریه و ارتفاعات چرمر و خاک »آغاز شد و نیروها در تاریکی مطلق شب به منظور پاکسازی میادین مین و شکستن خطوط دفاعی دشمن و رخنه در این خطوط پیشروی کردند. وسعت و عمق موانع و استحکامات دشمن و وجود کانال های متعدد که دشمن برای ایجاد آن ها تلاش بسیاری متحمل شده بود، سرعت لازم را از نیروها گرفت. در نتیجه، اگر چه خط اول دشمن شکسته شده بود، لیکن به دلیل عدم پاکسازی منطقه  در حالی که تاریکی شب رو به پایان بود  طبیعی به نظر می رسید که امکان استقرار کامل وجود نداشته باشد. در واقع تاریکی مطلق شب، عدم الحاق نیروها و پاکسازی منطقه، عمق و وسعت زیاد میادین مین، هوشیاری و اطلاع قبلی دشمن نسبت به وقوع عملیات، عوامل بازدارنده ای بودند که به عدم تامین کامل اهداف مرحله اول عملیات منجر شدند.

به رغم وضعیت موجود به خاطر موقعیت خاصی که به تبع آغاز عملیات در میان مردم ایجاد شده بود و از طرفی به دلیل امیدواری مسئولین و نیز تبلیغات سوء دشمن و ... مرحله دوم عملیات در ساعت 21 روز 20بهمن1361 به منظور انهدام نیرو و تجهیزات دشمن آغاز گردید. اما این بار نیز عدم هماهنگی در نیروهای عمل کننده و هم چنین هوشیاری دشمن و احاطه او بر راه کارهای خودی، مانع از پیشرفت رزمندگان گردید .

6 ـ عملیات والفجر یک :

سه ماه پس از انجام عملیات ناموفق والفجر مقدماتی ، عملیات والفجر 1 در منطقه شمال غربی فکه تا بلندی های حمرین طرح ریزی شد . در ساعت 22 و 10 دقیقه 20 فروردین ماه 1362 با رمز یا الله - یا الله - یا الله حمله یگان های سپاه و ارتش به فرماندهی سرهنگ علی صیاد شیرازی ( فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش ) آغاز شد .

از زمان عملیات ثامن الائمه که به شکست حصر آبادان انجامید ، تا آغاز عملیات والفجر یک همواره برای در هم کوبیدن خط دشمن و گرفتن فرصت عکس العمل از آنها از تاریکی شب و ساعات استراحت نیروهای آنان بهره گرفته می شد ، اما در این عملیات روش هجوم در پوشش آتش تهیه برای در هم کوبیدن دشمن برگزیده شد . بر این اساس عملیات با اجرای آتش انبوه توپخانه شروع شد . 60 هزار گلوله توپ بر مواضع عراقیها فرو ریخت و این تا آن زمان بی سابقه بود . البته شمن نیز با 100 گلوله به استقبال توپهای ایرانی آمد .

 

موقعیت منطقه عملیاتی والفجر بیشتر تپه ماهور ( تپه های کوتاه ) بوده و بلندی های مهم آن از 180 متر تجاوز نمی کند و در منطقه جنوب شرقی کوه های حمرین قرار دارد . قرارگاه خاتم الانبیاء عملیات را از دو محور شمالی و جنوبی به فرماندهی قرارگاه کربلا در جناح راست و قرارگاه نجف در جناح چپ پیش می برد . در این عملیات 8 لشکر از سپاه پاسداران و 2 لشکر ، 3 تیپ و یک گردان از نیروی زمینی ارتش ایران و به عبارت دیگر 30 گردان از ارتش و 80 گردان از سپاه مشارکت داشتند . هر دو جناح کار پیشروی را تا سحر گاه فردا و تا اعلام دستور توقف به خوبی انجام دادند . از صبح همان روز تا پایان ششمین روز عملیات ، عراق بارها دست به پاتک زد و چندین مرتبه بلندی ها منطقه در دست طرفین رد و بدل شد ، اما نیروهای خودی توانستند اهداف به دست آمده را تثبیت کرده و حالت پدافند به خود بگیرند .

در پایان این عملیات تعداد 6750 تن از نیروهای دشمن کشته ، زخمی و اسیر شدند و 98 دستگاه تانک و نفربر زرهی منهدم ، 5 فروند چرخبال ساقط و سه واحد 550 نفری جیش الشعبی ، سه گردان کماندویی و 4 گردان مکانیزه آسیب دید . همچنین بخشی از بلندی های حمرین ، چندین روستا در حاشیه رودخانه دویرج و پاسگاه مرزی پیچ انگیزه آزاد شد که در مجموع 150 کیلومتر وسعت را در بر می گرفت .

7 ـ عملیات عاشورای 3 ـ شمال فکه :

مدتی بود که به تیپ سیدالشهدا (ع) (که بعدها به لشکر تغییر یافت) مأموریتی واگذار نشده بود. این تیپ عنوان یگان خط شکن را داشت و حریف جدی لشکر گارد ریاست جمهوری عراق به حساب می‌آمد. بحث عملیات عاشورای 3 به فاصله یک روز پس از انجام عملیات عاشورای 2 در منطقه عمومی فکه مطرح شد. با توجه به این که آن محور حدود « عملیات والفجر مقدماتی و رمضان»  بود، قسمت‌هایی از میدان‌های مین قدیمی در آن منطقه باقی مانده و تعدادی نیز به واسطه رمل و طوفان و سیلاب در زیر خاک پنهان شده بود. به همین دلیل کار عملیات با همت نیروهای گردان تخریب این تیپ و به فرماندهی شهید حاج محمود نوریان باز شد تا نیروهای عمل‌کننده سپاه در ساعت 2 و 19 دقیقه بامداد روز 25 مرداد ماه 1364 با رمز یا سیدالشهدا (ع) دست به حمله زده و با انهدام 2 گردان از تیپ 108 لشکر 16 ارتش عراق در شمال فکه، تعداد 635 تن از آنان را کشته و زخمی یا به اسارت بگیرند. هم‌چنین در این حمله ضربتی یک روزه 2 دستگاه تانک، و پل ارتباطی، یک پارک موتوری، 19 انبار مهمات، یک دستگاه لودر و تعدادی از ادوات و تجهیزات مهندسی دشمن نابود شده و شماری سلاح سبک و نیمه سنگین به همراه چندین قبضه خمپاره‌انداز و وسایل مخابراتی و لجستیکی به غنیمت گرفته شد.


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست