04292024دوشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۶۱۰2607

به بهانه ی روز جهانی داور ، یادی از داوران کهن شهر ایران زمین شوش داشته باشیم

به قلم ـ عباس کرم الهی

روز شنبه 11 شهریور  شمسی1396مصادف است با 1 سپتامبر2017میلادی و 11 ذیحجه ی 1438هجری قمری که به نام « روز جهانی داور » نام گذاری شده است .

قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی :

در سال 1351 ناصر دهنایی داور رسمی فوتبال شوش بوده و مسابقات را با همکاری حاج حمید سالمی  و هوشنگ کیانپور که هر دو نیز از داوران رسمی بودند به اتفاق نژند قضاوت نمودند که در همین سال فینال مسابقات جوانان بین تیم های « استقلال(تاج) و پرسپولیس در تاریخ 19 آبان 1351 برگزار و با قهرمانی استقلال ، نایب قهرمانی پرسپولیس و مقام سومی طرح نیشکر هفت تپه» خاتمه یافت .

لازم به یادآوری است که بعد از برگزاری این مسابقات ، فعالیت رسمی فوتبال به روستاها کشیده شد و فرج الله هوری در تاریخ 3 آذر1351 تقاضای تأسیس باشگاه استقلال(تاج) عمله سیف(روستای شهید دانش) را نمود اما موفق به اخذ مجوز نشد ؛ اما در سال 1352 که جلیل سهمانی به عنوان رئیس هیئت فوتبال معرفی شد ؛ مسابقات فوتبال  با حضور تیم های « کاغذپارس ـ پرسپولیس ـ استقلال ابوذر ـ استقلال شوش ـ شمشیر ـ سازمان جوانان ـ امید هفت تپه ـ خانه ی فرهنگ روستایی و شهریار» برگزار شد .

در سال 1356 مهندس حبیب اله فیلی به عنوان رئیس هیئت فوتبال منصوب شد و به جز تیم هایی که به نام آنها اشاره شد « هما ـ دارایی افسر و رستاخیر » اضافه شدند و تا قبل از پیروزی انقلاب با همین تعداد تیم ها مسابقات فوتبال برگزار می شد . در نتیجه  مطلع شدیم که « ناصر دهنایی ـ حاج حمید سالمی ـ هوشنگ کیانپور ـ حمید حردانی ـ سعادت دیناروندی و حشمت اله پژند » چهار داوری بودند که امر قضاوت فوتبال را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بر عهده داشتند و در تربیت بدنی آموزشگاه ها نیز آقای برنجی به عنوان دبیر ورزش امر قضاوت مسابقات آموزشگاه ها نیز عهده دار بود .

بعداز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران :

سال 1358 تیم های « آپادانا(استقلال ابوذر) ـ استقلال شوش ـ پرسپولیس ـ توحید ـ جم ـ جنوب(ابومسلم) ـ حر ـ دارایی ـ شاهین بهرام ـ شمشیرعمله سیف ـ کارگر و نفت شهرک سلمان فارسی ـ کاغذپارس ، نیشکر و امید هفت تپه ـ نیرو(کشاورز داودآباد) ـ وحدت ـ هما ـ مقاومت و فجر(شهباز) » مسابقات را زیر نظر هیئت فوتبال برگزار نمودند .

اما در این سال داورانی نظیر « جعفر دیناروند(اولین داور ملی که در آن زمان رئیس کمیته ی داوران نیز بود ) ـ نعمت اله فیلی ـ عبدالنبی لیمن ـ زنده یاد ابراهیم چهارلنگی ـ حبیب چهارلنگی ـ محمد قنبر زاده ـ گرگی والین ـ زنده یاد حمید فراهانی(حیدری) ـ علیرضا دهان ـ غلامحسین پور حیدری ـ غلامعلی حیدری پور ـ صباح طاهری ـ اسماعیل عباسی ـ نادر آهنی ـ نعمت اله فیلی ـ عزیز دانیالی ـ  غلام جمالی ـ عبدالله باوی ـ هدایت الله انصاری ـ حسن رمضانی ـ عبدالعظیم آل کثیر ـ فریدون حسین زاده ـ فریدون حسن غلامعلی ـ عبدالحسن احمدی ـ عبدالرضانیسی ـ رحیم امیری ـ عباس شریفی ـ جلیل خرم آبادی ـ محمد حافظی ـ علی محمد خردمند  و ..... » امر قضاوت مسابقات باشگاهی را بر عهده داشتند .

قضاوت مسابقات فوتبال شوش بعد از عملیات غرورآفرین فتح المبین :

در سال 1359 وقتی که عراق جنگ هشت ساله را بر ایران تحمیل کرد و مردم خانه و کاشانه ی خود را رها کرده و به شهرستان های دور و نزدیک هجرت نمودند ، فوتبال و کلا ورزش شهر شوش تا قبل از عملیات ظفرمند فتح المبین برگزار نشد ، هر چند در منطقه ی صنعتی هفت تپه برخی از تیم ها به فعالیت خود ادامه می دادند ،اما وقتی که مردم به شهر خود بازگشتند  ؛ علاوه بر داورانی که به نام آنها در سال 1358 اشاره شده است ؛ داورانی نظیر : « علیرضا خدادادگان ـ عبدالکریم عمله ـ سعید مرید صالح ـ محسن ، عبدالحسن و زامل چنانی ـ حمزه تمیمی ـ لطف علی ملائین ـ دایوش پارسا ـ عباس کرم الهی و ... » به آنها اضافه شد . و در ورزش محلات شهرستان شوش هم دوستان زیادی که امر قضاوت پرداختند که «  فریدون علیزاده ـ عیسی سرخه ـ شریف کعب عمیر ـ امیر قهرودی ـ بهروز نظری ـ کاظم حسنوند ـ غلامعلی حامدی پور و .... » از آن دسته از اشخاصی هستند که قضاوت بیشتری در کارنامه ی خود دارند .

خاطرات من در شناخت جایگاه ارزشمند داوران :

قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران ؛ تنها زمینی که جوانان شوش در آن به بازی فوتبال مشغول می شدند ؛ همین مکان فعلی میدان امام حسین(ع) ، محل برگزاری تعزیه ی حسینی است ، وقتی که در دبستان آپادانا که الان مکان اداره ی آموزش و پرورش است در کلاس سوم مشغول به کسب علم و دانش بودم ؛ و نوبت به  زنگ ورزش می رسید  در همین زمین با توپ های پلاستیکی مشغول بازی می شدیم و وقتی دانش آموزان دو کلاس رو در روی هم صف آرایی می کردند ، فردی با در دست داشتن یک سوت وسط زمین قرار می گرفت و بین این دو تیم قضاوت می کرد که  متوجه شدم این شخص داور مسابقه است .

با گذشت زمان وقتی در مدرسه ی راهنمایی خشایار (شهید باهنر ) در کلاس اول راهنمایی به کسب  دانش مشغول بودم  ؛ دبیر ورزش ما فردی بود به نام برنجی بود که از طریق ایشان به صورت  کاملا مقدماتی با قوانین آن زمانی داوری آشنا شدیم .


زمان  هم چنان سپری می شد تا که پی بردم شهرستان شوش داوری به نام جعفر دیناروند دارد و در لیگ های فوتبال کشوری به خاطر داشتن کارت ملی داوری قضاوت می کند و هر وقت استقلال و پرسپولیس شوش رو در روی هم قرار می گرفتند از وجود ایشان استفاده می شد (هر چند گرایش به رنگ آبی داشت و به همراه برادرانش پایه گذاران دسته ی ورزشی هما و یا به عبارتی «استقلال دوم» نیز بود )؛ ولی در چنین مسابقات اصلا یک سوت به نفع رنگی که به آن گرایش داشت نزد که در اینجا بودمن بیش از پیش به ارزش و جایگاه داوران پی بردم .

 شوش هم چنان در قضات فوتبال می درخشد :

و اما عبدالعظیم آل کثیر بعد از جعفر دیناروند ، دومین داوری بود که درخشید و تا قبل انتصاب ایشان به عنوان رئیس اداره ی ورزش و جوانان ، در مسابقات لیگ کشور به عنوان کمک داور اول قضاوت کرد .

این روند رو به رشد شهرستان شوش در امر قضاوت با انتصاب آل کثیر به عنوان رئیس اداره ، نزول نکرد بلکه در حال حاضر  حسن ظهیری داور بین المللی این دیار با قضاوت های خوب خود در لیگ برتر کشور نام شوش را پر آوازه نموده است .

من  از این که به نام داوران نیمه ی دوم دهه ی 80 و شش سال سپری شده از دهه ی 90 اشاره نکرده ام در مقابل آنها سر تعظیم فرود می آوردم و اگر هم نام داوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را نام برده ام با همکاری استاد جعفر دیناروند از کتاب ایشان به نام « ورزش شوش از آغاز » که در سال 1391 توسط انتشارات « نشر آوا» چاپ شده است بهره برده ام و روز جهانی داور را هم عبدالحسن احمدی فر یادآوری نمود لذا امید وارم داوران نسل فعلی بر من خرده نگیرند .

در پایان باید گفت ؛ فوتبال جذاب‌ترین و پرمخاطب‌ترین رشته ورزشی ؛ بدون داور معنا ندارد و هیچ مسابقه‌ فوتبالی در دنیا بدون حضور داوران نمی‌تواند برگزار شود با این حال داوران در فوتبال دنیا و به خصوص ایران کمتر به چشم می‌آیند مگر اینکه اشتباهی بزرگ مرتکب شوند! آن وقت است که همه رسانه‌ها به آن داور توجه می‌کنند و خبر، تحلیل و گزارش‌های زیادی در مورد آن داور منتشر می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز ؛ روز جهانی داور را به تمامی داوران عزیز، پاک و سخت کوش میهن عزیز اسلامی به ویژه جامعه داوری وپیشکسوتان داوری فوتبال کهن شهر ایران زمین ، شوش دانیال تبریک عرض نموده و برای عزیزان زحمت کش عرصه ی قضاوت مستطیل سبز ،  آرزوی موفقیت در تمامی مراحل زندگی داریم.

در همین راستا عبدالحسن احمدی فر نیز پیام تبریکی به شرح زیر به پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز ارسال نموده است :

تمام آرزوهایش در ساق پاهایش نهفته است می دود,عرق می ریزد,می ایستد,سوت می زند, بعضیها خوشحال ازسوتش بعضیها ناراحت...

ولی هیچکس تشویقش نمی کنداصلاانگار به این قشرتشویق نیامده,ولی هم چنان به خاطرهدفی که دارد تلاش می کندباتمام ناملایمات می جنگد.

یک ابلاغ هست و یک ساک آماده و یک آرزو که او را وامی دارد تا دوباره تلاش کند,دوباره بایستدو سوت بزند.حرفی ازسختی نمی زند چون عاشقانه برای هدفش تلاش می کند هرچند عشقی که دارد کاملا یک طرفه است.آری او یک داور است کسی که عاشق صفت خالق  خود شده است این روز عزیز راخدمت تمام داوران بی ادعای وطنم تبریک می گویم.

عبدالحسن احمدی فر

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست