05042024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۷۲۴1912

مراسم نمادین کفن و دفن شهدای کربلا در 20 نقطه ازشهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

جمعه 23 مهر 1395 هم زمان با سیزدهمین شب محرم الحرم 1438 هجری قمری از ساعت 20:30 الی 23:30 به مدت سه ساعت در 20 منطقه از شهرستان شوش مراسم نمادین کفن و دفن شهدای خونین کربلا با حضور گسترده ی عاشورائیان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ مراسم نمادین کفن و دفن شهدای کربلا در کوی سرچشمه  توسط هیئت تعزیه خوانی خامس آل عبا(ع) و در آستان مقدس دعبل خزایی توسط هیئت زنجیرزنان عبدالله بن علی و دعبل خزایی و هیئت زنجیر زنی متوسلین به آقا امام زمان (عج) رگزار شد .

گروهی اززنان قبیله ی بنی‌اسد که در غاضریه(روستایی نزدیک فرات منسوب به غاضره قبیله‌ای از بنی‌اسد) زندگی می‌‎کردند به قصد آوردن آب از نهر فرات ، نزد پیکرهای پاک امام حسین(ع) و یارانش حاضر شدند و چون این صحنه را دیدند از آب بردن منصرف شده و کوزه های خود را در همان محل رها نموده و به عشیره ی خود باز گذشته و مردان خود را در جریان قرار دادند تا این که توانستند مردان خود را مجاب کرده که برای دفن شهدا عازم شوند .


مردان به نهر فرات و محل قتل گاه کربلا رفته و ابتدا  بر شهداء  نماز گذاردند تا این که سواری را در آن حوالی می بینند و چون فکر می کنند از لشکر عمرابن سعد یا شمر ابن ذولجوشن مرادی است فرار کرده و به گوشه ای خود را مخفی می کنند اما وقتی که می بینند آن سوار بر روی اجساد دعا می خواند نزد او رفته و موضوع را با وی در جبران می گذارند .

سوار به آنها می گوید من هم به خاطر شناسایی این اجساد آمده ام که به شما کمک کنم و یکی پس از دیگری شهدا را شناسایی کرده و دفن می کنند .

به این ترتیب امام حسین(ع) در جایی که اکنون قبر شریف ایشان است، به خاک سپرده شدند و فرزندشان علی‌اصغر کنار پای حضرت دفن شد. دیگر شهیدان را پایین قبر امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) را در ‌جایی که شهید شده بود، به خاک سپردند.


لازم به توضیح است که ؛ امام سجاد(ع) پس از پیدا کردن پیکر مطهر ابا عبدالله الحسین(ع) را یافت ، بر روی پیکر مطهرش گریه فراوان کرد و  آن را روی قطعه حصیری گذاشت و در قبر نهاد و در حالی که اشک آن حضرت و مردان بنی اسد جاری بود فرمود : «طوبی لأرض تضمنت جسدک الطاهر فان الدنیا بعدک مظلمه و الآخرة بنورک مشرقه و اما اللیل فمسهد و الحزن فسرمد او یختار الله لاهل بیت دارک التی انت بها مقیم و علیک منی السلام یابن رسول الله و برکاته ؛ خوشا به حال زمینی که پیکر پاک تو را در برگرفت، دنیا پس از تو تاریک و آخرت به نور تو روشن است. بعد از تو شب‌های ما سخت و حزنمان طولانی است؛ تا آن زمان که خداوند سر منزلی را که تو مقیم آن شده‌ای برای اهل بیت(ع) و خاندانت اختیار کند ای زاده رسول خدا(ص) سلام و رحمت خدا و برکات او بر تو باد». آن گاه قبر را پوشانید و با انگشت مبارک روی قبر امام(ع) چنین نوشتند: «هذا قبر الحسین بن علی بن ابیطالب(ع) الذی قتلوه عطشانا غریبا؛ این قبر حسین بن علی بن ابیطالب(ع) است؛ کسی که در حال تشنگی و غربت او را کشتند.»


امام سجاد(ع) پس از آن با یاری مردان بنی‌اسد دیگر شهدا از جمله برادراش علی‌اکبر(ع) و بقیه اصحاب و همچنین پیکر پاک عموی خود عباس(ع) را دفن کردند.

شایان ذکر است علاوه بر دو منطقه ی اشاره شده ؛ مراسم تدفین شهدای کربلا، در سایر نقاط  شهری و روستایی شهرستام شوش نظیر  « حسینه ی اعظم ـ محله ی عزاداری هیئت زنجیر زنی  قاسمیه ـ خیابان شریعتی(چهاردستگاه ) ، توسط نجیرزنی  هیئت مسجد ابوالفضل (ع) ـ انتهای بلوار مدرس غربی (نبش خیابان آزادی) مقابل اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی  ـ  کوی ابوذرغفاری توسط هیئات مذهبی و کانون های فرهنگی هنری مساجد  ـ کوی سلمان فارسی ـ عمله سیف ؛ شهرهای الوان  ـ حر ـ شاوور ـ فتح المبین ـ هفت تپه ـ شهرک بهرام ـ  جریه ی سید محمد ـ روستای صالح داود و..... برگزار شد .


معرفی بازیگران و دست اندرکاران مراسم نمادین کفن و دفن شهدای کربلا در آستان مقدس دعبل خزایی :

بازیگران نقش شهدای کربلا :

سید ابراهیم احمدی ( شبیه امام حسین«ع») ـ علی نصرالهی ( شبیه ابوالفضل العباس«ع» ) ـ محمد لالوند ( شبیه علی اکبر«ع» ) ـ محمدعرفانیان ( شبیه قاسم ابن الحسن«ع» ) ـ الیاس احمدی ( شبیه جعفرابن علی ) ـ میلاد جلالی (شبیه عبدالله ابن علی ) ـ کریم اهوازی ( شبیه عبدالله بن مسلم ) ـ حسین لالوند (عابس ) ـ یاسر سواری ( وهب بن عبدالله ) ـ آرین مولایی (حبیب ابن مظاهر) ـ غلامرضا بارانی ( زهیر ابن قین بجلی) .


محمد انصاری (راوی )

شبیه امام سجاد«ع» ( رحیم انصاری)

زنان قبیله ی بنی اسد :

زهرا زارعی ـ ام البنین  کرمی ـ حکیمه بصیرت نیا و سیده مریم موسوی

مردان قبیله ی بنی اسد :

مهدی رضایی ( شیخ بنی اسد ) ـ بهمن احمدی ـ احسان جلالی ـ مهدی ظهیری ـ یاسین اهوازی ـ یوسف نعمتی ـ ابوالفضل معلا ـ محمود بیاتیانی

معرفی عوامل فنی :

اجرا کنندگان : ( هیئت زنجیرزنی عبدالله بن علی و دعبل خزایی ـ هیئت زنجیرزنی متوسلین به آقا امام زمان(عج) و مجمع الذاکرین شهرستان شوش

همکاران : اداره ی اوقاف و امور خیریه ـ هیئت المهدی(عج) ـ دفتر آستان مقدس دعبل خزایی و انجمن روزنامه نگاران شهرستان شوش


کارگردان :

سید ابراهیم احمدی و سید عباس احمدی

تهیه کنندگان :

یوسف نعمتی ـ سید امیر حسینی و علی قماشی

تدارکات :

سجاد لطیفی

معرفی بازیگران و دست اندرکاران مراسم نمادین کفن و دفن شهدای کربلا در محله ی سرچشمه :


 مردان قبیله ی بنی اسد :

مهدی بیرانوند ـ جمعه خنیفر ـ احمد خنیفر ـ هاشم فضلی ـ غلامعلی نادی

مسلم بیاتیانی ( شیخ بنی اسد ) ـ خانم طاهری ( از زنان قبیله ی بنی اسد )

علی کلاهچی ( نوازنده ی نی )


عوامل فنی :

بانی و تهیه کننده : ( هیئت تعزیه خوانی خامس آل عبا«ع»)

مدیر تولید : ( غلامرضا جوادی نصیر)

کارگردان مراسم نمادین کفن و دفن شهدا و روای تعزیه ( محمد جوادی نصیر )

کارگردان ده شب تعزیه و بازیگر شبیه امام حسین(ع) و امام سجاد«ع» ( مهدی عویدی اهوازی )


همکاران : اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ـ اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش ـ نیروی انتظامی ـ اداره ی راهنمایی و رانندگی ـ انجمن روزنامه نگاران و انجمن هنرهای نمایشی 

طراحی صحنه : ( مهندس بهزاد جوادی نصیر و محمد جوادی نصیر

امور تدارکات : ( عیسی کرملاچعب ـ حمیدرضا صمیمی و ...... )

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست