03192024سه شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۸۰۴۱۷3923

پنجمین نشست منطقه‌ای تشکل‌های اجتماعی زنان و خانواده در شیراز برگزار شد

فائقه شیرک ـ خبرنگار شوش نیوز

ساعت 9 صبح روز شنبه 15تیرماه 1398 پنجمین نشست منطقه‌ای تشکل‌های اجتماعی زنان و خانواده در سالن اجتماعات استانداری استان فارس با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ در این نشست که فائقه شیرک و ندا مانگری از تشکل اجتماعی زنان و خانواده ی شهرستان شوش حضور داشتند ؛ معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اعلام کرد: نگاه متفاوت دولت‌ها به سازمان‌های مردم‌نهاد در طول زمان باعث آسیب‌هایی شده است و این موقعیت ها باعث شده سازمان‌های مردم نهاد نوعی پوست‌اندازی داشته باشند و مجبور باشند خود را با شرایط و فراز و نشیب تطبیق دهند.

معصومه ابتکار شنبه در پنجمین نشست منطقه‌ای تشکل‌های اجتماعی زنان و خانواده در شیراز ابراز داشت: سیاست‌های دولت تدبیر و امید از ابتدا مبتنی بر حمایت از فعالیت نهادهای مدنی، شکل‌گیری و ایجاد پشتوانه حقوقی برای سازمان‌های مردم‌نهاد و اصلاح آیین‌نامه سازمان‌های مردم‌نهاد و قانون‌های مرتبط با مشارکت تشکل‌های اجتماعی بوده است.


وی زمینه‌سازی برای حضور موثرتر سازمان‌های مردم نهاد در مراحل مختلف سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی نکته‌ای مهم برشمرد و گفت: در کارگروه‌های شورای برنامه‌ریزی استان‌ها توجه به حضور تشکل‌های غیردولتی در فرایندهای تصمیم سازی مورد تاکید است.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اضافه کرد: این موضوع که نظر و دیدگاه مردم را در شکل‌گیری برنامه‌ها و سیاست‌های دولت بشنویم و حق اظهار نظر و دخالت در سیاست‌گذاری‌ها را برای آنان قائل شویم، در دولت مورد توجه قرار گرفته است.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: ایجاد ناامنی، بی‌اعتمادی، تشتت و گسست اجتماعی امروز از اهداف جنگ روانی علیه مردم است؛ از همین رو تلاش گروه‌های مردم‌نهاد برای نسل‌های آینده امید به همراه خواهد داشت. ابتکار ارائه پیشنهادها، نوآوری‌ها و خلاقیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد را در برنامه‌های ملی موجب انسجام اجتماعی دانست و افزود: ایجاد ناامنی، بی‌اعتمادی، تشتت و گسست اجتماعی امروز از اهداف جنگ روانی علیه مردم است؛ از همین رو تلاش گروه‌های مردم‌نهاد برای نسل‌های آینده امید به همراه خواهد داشت.


فعالیت نهادهای مدنی تسهیل شود

وی با تاکید بر اینکه همچنان مشکلاتی در برخی زمینه‌های فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد وجود دارد، ابراز داشت: موضوع ثبت و تایید فعالیت تشکل‌ها با موانع و فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو است که این موضوع وظیفه ماست که شرایط را برای فعالیت نهادهای مدنی تسهیل کنیم.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده بیان کرد: چنانچه بخواهیم معضلات و مسائلمان را در کشور رفع کنیم، نیازمند یک بدنه قوی مردمی با پشتوانه قانونی لازم هستیم که بتوانند به عنوان نهادهای مدنی تحولات لازم را در جامعه به‌وجود آورند.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: مدیریت نیروهای داوطلب با مدیریت دولت متفاوت است و نباید از آن‌ها انتظار داشته باشیم شبیه دولت عمل کنند یا نظام‌های مدیریت بروکراتیک را داشته باشند؛ مدیریت نیروی داوطلب به هوش هیجانی و الهام‌بخشی نیاز دارد و از این منظر با ساز و کارهای دولت‌ها متفاوت است؛ براین اساس جذب منابع مالی مستقل از دولت بسیار اهمیت دارد که در این زمینه سرمایه‌گذاری، حمایت و تقویت تشکل‌ها و تلاش برای توان‌افزایی نهادهای مدنی بسیار ضروری است.

فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد در سیل اخیر معجزه‌آفرین بود

وی با اشاره به مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد در سیل اخیر، بیان کرد: در این رویداد دیدیم که چطور نیروهای داوطلب با انگیزه‌ای بسیار باوجود همه مشکلات اقتصادی و دیگر مسائلی که همه با آن دست‌به گریبان هستیم، در عرصه قرار گرفتند و اقداماتشان معجزه‌آفرین بود تا حدی که مقام معظم رهبری حضور مردم را به حضور در جبهه‌های نبرد جنگ تحمیلی تشبیه کردند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده این تحول را نشان‌دهنده برخورداری از سرمایه عظیم اجتماعی دانست و افزود: سرمایه اجتماعی ما به واسطه انسجام و همدلی در سیل اخیر ارتقا یافت؛ درنتیجه باید این مسیر را پی بگیریم و این مسیر آینده یکپارچگی ایران را در برابر تهدیدات درونی و بیرونی تضمین می‌کند.

ابتکار با بیان اینکه سازماندهی نهادهایی که با انگیزه مردمی و داوطلبانه و معنوی فعالیت می‌کنند، ضروری است، گفت: اثربخشی انگیزه‌های مردمی و الهام‌بخشی آنان برای جامعه بسیج اجتماعی را در پی دارد و به اصلاح الگوی رفتاری و تحول در نگرش‌ها منجر خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری به‌منظور تقویت نهادهای مدنی، اظهار کرد: در این راستا به منظور افزایش تاثیرگذاری سازمان‌های مردم‌نهاد و نیز توان‌افزایی آنان برنامه‌ریزی سیاسی و اجتماعی، ایجاد انسجام اجتماعی، جلب مشارکت مردم و آموزش را در دستور کار قرار داده‌ایم.

ابتکار بر کار جمعی و شبکه‌ای و هم‌افزایی در بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشترک نیز تاکید کرد و بیان داشت: تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد در کشور ما شایان توجه است و اگر تشکل‌ها در همه سطوح با هم هم‌افزایی داشته باشند، می‌توانند جریان تاثیرگذار مثبت باشند.

وی افزود: از همین رو برقراری ارتباط و تدوین طرح‌های مشترک بین تشکل‌ها و استان‌ها بسیار ضروری است که با انگیزه و نشاط و امید و نگاه خلاقانه به مسائل که در سازمان‌های مردم‌نهاد دیده می‌شود، میسر خواهد شد.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده رصد دقیق، علمی و مشفقانه را برای مشکل‌یابی و کمک به حل مشکلات ارزشمند خواند و گفت: این نوع دیدبانی با فضای تهمت و نفرت‌پراکنی که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد نسبتی ندارد و بر عهده سازمان‌های مردم‌نهاد توانمند، آزاد و مستقل از دولت است.

ابتکار یکی از زمینه‌های مهم فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی را رصد عنوان کرد و بیان داشت: دیدبانی در جامعه‌ای که به سمت ارتقای ارزش‌های اخلاقی، معنوی، مبارزه با فساد و رانت‌خواری و هرگونه سوء استفاده‌ای که به بی‌عدالتی منتهی می‌شود، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه دولت دوازدهم بر اهمیت سرمایه اجتماعی و توجه به نهادهای مدنی تاکید دارد، عنوان کرد: دولت سیاست‌گذاری مشخصی را در این زمینه تعیین کرده است.

ابتکار افزود: توجه به سازمان‌های مردم‌نهاد به عنوان نهادهای مدنی مستقل و سرمایه اجتماعی، امروز بیش از هر زمان دیگر اهمیت دارد؛ البته این موضوع با فراز و نشیب‌های بسیاری در دولت‌های مختلف همراه بوده است.
معاون رئیس جمهور ابراز داشت: سیاست‌های دولت تدبیر و امید از ابتدا مبتنی بر حمایت از فعالیت نهادهای مدنی، شکل‌گیری و ایجاد پشتوانه حقوقی برای سازمان‌های مردم‌نهاد و اصلاح آیین‌نامه سازمان‌های مردم‌نهاد و قانون‌های مرتبط با مشارکت تشکل‌های اجتماعی بوده است.

وی زمینه‌سازی برای حضور موثرتر سازمان‌های مردم نهاد در مراحل مختلف سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی نکته‌ای مهم برشمرد و گفت: در کارگروه‌های شورای برنامه‌ریزی استان‌ها توجه به حضور تشکل‌های غیردولتی در فرایندهای تصمیم سازی مورد تاکید است.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اضافه کرد: این موضوع که نظر و دیدگاه مردم را در شکل‌گیری برنامه‌ها و سیاست‌های دولت بشنویم و حق اظهار نظر و دخالت در سیاست‌گذاری‌ها را برای آنان قائل شویم، در دولت مورد توجه قرار گرفته است.

پیشنهادها، نوآوری‌ها و خلاقیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد را در برنامه‌های ملی موجب انسجام اجتماعی است

ابتکار ارائه پیشنهادها، نوآوری‌ها و خلاقیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد را در برنامه‌های ملی موجب انسجام اجتماعی دانست و افزود: ایجاد ناامنی، بی‌اعتمادی، تشتت و گسست اجتماعی امروز از اهداف جنگ روانی علیه مردم است؛ از همین رو تلاش گروه‌های مردم‌نهاد برای نسل‌های آینده امید به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: مدیریت نیروی داوطلب به هوش هیجانی و الهام‌بخشی نیاز دارد و از این منظر با ساز و کارهای دولت‌ها متفاوت است؛ براین اساس جذب منابع مالی مستقل از دولت بسیار اهمیت دارد.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده تاکید کرد: در این زمینه سرمایه‌گذاری، حمایت و تقویت تشکل‌ها و تلاش برای توان‌افزایی نهادهای مدنی بسیار ضروری است.

پنجمین نشست منطقه‌ای تشکل‌های اجتماعی زنان و خانواده با محوریت برگزاری کارگاه‌های تخصصی آموزشی و با هدف تقویت رویکردهای مشارکتی از امروز ۱۵ تیرماه آغاز شد و تا ۱۸ تیرماه جاری در شیراز ادامه خواهد یافت.

این نشست ویژه چهار استان فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان است که با حمایت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شده است و تقویت ارتباط و تعامل بین سازمان‌های مردم‌نهاد زنان و خانواده و نیز ایجاد زمینه ارتباط سازمان‌های مردم‌نهاد با دولت از جمله اهداف کلان آن است.

شایان ذکر است پس از این نشست دوره ی آموزشی کارگاه ها رسما آغاز و به مدت چهار روز ادامه دارد .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست