05032024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۷۲۸2742

فعال کردن اتاق ITC و نصب GPS تاکسی ها ؛ تنها راه رهایی شهروندان از پرداخت کرایه ی اضافه است

به قلم ـ عباس کرم الهی

نرخ گذاری کرایه تاکسی با توجه به واحدهای پول رایج مقوله ای است که بایدمورد توجه نرخ گذاران قرار گیرد چراکه کمبود برخی از واحدهای پول خرد باعث می شود تا کرایه براساس نرخ مصوب قابل دریافت و پرداخت نباشد و همین مسئله باعث نارضایتی شده است .

به گزارش شوش نیوز ؛ مشکل کمبود پول خرد و ندادن مابقی کرایه تاکسی به مسافران یکی از مشکلاتی است که رانندگان تاکسی و مسافران را دچار چالش بر سر کرایه می کند. همین مسئله باعث شده تا رانندگان ناوگان حمل و نقل شهری اولین چیزی را که به مسافر گوشزد می کنند این است که پول خرد برای کرایه بپردازند. مشکل نداشتن پول خرد و عدم امکان کسر دقیق کرایه گاهی اوقات حتی به تنش لفظی میان راننده و مسافر نیز منجر می شود.

یک شهروند شوشی می گوید: برای پنجمین بار با یک تاکسی با کد مشخص از میدان شهدای هفتم تیر تا آستان مقدس حضرت دانیال نبی(ع) سوار شده ام که در هر پنج بار راننده گفته بود : پول خرد ندارم یا حلال کنید و یا خودتان  خرد بدهید ؛ به راننده پاسخ داده ام این پنجمین بار است که شما این جمله را به من می گویی  خب با این حساب شما در همان چهارمین بار نرخ یک سرویس کامل را از من دریافت کرده ای و چون از من حلالیت طلب کرده ای نمی شد آن 800 تومان را به جای کرایه ی یک سرویس محاسبه کنم ، و اگر قرار باشد به همین روال پیش رود شاید شما در طول سال از یک مسافر بیش از  20 هزار تومان اضافه کرایه آن هم با رضایت مسافر بگیری خداوند حق الناس را به پای شما حساب می کند .

شهروندی دیگر داشت  : تامین معاش و مخارج روزانه برای تمام طبقات اجتماعی و از جمله صنف رانندگان تاکسی سخت است اما هیچ دلیلی وجود ندارد که رانندگان، گرانی و تورم را بهانه دریافت کرایه اضافه و یا بدخلقی با مسافران کنند.

یکی از کارمندان دولت که هر روز از بلوار مدرس تا خیابان شهید بهشتی برای رفتن به محل کار سوار تاکسی می شود به شوش نیوز گفت : بیشترین میزان کارکرد رانندگان تاکسی در ساعات صبح است که در این زمان عمده مسافران تاکسی را قشر «کارگر، کارمند، دانش آموز و دانشجو » تشکیل می دهند و اضافه پرداخت کرایه برای آنان مقدور نیست.

یک بانوی 42 ساله می گوید : اغلب مسافران تاکسی قشر متوسط اجتماع هستند و زمانی که مسافر پول خرد نداشته باشد، مسافر مجبور می شود پول بیشتری بپردازید ، اما تا کنون مورد نداشته ایم که راننده از حق خودش بگذرد و حتی برخی از رانندگان انگار نه انگار که دارند پول اضافی می گیرند ، 1000 تومان را گرفته و بدون این که مابقی آن را بپردازند و یا بگویند پول خرد نداریم ، مسافر را پیاده می کند ؛ شوشی ها علاوه بر این که در جهان به قانع بودن معروف هستند ؛  نظر نجابت نیز برای 200 تومان هیچ اعتراضی نمی کنند .

یکی از رانندگان تاکسی گفت: یک راننده هر قدر هم که اول صبح پول خرد داشته باشد باز هم در اواسط روز، پول خرد به دلیل پرداخت به مسافران تمام می شود. به گفته وی، حتی پول خرد صدقات کمیته ی امداد را از این اداره دریافت می کنیم ولی باز کفاف نمی کند و شهروندان فکر می کنند ما به عمده مابقی پول آنها را نمی دهیم که البته نظر من این است مسافر قبل از این که سوار تاکسی شود باید پول خرد خود را آماده کند  که چنین مشکلی پیش نیاید .

یک شهروند دانشجو گفت : تا جایی که من اطلاع دارم   کرایه ی تاکسی  برای هر مسیر 650 تومان اعلام شده اما مدتی رانندگان تاکسی به همین بهانه 800 تومان را از مسافران گرفتند و وقتی که دیدند کسی اعتراضی نمی کند الان همان 800 تومان را به 1000 تومان بالا برده اند ؛ به نظر شما خواسته یا ناخواسته این بردن لقمه ی حرام سر سفره ی خانواده نیست ؟ البته  عده ای از رانندگان با تقوا و خدا ترس را نباید با دیگر رانندگان بی توجه  ادغام کرد چون انصرافا اگر هم پول خرد نداشته باشند به مسافر می گویند سری بعد یادآوری کن که گردنمان چیزی نماند .

جمع بندی شوش نیوز :

طرح نصب دستگاه های کارت خوان در تاکسی های شهری طی دو سال گذشته در کلان شهرها اجرایی شد ولی به دلیل برخی مشکلات از جمله « موقعیت جغرافیایی ـ نظیر کوهستانی بودن برخی از شهرستان ها »  این روش برای کسر کرایه پاسخ مناسبی به همراه نداشت. اما اگر این طرح در استان خوزستان و خصوصاً در شهرستان های « اهواز ـ آبادان ـ خرمشهر ـ ماهشهر ـ شوش ـ دزفول ـ اندیمشک و شوشتر » که  کوهستانی نیستند به راحتی می تواند پاسخگو باشد .

اما تا رسیدن به اجرایی شدن این طرح که شاید زمان بر باشد ؛ اخیرا ری پول خرد تاکسی های شهری در سراسر کشور را بر اساس سهمیه به تاکسی داران پراخت می کند  و برای رفع این مشکل و گرفتن کرایه ی اضافه از سوی برخی رانندگان ؛ طرح هوشمندسازی تاکسی ها از طریق شورای ترافیک حداکثر تا ل 1397  این طرح در استان خوزستان و شهرستان شوش اجرا شود .

فعال کردن اتاق ITC و نصب GPS تاکسی ها برای طرح هوشمندسازی تاکسی ها ؛ کاری است که همت و اراده ی « شورای ترافیک ، فرماندار ، شهردار ، شورای اسلامی ، اتحادیه  تاکسیرانان و سازمان حمل و نقل دن شهری » را می طلبد .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست