05212024سه شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۴۱۱۱۲1489

اهدای خون هیئت مدیره و اعضای انجمن حمایت از بیماران سرطانی مهرورزان شوش و کمپین اهدای خون خوزستان در پایگاه انتقال خون شوش

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز دوشنبه 12 بهمن 1394 ساعت 11 همزمان با اولین روز از دهه ی مبارک فجر و ورود حضرت امام خمینی(ره) به میهن ایران اسلامی ، هیئت مدیره و جمعی از اعضای انجمن حمایت از بیماران سرطانی (مهرورزان) شوش و کمپین اهدای خون خوزستان  با حضور در پایگاه انتقال خون ، به بیماران نیازمند خون اهدا نمودند .

 

 

 

 

مظفر شیرزاد رئیس پایگاه انتقال خون شهرستان شوش در گفت و گویی مشترک با خبرگزاری فارس و پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز عنوان نمود : به فضل خداوند یکتا و با حمایت های « فرماندار ، شهردار ، نماینده ی فعلی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی و دیگر دستگاه های دولتی و همچنین دکتر قاسم زاده مدیریت انتقال خون استان خوزستان ؛ توانستیم با جذب چند نیروی انسانی جدید که البته به صورت اضافه کار از بیمارستان نظام مافی و پزشک تقریبا هفت روز هفته را مراحل خونگیری را انجام می دهیم و به مناسبت دهه ی مبارک فجر این پایگاه از هفته ی آینده ، شنبه تا چهارشنبه یعنی پنج روز در هفته آماده ی خونگیری از شهروندان شوش هستیم .

 

وی سپس به عمده ترین مشکل پایگاه اشاره کرد و اظهار داشت : کمبود نیروی انسانی و پزشک  عمده ترین مشکل ما در این پایگاه است ، چون اگر بیمارستان نیروهای خود را بخواهد در واقع اینجانب به خاطر همین نیازمندی ، تعطیل می شود . البته دکتر قاسم پور مدیر کل انتقال خون استان خوزستان قول مساعد تأمین نیروی انسانی را برای سال آینده داده است که اگر محقق شود مشکل ما هم برای همیشه حل خواهد شد .


 

شیرزاد در ادامه به استقبال مردم نسبت به اهدا خون اشاره کرد و خاطرنشان نمود : استقبال بسیار عالی است ، همین امروز که شما خبرنگاران  آمده اید مشاهده می کنید که جمعیت زیادی مراجعه نموده و هر روز به همین صورت ما استقبال اهدا خون را داریم ، اما از نظر آمار شاید نتوانم دقیق اشاره کنم اما از ابتدای سال تاکنون حدود 1000 مراجعه کننده داشته ایم که البته برخی به خاطر پایین بودن وزن یا کمبود خون که بیشتر از بخش بانوان بوده اند و نتوانسته اند خون اهدا کنند و این در شرایطی بوده که تا این لحظه ما فقط دو روز در هفته آماده ی پذیرایی اهدا خون بوده ایم .

 

شیرزاد در ادامه از نهادینه شدن فرهنگ اهدا خون در شهرستان شوش خبر داد و گفت : شوش معروف است به شهر شهیدان گمنام و مردم شریف و بخشنده و مهربانی دارد و به وقت نیاز چنان به اینجا مراجعه می کنند که ما در خدمات دهی گاهاً از نظر زمان و کمبود فضا کم می آوریم و طوری شده که باید برنامه ریزی کنیم و برای اهدا خون سهمیه ی 10 الی 15 نفر در روز را به هنگام ثبت نام به مراجعین اعلام کنیم .

 

رئیس پایگاه انتقال خون شهرستان شوش در ادامه به حضور تمام طیف های جامعه پرداخت و در این راستا اظهار داشت : در یکی دو هفته ی گذشته ما شاهد حضور مدیران و پرسنل ادارات دولتی  نظیر« مخابرات ـ  تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و نیروی انتظامی » در اینجا بودیم و امروز هم شاهد حضور هیئت مدیره و جمعهی از انجمن حمایت از بیماران سرطانی مهرورزان شوش هستیم .

 

شایان ذکر است امروز شاهد اهدا خون جمعی از بانوان نظیر کژال کرد ـ نسرین و سهیلا خنیفری و ... » از اعضای انجمن حمایت از بیماران سرطانی مهرورزان بودیم و حضور آنها را به فال نیک می گیریم تا دیگر بانوان شوشی که وزن مناسبی دارند و کمبود خون ندارند در روزهای آینده به پایگاه انتقال خون مراجعه کنند و با اهدا یک واحد خون به نیازمندان جان دوباره ای به آنها بدهند .


 

 

شرايط اصلي داوطلبان اهداي خون  :

 

1 ـ سن: حداقل سن قابل قبول براي اهداي خون 18 سال تمام و حداكثر سن 60 سال تمام مي باشد. حداكثر سن براي اولين اهداي خون 60 سال مي باشد. براي دفعات بعدي اهدا كننده مستمر حداكثر 65 سال است .در اهدا كنندگان مستمر بالاي 65 سال تنها در صورت داشتن مجوز از مدير پزشكي پايگاه خونگيري به عمل آید.

 

2 ـ هموگلوبين و هماتوكريت: ميزان هموگلوبين قابل قبول، حداقل 5/12 گرم در دسي ليتر و هماتوكريت 38 % مي باشد.

 

3 ـ تعداد دفعات و فواصل اهداي خون:  فواصل اهداي خون كامل 8 هفته (56 روز) است. يعني اهدا كننده با فاصله  8 هفته مي تواند مجدداً خون اهدا نمايد، مشروط بر اين كه تعداد دفعات اهداي خون در طي 12 ماه از 4 بار برای آقایان و 3 بار برای خانم ها تجاوز نكند. بهتر است آقایان با فواصل 3 ماهه و خانم ها با فواصل 4 ماهه نسبت به اهداي خون اقدام نمايند.

 

4 ـ وزن : از 50 كيلوگرم به بالا.

 

5 ـ درجه حرارت: درجه حرارت دهان نبايد بيشتر از 5/ 37 درجه سانتي گراد باشد.

 

6 ـ نبض: پزشك مرکز اهدای خون، حداقل براي مدت 15 ثانيه نبض اهدا كننده را شمارش مي كند و بطور معمول تعداد نبض بين 50 تا 100  عدد در دقيقه جهت اهداي خون مورد قبول است. اهدا كنندگاني كه تعداد نبض كمتر از 50 عدد در دقيقه دارند‏ تنها در صورتي پذيرفته مي شوند كه ورزشكار حرفه اي يا قهرماني باشند.

 

7 ـ فشار خون: فشار خون بيشينه ( سيستوليك) باید مابین 90-180 ميلي متر جيوه و فشار خون كمينه    (دياستوليك) بايد مابین 50- 100 ميلي متر جيوه باشد. فشار خون بيشينه نبايد بيشتر از 180 ميليمتر جيوه و فشار خون كمينه نبايد بيشتر از 100 ميليمتر جيوه باشد. اهدا كنندگاني كه فشار خون بيشينه بيش از 180 ميلي متر جيوه و فشار خون كمينه بيش از 100 ميلي متر جيوه دارند‏ فقط پس از ارزيابي پزشك مركز اهدای خون، پذيرفته مي شوند.

 

8 ـ اهداکنندگانی که دارو مصرف می کنند باید از نظر مناسب بودن برای اهدای خون ارزیابی شوند.

 

"خواهشمند است در صورت وجود موارد زير حتماً  پزشك انتقال خون را جهت تصميم گيري صحيح، در جريان امر  قرار دهيد"

 

ـ آلرژي هاي مهم مانند آسم و تب يونجه

 

ـ مصرف دارو

 

ـ فشار خون بالا

 

ـ ديابت

 

ـ بيماري هاي قلبي، ريوي، كليوي و كبدي

 

ـ مسافرت به مناطق مالاريا خيز در يك سال اخير

 

ـ ابتلا به كم خوني

 

ـ ابتلا به اختلالات انعقادي

 

ـ ابتلا به بيماري هاي اعصاب و روان

 

ـ ابتلا به بيماري هاي عفوني مانند سرما خوردگي، سرخك، آنفولانزا، سل، تب مالت و مانند اين ها

 

ـ ابتلا به بيماري هاي پوستي

 

ـ ابتلا به بيماري هاي بدخيم

 

ـ سابقه غش، صرع و تشنج

 

ـ سابقه اعتياد به مواد مخدر تزريقي

 

ـ سابقه اعمال جراحي

 

ـ سابقه خال كوبي و حجامت، تاتو و يا چاقو خوردگي

 

ـ سابقه تزريق خون و فرآورده هاي خوني در يك سال اخير

 

ـ سابقه سقط جنين

 

ـ سابقه زردي يا يرقان در خود يا خانواده

 

ـ سابقه رفتارهاي پر خطر مانند تماس جنسي مشكوك

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست