05142024سه شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۲۲۷1651

معاون مدیریت مصرف شرکت توانیر: بانوان با مدیریت خود در مصرف برق می توانند در اقتصاد مقاومتی مثمر ثمر باشند .

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز دوشنبه 27 اردیبهشت 1395 ساعت 10:30 صبح به  ، نخستین همایش مدیریت مصرف برق در سالن امور تربیتی شهرستان  شوش برگزار شد .

 

معاون مدیریت مصرف شرکت توانیردر این همایش گفت: از آنجایی که مدیریت مصرف انرژی از ارکان اقتصاد مقاومتی است، ما برای رسیدن به اهداف والا راهی به جز مدیریت مصرف نداریم.

به گزارش شوش نیوز ، علیرضا احمد یزدی در نخستین  همایش مدیریت مصرف برق شهرستان شوشدر حضور بانوان و فرهنگیان عضو کمیسیون امور بانوان فرمانداری  با بیان مطلب فوق  افزود : مدیریت مصرف ، یکی از موضوعاتی است که در تمام طول سال باید به آن توجه شود، اما در فصل تابستان به دلیل استفاده زیاد از وسایل سرمایشی و از طرف دیگر به سبب پایین آمدن راندمان نیروگاه ها در گرما، مدیریت مصرف صورت ویژه ای به خود می گیرد.

وی با اشاره به اینکه  بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ، ظرفیت تولید انرژی برق دو برابر و تعداد مشترکین ده برابر شده است، اظهار کرد: باید گفت در شرایطی که ما ۷۰ هزار مگا وات ظرفیت نصب شده داریم و نیاز مصرف در بازه ی پیک ۵۴ هزار و ۵۰۰ مگا وات است، این آمار و ارقام نشان دهنده ی بحرانی است که در صورت مدیریت نکردن مصرف برق در تابستان سال جاری با آن مواجه خواهیم شد.

وی تاکید کرد: باید مدیریت مصرف را باور کنیم و با آموزش در این زمینه می توانیم اقدامی عملی در این راستا انجام دهیم.

احمد یزدی با اشاره به انتشار گازهای آلاینده ی ناشی از تولید برق خاطر نشان کرد: کشور ما نیز یکی از کشورهایی است که در پیمان کیوتو متعهد شده است تا با اقدامات عملی دو درجه از دمای کره ی زمین را کاهش دهد و این امر بدون مدیریت مصرف انرژی امکان پذیر نیست.

معاون مدیریت مصرف شرکت توانیر سپس به مديريت مصرف در بخش خانگي اشاره کرد و تصریح نمود :  امروزه تقريباً اکثر وسايل خانگي با برق کار مي کنند که برخي از آنها به ويژه دستگاه هاي قديمي معمولاً برق بيشتري مصرف مي کنند ، ولي اين باعث نمي شود که فکر کنيم دستگاههاي جديد اساساً کم مصرف هستند . وی افزود : تفاوت مصرف برق بين مدلهاي مختلف بعضاً بسيار زياد است، به همين دليل قبل از خريد وسايل جديد حتماً از چگونگي مصرف برق و کارآئي آن از طريق برچسب انرژي و اينکه آيا دستگاه مورد نظر براي شرايط آب و هوائي محل سکونت شما مناسب است يا خير کسب اطالع نمائيد. استفاده زياد از وسائل برقي در ساعات اوج بار، باعث اختالل در شبکه و ايجاد خاموشي، و يا صدمه ديدن وسائل برق ميشود . در حقيقت با کاهش مصرف در ساعات اوج پيک بخصوص نيم ساعت مانده به اذان عصر تا 4 ساعت بعد از آن ميتوانيم مصرف خود را مديريت نماييم. چون در اين ساعات سيستم روشنايي فعال ميشود و استفاده از برق توسط فروشندگان جهت تبليغ لوازم و محصوالت خود آغاز و نيز شروع اغلب برنامه هاي تلويزيوني در اين ساعات باعث مصرف بي رويه برق ميشود و باعث افت ولتاژ در شبکه و صدمه به وسايل و دستگاهها مي شود.


یزدی برای اثبات گفته ی خود مثالی مطرح نمود و اظهار داشت : دستگاه کامپيوتر که براي 22 W طراحي شده است اگر در ساعات اوج پيک که مصرف زياد است مورد استفاده قرار بگيرد باعث خرابي آن ميگردد. لذا توصيه ميگردد حتي االمکان در زمان اوج بار شبکه از لوازم خانگي پر مصرف مثل « جارو برقي ،  اتو ، ماشين لباسشويي و . . .»  استفاده ننماييم .

علیرضا احمد یزدی در ادامه به نحوه ی انتخاب و استفاده ی لامپ  در خانه اشاره کرد و گفت  : ما  چند نوع لامپ داریم  که در زیر به آنها اشاره می کنم "

1 ـ لامپ های  هالوژن :

اين لامپ ها  نوع توسعه يافته و پيشرفتهتر المپهاي رشتهاي است که با استفاده از گازهاي هالوژن پر شده است. ابعاد اين لامپ ها نسبت به لامپ های  رشته اي کوچک تر شده و عمر آن نيز به حداقل دو برابر لامپ های  رشته اي افزايش يافته است .  از آنجا که ابعاد اين لامپ کوچک شده، نصب يک انعکاس دهنده در پشت لامپ توانسته نور را در هر سمتي که مورد نياز مصرف کننده است، بتاباند که براي مقاصد دکوراتيو و حرفهاي بسيار مناسب است. از طرفي چون نور با استفاده از التهاب يک فلز که همان تنگستن است، ايجاد مي شود، طيف رنگ پيوسته شاخص نمود رنگ بااليي دارد. با استفاده از فنآوريهاي جديد، لامپ های هالوژني به بازار عرضه شده است که در مقايسه با لامپ های  هالوژن قديمي حدود 3% درصد در انرژي مصرفي صرفه جويي مي کند. با در نظر گرفتن اين موضوع که 23 درصد شدت نور آن بيشتر و عمر آن نيز دو برابر شده است. لامپ های  هالوژن به دو صورت « تغذيه ی مستقيم با برق شهر و غيرمستقيم توسط ترانسفورماتو » در دسترس است که به ترتيب براي « مقاصد عمومي و حرفه اي »  قابل استفاده است. در استفاده از لامپ هالوژن بايد توجه کرد که اين لامپ ها  کاربرد وسيعي در روشنايي دکوراتيو و روشنايي منازل مسکوني، هتل ها و برخي دفاتر اداري دارند. چنانچه در به کارگيري اين لامپ ها نکات فني لازم در نظر گرفته شود، طول عمر اين لامپ ها بيشتر از لامپ های التهابي معمولي خواهد بود. طول عمر لامپ های  رشته اي و هالوژن به ميزان زيادي به ولتاژ شبکه بستگي دارد و تنها 5 درصد ولتاژ اضافه باعث مي شود که طول عمر لامپ 53 درصد کاهش يابد. چنانچه از ترانسفورماتورهاي الکترونيکي براي تغذيه المپهاي هالوژن غيرمستقيم استفاده شود، المپ نسبت به نوسانات شبکه ايزوله مي شود.


مورد بعدي  اين است که نور لامپ های هالوژن در اثر حرارت ايجاد مي شود و شکل لامپ به گونه اي است که حرارت توليد شده توسط اين لامپ به پشت آن نيز مي تواند منتقل شود، حال چنانچه اين حرارت به درستي تهويه و منتقل نشود، باعث کاهش طول عمر آن مي شود. نکته اي که در طراحي بسياري از ساختمان ها در نظر گرفته نمي شود. اين لامپ ها  عموما داخل آرك يا سقف کاذب به گونه اي قرار مي گيرند که فضاي پشت آنها هيچ راهي براي تبادل حرارت ندارد   .

2 ـ لامپ های فلورسنت :

نزديک به  30سال از توليد اولين لامپ های  فلورسنت مي گذرد. اين لامپ به دليل داشتن بهره نوري بالا و رنگ نور مناسب، يکي از اقتصادي ترين لامپ ها  براي تامين روشنايي به ويژه روشنايي داخلي هستند. باتوجه به اين که براي روشن کردن اين قبيل لامپ ها  بايد از ادوات کمکي مثل چک ( بالاست القايي) و استارتر يا بالاست الکترونيک استفاده شود.  انتخاب لامپ و ادوات جانبي آن بسيار مهم است. يادآور مي شود اين لامپ بيش از 30 سال است که در داخل کشور در تمامي اماکن خصوصي و عمومي مورد استفاده قرار مي گيرد .

معاون مدیریت مصرف شرکت توانیر سپس به نقش خانواده در اصلاح الگوي مصرف پرداخت و در این خصوص خاطر نشان نمود :  کارشناسان کشورمان در سال هاي اخير به منظور مصرف بهينه انرژي آمارهاي بسياري ارائه کرده اند که تنها توجه به برخي از آن ها مي تواند اهميت اصلاح الگوي مصرف و فرهنگ سازي در اين زمينه را نشان دهد. جالب است بدانيم « ايرانيان يک درصد جمعيت جهان را تشکيل مي دهند اما 2 درصد فرآورده هاي نفتي را مصرف مي کنند » و يا « در ايران در مقايسه با ميانگين جهاني 4 تا 5 برابر بيشتر سوخت مصرف ميشود » و يا اين که « رشد مصرف انرژي در کشور ما طي 13 سال گذشته 0 برابر نرخ جهان بوده استما بايد شيوه هاي « درست مصرف کردن» را بياموزيم و در آموزش فرهنگ صحيح مصرف به فرزندان خود بکوشيم

علیرضا احمد یزدی  در ادامه ی سخنان خود به مديريت مصرف برق در خانه اشاره کرد و بیان نمود : با توجه به تعداد اين مشترکين و افزايش روز افزون لوازم الکتريکي خانگي سهم قابل توجه اي از مصارف برق را به خود اختصاص داده اند. متوسط مصرف سرانه خانگي در کشور ما 2033 کيلووات ساعت است. در حاليکه متوسط مصرف جهاني زير 1333 کيلووات ساعت مي باشد. بدين ترتيب متوسط مصرف سرانه خانگي در کشور ما 0 برابر متوسط جهاني است. لذا پتانسيل صرفه جويي قابل ملاحظه ای در اين بخش از مصرف برق وجود دارد. با فرهنگ سازي و بهينه کردن لوازم خانگي برقي و به ويژه به کارگيري لامپ های کم مصرف(LED ) شاهد کاهش مصرف برق دراين بخش خواهيم بود بدون اين که به رفاه مشترکين لطمه اي وارد آيد. لذا از شما مشترك گرامي انتظار مي رود با مطالعه دقيق اين مطالب و به کار بستن توصيه هاي اشاره شده در جهت رفاه و توسعه کشور خود، گامي مؤثر برداريم .

وی در پایان به ساعات اوج اشاره کرد و اظهار داشت : ساعت پيک مصرق يا اوج بار بسته به آب و هواي منطقه و نحوه استفاده مشترکان از انرژي در مناطق مختلف متفاوت است. ساعات اوج بار در مناطق تحت پوشش شرکت توزيع نيروي برق خوزستان در تابستان 10 الي 10 و 23 تا 24 است. در اين محدوده زماني تأمين انرژي مورد نياز همه مشترکان هزينه هاي زيادي براي شبکه برق سراسري دارد و در صورت مصرف بي رويه برق در اين ساعات، احتمال تأمين نشدن برق مطمئن بسيار زياد است. لذا بايد توجه کرد که در اين ساعات از وسايل خانگي به طور همزمان استفاده نشود.


 

گفتنی است نخستین همایش مدیریت مصرف توسط شرکت توزیع نیروی برق و با همکاری کمیسیون امور بانوان فرمانداری شهرستان شوش حضورعلیرضا احمد یزدی  معاون مدیریت مصرف شرکت توانیر ، عبدالرضا لالوند نایب رئیس شورای اسلامی شهر شوش ، مطوری رئیس اداره ی توزیع برق شهرستان شوش ، فروغ پور احمدی رئیس کمیسیون امور بانوان فرمانداری و نمایندگان ادارات دولتی و انجمن های روزنامه نگاران و تالاسمی  و جمعی از خبرنگاران برگزار شد .

در پایان 10 سئوال از سخنرانی معاون مدیریت مصرف شرکت توانیر به ده نفر که پاسخ صحیح دادند جوایزی ارائه شد .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست