05012024چهارشنب
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۵۱۵1788

ما و عوارض گرمای هوا

احمد معین ـ خبرنگار شوش نیوز

آب و هوا و تاثیر آن بر محیط زندگی همیشه از مهمترین مسائل تاثیر گذار بر سلامتی بشر بوده است. همه ساله بسیاری از افراد بر روی کره خاکی بخاطر آب و هوای بسیار گرم یا بسیار سرد و حتی گرسنگی  که با تغییرات آب و هوایی باعث کاهش محصولات کشاورزی سلامتیشان به خطر می افتد و بسیاری جان خود را از دست می دهند .

 

بر اساس آخرین گزارش ناسا نفشه آب و هوایی مارس  2016 نشان می دهد که امسال گرم ترین تابستان را تجربه خواهیم کرد ، جلگه خوزستان به برکت خلیج فارس دارای هوای مرطوب و به تاثیر از بیابان های داخلی و سرزمین سوزان حجاز دراری گرمای طاقت فرساست .ترکیبی از این دو باعث تنوع آب و هوایی نیمه بیابانی و استپ در این استان شده است . البته در قسمت شمالی و شرقی آن با دامنه رشته کوه زاگرس احاطه شده که در ارتفاعات بختیاری آب و هوایی معتدل داریم .

 

شهرستان شوش نیز به تاسی از استان دارای آب و هوایی گرم و خشک و گاهی مرطوب همراه با شرجی هوا که رطوبت هوا تا 85% می رسد. اهالی این شهرستان به دلیل ساختار بدنی ، با این وضعیت آب و هوایی وفاق کامل دارند و علیرغم شدت گرما و رطوبت ،امور روزانه خود را انجام می دهند. اما افزایش دما و رطوبت برای انسان بی ضرر نیست و قرار گرفتن بیش از حد در معرض این آب و هوا ، گاهی عوارض سختی برای ما خواهد داشت . وزش باد داغ از ضلع غربی شهرستان علاوه بر گرد وخاک به دلیل شدت گرما بر هر موجود زنده ای تاثیر منفی دارد و عوارضی چون گرما زدگی و بیماری های پوستی و قارچی در پی خواهد داشت.

 

اولین گروهی که در معرض عوارض آب و هوایی قرار دارند ، افرادی هستند که در طول روز در محیط های باز به کاری اشتغال دارند . مانند کارگران ساختمانی ، کشاورزی ، پلیس  و... که این افراد باید در صورت امکان زمان کاری خود را تغییر دهند مثلا کارگران ، شب را برای ادامه فعالیت انتخاب کنند که این روزها چنین موردی مشاهده می شود و ماموران پلیس و دیگران سعی کنند کمتر در معرض گرما قرار گیرند و از مایعات به شدت استفاده کنند و بدن خود را خنک نگه دارند.

 

دومین گروه ورزشکارانند . ورزش کردن در هوای آزاد طی روزهای تابستان به همان اندازه فصول خنک سال اهمیت دارد . ورزشکاران سعی کنند ، فعایت خود را به ساعات پایانی روز  و یا شب هنگام موکول کنند ، به اندازه کافی از مایعات استفاده کنند تا دچار گرمازدگی و خستگی ناشی از گرما ی شدید نشوند.

 

دسته بعدی کودکان و افراد سالمند هستند . این افراد به دلیل ضعف بدنی باید در ساعات گرم روز در منزل بمانند و از تردد بی مورد در خیابان و پارک ها خوداری نمایند . کنترل این گروه بر عهده خانواده ها است تا ضمن رعایت موارد فوق در صورت بروز گرما زدگی ضمن استفاده از مایعات با پزشک مشورت کنند.                                      از جمله عوارض گرما و تعرق ؛ غلظت خون ، فعالیت و طپش قلب و افزایش فشار خون ،گرفتگی عضلات ، غش و سنکوب می باشد .

 

چند توصیه برای جلوگیری از عوارض گرمای هوا  :

 

1 ـ برای اینکه بدن شما دچار خشکی و تنش نشود ، باید دریافت مایعات را زیاد کرد  .

 

2ـ قبل از اینکه احساس تشنگی کنید آب میل کنید زیرا موقع تشنگی بدن با کمبود آب مواجه شده است .

 

3 ـ ورزش و فعالیت در گرما نیاز به وفاق بدن با آب و هوا دارد که این وضعیت در 10الی 14 روز اتفاق می افتد و باید به آرامی بدن را به این وضعیت عادت داد تا مشکلی برای شخص به وجود نیاید                                                    4- بهتر است در هوای گرم طبق یک برنامه زمان بندی مایعات مصرف شود و در هوای گرم یا جلوی آفتاب از مصرف مایعات کافئین دار و الکلی خوداری کرد .    

 

5 ـ اگر دچار گرما زدگی شدیم یا به شخص گرما زده ای برخورد کردیم از خوراندن مایعات شیرین به او خوداری کنیم   .  

 

6 ـ آب تصفیه شده ، آب معدنی ، انواع آب میوه های طبیعی از بهترین مایعات برای مصرف روزانه هستند.

 

7- یکی از بهترین راه ها برای فرار از گرما شنا کردن است . با رعایت اصول  شنا کردن در مکانهای امن می توان از گرما و عوارض آن رهایی یافت .

 

8- استفاده از مایعات باصطلاح تگرگی خوداری کنیم زیرا این موارد علاوه برعوارض منفی بر سیستم گوارش باعث تعرق زیاد ما می شود .

 

9 – از خوردن غذا های با ادویه فراوان خودداری کنیم چون باعث افزایش عطش و خستگی می شوند

 

10 – مصرف میوجات و سبزی های تازه در فصل گرما بسیار مفید است و علاوه بر شادابی پوست از بروز عوارض گرما جلوگیری می کند .

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست