05032024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۱۲۱۴2261

خطرات گوشی‌ها برای سلامتی انسان

عباس کرم الهی

احتمالا تاکنون بارها شنیده‌‌اید که امواج حاصل از تلفن‌های همراه برای سلامتی انسان مضر است، اما شاید اطلاع چندانی از جزئیات آسیب‌هایی که امواج گوشی های همراه بر بدن ما تحمیل می‌کنند، نداشته باشید، پس با ما همراه باشید.

همه می‌دانیم که امواج حاصل از به کارگیری گوشی‌های همراه با وجود این که به چشم دیده نمی‌شوند، اما زیان‌های فراوانی برای سلامتی ما انسان‌ها به همراه دارند. این امواج الکترومغناطیس همه ی افراد در سنین مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهند، اما بعضی از محققین معتقدند که زیان‌ده بودن این امواج برای افرادی که در سنین طفولیت به سر می‌برند، بسیار بیشتر و خطرناک‌تر است.

البته شاید عده‌ای به همین علت از گوشی‌های همراه استفاده نکنند، اما باید به این نکته توجه کرد که این روزها دکل‌های مخابراتی در اقصی نقاط شهر حضور دارند و نداشتن تلفن همراه شاید بخشی از زیان وارده را کاهش دهد. در ادامه به بررسی تاثیر گوشی‌های همراه و امواج حاصل از ارتباط این گجت‌ها روی بدن انسان‌ها خواهیم پرداخت.

آیا گوشی‌های همراه سرطان زا هستند؟

اولین بیماری که بسیاری از مردم پس از بیان زیان گوشی های همراه به یاد می‌آورند، سرطان است، هرچند بسیاری با اشاره به تست‌ها و آزمایش‌های صورت گرفته که امواج تلفن‌های همراه را به عنوان عامل اصلی سرطان عنوان نمی‌کنند، از این موضوع به سادگی عبور می‌کنند. تاکنون نمونه‌های متعددی از سرطان در افرادی مشاهده شده که نزدیک دکل‌های مخابراتی همچون مواردی که در سطح شهرها می‌بینیم، زندگی می‌کنند. با این حال هنوز این موضوع بصورت علمی و صد در صد تایید نشده است.

با این وجود برای درک بهتر این موضوع باید بدانیم که این دکل‌ها فرکانس‌های رادیویی را به صورت شبانه روزی در تمام ساعات و روزهای سال از خود ساطع می‌کنند. برخی از متخصصان گونه‌های مختلفی از سرطان را به دلیل قرارگرفتن در معرض همین دکل‌های مخابراتی می‌دانند که بصورت شبانه روزی به انتشار امواج مشغول هستند. اشاعه‌ی دکل‌های مخابرانی از دهه‌ی نود میلادی آغاز شده و در صورت دقت می‌توان دید که تعداد افراد مبتلا به سرطان نیز از همین سال‌ها رو به افزایش بوده است. برای اینکه عوارض ناشی از در معرض امواج گرفتن خود را نشان دهند، بازه‌ای ۱۰ ساله لازم است.

قلب در معرض خطر اموج گوشی همراه :

خیلی از بانوان گوشی همراه را به صورت گردن آویز حمل می کنند که این نوع حمل کردن به مرور زمان دیسک گردن را برای افراد مستعد به وجود می آورد و امواج آن نیز برای قلب مضر و برای سرطان سینه هم خطراتی را در بر دارد و آقایان نیز گوشی را در جیب پیراهن و یا کت خود که سمت قلب است می گذارند غافل از این که اموج گوشی همراه برای قلب مضر است و به تدریج و به مرور زمان نارسائی هایی را در قلب به وجود می آورد . برخی از آقایان که اتفاقاً از مسئولین دستگاه های دولتی و خصوصی هستند هر وقت توصیه ای می شود در پاسخ می گویند « مقصر طراحان دوخت لباس هستند که جیب را در سمت قلب قرار داده اند » باید اشاره کرد زمانی پیراهن و کت و شلوار وارد بازار شد از گوشی همراه خبری نبود اما این روزها اگر محل دوخت جیب را به سمت راست تغییر دهند دیگر عذرو بهانه ای برای گذاشتن گوشی همراه جلوی قلب نمی ماند .


مضررات امواج گوشی همراه برای جنین :

با رشد تکنولوژی و وسایل ارتباطی عوارض و آسیب هایی که از طریق امواج تولید شده به انسان خصوصا جنین وارد می شود بسیار افزایش پیدا کرده و انسان را در معرض مرگ خاموش قرار داده به همین دلیل آگاهی از عوارض و شیوه های ایمن سازی در برابر امواج می تواند به مقدار زیاد از آسیب‌های آن بکاهد.

مقداری از امواج رادیویی که توسط گوشی‌های تلفن همراه ساطع می‌شوند جذب بدن انسان می‌شوند. مثلاً امواج رادیویی که توسط گوشی‌های جی اس ام ساطع می‌شوند، می‌توانند تا ۲ وات قدرت داشته باشند. میزان برونداد امواج گوشی همراه بستگی به استانداردهای مخابراتی هر کشور دارد.میزان امواجی که بدن انسان از گوشی همراه جذب می‌کند، با مقیاس جذب خاص یا (اس ای آر) اندازه‌گیری می‌شود.

حتی المقدور زنان باردار در طول 9 ماه بارداری از گوشی استفاده نکنند :

موضوع حذف موبایل و اینترنت به دلیل امواج آن‌ها از زندگی مادران باردار برای حفظ سلامت و جلوگیری از سقط جنین بحثی است که امروزه بسیار بر سر زبان‌ها افتاده و به آن دامن زده می‌شود و بانوان بخصوص در بارداری اول از عوامل دیگری که ممکن است سلامت خود و جنین‌شان را به خطر بیندازد غافل مانده‌اند. 

چه باید کرد؟

کودکان و نوجوان  به این راحتی از گوشی همراه فاصله نمی گیرند :

یقینا عادت به استفاده از گجت‌های هوشمندی که امروزه می‌توان در همه‌ی خانواده‌ها دید، دور کردن کودکان از این ابزار‌ها را بسیار سخت کرده است. در مورد افراد بالغ نیز وابستگی به این گجت‌ها بیشتر از نظر کاری است و از این‌رو تقریبا کنار گذاشتن استفاده از گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و وسایل ارتباطی امری محال است.


پس چاره چیست؟

برای کاهش تاثیرگذاری امواج رادیویی ساطع شده از گجت‌های هوشمند، باید روند استفاده را تغییر داد و به صورت مدیریت شده‌ای از گوشی‌های همراه استفاده کرد. بدین منظور باید گوشی‌های همراه « حداکثر دور از سر و قلب » نگه داشت که در این راستا استفاده از هدفون‌های سیم‌دار که به گوشی متصل می ‌شوند، بسیار بهتر است. در زمان عدم استفاده از گوشی نیز بهتر است آن را روی میز در دورترین فاصله‌ی ممکن قرار داد. استفاده از انواع هدفون‌ها و هدست‌های بلوتوث و بی‌سیم نیز تاثیری کمتر اما مشابه گوشی ها دارند، چراکه این ابزارها نیز از امواج رادیویی استفاده می‌کنند.

همچنین باید از نزدیک کردن گجت‌های دیجیتال به مراکز حساس در بدن که امکان ابتلا به سرطان در آن‌ها بیشتر است، خودداری کرد. ابتلا به سرطان هایی نظیر سرطان سینه در بانوان به علت کمبود ملاتونین در بدن است. همچنین افراد مذکر نیز باید در صورت امکان گجت‌های دیجیتال را تا حد امکان از اندام‌های تحتانی خود دور نگه دارند. در مردان خطر ناباروی و ابتلا به سرطان پروستات به دلیل قرار گرفتن در جریان امواج رادیوی وجود دارد.

براساس اطلاعات ارائه شده بیش از نیمی از افرادی که به سرطان پروستات مبتلا هستند، به دلیل کاهش هورمون ملاتونین در بدن به میزان نصف، دچار سرطان پروستات شده‌اند. کودکانی که از بیماری اوتیسم رنج می‌برند نیز بیش از سایر کودکان در معرض خطر قرار دارند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که موضوع مضر بودن امواج رادیوی در کشورمان باید بیش از پیش جدی گرفته شود. متاسفانه به دلیل برخی مسائل، این روزها شاهدیم که کودکان حتی در سنین بسیار پایین، از گجت‌های دیجیتال نظیر تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند بیش از حد استفاده می‌کنند و با توجه به ناآگاهی والدین از خطرات موجود، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های یاد شده هستند

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست