04262024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۱۰۹۲۶4883

پیشکسوت تئاتر شوش از نمایشنامه حماسه ی 8مهرماه1359 می گوید

به قلم ـ عباس کرم الهی

نمایش حماسه ی 8 مهر59 ؛ گام کوچک و بسیار ناچیزی است برای بازخوانی درخشان ترین مقطع تاریخ مردم غیور و سلحشور شهر شهیدان گمنام  ، شوش دانیال(ع) ، هر اثری چه فیلم و چه تئاتر قطعا کاستی هایی همراه خود  دارد که به همین منظور از همشهریان و رزمندگانی که این حماسه را آفرید پوزش می طلبم و بر این باورم نیاز هست با تدبیر سترک رزمندگان ؛ کسانی که در کنار شهید زنده ، جانباز 70 درصد برادر غلامعباس قلاوند بوده اند و در آن روز اجازه ندادند شوش به دست بعثیون عراق بیوفتد و سرافرازی این شهر را در ذهن می پروراندند به نیت شهدایی که الان دیگه بین ما نیستند ، کمک خواهند کرد که این نمایشنامه را کامل تر و پربار تر نمایم .

این گام ناچیز و کوچک  ؛ آغاز این راه بزرگ برای این است که عنوان « مقاومت و پایداری مردم شوش » در تقویم رسمی کشور ثبت گردد . ان شاءالله

اما بدانیم که دشمن بعثی در طول 800 کیلومتر در سه محور شمال غربی کشور ، جبهه ی میانی و جبهه ی جنوبی 12 لشکر  ، 15 تیپ مستقل ـ 2 تیپ مرزی و تیپ 10 گارد ریاست جمهوری و با استفاده از 800 قبضه توپ ، 5400 دستگاه انواع تانک ، 366 فروند انواع هواپیما ، 400 فروند بالگرد در حالی به ایران اسلامی حمله کرد که به گفته ی سرهنگ قاسمعلی ظهیرنژاد ارشادی رئیس گروه مشاوران نظامی فرمانده کل نیروهای مسلح در آن زمان ما در این فاصله ی 800 کیلومتری فقط 11 هزار سرباز آماده داشتیم و سپاه هم که آن زمان با  نیروهای دمکرات و کومله در کردستان درگیر بود و بسیج هم هنوز انسجام کافی را نداشت و در مقابل این همه سلاحی که دشمن بعثی در اختبار داشت به جز چند سلاح سبک چیزدیگری در اختیار نداشت .

 

از طرفی هم ابوالحسن بنی صدر که آن زمان هم رئیس جمهور بود و هم فرمانده کل قوا  نه اجازه داد که سپاه و ارتش با هم متعد شوند و هم با چهار عملیاتی که بدون نیروی پیاده و صرفا با استفاده از توپ و تانک تدارک دید در هر چهار عملیات شکست خورد و ناکام ماند  تا اینکه با انتصاب سرهنگ صیاد شیرازی به عنوان فرمانده ی نیروی زمینی ارتش در کنار برادر پاسدار محسن رضایی و کنار رفتن بنی صدر انسجام و اتحاد بین ارتش و سپاه به وجود آمد و در طول هشت سال دفاع مقدس 422 عملیات انجام گردید ، 169 عملیات که 40 درصدکل عملیات ها را به خود اختصاص داده بود در سال اول جنگ صورت گرفت ـ در سال دوم 17 عملیات  یعنی 4 درصد کل عملیات هم انجام شد در سال سوم جنگ 69 عملیات یعنی 2 درصد کل عملیات ها رخ داد در سال چهارم جنگ 6 عملیات برگزار شد که 1/5 درصد کل عملیات ها بود ، در سال پنجم 60 عملیات برگزار شد که 14 درصد کل عملیات ها را به خود اختصاص داد ، در سال ششم 42 عملیات یعنی 10 در صد مجموع عملیات ها انجام شد در سال هفتم 60 عملیات که 14 در صد عملیات ها بودند و در سال هشتم 61 عملیات شامل 14/4 درصد کل عملیات ها را به خود اختصاص داد .

 

البته برخی از این عملیلات ها تهاجمی و برخی هم تدافعی بودند . از میان این 414 عملیات  ، 157 عملیات یعنی 37 درصد از کل عملیات ها توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد ، 108عملیات که 25/5 درصد کل عملیات ها است توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد و 159 عملیات که 37/5 درصد کل عملیات ها به شمارمی آیند به صورت مشترک بین ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد .41 درصد از این عملیات ها شامل 174 عملیات در جبهه ی جنوب 5/24 درصد شامل 146عملیات در جبهه ی شمال غربی و 5/44 درصد شامل 104 عملیات  در جبهه میانی صورت گرفت ، اما این همه عملیات آفندی و پدافندی به جز حماسه ی 8 مهر59 بود که اگر غلامعباس قلاوند با کسب اجازه از علی شمعخانی فرمانده ی وقت سپاه خوزستان از شلمچه به شوش نمی آمد و با شهید حسن درویشی ، شهید حسن درویشی ، غلامعلی یاحسن و 8 نفر دیگر از برادران پاسدار با یک قبضه آر . پی . جی . 7 و چند اسلحه کلانش ، برنو و ام یک مانع سقوط شوش قهرمان شد ، شهری که اگر به دست بعثیون عراق می افتاد قطعا قلب ایران ، استان خوزستان سقوط می کرد .

در کنار این دوازده دلاور شجاع ، شیرزنی در دوکیلومتر آن طرفتر به نام فرحه دبات در روستای دبات با پختن نان برای رزمندگان اسلام جان خود را کنار تنورش از دست داد.

مطمئنم اگر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان ، سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان ، سپاه ناحیه ی شوش دانیال(ع) ، امام جمعه ، فرماندار ، اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش و انجمن هنرهای نمایشی این دیار از این نمایش حمایت و پشتیبانی کنند بیشترین راه را برای ثبت روزمقاومت و پایداری شوش در تقویم رسمی کشور برداشته ایم . ان شاءالله

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست