05042024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۷۱۱1889

عملیات فراموش شده ی هشتم مهر 1359 رمز جلوگیری از سقوط خوزستان است

به قلم ـ عبدالزهرا برهانی

چند روزی به دنبال عبدالزهرا برهانی یکی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس شهرستان شوش و از هم رزم های سردار حشمت حسن زاده و یگر دلاورمردانی که همه گمنام ماندند بودیم تا به دلایل جلوگیری از تصرف شوش و سقوط استان خوزستان توسط دشمن بعثی باشیم که این فرصت امروز رخ داد .

عملیات کوچک و تأثیرگذار  اما فراموش شده ای در طول هشت سال دفاع  مقدس مربوط است به  ایثار ، مقاومت و پایدار مردم شوش در هشتم مهر 1359 که آشنایی با این عملیات خالی از لطف نیست .

روزها و عملیات هایی وجود دارد که در زمان خود  جایگاه و اهمیت ویژه ای دارند ، اما با گذر زمان و شکل گیری و انجام عملیات های بزرگتر به نوعی  به فراموشی سپرده شدند و اما دیگر ایام مؤثر انقلاب اسلامی کسی از آنها یاد نمی کند ، مانند عملیات روز هشتم مهر ماه 1359 ـ آری هشتم مهر ماه روزی است که در دل تاریخ ماندگار است .

روزی که اگر بخواهیم درباره ی آن مطلب  بنویسیم  می بایست  عنوان « یوم الله » به آن داد . روزی کخ استحاق دارد در تاریخ دفاع مقدس هشت ساله و تاریخ ملی و محلی مانند دیگر ایام الله ملی به نیکی از آن یاد شود .


همچون روزی در هشتم مهر ماه 1359 ، یعنی فقط با گذشت 8 روز از شروع رسمی جنگ تحمیلی رژیم وقت عراق علیه جمهوری اسلامی ایران و بعد از دو روز از استقرار نیروهای دشمن در ساحل رودخانه ی کرخه ، بر اساس طراحی قبلی دشمن ، به منظور محاصره ی استان خوزستان از شمال  و فراهم سازی و تسهیل عملیات پیشروی در عمق به فشار به نیروهای مسلح ایران اسلامی و دست یابی به اهداف از پیش تعیین شده  ، در این روز دشمن با فراهم سازی ابزار و امکانات مهندسی ؛ قصد نصب پل و انجام عملیات عبور از رودخانه ی کرخه از محل گدار روستای دبات و تصرف  شهر شوش و تحقق اهداف مورد نظر را داشته که با حضور به موقع رزمندگان شوش متشکل از سپاهیان و عشایر عرب و لر بومی  و ایجاد درگیری با آنها و گرفتن تلفات انسانی و ادوات مهندسی ؛ دشمن را نه تنها از انجام عملیات عبور از رودخانه  و تحقق اهداف از پیش تعیین شده  جلوگیری شد ؛ بلکه  این عملیات کوچک و محدود رزمندگان و عشایر شوشی  که به فرماندهی برادر سپاهی غلامعباس قلاوند  انجام شده ، زمینه ی گرفتن  سرپل در غرب رودخانه ی کرخه  و فراهم سازی بستر استقرار رزمندگان اسلام در منطقه و دشمن را از عبور از کرخه و تصرف شهر ناکدام گذاشته و موجب تقویت روحیه و اعتماد به نفس آنان  و زمینه ی فراهم  سازی عملیات های بعدی رزمندگان در منطقه گردید .

حالا تصور شود اگر این عملیات فراموش شده توسط فرزندان شوش انجام نمی گرفت و دشمن با نصب پل  و انجام عملیات عبور از رودخانه ، شهر شوش را مانند شهرهای « خرمشهر ، هویزه  ، سوسنگرد ، بستان ، مهران ، دهلران و .... » تصرف می کرد ؛ چقدر باید برای مقاومت و جلوگیری از نفوذ دشمن  به شهر و باز پس گیری مجدد شهر و مناطق تصرف شده باید تلفات و هزینه می دادیم ؟

امیدوارم روزی برسد که در تقویم ملی ما و تقویم رومیزی نوشته شود « هشتم مهر ـ روز مقاومت و پایداری مردم شوش » انشاءالله .

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست