05042024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۷۰۵1874

پنجمین شهد صلوات مجمع اهل بیت(ع) شوش در منزل سردار شهید محمد زهرابی برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز یکشنبه 4 مهر 1395 ساعت 21 به همت مجمع اهل بیت(ع) شهرستان شوش به مدیریت ناصر پیوست ؛ پنجمین شهد صلوات در منزل سردار شهید پاسدار محمد زهرابی برگزار شد.

 

شهید پاسدار محمد زهرابی در تاریخ 2 فروردین سال 1340 در خانواده ای از قشر متوسط جامعه دیده به جهان گشود و در عملیات والفجر با رمز یا الله یا الله یا الله با دیگر رزمندگان شوشی در تیپ 15 امام حسن مجتبی(ع) و گردان شهید دانش حضور یافت و در تاریخ 18 بهمن 1361 در شیب میسان به درجه ی رفیع شهادت نائل گردید و پس از 11 سال انتظار  یعنی در تاریخ 28 تیرماه 1372 پیکر مطهرش در گلزار شهدای شوش به خاک سپرده شد .

این مراسم با خوانش شعر توسط رحمن ایزدی رئیس انجمن شعر فارسی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی در وصف شهدای منا ، شهدای 8 سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم آغاز شد .

در این مراسم ناصر چنانی معاونت هنری و علوم سینمایی اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان مهمان ویژه بود و با توجه به این که سال گذشته در سفر مکه حضور داشت و از نزدیک شاهد و نظاره گر فاجعه ی منا بود در این شهدصلوات به خاطراتی از آن فاجعه اشاره کرد و گفت : بازگویی خاطرات فاجعه ی منا به طور کامل در این محفل  امکان پذیر نیست و بعضی موارد را هم با توجه به مصلحت قابل گفتن نیستند اما در حدی که بتوانم شما را در آن فضا قرار بدهم به بخشی از خاطرات خود اشاره می کنم .

وی گفت : کاروان ما از دو هفته ی قبل به مدینه رفته بودیم و یک روز قبل از روز عرفه به طرف مکه راه افتادیم و از این به بعد می خواهم به نگات مهم این فاجعه اشاره کنم .

وی افزود : « متأسفانه فاجعه ی منا یکی از تلخ ترین حادثه های تاریخ جهان اسلام و کشور جمهوری اسلامی ایران است و امیدوارم  بار دیگر چنین اتفاق ناگوار و تکان دهنده ای برای حجاج هیچ کشوری رخ ندهد ، دیدن تصاویر یا دیدن حتی آن چیزی که اتفاق افتاد و آن چه که به صورت معجزه باعث شد ما و بقیه ی حجاج زنده بمانیم با تصاویری که از رسانه ی ملی مشاهده کردید کاملا متفاوت است و من فقط بخش روایی این فاجعه را بازگو می کنم و تحلیل آن را به شما واگذار می کنم . »

چنانی در ادامه اظهار داشت : « حج یکی از واجبات الهی و مهم ترین مناسک عبادی در اسلام است این فریضه در کنار نماز و روزه و جهاد و زکات قرار داده شده است تا نقش اساسی آن در میان فروعات اسلامی به خوبی نمایانده شود ؛ بر همین این اساس خداوند حج را بر همگان واجب دانسته است و آن را نشانه ای از پذیرش اسلام و صداقت در آن شمرده و به نام حجه الاسلام از آن یاد کرده است. البته از آن جایی که تکالیف در اسلام بر مدار و محور استطاعت می گردد، شرط استطاعت در این عمل عبادی نیز شرط دانسته شده است و حج تنها برای کسانی که توانایی انجام آن را دارند، واجب شده است. همان گونه که در سوره ی  آل عمران، آیه۹۷ و سوره ی حج ، آیات ۲۶ و ۲۷ آمده است  ؛ واجب است که هر کسی که دارای استطاعت مالی، بدنی و دیگر شرایط است، حج را در زمان خودش به جا آورد ، حاضر به تأمین هزینه های مالی آن شود و شخص از شرایط بدنی و مانند آن نیز برخوردار باشد، بر اوست که حج را به جا آورد. »


معاونت امور هنری و سینمایی اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان در ادامه به بخش اصلی این روایت اشاره کرد و خاطرنشان نمود : « سال گذشته پس از چند سال انتظار که نوبت به ما رسید تا به حج مشرف شویم (البته در سال 1387 عمره رفته بودم ) و به همین خاطر با بافت فرهنگی و شرایط خاص در کشور عربستان تا حدودی آشنایی داشتم و هر چند که در سال 1387 شرایط خصوصاً برای حجاج ایرانی ویژه بود اما انصافا سال گذشته را باید خاص برای کل حجاج در نظر گرفت ؛ و اگر مقام معظم رهبری فرمود که نباید فاجعه ی منا فراموش شود ؛ از بابت از دست دادن عده ای از حجاج نبوده ( هرچند از دست دادن 500 حاجی درد سنگینی برای ایران است ) اما چون عربستان بی لیاقتی خود برای مدیریت فرایض و مناسک حج نشان داد سه روز عزای عمومی اعلام فرمود . گروه هایی را تشکیل دادیم که زیر نظر سازمان حج و زیارت و بیسه ی مقام معظم رهبری برای نجات بازماندگان این فاجعه فعالیت خود را آغاز کنند هر چند 24 ساعت بعد از این فاجعه اجساد دیگری نیز پیدا شد .

 

« صبح روز پنجشنبه ، مصادف با عيد قربان ، هزاران حاجي هنگام انجام مناسك حج جان خود را از دست دادند. اين حادثه دلخراش ساعت 9 صبح رخ داد ، انبوه جمعيت كه براي فريضه رمي جمره به سمت جمرات مي رفتند ، درتقاطع خيابان هاي 204 و 223 به هم پيوستند. استقرارنيروهاي ويژه ارتش عربستان درمسيرهاي حاجيان و مسدود كردن راه ها ، عامل اصلي ازدحام جمعيت و جان باختن حدود پنج هزارزائردرخيابان 204 منا بود »

« پلیس دفاع مدنی عربستان، بسیاری از زائران ایرانی را به خیابان 204 هدایت کرد. عرض این خیابان 10 متر و با طول سه کیلومتر است. دو طرف خیابان نیز چادرهای زائران کشورهای مختلف است که با نرده‌ها و فنس از خیابان جدا شده‌اند.»

« وقتی که در خیابان 204 به سوی جمرات قرار می‌گیری، دو فرعی عمده در آن نقش حیاتی دارند؛ یکی سمت راست با نام خیابان 223 که زائران کشورهای آفریقایی که از خیابان 206 حرکت کرده‌اند را به خیابان 204 منتقل می‌کند و دیگری خیابان 215 که در سمت چپ قرار دارد و به نوعی ترافیک خیابان 204 را باید کنترل کند؛ بدین گونه که بخشی از حجاج را به خیابان سوق‌العرب منتقل کند.»

روز عید قربان چه اتفاق غیر متعارفی افتاد؟

« عموما زائران از ساعت 8 صبح آرام‌آرام با هدایت پلیس - نیروهای پیشاهنگ - وارد خیابان 204 شدند. از ابتدا ترافیک بود، اما روان. ساعت 8 و 30 دقیقه ترافیک سخت شد و ساعت 8 و 45 دقیقه ترافیک کاملا قفل شد. 50 کاروان ایرانی در وسط خیابان 204 قرار گرفته بودند. امکان بازگشت نیست.»

همه ساله پلیس چگونه ترافیک این خیابان را کنترل می‌کرد؟

« هر سال پلیس در این مواقع بخش ابتدایی خیابان 204 را کنترل و زائران را به خیابان موازی یعنی سوق‌العرب هدایت کرده و سریعا خیابان 215 را برای رفتن حجاج به سوق‌العرب مهیا می‌کرد. اما امسال 215 بسته ماند!» مهم تر آنکه خروجی خیابان 204 هم با قرار دادن ماشین پلیس تقریبا بسته شده بود!


ساعت 9 صبح روز عید قربان

« ساعت 9 صبح است و دمای هوا 47 درجه. خیابان 204 از تقاطع 223 تا تقاطع 215 ترافیک جمعیتی به گونه‌ای است که حقیقتا حجاج در حال پِرِس شدن هستند. »

« هنوز ورودی زائران با هدایت پلیس به خیابان 204 ادامه دارد و مهمتر آنکه هنوز خیابان 223 که منتهی به 204 می‌شود زائران آفریقایی وارد می‌شوند. خیابان 215 به سوق‌العرب نیز هنوز باز نشده . خروجی 204 نیز ماشین با گارد پلیس راه را مسدود کرده است.»

« از ساعت 9 امکان نفس کشیدن برای این تعداد حجاج سخت و محال شده و آب‌های همراه زائران پایان یافته است. در بخشی از این منطقه مخصوصا افرادی که در وسط خیابان هستند، آرام‌آرام از هوش می‌روند، افرادی هم که در کناره خیابان هستند تلاش می‌کنند از فنس‌ها بالا رفته و خود را بالای خیمه‌ها برسانند، شاید بتوانند نفسی بکشند. »

واقعه هولناک اتفاق افتاد

« ساعت 9 و 30 دقیقه است. حجاج سپیدپوش به خاطر خستگی بیش از حد، قفل شدن حرکت، تشنگی و دمای بالای هوا دیگر رمق که هیچ، نفسی هم ندارند؛ اکثر از هوش رفته‌اند و هم چون برگ درخت بر زمین می‌افتند. ساعت 10 صبح است. انبوهی از زائران از هوش رفته و برخی نیز از دنیا رفته به طور متراکم بر زمین افتاده‌اند. بسیاری شهادتین را گفته و خود را به خدا سپرده‌اند. صدای ( یاحسین ـ یا ابوافضل و یا خدا های ) زائران کم جان شده است، تشنگی امان را بریده و هر لحظه افرادی که از هوش رفته‌اند را به سوی مرگ می‌کشاند. »

« جمعیتی که هنوز در ابتدای خیابان 204 هستند، که بسیاری از آنان نیز ایرانی‌اند، سعی می‌کنند برگردند تا حادثه بدتراز این نشود. امکان حرکت نیست. عمق فاجعه وسط خیابان تنگ و طولانی 204 مشخص نیست. هلیکوپتر بالای خیابان 204 است. نمی‌دانم چرا آب‌پاشی برای تلطیف هوا صورت نمی‌پذیرد.»

امداد، امداد، امداد...


«در ابتدا زائرانی که نیم توانی در بدن دارند، تلاش برای نجات دیگران به خرج می‌دهند. صحنه‌ها‌ی با شکوه از ایثار و انسانیت خلق می‌شود. بالاخره ساعت 11 صبح امدادگران داوطلب از حجاج کشورهای مختلف از جمله ایران با توجه به تراکم جمعیت خود را به حادثه‌دیدگان می‌رسانند و بسیاری از مجروحین را نجات می‌دهند.

ساعت 12 صبح نیز گروهی از امدادگران سعودی به منطقه می‌رسند، اما کار اعزام مجروحین به بیمارستان‌ها به کندی پیش می‌رود.»

منطقه امنیتی می شود

ساعت 13؛ تعداد نیروهای پلیس افزایش می‌یابد و منطقه امنیتی می‌شود. از ورود پزشکان و امدادگران کشورها جلوگیری می‌شود. هنوز مجروحان زیادی بر روی زمین هستند . ساعت 14؛ مجروحین به همراه جانباختگان و گاها بدون امداد به مجروحین در کانتینر قرار می‌گیرند. جو کاملا امنیتی است . ساعت 17؛ هنوز برخی از اجساد مطهر بر روی زمین قرار دارند.....

با پایان یافتن سخنان  چنانی ؛ ناصر پیوست با ذکر مصیبت و با استفاده از اشعار محول یکی از شاعران و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) ؛ دست ها را با سینه آشنا نمود .


 

در پایان پیوست برگزار کننده ی مجموعه برنامه های شهد صلوات از حضور ناصر چنانی معاونت امور هنری و سینمایی اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ـ شریف احمدی رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مهندس یوسف زمانی شهردار ، بهرام کریم پور و عبدالرضا لالوند اعضای شورای اسلامی شهر ، مسعود قربان پور مسئول روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران ، رحمن ایزدی رئیس انجمن شعر فارسی ـ رئیس انجمن روزنامه نگاران ، سید مهدی موسوی گزارشگر خبرگزاری بین المللی الاهواز ـ عباس کرم الهی مدیر مسئول و خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز ، علی احمدی خبرنگار پایگاه خبری نسیم شوش ؛ غلامرضا جوادی نصیر مدیر هیئت عزاداری و تعزیه خوانی خامس آل عبا(ع) و..... تقدیر و تشکر نمود .

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست