05042024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۶۳۱1860

تحلیلی کوتاه بر موضوع جنگ به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس

احمد معین ـ خبرنگارشوش نیوز

بررسی تاریخ بشریت نشان از جنگ جدل فراوان بین همنوعان خویش است . او به هر بهانه ای از آغاز خلقت با ساده ترین سلاح ، چوب و سنگ تا مدرن ترین آن ، توپ و تفنگ و... به جان هم افتاده  و تا نابودی دیگر پیش رفته اند.

 

 

 

 

جنگ برای مالکیت سرزمینی ، جنگ برای اثبات حق ، جنگ برای غذا ، جنگ برای زنده ماندن ، جنگ برای دفاع از ناموس و جنگ به هر بهانه ای که بتوان برای استیلای کسی یا گروهی به استقبال آن رفت . جنگها از یک روز تا دهها سال طول کشیده اند . جنگ نتیجه ای جز ویرانی ، آوارگی ، مرگ ، جرح و بیچارگی برای انسان به ارمغان نیآورده است و او با اینکه به عاقبت آن واقف است ولی با کوچکترین بهانه ای عَلَم جنگ را برافراشته و برای نگه داشتن آن  ، جوی  خون  جاری ساخته است .

 

در اعصار قدیم جنگ بین امپراطوری ها که قلمرو گستردهای داشتند رخ می داد . مثلا امپراطوری عظیم ایران برای گسترش قلمرو حاکمیتی خود به سرزمینهای روم دست درازی می کرد و این بهانه ای میشد برای چند سال جنگ خونین و یا برعکس .

 

در قرن 15 میلادی و گسترش عصر نوزایی (رونسانس) در اروپا ؛ پس از  قرنها حاکمیت کلیسا بر سرنوشت مردم پایان یافت و کشورهای کوچک از چند تکه شدن امپراطوری روم ، چون قارج سر بیرون آوردند . این کشورها هر کدام در سرزمینی از منطقه ای خاص از امپراطوری روم بر اساس تعصبات نژادی ، سرزمینی و حس میهن پرستی به وجود آمدند و هر کدام با تعصبات ملی ارتشی و نیروی نظامی برای خود فراهم دیدند و با کوچکترین بهانه ای به همسایگان  یورش می بردند  و نتیجه ای جز کشتار ، غارت و یرانی در پی نداشت .


 

با گذشت زمان و تثبیت اوضاع در اروپا ، کشور ایران که در طول تاریخ هیچگاه زیر سلطه هیچ قدرتی نرفته است با دو امپراطوری روسیه تزاری و عثمانی که حکومتی مسلمان بود همجوار شد . آمد و رفت تجار و مستشاران  نظامی و سیاسی اروپایی که بعضا جاسوس های دول مطبوع خود بودند و آغاز عصر استعمار ، اختلاف مذهب ، اختلافات مرزی و بهانه های مختلف ،  ایران با دو قدرت منطقه روسیه و عثمانی جنگ های متعددی انجام داد . جنگ روسیه با واگذاری بخشهایی از شمال ایران به این کشور جنگ یایان یافت و با انقلاب بلشویکی در این کشور غائله جنگ تا اشغال ایران در جنگ جهانی دوم ، خوابید  و با دولت عثمانی تا عهد قاجار نیز درگیری وجود داشت و تا شکست و تجزیه این کشور پس از جنگ اول بین الملل اختلافات ارضی وجود داشت که  ادامه همین اختلافات منجر به جنگ هشت ساله بین عراق و ایران شد.

 

در قرن بیستم با پشت سر نهادن دو جنگ مهم بین المللی بین کشورها و آغاز عصر نوین جامعه جهانی ، گاها اختلافات قدیمی باعث بروز جنگ های بزرگ و کوچک بین همسایگان در نقاط مختلف کره خاکی میشد . یکی از طولانی ترین جنگها از بعد زمان، مکان و هزینه ، جنگ بین عراق و ایران بود که نشأت گرفته از اختلافات قدیمی مرزی این دو کشور و تحریک ابرقدرتها و کوته فکری حکام وقت عراق ، زمینه ساز آن شد.

 

پیروز انقلاب اسلامی در 22بهمن 1357 در ایران و سقوط حکومت پهلوی در منطقه خاورمیانه ، باعث شد حکام نادان منطقه از جمله صدام حسین حاکم وقت عراق فکر حمله به ایران را که در ذهن خود پرورانده بود با تحریک سایرین به مرحله عمل برساند و برای دومین بار در دهه پنجاه هجری شمسی به ایران حمله کند . نبرد اول ایران و عراق در سال 1354 ه ش به وقوع پیوست که علت آن اختلافات مرزی بین دو کشور بود و با وساطت کشور الجزایر با قرارداد موسوم به معاهده 1975 پایان یافت.

 

پس از پیروزی انقلاب با توجه به اوضاع نا بسامان مملکت و از هم پاشیدگی ارتش علیرغم داشتن تجهیزات فراوان در انبار های ایران ، رژیم عراق از فرصت استفاده کرد و از سه محور غربی به ایران هجوم آورد و چون سد محکمی در مقابل خود ندید شهرهایی چون خرمشهر ، بستان ، مهران  و ..... را به اشغال در آورد و در آنجا جنایات هولناکی خلق کرد.


 

جنگ همچون آتش ،تر و خشک را باهم می سوخت ، خرمشهر و آبادان دو قطب مهم اقتصادی ایران که روزگاری  لقب عروس خاورمیانه داشتند در آتش کین بعثیان سوختند و ویران شدند . زیرساختهای نفتی ما در مرز غربی نابود شدند . خیل مهاجران و جنگ زدگان به سوی مناطق امن داخل کشور در جریان بود . دولت نوپای ما علیرغم مشکلات سیاسی داخلی می بایست با مشکلات ناشی از جنگ نیز دست و پنجه نرم کند.

 

دشمن تا دندان مسلح هیچ کس را در جلوی خود نمی دید فقط جانفشانی گروهی از جوانان گاهی مشکلاتی برای آنها به وجود می آورد .

 

تا اینکه اوضاع ثبیت شد . نیروهای ارتشی و سپاه به همراه بسیج مردمی به دشمن دون یورش بردند و در عملیات های مختلف شهر ها و سرزمین های اشغال شده را با سرافرازی آزاد کردند و به آغوش میهن باز گرداندند . 

 

جنگ عراق با ایران پس از هشت سال خونین در سال 1367 به پایان رسید . همانطور که اشاره شد جنگ چون آتش به هیچ چیز رحم نمی کند .                                                                اولین زیان آن از دست دادن نیروی انسانی مفید بود که می توانست در راه آبادی مملکت از آنها استفاده شود . در این جنگ خانمان سوز بیش از213000نفر از مردمان ما شهید شدند و بیش از 500000 نفر جانباز و مجروح و آزاده یادگاران دفاع مقدس هستند که سرمایه های ارزشمند این روزگارند .

 

در مرحله دوم زیانهای اقتصادی جنگ است . در این جنگ ، دشمن با هدف گرفتن زیر ساخت های اقتصادی کشور خسارات فراوانی به ما وارد کرد . دولت ما برای کنترل جنگ و اوضاع داخلی مجبور بود به هر نحوی مخارج آن را تامین کند . کمیابی مواد غذایی ، احتکار ، جرم و ... از تبعات جنگ بود که دولت باید با آنها مقابله می کرد  . آثار جنگ بر امور سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی نیز مشهود بود که هر کدام مقوله خاص خد را دارد و در این مجال نمی کنجد .

 

عوارض این جنگ برای طرف مقابل سخت تر  بود و به دلیل ساختار سیاسی و جو حاکم بر عراق ، این دولت بایستی در دوجبهه داخلی و خارجی با مخالفین بجنگد. مشکلات ناشی از جنگ اعم از اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و... گریبان این حکومت را گرفته بود و از سوی دیگر قیام اکراد و شیعیان در جنوب این کشور و در گیری آزادی خواهان مشکلات را چند برابر کرده بود . حزب بعث چاره را در مشت آهنین دید و هر تحرکی را به شدت سرکوب می کرد پس از پایان جنگ ایران و عراق . سران دیوانه این کشور با حمله به کویت زمینه حضور نیروهای فرا منطقه ای از جمله آمریکا و انگلیس و فرانسه را فراهم آوردند و در جنگ اول خلیج فارس در سال 1991 منجر به شکست عراق و خروج آن از کویت گردید در پی آن نیروهای داخلی عراق (شیعیان جنوب ) از فرصت استفاده کرده و دست به قیام زدند که حکومت عراق توانست با کمک غرب آن قیام را نیز سرکوب کند .

 

این پایان ماجراجویی های صدام نبود و در جنگ دوم خلیج فارس در سال 2003به بهانه سلاحهای کشتار جمعی و درگیری سیاسی با آمریکا ، این کشوربا همراهی همپیمانانش و بدون مجوز سازمان ملل به عراق یورش برد . با اشغال این کشور و سرنگونی حکومت حزب بعث و حکومت صدام . زمینه حکومت مردمی را فراهم آورد . در نهایت با خروج نیروهای آمریکایی و تشکیل دولت مردمی در این کشور ، آزادی های سیاسی نسبی به وجود آمد. ولی در ادامه چون استعمار به اهدافش دست نیافت با همکاری حکام جاه طلب منطقه  پدیده های چون داعش وسایر گروههای تروریستی در این کشور اسلامی و همسایه به وجود آمدند که باعث شده تا به امروز مردم عراق درگیر جنگ باشند . جنگی که این بار برای گسترش اهداف استعماری و عقیدتی وهابیت است .

موضع ما در این باره کاملا مشخص منطقی است و این جنگ داخلی و حضور تروریست ها را در کشورهای همسایه تحمل نمی کنیم و آن را محکوم می کنیم .

 

از سوی دیگر اوضاع ما پس از جنگ رو به بهبودی نهاد و پس از پشت سرگذاردن دوران باز سازی و ثبات و بازگشت مهاجرین جنگی به زادگاهشان و توسعه اقتصادی ، از آموزه های جنگ استفاده واز مرزهای میهن با جان و دل محافظت می کنیم .

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست