05012024چهارشنب
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۴۰۴1724

پیکر پاک جانباز هشت سال دفاع مقدس شهید حسین قلی کیان علیخانی تشییع شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز جمعه 4 تیرماه 1395 ساعت 9:30 صبح پیکر پاک جانباز70 درصد هشت سال دفاع مقدس و از شاعران نامی استان های خوزستان و لرستان با گویش لری بر روی دستان مردم شهید پرور شهرستان شوش تشییع و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد .

شهید حسین قلی کیان علیخانی علاوه بر این که به سرودن اشعار لری می پرداخت که خیلی از این اشعار را خوانندگانی نظیر « زنده یاد رضا سقایی ـ استاد حسین فرجی ـ فضل الله صفاری و .... » در ترانه های خود به کار برده اند ، در ورزش زورخانه ای در منطقه ی صنعتی هفت تپه و کشتی پهلوانی در استان لرستان قبل از این که جانباز شود سوابق درخشانی در کارنامه ی ورزشی خود دارد .

فضل الله صفاری یکی از سه خواننده ای که نام برده شد در مراسم تشییع جنازه ی شهید حسین قلی کیان علیخانی به شوش نیوز گفت : من با این شهید از دوران جوانی آشنا شدم و نحوه ی آشنایی ما برمی گردد که زمانی که متوجه شدم وی در سرودن اشعار لری تبحر خاصی دارد و چون من خواننده بودم پیمان دوستی و برادری با هم بستیم و از آن به بعد تا یک هفته ی پیش با این شهید خوش اخلاق ، مهربان و محبوب اقوام لر در شهرستان های «شوش و اندیمشک و شهرهای حسینیه ، بیدروبه و الوار گرمسیری » از استان لرستان و کل استان لرستان ، چه حضوری و چه تلفنی در ارتباط بودم و از رهنمودهای ایشان در آهنگسازی اشعاری از ایشان استفاده می کردم بهره مند می شدم .

وی افزود : این شهید بزرگوار یکی از دراویش هم بود و واژه ی پارسی «درویش» از ریشه‌ای باستانی و برگرفته از   واژه‌ای نیاایرانی « شاخه ی زبان‌های ایرانی خانواده ی زبان‌های هندواروپایی است » که در اوستایی به صورت «دریگو-» (-drigu) به معنای «نیازمند، گدا» است . و این واژه ی ایرانی احتمالاً با واژه ی  سانسکریت ودایی «آدریگو-» (-adhrigu) هم‌ریشه باشد که صفتی با معنای نامشخص است که به ایزدان گوناگونی اضافه شده‌است. البته باید این را هم بگویم که شهید حسین قلی کیان علیخانی درست است که درویش مسلک بود اما هرگز از نظر اعتقادات جز اقلیت های مذهبی نبود ، بلکه شیعه مذهب بود و اعتقاد راسخی به ائمه ی اطهار داشت .


شهروندان شهرستان شوش برای دیدن بخشی از اشعار این شهید جانباز می تواند به آدرس الکترونیکی وبلاگ با عنوان «http://eilsagvand.loxblog.com/page/10 »  مراجعه نمایند .

شایان ذکر است مراسم فاتحه خوانی و ختم این شهید از هم اکنون در مسجد شهداء واقع در کوی ولیعصر(عج) و یا به عبارتی منازل خانواده های معظم شهدای شوش تا قبل از نماز مغرب و عشاء ادامه دارد .


 

مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز و رئیس هیئت مدیره ی انجمن روزنامه نگاران به همین مناسبت پیام تسلیتی به شرح زیر صادر نمود :

 

إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ

 

به لحظه دلم خواست صدایت بکنم                                      گردش به حریم با صفایت بکنم

 

آشوب دلم به من چنین فرمان داد                                       در سجده بیفتم و دعایت بکنم

 

خانواده ی داغدار شهید جانباز حسین قلی کیان علیخانی

 

شهادت شهید جانباز حسین قلی کیان علیخانی ضایعه ای اندوهناک برای فرهنگ و هنر این مرز و بوم و خصوصاً شهرستان شوش است . این شهید بزرگوار با سرودن اشعار حماسی و لری خویش در زنده نگه داشتن فرهنگ فولکلور « فرهنگ ، دانش ، افسانه ها ، سنت ها ، اعتقادات ، آداب و رسوم  و باورهای ایل لر » سهم به سزایی داشته است .

 

درگذشت این شاعر متعهد که عمر گرانمایه ی  خود را در خدمت به فرهنگ و هنر این دیار  سپری کرد، ضایعه‌ای اندوهناک برای فرهنگ شمال استان خوزستان ، استان لرستان و خصوصاً شهرستان شوش است .

 

اینجانب عباس کرم الهی « مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز ـ رئیس هیئت مدیره ی انجمن روزنامه نگاران ـ رئیس کانون پیشکسوتان مطبوعات ، عضو اتحادیه ی روزنامه نگاران ایران و مدیر و سرپرست گروه تئاتر اندیشه» شهادت این شاعرنامی را به خانواده ی محترم و معظم ایشان و انجمن های شعر عربی و فارسی شهرستان شوش تسلیت عرض نموده ، برای روح این شهید عزیز علو درجات و برای سایر بازماندگان صبر و شکیبایی را مسئلت دارم .

 

همچنین به نمایندگی از طرف :

 

شریف احمدی رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ رحمان ایزدی رئیس انجمن شعر فارسی ـ فرحان چنانی رئیس انجمن شعر عربی ـ رضا طاهری رئیس انجمن هنرهای نمایشی ـ داریوش پارسا مدیر مسئول پایگاه خبری ورزشی پیمان ، علی سعدی مدیر مسئول هفته نامه ی صدای کرخه ـ هیئت مدیره ، بازرسان و اتاق فکر انجمن روزنامه نگاران ، روابط عمومی ، واحدهای فرهنگی و هنری اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ هیئت مدیره و هسته ی مرکزی و اعضای پیوسته ی گروه تئاتر اندیشه ، هسته ی مرکزی و اعضای پیوسته ی گروه نمایش صوت الغریب و سرپرست ، دبیر و اعضای هیئت ورزشی بیمان خاص و پیوند اعضای شهرستان شوش ، شهادت جانباز شهید حسین قلی کیان علیخانی را تسلیت عرض می نمایم .

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست