05042024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۹۱۲2014

پیکر پاک و مطهر شهیده فریبا سگوند از شهدای حله ، در شوش تشییع شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز جمعه 12 آذر 1395 در زیر بارش شدید باران و با حضور جمعی از مسئولین و مردم ولایتمدار شوش ، پیکر پاک و مطهر « شهیده فریبا سگوند از شهدای حله» تشییع و در گلزار شهدای شهرک بهرام به خاک سپرده شد .

 

به گزارش شوش نیوز ؛ پس از مراسم تلقین در غسالخانه ی گلزار شهدای شوش و بردن پیکر پاک و مطهر شهید فریبا سگوند به آستان مقدس حضرت دانیال نبی(ع) ، وی را جهت اقامه ی نماز میت به امامت ، آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش به مسجد امام حسین(ع) شهرک بهرام بردند .

مراسم اقامه ی نماز میت با حضور مهندس نجاتی فرماندار ـ آیت الله امام ، امام جمعه ، سرهنگ بهاروند فرماندهی نیروی انتظامی ، سرگرد بابایی فرماندهی ناحیه ی مقاومت بسیج ، صادقی رئیس اداره ی اطلاعات ، حجت الاسلام حسینوند رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی ، الوار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ، شریف احمدی رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی دیگر ازمسئولین محلی ، مردم ولایتمدار شوش ، شهرک بهرام و برخی از ساکنان خرم آباد مرکز استان لرستان به امامت امام جمعه ی شهرستان شوش تشیع شد و پس از آن در زیر بارش شدید باران پیکر پاک و مطهر این شهیده جهت خاکسپاری به گلزار شهدای شهرک بهرام برده شد .


شهیده فریبا سگوند فرزند رحمن متولد 1346/1/4 (49 ساله ) اصالتا از ایل لر ساکن روستای تلوری از توابع خرم آباد لرستان است ولی از وقتی که با مجید لطیفی قلعه حاجی ازدواج می کند در شهرک بهرام از توابع شهرستان شوش زندگی مشترک خود را با همسر جانبازش آغاز می کند .این شهیده علاوه بر این که عضو بسیج بوده و در مؤسسات علوم قرآنی  نیز فعالیت داشته است . حاصل زندگی مشترک شهیده فریبا سگوند با همسرش دو پسر و یک دختر به نام های « امین 31 ساله ـ پریچهر 27 ساله و علی 19 ساله » است که هر سه نفر  در جلسات علوم قرآنی در مساجد فعالیت دارند .

 

شایان ذکر است ؛  روز پنجشنبه 4 آذر 1395 در حال برگشت برخی از زائرین حسینی از کربلای معلا به قصد زیارت اماکن مذهبی شهر حله حرکت می کنند که متأسفانه طی انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در یک پمپ بنزین در منطقه «الشوملی» در شهر «الحلة» (مرکز استان بابل) واقع در 90 کیلومتری جنوب بغداد، بیش از  80 نفر شهید و 20 تن دیگر زخمی شدند.


 

شهدای این واقعه ی جانسوز اکثراً  خوزستانی بودند که .37 نفر از آنها چهارشنبه 10 آذر1395 در شهرستان های « اهواز ـ حمیدیه و شادگان » تشییع و به خاک سپرده شد و امروز 8 نفر دیگر در « شوش ـ دزفول و اهواز به خاک سپرده شدند .

لازم به توضیح است در مراسم اقامه ی نماز میت و تشییع جنازه ی پیکر پاک و مطهر شهیده فریبا سگوند ، خبرنگاران سیمای مرکز خوزستان (علی روسی ) ، پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز(عباس کرم الهی) و پایگاه خبری تحلیلی صبح شوش ( فاطمه سواری ) حضور داشتند .


 

شهرحله نزدیک ویرانه‌های شهر قدیم بابلِ ، در حدود 90 کیلومتری جنوب بغداد ، در مسیر مستقیم شهرهای کوفه و نجف به بغداد، و در حدود 50 کیلومتری مشرق شهر کربلا قرار دارد و امروزه مرکز استان بابل است. 

قرار گرفتن حلّه در نزدیکی رود فرات و در میانه راه تجاری بغداد ـ بصره، مجاورت آن با شهر باستانی بابل، مبدل شدنش به مرکز حکومت مَزیَدیان، و قرار گرفتن آن در مسیر کاروان‌های حج ، به پیشرفت سریع بازرگانی آن منجر شد و به‌ویژه پس از زوال قصر ابن‌هبیره در قرن ششم اهمیت بیشتری یافت. 

مراکز زیارتی شهر حله :

حضرت حمزه :

حضرت حمزه؛ که به «حمزة الغربی» شهرت دارد، وی ابویعلی حمزه ی بن القاسم بن علی بن حمزه بن الحسن بن عبیدالله بن ابی الفضل العباس است. او از راویان حدیث و علمای بزرگوار شیعه بوده و آرامگاهش در روستای «مزیدیه» در نزدیکی حله می‌باشد. بر قبر او گنبد و ضریح و رواق و صحن بزرگی ساخته شده و زیارتگاه مردم است.

حضرت قاسم

حضرت قاسم ؛ فرزند بزرگوار امام موسی بن جعفر (ع) و برادر تنی امام رضا و حضرت معصومه (س) است. او پس از شهادت پدرش از بغداد گریخت و در میان عشایر منطقه «سورا» در اطراف حله مخفی گردید و پس از وفات، در آرامگاه کنونی‌اش مدفون شد. امروزه قبر او زیارتگاه مردم است و صحن و سرا و بارگاه باشکوهی دارد و میان مردم به استجابت دعا و نذر مشهور است.

این دو امام زاده بزرگوار و صحیح النسب، مشهورترین امام زادگان در این منطقه هستند و شهرت این دو، به گونه‌ای است که نام شهرِ مدفنِ آنان، از نام اصلی به نام این دو تن تغییر یافته و در میان مردم به شهر حمزه و شهر قاسم مشهور شده است.

مشهد ردّ الشمس

مشهد ردّ الشمس، در آغاز بزرگراه کربلا ـ حله، بقعه‌ای است با گنبد مخروطی که بنا بر روایات تاریخی، امیرمؤمنان (ع) هنگام بازگشت از جنگ صفین در این بقعه نماز ظهر و عصر را پس از آن که آفتاب به اراده پروردگار و خواست حضرت از وضعیت غروب به ظهر بازگشت، بجای آورد. این جایگاه، پیشینه تاریخی کهنی دارد و تمامی مورخان و محدثان درباره آن سخن گفته و آن را یکی از معجزات آن حضرت شمرده‌اند.

حراقه

حرّاقه: جایگاه و تپه‌ای است که حضرت ابراهیم (ع) را در زمان نمرود بر منجنیق نهادند و به آتش افکندند. امروزه فضای باز روبروی تپه بگونه ای است که گویی آثار افروختن آتش عظیم بر روی زمین نمایان است. این جایگاه در دهکده‌ای به نام «بُرس» در شمال حله واقع است.

هاشمیه

هاشمیه؛ و آن شهری است در نزدیکی حلّه که نخستین پایتخت عباسیان بوده است. در این شهر ابوالعباس سفّاح و ابوجعفر منصور خلافت کردند و منصور پس از ساختمان بغداد بدانجا منتقل شد. ده‌ها نفر از سادات جلیل القدر بنی الحسن (ع) به دست این دو تن در این شهر به شهادت رسیدند. برخی از آن‌ها را از مدینه بدین شهر آورده و زندان نمودند و سپس در گورهای دسته جمعی دفن کردند و یا در دیوارها و ستون‌ها جای دادند و بر آن‌ها ساختمان بنا کردند.

آرامگاه ابراهیم احمرالعینین

آرامگاه ابراهیم احمرالعینین؛ وی ابراهیم بن عبدالله المحض بن الحسن المثنی فرزند امام حسن مجتبی (علیه السلام) است. او عالم، عابد، زاهد و شجاع بود و در سال ۱۴۵ ه. بر علیه ابوجعفر منصور قیام کرد و به دست لشکریان او، پس از جنگ و خونریزی عظیمی به شهادت رسید و سر او را بریدند و به هاشمیه پایتخت منصور (در نزدیکی حلّه) آوردند. امروزه بر جایگاه سر او در هاشمیه، در نزدیکی روخانه «الجربوعیه» آرامگاهی ساخته‌اند.

درشهر حله علاوه بر زیارتگاه های نامبرده ، 23 زیارتگاه دیگر از جمله مقبره ی عون بن علی، از امام زاده‌های مدفون در حومه شهر هاشمیه ، القاسم بن موسی الکاظم (ع) ، عبدالله المحض، نوه امام حسن (ع) ، اسماعیل طباطبا، نواده حسن مثنی فرزند امام حسن (ع) ، ابودمیعه، او محمد بن علی بن الحسین فرزند زید بن علی بن الحسین (ع) و ..... وجود دارد . 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست