05172024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۵۱۸2565

مراسم تجلیل از 35 خبرنگار در تالار نیایش شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز چهارشنبه 18 مرداد1396 ساعت 10:30 مراسم تجلیل از 35 نفر از خبرنگاران به همت اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش و با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران ، اداره ی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی شهرالوان و شبکه ی جهانی الاهواز در تالار نیایش برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ، ضمن خیرمقدم مدعوین و اصحاب رسانه و مطبوعات ؛ یاد و خاطره ی شهدای هشت سال دفاع مقدس ، خصوصا شهدای رسانه و مطبوعات و به ویژه « شهید سید محمود صارمی ـ شهید سید محمد کاظم دانش و شهید فریدون سگوند » را گرامی داشت و گفت : همایشی  که امروز ترتیب داده شد از معدود همایش هایی است که هم تسلیت در آن نهفته شده و هم تبریک ؛ تسلیت به خاطر محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران که در مزارشریف افغانستان همراه با 8 دیپلماسی سرکنسولگری ایران به شهادت رسیدند و هم تبریک به این دلیل که از اصحاب رسانه و مطبوعات در این روز تجلیل می شود .همانند روز معلم  که برای شهادت استاد مرتضی مطهری به هم تسلیت می گوییم و به خاطر روز معلم از معلمان نمونه تجلیل می شود .

وی افزود : خوشا به سعادت آنهایی که اهل قلم هستند ، خداوند در آیه ی یک  سوره ی قلم می فرماید : « ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ـ نون سوگند به قلم و آنچه مى ‏نويسند » نون همان رمزی است که بین خداوند و پیامبراعظم(ص) بوده است و بعد از آن به قسم خورده خورده است و بدانید که خداوند به چیزهای مهم قسم می خورد و علاوه بر آن به « خورشید » قسم خورده است و این نشانگر عظمت قلم است و اگر قلم نبود این تمدن ها ایجاد نمی شدند ، پیشرفت علم صورت نمی گرفت . گرچه ظاهر قلم کوچک است اما کارهایی که قلم انجام می دهد بسیار است .


شریف احمدی در تکمیل سخنان خود خاطر نشان نمود :البته به استفاده کنند از قلم که همان نگارنده باشد می گوید با قلم هر چیزی را ننویسید و قلم را برای نوشتن واقعیت ها به کار بگیرید و آن چیزی که رضای خداوند در آن است را به رشته ی تحریر درآورید .

وی سپس به رسالت سنگین و خطیر خبرنگاران اشاره کرد و تصریح نمود : خبرنگار اولی رسالتی که بر عهده دارد این است که ندای مردم را به مسئولین برساند و در مقابل جواب مسئولین را به مردم انتقال دهد و یک رابط می بایست شرایطی داشته باشد و صداقت شرط اول  رابط بین مردم و مسئولین است لذا آن پیامی که از مردم می گیرد تا به مسئولین برساند و بلعکس همان پیام باشد و از شاخ و برگ دادن به پیامی که می خواهد به جامعه انتقال دهد نهایت دقت را داشته باشد و این  شرط دوم رابط است که به آن  امانتداری گفته می شود  و با توجه به ارتباطات امروز باید سرعت عمل داشته باشد وگرنه از غافله عقب می ماند و از همه مهمتر می بایست تخصص داشته باشد یعنی خبرنگار در زمینه ی شغلی اش حتما تخصص داشته باشد ، امروز خبرنگاران ما کارهای تخصصی انجام می دهند لذا از شما می خواهم خود را به روز رسانی کنید .


احمدی موقعیت شناسی را یکی دیگر از شرایط رابط بین مردم و مسئولین دانست و گفت : ممکن است خبری بسیار مهم باشد و می بایست آن را پوشش دهد اما همین موقعیت شناسی خبرنگار ممکن است او را به این فکر فرو برد که اگر همین الان خبر را منتشر کنم باعث سلب آسایش مردم می شود و انتشار آن را مثلا به یک ساعت بعد موکول نماید آن سلب آسایش به وجود نخواهد آمد و چنین خبرنگاری  بسیار موفق عمل کرده است .

جسور بودن خبرنگار از دیدگاه رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی آخر شرط یک خبرنگار بود که در این راستا اظهار داشت : خبرنگار نباید درباری باشد ؛ خبرنگار وقایع و حوادث و حقایق را می بایست منعکس نماید چون امانتدار است و  این امانتداری را در عمل می بایست بروز دهد ؛ اگر خبرنگار درباری شد و برای افراد خاصی کار کرد و در واقع هوای اشخاص حقوقی یا حقیقی خاصی را از خود نشان داد ، چنین شخصی خبرنگار نیست و نباید در این قشر بماند و اگر هم به کار خود ادامه دهد سایر اشخاص حقوقی و حقیقی روز به روز ماهیتش را می شناسند برای انعکاس خبر از وی بهره نمی برند ، لذا جسور بودن خبرنگاری را به بار می آورد که اخبار و رویدادهای کلیه ی دستگاه ها و مردم را بدون در نظر گرفتن « رنگ ـ نژاد ـ موقعیت ـ گرایش سیاسی و ... » پوشش دهد و در نتیجه روز به روز مورد اعتماد مردم و مسئولین قرار خواهد گرفت .

حجت الاسلام عبدالرزاق عفری امام جمعه ی موقت شهرستان شوش ضمن قدردانی از بانیان برگزاری این همایش ، و تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه و مطبوعات به نحوه ی شهادت شهید صارمی اشاره کرد و عنوان نمود : ۱۷ مرداد ۱۳۷۷، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مستقر در مزار شریف افغانستان، به همراه ۸ نفر از کارکنان سرکنسولگری ایران در این شهر توسط عوامل گروه طالبان کشته شدند.

تا مدتها از سرنوشت این ۹ نفر گزارشی منتشر نشد، تا این که پیکرهای آنان در یک گور جمعی در خرابه‌های پشت کنسولگری به دست آمد. پیکر آنان ۲۲ شهریور ۱۳۷۷ به تهران منتقل شد و به خاک سپرده شد.

در میان این ۹ نفر تنها محمود صارمی به سرکنسولگری ایران وابستگی سازمانی نداشت .  فردی به نام  علاء الدین بروجردی تلاش زیادی برای نجات جان محمود صارمی و سایر دیپلمات‌های کشته‌شده در افغانستان کرده بود. اما همسر محمود صارمی، در سالگرد کشته‌شدن شهید صارمی  گفته است : علاءالدین بروجردی به صارمی دستور داد که «باید به افغانستان برگردد و بعدها خودش با هواپیمایی که محمود با آن به مزار شریف رفته بود، به ایران بازگشت». اما محمود صارمی به ایران برنگشت و به درجه ی رفیع شهادت نائل گردید و شورای فرهنگ عمومی کشور در اولین سالگرد این رخداد ، هفده مرداد را به پاس قدردانی از این مقام «روز خبرنگار» نامید . لذا شما که ادامه دهنده راه این شهید هستید  وقتی که می خواهید خبری را تنظیم کنید می بایست خدا را در نظر بگیرید و با انصاف به تنظیم خبر بپردازید .

کاظم علی نژاد مدیر شبکه ی جهانی الاهواز مهمان ویژه ی همایش ضمن تشکر از اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش که به جایگاه خبرنگاران ارزش قائل شده است و در ادامه به دو زبان فارسی و عربی به نکاتی آموزشی در راستای اصول خبرنویسی پرداخت .

سپس از اعضای هیئت مدیره ی انجمن روزنامه نگاران در دوره ی یازدهم و 35 نفر از خبرنگاران تجلیل به عمل آمد .


 

شایان ذکر است در این همایش از مسئولین «حجت الاسلام عبدالرزاق عفری امام جمعه ی موقت ، شریف احمدی رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ، حجت الاسلام سعید بیرانوند رئیس دفتر امام جمعه ، علی الوار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ، حسن رضایی رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای ، عباس رضایی رئیس اداره ی کتابخانه های عمومی ، مهندس غلامرضا میرزایی رئیس مرکز بهداشت ،  نژادفاضل رئیس آموزش و پرورش منطقه ی شاوور ، محمود مرادی رئیس اداره ی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی شهر الوان ، سرگرد میرمنگره معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و احمد حمادی مشاور فرماندار »حضور داشتند .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست