05042024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۸۲۵2810

نشست اشتغال و سرمایه گذاری روستایی در روستای سید باقر برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 22:30 چهارشنبه 24آبان1396 به همت دهیاری  روستای سید باقراز توابع بخش شاوور شهرستان شوش نشستی در مسجد روستا به منظور اشتغال و سرمایه گذاری روستایی برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ محمود مرادی رئیس اداره ی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی شهرالوان به اهمیت و توجه به رویکرد کارآفرینی روستایی اشاره کرد و گفت : دستیابی به توسعه روستایی و توسعه پایدار در دوران جهانی شدن، موضوع قابل توجهی است که ذهن بسیاری از محققین و متخصصین و دولت مردان را به خود معطوف ساخته است. توسعه به صورت عام و توسعه روستایی به صورت خاص واژه پیچیده ای است که دارای مدل های متنوعی می باشد. کارآفرینی یکی از مدل های جدید در توسعه روستایی و توسعه پایدار کشورها محسوب می شود. توجه به کارآفرینی به عنوان یک رویکرد مهم در توسعه روستایی به به معنی ارجحیت نیروی انسانی کارآمد در بحث توسعه یافتگی است.

وی افزود : اگر کارآفرین را فردی تعریف نمود که با استفاده از فنآوری و روش های نو و با مدیری فرصت ها و منابع برای خود و گروه دیگری از افراد جامعه، کار، درآمد و ارزش افزوده تولید کند، این نکته قابل بیان است که کارآفرین به عنوان یک نیروی متخصص انسانی، می تواند در پیشبرد امر توسعه در جامعه مفید و تسهیل گر آن باشد. ایران به دلیل دارا بودن پتانسیل های مستعد اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و با داشتن بیش ان 60 هزار روستا، با 35 تا 40 درصد جمعیت با توجه به اهمیت روستاها در تامین امنیت و تامین مواد غذایی و داشتن نیروی انسانی فراوان، بسترهای مساعد توسعه روستایی را دارا می باشد که با حمایت دولت مردان از کارآفرینان روستایی و اعتماد به آنها به همراه تشویق و مشارک آنان در تصمیم گیری ها، می توان امیدوار به توسعه آن بود.


دومین موضوعی که مرادی به آن اشاره کرد تشویق مردم به کاشت گیاهان دارویی در خانه بود که در این خصوص تصریح نمود : در این منطقه رویشگاه‌های گیاهان دارویی منبعی غنی از منابع طبیعی است. سه رودخانه ی « دز ـ شاوور و کرخه »از این منطقه  می‌گذرد و زمین های حاصلخیر ، جنگل ها و مراتع قابل توجهی دارد  که از این سه رودخانه تغذیه می‌شوند خصوصا رودخانه ی شاوور که سرچشمه ی آن در شمال شهرستان شوش است و چون شغل اصلی مردم روستاهای بخش شاوور کشاورزی است. با توجه به تعریف اقتصاد مقاومتی که اقتصادی خودجوش و درون‌گراست و در عین حال رویکردی برون‌گرا دارد؛ تصمیم گرفته شد از ظرفیت منطقه استفاده شده و به موضوع زیست‌محیطی و توسعه پایدار توجه شود. یکی از موضوع‌هایی که باید در این نشست به آن بپردازیم تشویق روستائیان به کشت گیاهان دارویی در منزل است .

وی افزود : پرورش گیاهان دارویی با توجه به درآمدزایی که دارد، وضعیت اشتغال و اقتصاد مردم روستاها را متحول می‌کند. بیش از 200 گونه گیاهی مورد تحقیق  قرار گرفته‌اند که از این تعدادی از این  گونه های گیاهی نظیر « کرچک » با شرایط آب‌وهوایی بخش شاوور و در مجموع شهرستان شوش سازگاری دارند .


از دیگر مباحثی که در این نشست در مورد آنها بحث و بررسی و تبادل نظر شد می تواند به « طرح روستا تعاون ، تشریح برنامه های هفته کارآفرینی ،  اهمیت  و توجه به رویکرد کارآفرینی روستایی و سایر مشاغل غیر کشاورزی ، ترغیب کشاورزان به  مشاغل کشاورزی که به آب کم و دارای سود بالاست ، نحوه جذب اعتبارات شناور و بهره مندی از طرح اشتغال فراگیر ، ظرفیت های بوم گردی و گردشگری روستای سید باقر ، کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی ، آموزش های فنی حرفه ای رایگان در روستای سید باقر از جمله « پرورش بلدرچین ، قارچ ، صنایع دستی ( حصیر بافی  ، گلیم بافی ، سفال ) » و رشته های زیر مجموعه امور کشاورزی و زراعی اشاره کرد .

شایان ذکر است در این نشست علاوه بر محمود مرادی رئیس اداره ی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی شهر الوان ؛ « حسن هژبری رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان شوش ، دکتر سید علی علوی مسئول کار گروه ویژه اشتغال دفتر نماینده محترم مردم شریف شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی» نیز حضور داشتند و دیدگاههای خود در حوزه اشتغال و کارآفرینی را تشریح نمودند .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست