05042024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۱۱۰۸2142

فستیوال فرهنگی و محیط زیست در تالار نیایش شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

فستیوال فرهنگی و محیط زیست به منظور حمایت از معلولان استان خوزستان و شهرستان شوش روز جمعه 8بهمن1395 در حالی که قرار بود ساعت 9 صبح در پارک ساحلی برگزار شود به علت شرایط جوی با یک ساعت تأخیر در تالار نیایش برگزار شد. 

این فستیوال به همت جمعیت درختکاری و نگهداری بهاران امید شوش به مدیریت حسن ناصر و با همکاری فرمانداری ، شهرداری ، شورای اسلامی شهرشوش ـ اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ، نیروی انتظامی ، انجمن فرهنگی و گردشگری زیگورات ـ مؤسسه ی خیریه ی مهرآفرینان ـ انجمن ناشنوایان ـ انجمن روزنامه نگاران و... در بخش های « نهال کاری مقابل اداره ی ورزش و جوانان با حضور مهندس  یوسف زمانی شهردار و اعضای انجمن معلولین استان خوزستان ـ آشنایی با خطرات استعمال و تزریق مواد مخدر توسط کارشناس نیروی انتظامی ـ پویش درب بطری ـ مسابقات ورزشی شامل (اسکیت بازی ـ ایروبیک و حرکات نمایشی ) ـ ایستگاه نقاشی کودکان ـ مسابقه ی خلاقیت با استفاده از وسایل دور ریختنی و تشریح شرح وظایف آتش نشان توسط خوش اخلاق رئیس دایره ی آتش نشانی » برگزار شد .

مهندس یوسف زمانی شهردار شوش ضمن قدردانی از انجمن های مردم نهاد برای به خاطر برگزاری فستیوال فرهنگی و محیط زیست درخت را بهترین خلقت آفریدگار برای حیات بشر دانست و گفت  گفت : درخت یكی از زیباترین مظاهر خلقت و جلوه ای از تجلیات آفریدگار عالم است. درخت نماد آبادانی و شاخص سبزی و خرمی و مظهر زندگی و باعث تلطیف هوا و موجب آسایش و رفاه مردم و صفا و پاكی طبیعت می باشد. در دین مقدس اسلام، بنابر آیات و روایات و سیره معصومین(ع) می توانیم به نقش و اهمیت این نعمت و موهبت عظیم پروردگار عالم پی ببریم. 


بر اساس آیات قرآن، یكی از مواهب و نعمت های خداوند در آخرت و یكی از ویژگی های بهشت كه در آیات كریمه و روایات شریفه بارها به آن اشاره شده است، درخت می باشد:« در بهشت باغ هایی وجود دارد كه از زیر درختانش نهرها جاریست».


 

وی سبت به فواید درخت و درختکاری اشاره کرد و خاطر نشان نمود : برای پی بردن به اهمیت درخت و درختکاری و نقش آنها در حفظ طبیعت و زندگی انسان ، فواید زیادی دارد اما به خاطر تراکم و حجم بالای برنامه ها به اختصار به ده مورد از این فواید اشاره می کنم : « 1 ـ طبیعت بدون درخت، ناموزون و زشت می گردد. وجود جنگل و درخت در صحنه طبیعت و زندگی انسان، باعث زیبایی، شادی، سبزی، آسایش، رفاه، صفا، پاكی و طراوت می شود / 2 ـ درختان نبض زمین هستند و مایه حیات انسان و حیوان و حتی بعضی از گیاهان، زیرا درختان با جذب گازهای سمی از جمله دی اکسید کربن و تولید اكسیژن كه یكی از اساسی ترین نیازهای حیات انسان و حیوان است، باعث دوام حیات انسان و سلامت چرخه طبیعت می شوند. كمبود درختان و تخریب و نابودی جنگل ها به ویژه در این عصر دود و زندگی ماشینی، موجب انقراض نسل انسان و حیوان خواهد شد/ 3 ـ برگ و شاخه های درختان بخش مهمی از تغذیه حیوان و گاه انسان را فراهم می سازند و در تولید گوشت مصرفی انسان  ( با تغذیه دام ها از گیاهان) نقش اولیه را دارند / 4 ـ میوه بسیاری از درختان مورد استفاده انسان و حیوان است، به طوری كه می تواند در تغذیه انسان و تأمین ویتامین های مورد نیاز او تأثیر به سزایی داشته باشد. در فواید گیاه و گیاه خواری در دستورات پزشکی و حتی دینی توصیه های زیادی  شده است / 5 ـ چوب درختان در صنایع چوب بُری و تأمین بخش مهمی از وسایل مورد نیاز زندگی انسان نقش اساسی دارند / 6 ـ درختان می توانند در جلوگیری از فرسایش خاك کشاورزی و مفید زمین در هنگام سیل نقش مهمی داشته باشند / 7 ـ درختان در تغییر و تبدیل آب و هوا و اعتدال آن نقش به سزایی دارند. تشكیل جنگل و توسعه آن، نه تنها تاثیر اساسی در روند آب و هوا دارد، بلكه در حشر و نشر پرندگان، چرندگان و دیگر حیوانات اهلی و وحشی و نهایتا تعادل در چرخه طبیعت نقش ارزنده ای دارد / 8 ـ سایه و ریشه ی درختان، در حفظ و رشد گیاهانی كه نمی توانند ریشه ی خود را برای جذب آب به اعماق زمین بفرستند و یا طاقت تحمل تابش مستقیم نور خورشید را به ویژه در فصل گرما و تابستان ندارند و یا نمی توانند در مقابل باد و باران های تند مقاومت نمایند، تأثیر به سزایی دارند / 9 ـ در فصل پاییز كشاورزان، باغداران و گل و گیاه كاران از كود ساخته شده از انبوه برگ درختان استفاده لازم را می نمایند . در پاییز، انبوه برگ ریخته شده از درختان می تواند «ابركود» متراكمی بسازد كه هوموس یا سیاخاك (گیاخاك) نامیده می شود. این ماده خاصیت «گلوئیدی» دارد و نگهداری آب توسط خاك را افزایش می دهد. هوموس، مواد معدنی خاک را نیز جذب می کند و از هرز رفتن آنها جلوگیری می نماید. لذا هوموس را با خاك مخلوط می كنند تا مواد مغذی ضروری برای رشد گیاه را تأمین نماید / 10 ـ بسیاری از درختان از قدیم الایام، در صنعت داروسازی و عطاری و حتی به دست آوردن نوعی چسب مورد استفاده قرار می گیرند، مثلا بهترین ماده ضدعفونی كننده از برگ درخت سدر و سنجد، بهترین رنگ مو از درخت حنا، بهترین مواد خوشبوكننده از چوب درخت عرعر و بهترین نوع عطر برای رفع خستگی در كارگاه هایی كه می خواهند ظرفیت تولیدی شان را  بالا ببرند، از درخت سرو به دست می آید.


 

حسن ناصر مدیر جمعیت درختکاری و نگهداری بهاران امید شوش ضمن تقدیر ویژه از فاطمه آل کثیر که از مدتها قبل به جمع آوری درب بطری اقدام نمود اظهار داشت : این بانوی خستگی ناپذیر برای این که بتواند  با این کار ولیچری را تهیه کرده و در اختیار معلولین نیاز مند قرار دهد .

وی افزود : هر چند نسبت به برخی از شهرستان ها و استان ها در جمع آوری درب باطری عقب تریم اما این حرکت از زمانی که در شهرستان شوش آغاز شده هم چنان ادامه دارد که امروز یک دستگاه ویلچر حاصل درآمد از بازیافت درب های بطری  به معلولین نیازمند اهدا می گرد و  برای دومین ولیچر این حرکت ادامه دارد .


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست